Kysymys lähihoitajien parjaajille.
Miksi juuri lähärit ovat hampaissanne? Miksei lvi-asentajat, parturi-kampaajat, kosmetologit ym. ammattikoulun käyneet? Miksi vain lähihoitajat? He sentään huolehtivat vanhuksista, jotka olette hylänneet vanhainkoteihin ja lapsistanne päiväkodeissa.
Kyselee yksi akateeminen, joka ei ymmärrä teitä.
Kommentit (58)
Lähihoitaja koulutus ei todellakaan ole lyhyimpiä esim. palomiesten koulutus kestää 1,5vuotta. Kyllä siellä koulussa paljon opitaan ja kyllä lähihoitajille on tarvetta vaan kasvavaan tahtiin työttömänä ei tarvi olla. Vai laitetaanko vaan pystymetsän miehet kehitysvammaisten laitoksiin/asuntoloihin, vanhustenlaitoksiin/asuntoloihin yms. mitähän siitäkin tulisi? Ihan yhtä tärkeitä ollaan kaikki niin korkeakoulutetut kuin lähihoitajat omilla aloillaan ja kyllä niitä mätämunia löytyy myös teistäkin korkeakoulutetuista niin kuin meistä lähihoitajistakin. En usko että korkeakoulutetut olisivat joku yli ihmisrotu jossa ei ole mätiä omenoita!!!
Olen tavannut sairaalaosastolle työhön tulleita VALMIITA lähihoitajia jotka eivät osaa laittaa potilaalle alusastiaa, eivät osaa tyhjentää virtsakatetrista pussia, eivät osaa siirtää vuodepotilasta eri asentoon sängyssä, eivät ymmärrä mitään mittaamistaan sokeriarvoista, eivät tunnista peruslääkkeistä mm. nitroa ym. ym. ym.
Minun mielestäni edellämainitut ovat jo JÄRKYTTÄVIÄ esimerkkejä siitä mitä lähihoitaja koulutus pahimmillaan tuottaa! Yhtään perushoitajaa ei taatusti ole valmistunut joilla ei edellämainittuja tietoja/taitoja ole ollut!
myöntää "parjaavanne" jotain tiettyä ammattia. Ja vieläpä sillä perusteella, että omalle kohdallenne on osunut joku joka ei ole jotain juttua osannut. Ehkä sinä osaat alusastiat ja katetrit, mutta nähtävästi et osaa VÄHINTÄÄN yhtä tärkeitä asioita kuten työyhteisössä toimiminen (hyvää sellaistahan ei ole työkaverin parjaaminen!) ja vuorovaikutustaidot. Siinä onkin paljon enemmän opettelemista kuin jonkun katetripussin tyhjentämisessä! Katetripussin osaa tyhjentää kun sen on kerran joku on sulle näyttänyt, mutta tuollaiset parjaavat mätämunat myrkyttävät koko työilmapiirin pahimmillaan vuosiksi. HÄPEÄ!!!
myöntää "parjaavanne" jotain tiettyä ammattia. Ja vieläpä sillä perusteella, että omalle kohdallenne on osunut joku joka ei ole jotain juttua osannut. Ehkä sinä osaat alusastiat ja katetrit, mutta nähtävästi et osaa VÄHINTÄÄN yhtä tärkeitä asioita kuten työyhteisössä toimiminen (hyvää sellaistahan ei ole työkaverin parjaaminen!) ja vuorovaikutustaidot. Siinä onkin paljon enemmän opettelemista kuin jonkun katetripussin tyhjentämisessä! Katetripussin osaa tyhjentää kun sen on kerran joku on sulle näyttänyt, mutta tuollaiset parjaavat mätämunat myrkyttävät koko työilmapiirin pahimmillaan vuosiksi. HÄPEÄ!!!
JOTKA EIVÄT KÄYTÄNNÖSSÄ OSAA OIKEIN MITÄÄN???
Mitähän se kertoo minusta toimijana työyhteisössä jos täällä luettelen perusasioita joita MONET lähihoitajat eivät osaa? JUURI NIIN, ei yhtään mitään. Kiltisti neuvon puutteelliset tiedot ja taidot osastolla, mutta se mikä minua VITUTTAA on NIMENOMAAN KOULUTUKSEN TASO! Jätin niin paljon luettelematta että ihan hirvittää, mutta mitäs pitäisit esimerkiksi työtoverista joka on kiertämässä 30 potilaan osastoa ja sitten kesken kierron istuu persiilleen kun ei tiedä mitä tekisi. Ehtii siinä sitten vajaata puolituntia istuskella kun toinen painaa hommia niska limassa. Mitäs pitäisit siitä että toisen piti ottaa osaston verensokerit, mutta kun mittari näytti 2 samaa tulosta niin menee tämä lähäri kansliaan istumaan ittekseen ja ihmettelemään että onko tämä mittari rikki. Mitäs pitäisit siitä että neuvot kädestä pitäen mitä pitää ns. kurvalle tehdä kun se käännetään ja 10 minuutin kuluttua lähäri kysyy että mitäs mun tälle pitikään tehdä.
Kysymys ei ole yhdestä henkilöstä vaan n. 20%:sta (muka) koulutetuista ammattilaisista!
Taidat tosiaankin olla joku kippuranokka lähäri joka mielummin tappaa potilaan kun kysyy neuvoa asioissa joita ei osaa.... Käräjillä tavataan, että moi vaan.
Jottei jäisi epäselväksi niin oikea käteni on lähihoitaja ja heitä on ollut useita. He ovat olleet aivan HUIPPUJA. Luottaisi milloin vain henkeni ja elämäni heidän käsiinsä. Luottaisin lapseni, mieheni, mummoni hengen heidän käsiinsä.
Tajuatko nyt mitä yritän sanoa??? Jos et, niin hae rautalankaa ja tee kiikku!
työkaverikseni. Sosionomit on pahimpia. He eivät osaa muuta kuin suunnitella ja ovat aivan paniikissa kun pitää koskea hoidettavaan. Eihän se heille kuulu. Ovat aivan kädetöntä sakkia, mutta luulevat olevansa johtotehtävissä jos tekevät lähihoitajan sijaisuutta.
Työ tekijäänsä opettaa, ei pelkkä koulunpenkillä istuminen. Olen ammattitaitoisempi tyäpaikallani kun useammat sairaanhoitajat.
Itsekin siis lähihoitaja olen ja kun mietin esim oman kouluaikaisen ryhmäni oppilaita niin en usko heistä kenenkään olevan tuon kuvailun kaltainen. Jos tuollaisia lähihoitajia todella oikeasti on olemassa, niin alan ehkä hieman ymmärtää tätä parjauksen määrää. Vaikka onhan niitä tunareita/laiskoja jne joka ammattiryhmässä, mutta ehkä se hoitotyössä korostuu enemmän kun vastuualueena on kuitenkin elävät, usein sairaat ja huonokuntoiset, ihmiset.
T. Ammatistaan ja ammattitaidostaan ylpeä lähihoitaja vanhuspuolelta
valitettavan iso osa, erit. lähihoitajista, on täysin laiskamatoja, joiden ainoa kyky on valittaa ja valittaa.
arvostelijat ilmeisesti kuvittelevat selviävänsä näiden työstä ilman koulutusta. Sopii mennä ambulanssiin tai nostelemaan vanhuksia tai hoitamaan lapsia päiväkotiin.
Multa ainakin pääsisi itku.
Olen hoitanut vanhuksia ja lapsia ilman koulutusta. Itseasisassa tein ihan samoja hommia kuin lähihoitajat mutta sain huonompaa palkkaa. Että kyllä niitä lähärien hommia pääsee tekemään ilman koulutustakin, palkka tosin on vähän huonompi. Lähihoitaja sai lähihoitajan liksaa, mä taas olin nimikkellä hoitoapulainen ja sain huonompaa liksaa, vaikka samat asiat tehtiin. Outoa?
mutta minulta puuttui vastuu ja lääkkeisiin en saanut koskea. Samoin en ollut lääkärinkierroilla, enkä täyttänyt papereita, eikä ollut omia asukkaita. Tein vain perushommat ja ei se palkka niin paljon pienempi ollut kuin lähihoitajalla.
Koulutuksen jälkeen tuli paljon enemmän vastuuta ja paperitöitä ja lisäksi lääkkeenjaot (meillä myönnetään lääkkeidenjakolupa lähihoitajille), sekä lisäksi yksinään vastuu yövuoroista, mitä ei hoitoapulaisena ollut.
lähihoitaja tuli juuri töistä kotiin. Hektinen päivä lääkärin kiertoineen, raporttivastuineen yms...Vastuuvuorolaisena saa tehdä mukavasti töitä. Mutta täytyy sanoa että, onneksi en ole somatiikan puolella duunissa.
silti syytä vaatia sitä, että osataan ne käytännön perusasiat, joiden osaaminen kuuluu tutkintovaatimuksiin. Onko liikaa vaadittu jos katetripussin tyhjentäminen näytettäis koulutuksessa sen kerran? Jos osaa työpaikoilla vaadittavat hommat, niin pärjää paljon vähemmillä vuorovaikutustaidoillakin, kun ei tarvitse koko aikaa yrittää peitellä sitä, ettei oikein osaa mitään, eikä mätämunilla ole mitään parjattavaa.
jos yksi ihminen on alkoholisti ja sattuu vielä käymään töissä, niin eiköhän koko hanen ammattikuntasa ole läpimätä..?
Mitä jos olisikin silloin joskus mennyt kauppaopistoon ja olisi nyt jossain filrmassa kirjanpitäjänä, hui, kaikki kirjanpitäjät olisivat varmaan pohjasakkaa (apua, siellä tosiaan voi olla yksi alkoholongelmainen töissä nytkin!?)
Ja sehän on ihan totuus, että vanhustenhoitajia on liian vähän. Työntekijöitä ei palkata ja jos palkataan, niin määräaikaisiksi, vailla vakkarin etuuksia ja tietysti pienellä palkalla '= ei löydy hakijoitakaan.
Joka päivä kävi joku katsomassa. Mutta miten hoisivat lähärit? päin vit..ua!!
Ei saatu edes puhtaita vaatteita mummille päälle ja aina makas sängyssä kun vierailulle mentiin jne.Omassa tuttavapiirissä on vain yksi lähihoitaja, vanhuksiin suuntautunut. On alkoholi-ongelmainen, monesti on krapulassa jos ei jopa humalassa töissä. En vaan osaa arvostaa sellaista henkilöä, ennemminkin inhottaa että toinen känni-illan jälkeen siellä "hoitaa" vanhuksia.
Joka päivä kävi joku katsomassa. Mutta miten hoisivat lähärit? päin vit..ua!!
Ei saatu edes puhtaita vaatteita mummille päälle ja aina makas sängyssä kun vierailulle mentiin jne.
Omassa tuttavapiirissä on vain yksi lähihoitaja, vanhuksiin suuntautunut. On alkoholi-ongelmainen, monesti on krapulassa jos ei jopa humalassa töissä. En vaan osaa arvostaa sellaista henkilöä, ennemminkin inhottaa että toinen känni-illan jälkeen siellä "hoitaa" vanhuksia.
Vaikka tuttavapiirissä on tää yksi mätämuna, niin silti ole tutustunut monen vuoden ajan lähihoitajiin, olihan mummini vanhustenkodissa. Ja voin sanoa että ei ne hyvin töitä tee, en viitsi enkä jaksa ruveta luettelemaan tässä mitään listoja, mutta tosi on että mikään ei niiltä luonnistu normaalisti, ellei niille asioita monta kertaa erikseen mainitse, sitten ehkä jotain saattaa tapahtua.
Ja kerrotaan nyt vielä tästä "kaverista" sen verran että, kyllä se on kertonut miten se sen ja sen työkaverin kanssa olivat dogaamassa ja aamulla molemmat olivat ihan oloissa duunissa. Todella "hienoa".
Joten ei tää kamu ole ainoa juoppo työpaikallaan.
entäs minä? Olen lähihoitaja, mutta iiiik ja kauhistus: opiskelen myös yliopistossa! Kieltämättä kyllä välillä ottaa päähän, kun ihmiset tekevät omituisia oletuksia kuultuaan ammattini. Suhtautuminen on monesti yliolkaista, kunnes kuulevat että olen yliopistossa. Heti on eri ääni kellossa. Aivan älytöntä!
Vaikka vaihdan alaa, aion ylpeänä sanoa ihmisille että olen myös lähihoitaja.
Tuolla joku pölö sanoi, että lähärit on aina tietävinään kaiken. On myös esim. sairaanhoitajia jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken, ja lääkäreitä ja insinöörejä ja tarjoilijoita jne jne.. Eiköhän se ole ihan persoonakohtaista tuo "kaiken tietäminen".
Jokainen hoitotyön ammattilainen - eli myös lähäri - on vastuussa antamistaan neuvoista. Itse en koskaan anna mutu-tietoa kenellekään, vaan sanon rehellisesti jos en jotain tiedä. Kehotan silloin kääntymään sellaisen puoleen joka tietää tai sitten lupaan ottaa asiasta selvää.
Turha tosiaan katsoa sitä lähäriä sairaalan vuodeosastolla, päiväkodissa tai muualla alentavasti. Hän voi olla myös tekemässä väikkäriä ja ansaita siinä sivussa rahaa. Tiedän monta tällaista tapausta.
Että se siitä lähihoitajien typeryydestä.
Erittäin ikävää, että mummiasi kohdeltiin huonosti vanhainkodissa.
Olen ollut pitkäaikaisosastolla töissä. Kiire oli kova ja hlökuntaa tosi vähän. Koko ajan tehtiin niska limassa töitä ja siltikin meni monesti ylitöiksi. Kyllä otti päähän kuulla siinä omaisten haukkumiset vielä päälle. Kaikki teki parhaansa niillä resursseilla mitä oli annettu.
Jos olisin itse maallikkona mennyt ko paikkaan vierailulle, olisin varmasti reagoinut niin kuin sinä. Konkarina voin kuitenkin sanoa, että tilanteet eivät ole aina sitä miltä näyttää. Esim. mummo huutaa vessaan ja kaukainen omainen tulee siitä hoitajille sanomaan. Ko. omainen ei ymmärrä sitä että mummo on dementti ja käynyt pissalla 5 minuuttia sitten. Tai sitten hän on jalaton, eikä vessaan meno enää onnistu. Vieraan silmillä katsottuna vaikutelma on se, että laiskat hoitajat ei viitsi viedä Almaa vessaan.
Eräs klassikko on tämä: "Siellä ne hoitsut taas kansliassa juo kahvia ja juoruaa.." Kyllä, siellä ne hoitsut pitää raporttia ja pitää kahvitauon siinä samalla kun muuten ei ehdi.
T. 15
ei se siitä johdu että ois yksinkertainen jos ei heti ymmärrä miten ne lasketaan .joillekkin menee vaan enempi aikaa ennenkuin hoksaa miten ne lasketaan.
"Lääkelaskut ovat ylivoimaisia niin isolle osalle sairaanhoitajiakin, että hirvittää.
Tästä on tehty väitöskirjatutkimus Turussa."
Viime vuoden lopusta alkaen kaikki julkisilla työskentelevät sairaanhoitajat joutuvat suoriutumaan lääkelaskuista 5:n vuoden välein tai eivät voi harjoittaa tätä osa-aluetta työssään. Joten jos on ylivoimaista niin eivät koske lääkkeisiin. Muistathan myös että yksikään ei valmistu jos ei saa VIRHEETTÖMÄSTI lääkelaskutenttejä läpi.