En koskaan opi tajuamaan omat rahat -systeemiä!
Tai lähinnä sitä, miksi kukaan nainen siihen suostuu, jos miehellä 2 kertaa paremmat tulot!
Jos eletään PERHEENÄ ja PARISUHTEESSA, niin eikö se vie jo helvetisti ylimääräistä energiaa laskea joka penni ja ruoka, että nämä ovat sinun ja nämä minun??
Sama juttu avioehtojen kanssa. Kannattaisiko alunperin valita niin fiksu puoliso, että voi olla huoletta omaisuudenjaon suhteen?
Kommentit (141)
Laskekaa menonne ja sen mukaan laitatte molemmilta saman PROSENTIN tuloista yhteiselle tilille, josta yhteiset menot hoidetaan. Hyväksi havaittu systeemi. Näin ollen ei tarvitse joka kerta erikseen laskeskella ja miettiä sinun ja minun menoja, vaan yhteiset maksetaan yhteiseltä ja omat omalta. Koska ei sekään ole oikeudenmukaista, että mies parempine tuloineen maksaa käytännössä kaiken.
1) yhteiset vai erilliset tilit ja rahat
2) yhteinen vai erillinen ELINTASOAp ja aika moni muukin lähtee siitä, että jos rahta ja /tai tilit ovat erilliset, on elintasokin erillinen. Näinhän ei suinkaan ole. Näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Meillä on perheenä sama, yhteinen elintaso, vaikka meillä on erilliset tilit, rahat, avioehto ja testamentti. Tämä vain toteutetaan muulla tavalla kuin yhteisellä tilillä.
Emme myöskään laske koko ajan, kuka mitäkin maksaa. Asiat on sovittu kerralla kuntoon niin, että siitä ei tarvitse jatkuvasti märehtiä. Kun lisäksi pidetään kirjaa menoista ja tuloista niin mitään ongelmaa ei ole.
Meillä on yksinkertaisesti menot jaettu niin, että toinen huolehtii esim. ruoasta, toinen asumisesta, toinen autoon liittyvistä menoista ja toinen maksaa laajakaistan jne. Nämä on kerran laskettu ja jyvitetty niin, että molemmille tulee yhtä paljon - tulomme ovat suunnilleen samat.
Yli jäävät rahat kumpikin käyttää miten tahtoo, ja aika usein me tahdomme mennä niillä lomalle koko perhe. Välilä matkat maksan minä, välillä mies.
Tämä keskustelu kumpuaa nimenomaan siitä, että säännöllisin väliajoin tämä keskustelu lähtee siitä, kun joku kotihoidontuella elävä nainen kysyy miten perheessänne on jaettu kulut esim. juuri hoitovapaalla.
Ja ongelma on nimenomaan se, että nainen maksaa kotihoidontuesta kaikki yhteiset menot täsmälleen ja pilkulleen puoliksi ja on ihan oikeasti ollut tilanteita, joissa perhe käytännössä syö eri ruokaa - nainen ja lapset sitä mihin naisella on varaa ja mies syö kavereiden kanssa ravintoloissa. Säännöllisesti on myös keskusteluja siitä, kun joku on jäänyt hoitovapaan vuoksi tuhansia euroja miehelleen velkaa, jonka joutuu maksamaan takaisin, koska ei ole pystynyt hoitovapaalla esim. hoitamaan omaa osuuttaan yhteisen kodin vuokrasta/lainan lyhennyksestä.
Tuo teidän systeemi on varmaan se mikä valtaosalla - myös meillä - on ja jota pidän ihan täysin normaalina. Mutta olen siitä ap:n ja muiden kanssa ihan yhtä mieltä, että on sairasta, jos yhteisiä lapsia yhteisestä tahdosta hoitava äiti (tai aivan yhtälailla isä!!!!) jää aviopuolisolle velkaa yhteisen kodin kustannuksista koska ei PYSTY tienaamaan. Mielestäni tässä tapauksessa kotona oleva puoliso on täysin alistettu eikä tässä ole mitään tasa-arvoa.
Jospa heillä ei olekaan avioehtoa (siis tämä pariskunta jossa vaimo ostaa ruoat ja vaatteet ja mies isommat hankinnat esim. auton jne.). Silloin se menee niin, että mikä on avioliiton aikana hankittu, ihan sama kumman rahoilla, se on molempien omaisuutta. Ihan sama kenen nimissä se on. Jos ero tulee niin puokkiin meni.
Tämä keskustelu kumpuaa nimenomaan siitä, että säännöllisin väliajoin tämä keskustelu lähtee siitä, kun joku kotihoidontuella elävä nainen kysyy miten perheessänne on jaettu kulut esim. juuri hoitovapaalla. Ja ongelma on nimenomaan se, että nainen maksaa kotihoidontuesta kaikki yhteiset menot täsmälleen ja pilkulleen puoliksi ja on ihan oikeasti ollut tilanteita, joissa perhe käytännössä syö eri ruokaa - nainen ja lapset sitä mihin naisella on varaa ja mies syö kavereiden kanssa ravintoloissa. Säännöllisesti on myös keskusteluja siitä, kun joku on jäänyt hoitovapaan vuoksi tuhansia euroja miehelleen velkaa, jonka joutuu maksamaan takaisin, koska ei ole pystynyt hoitovapaalla esim. hoitamaan omaa osuuttaan yhteisen kodin vuokrasta/lainan lyhennyksestä. Tuo teidän systeemi on varmaan se mikä valtaosalla - myös meillä - on ja jota pidän ihan täysin normaalina. Mutta olen siitä ap:n ja muiden kanssa ihan yhtä mieltä, että on sairasta, jos yhteisiä lapsia yhteisestä tahdosta hoitava äiti (tai aivan yhtälailla isä!!!!) jää aviopuolisolle velkaa yhteisen kodin kustannuksista koska ei PYSTY tienaamaan. Mielestäni tässä tapauksessa kotona oleva puoliso on täysin alistettu eikä tässä ole mitään tasa-arvoa.
näin. Kuvatunlainen tilanne on niin epäreilu kuin vain olla voi.
Arvottakaa myös se kotona tehty työ!
mies nääs maksaa kaiken muun paitsi mun puhelinlaskun ja bensat. Omat rahnat saan käyttää miten haluun, ja antaa lisäksi vielä kuukausirahaakin.
mies nääs maksaa kaiken muun paitsi mun puhelinlaskun ja bensat. Omat rahnat saan käyttää miten haluun, ja antaa lisäksi vielä kuukausirahaakin.
"minun rahat on minun rahat ja miehenkin rahoista puolet vähintään on minun"
ja yhteiset rahat ja yhteisen tilin. Meillä on yhteiset rahat, mutta omat tilit. Tili on kummallakin oma, kummankin palkat tulee omalle tilille. Laskut, ruuat ym. kaikki maksetaan sieltä tililtä missä rahaa on, ihan sama kumpi. Jos toiselta loppuu rahat toinen antaa, yhteisiä ne on kuitenkin.
Silti ne rahat ovat kyllä yhteiset... Eli siirrellään puolin ja toisin rahoja tililtä toiselle. Eli jos toisella on rahaa ja toisella ei niin sitten lasku maksetaan siltä tililtä missä sitä rahaa on. Ei väliä sitten vaikka se ois mun tililtä kun menee miehen joku puhelinlasku...
Väliäkö tällä oikeasti on kunhan järjestelmä on oikeudenmukainen?
Eiköhän ap aja tässä takaa niitä kirjoituksia joita täältäkin on luettu joskus jossa nainen on kotona, ostaa lapselle ja itselleen kaiken ÄITIYSPÄIVÄRAHASTA, mies ei sitten mitenkään osallistu lapsen tavaroiden hankitoihin tai ruoan ostamiseen.
Muistelen että täällä oli vuosi sitten joku tällainen ketju jossa äiti oli köyhä opiskelija ja mies sitten vain panttasi niitä omia tienaamiansa rahojaan?
Tai lähinnä sitä, miksi kukaan nainen siihen suostuu, jos miehellä 2 kertaa paremmat tulot!
Siinähän se perimmäinen syysi tuli heti alussa, eli tietenkään et hyväksy omia rahoja, koska käytettävissäsi olevat rahat olisivat silloin vähäisemmät. Sinulle olisi kestämätön ajatus, että ainoat mällättävät rahat olisivat ne, mitä itse pystyt tienaamaan. Takuulla ymmärtäisit omat rahat, jos kulttuuri olisi Suomessa sellainen, että nainen maksaa aina treffeillä, suurimman osan laskuista, ei kehtaa antaa miehen maksaa jne. ja mies olisi se, joka todennäköisimmin jää pitkäksi aikaa kotiin tai ainakin tienaa rutosti vähemmän. Kyllä sinua ketuttaisi ensin opiskella hyvään ammattiin ja sitten painaa duunia niska hiessä vain huomataksesi, että omat unelmasi jäävät toteuttamatta kun mukavuudenhaluinen osa-aikatyötä tekevä puoliso vaatii samat mälläysrahat vaikkapa shoppailuun kuin sinäkin.
Sulla ei taida olla vielä perhettä (toivottavasti). Tuoressa seurustelusuhteessa noin voisikin ajatella, mutta jos on jo perhe, niin on aika omituista mielestäni ajatella, että toinen saa "mällätä" tienaamansa rahat mihin haluaa.
Meillä miehen kanssa ne unelmat on pääsääntöisesti yhteiset eli oma koti, lapset, yhteiset matkat jne. Ja niitä jo hyvin ollaankin voitu toteuttaa yhteisin rahoin. Toki kummallakin on jotakin omiakin juttuja, mutta ne suhteutetaan aina olemassa olevaan yhteiseen rahatilanteeseen. Yhteistä elämää on takana jo kohta 15 vuotta ja koska köyhinä opiskelijoina on tavattu, on kaikki omaisuuus hankittu yhdessä eli omistetaan kaikki puoliksi. Välillä on toinen tienannut enemmän ja välillä toinen. Kumpikin on ollut työttömänä muutamia jaksoja ja silloin on eletty toisen tuloilla.
tietää mitä ajattelette tästä.
Jos äiti on kotona hoitovapaalla/kotiäitinä ja isä tienaa töissä isot rahat, niin onko silti isällä oikeus yksin käyttää tienaamansa rahat omiin juttuihin ja unelmiin? Eikö kotityötä arvoteta ollenkaan? Vai onko se äiti vaan kotona makoileva loinen, joka tuhlaa miehen hiellä ja vaivalla ansaitsemat rahat.
tietää mitä ajattelette tästä. Jos äiti on kotona hoitovapaalla/kotiäitinä ja isä tienaa töissä isot rahat, niin onko silti isällä oikeus yksin käyttää tienaamansa rahat omiin juttuihin ja unelmiin? Eikö kotityötä arvoteta ollenkaan? Vai onko se äiti vaan kotona makoileva loinen, joka tuhlaa miehen hiellä ja vaivalla ansaitsemat rahat.
YHTEISIÄ lapsiahan se nainen hoitaa! Silloin on minusta täysin tuomittavaa jos VAIN mies saa käyttää ylijäävät rahat omiin juttuihin, muttei nainen tai lapset. Tätähän just moni ajoi tässä takaa, että mieshän tässä tilanteessa voittaa ja nainen kärsii kaikilla tavoin. Hän menettää vuosia työelämässä, köyhäilee jne.
En katsoisi tuollaista miestä kauaa!
Sen verran menneessä maailmassa tahdon elääkin, että perhe on yhteinen yritys ja rahat, lapset, koti yms. ovat yhteisiä.
En todellakaan suostuisi elämään kahden elintason perheessä. Kärjistetysti, mitä edes tekisin miehellä jos se matkustelisi ja eläisi kaikin tavoin leveämmin kuin mä? Mitä hyötyisin semmosen miehen läsnäolosta elämässäni? Rakkautta se ei tuolla tyylillä mua kohtaan ainakaan tuntisi, se on selvää.
On mullakin oma tili ja miehellä oma tili ja lisäksi meillä on yhteinen tili ja yhteisesti maksetaan kaikki.
Olen siis yhteisten rahojen kannalla jos kerran perhettä halutaan pitää.
Täässä keskustelussa puhutaan nyt ainakin neljästä eri vaihtoehdosta: omat rahat + omat tilit, omat rahat + yhteinen tili, yhteiset rahat + omat tilit, yhteiset rahat +yhteinen tili. Meillä on käytössä yhdistelmä yhteiset rahat + omat tilit, ja se sopii meille. Ei ole tarvinnut raha-asioista riidellä ja kumpikin kokaa tilanteen mukavaksi ja oikeudenmukaiseksi. Rakkaus :-) se on muokannut tilanteen vuosien mittaan tällaiseksi, että kaikki sujuu kitkatta eikä ole tarvinnut ottaa byrokratiaa (niin kuin uusien tilien avaamista) mukaan kuvaan.
Te sotkette nyt omat rahat ja oman tilin ja yhteiset rahat ja yhteisen tilin.
Meillä on yhteiset rahat, mutta omat tilit. Tili on kummallakin oma, kummankin palkat tulee omalle tilille. Laskut, ruuat ym. kaikki maksetaan sieltä tililtä missä rahaa on, ihan sama kumpi. Jos toiselta loppuu rahat toinen antaa, yhteisiä ne on kuitenkin.
Ja lapset, koti ja velkaa.
Kaverin perheessä on omat rahat, en hirveesti tiedä miten hommansa hoitavat, mutta jos vaikka pariskuntina ollaa ulkona syömässä, niin minä ja mieheni pyydetään yhteinen lasku, kaveri miehineen taas pyytää erillisen laskun.
ja jotain rahaa, joka olisi TÄYSIN minun.
Toki meillä on yhteinen lainanhoitotili jonne laitamme molemmat rahaa suhteutettuna tuloihimme. (minä vähemmän, mies enemmän.)
Mies maksaa ruoat, perheen laskut, bensat, matkustelut ym. Minä maksan omilla tuloillani ainoastaan lasten vaatteet, omat vaatteeni, meikit, kynsihuollot ym.
TOIMII!!
Ja lapset, koti ja velkaa.
Kaverin perheessä on omat rahat, en hirveesti tiedä miten hommansa hoitavat, mutta jos vaikka pariskuntina ollaa ulkona syömässä, niin minä ja mieheni pyydetään yhteinen lasku, kaveri miehineen taas pyytää erillisen laskun.
Ei meillä vaan makseta omia laskuja ravintolassa vaikka meillä on omat tilit. Mies maksaa tuollaiset menot, minä säästään omat rahani ihan muuhun :D
1) yhteiset vai erilliset tilit ja rahat
2) yhteinen vai erillinen ELINTASO
Ap ja aika moni muukin lähtee siitä, että jos rahta ja /tai tilit ovat erilliset, on elintasokin erillinen. Näinhän ei suinkaan ole. Näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Meillä on perheenä sama, yhteinen elintaso, vaikka meillä on erilliset tilit, rahat, avioehto ja testamentti. Tämä vain toteutetaan muulla tavalla kuin yhteisellä tilillä.
Emme myöskään laske koko ajan, kuka mitäkin maksaa. Asiat on sovittu kerralla kuntoon niin, että siitä ei tarvitse jatkuvasti märehtiä. Kun lisäksi pidetään kirjaa menoista ja tuloista niin mitään ongelmaa ei ole.
Meillä on yksinkertaisesti menot jaettu niin, että toinen huolehtii esim. ruoasta, toinen asumisesta, toinen autoon liittyvistä menoista ja toinen maksaa laajakaistan jne. Nämä on kerran laskettu ja jyvitetty niin, että molemmille tulee yhtä paljon - tulomme ovat suunnilleen samat.
Yli jäävät rahat kumpikin käyttää miten tahtoo, ja aika usein me tahdomme mennä niillä lomalle koko perhe. Välilä matkat maksan minä, välillä mies.
Mä en voisi ikinä elää niin että minulla ei olisi omaa tiliä ja jotain rahaa, joka olisi TÄYSIN minun.
Mulle tälläistä vaihtoehtoa ei ole edes olemassa.
Tuli vaan mieleen kun oli parikymppinen ja mut pyydettin iltaa istumaan samassa rapussa asuvan perheen luokse aina välillä.
Mies ei yleensä aina perjantaisin lähti kapakkaan ja nainen jäi lasten kanssa kotiin. Kerran mies ennen kapakkaan lähtöä sanoin vaimolleen että, sähkölasku on nyt maksettu, laskin että jäit mulle 40 penniä velkaa".
Mä luulin ensin että se oli tsoukki, mutta nainen kaivoin rahat esille ja anto ne miehelle.
Nuorena tyttönä mä olin ihan ihmeissäni. En seurustellut eikä mulla ollut lapsia ja kotona meillä ei tuollaista ollut. Olin ihan ihmeissäni.