Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö yhden ihmisen palkka tähän?

Vierailija
31.12.2008 |

Minulla on kaveri, joka arvostelee aina rahankäyttöäni. Rahani ovat hänen mielestään usein loppu siksi, että tuhlaan liikaa, pitäisi olla säästäväisempi. Minua hänen neuvonsa ärsyttävät. Hän ei ole töissä, eikä saa muuta tuloa kuin lapsilisät. Hänen miehellään lienee ihan tavallinen palkka. Heillä on oma omakotitalo, johon on tehty tosi mittavia remontteja, suht uusi auto ja kesämökki. Lapsille hankitaan aina kaikki, mitä he vain keksivät. Matkoilla käydään koko perheen voimin ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa. Onko tällainen mahdollista yhden ihmisen palkalla?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäpä, jos miehen kaveri on saanut perinnön?

Vierailija
2/23 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen, että lainaa on otettu aika paljon ja lisääkin useampaan otteeseen jos kerta remppaakin tehty, osan lainarahoistahan on voinut käyttää elämiseen ja monihan maksaa ostoksiaan luottokorteilla..siinä se...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas monien aikuistenkin perheen elatukseen osallistuvat vanhemmat siten, että antavat lastensa perheille rahaa tai rahoittavat kalliita ostoksia ja matkoja. Kaikillahan ei varakkaita vanhempia ole tai jos on, eivät ole anteliaita. Luulen, että nykyisin tällainen rahoitus on yleisempää kuin tiedetäänkään. Meillä ei valitettavasti ole moista mäihää.

Vierailija
4/23 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä perheellä ei ole lainaa ollenkaan. Heillä on molemmilla rikkaat suvut, josta ovat varmasti saaneet ennakkoperintöä jne. Minusta on hienoa, jos joillakin on rahaa, se ei olekaan pointtini, vaan se, että toinen arvostelee rahankäyttöäni ja antaa ohjeita miten minun pitäisi toimia, että minullakin rahat riittäisivät tuohon kaikkeen. Hänhän on ystäväni ja selvästikin epärehellinen minulle, kun antaa aina ymmärtää, että säästäväisyydellä kaikki hankitaan. Eikös ystävälle voisi kerran sanoa, että heillä on hiukan helpompaa nyt kun tuli tuota perintöäkin vähän.

Vierailija
5/23 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästäväisiä, että saavat samalla rahalla paljon paremman elintason kuin toiset. Mitä tarkoittaa ap:lle "normaali palkka"? Onko nainen ollut töissä aiemmin, säästöjä sieltä?

Yksi minun ystäväperheeni elää niin, että naapurit luulevat varmaan heidän olevan tosi varakkaita perintöjen ym kautta, mutta ei, heillä on vaan aina luonnostaan ollut sellainen elämäntyyli, että rahaa kuluu vähän "turhaan", joten sitä jää sitten säästöön ja isompiin juttuihin. Heillä tosin on kohtuullinen laina.

Meidän perhe on "tuhlaavampi", mutta vähän sama meillä, jotkut näyttävät kadehtivan ja valittavat meille omia palkkojaan, jotka ovat kuitenkin paljon isommat kuin meidän. Mutta suunnilleen samoilla asumiskuluilla me vain pärjäämme paremmin. Kiusallista ja tympeää kuunnella "tämmösellä palkalla pitäs pärjätä" narinaa, kun itse pärjäämme paljon pienemmillä.

Ap, olet oikeassa, että ei pitäisi toisten elämäntyyliä arvostella.

Vierailija
6/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi olla kaikki tuo velattomana ja parit ulkomaanmatkatkin joka vuosi.

Vierailija
7/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmiltaan, ja rahoittavat sillä elämäänsä. Toki he väittävät, että tulisivat ilman vanhempienkin avustuksia toimeen mutta kun nämä välttämättä haluavat antaa

Vierailija
8/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä perheellä ei ole lainaa ollenkaan. Heillä on molemmilla rikkaat suvut, josta ovat varmasti saaneet ennakkoperintöä jne. Minusta on hienoa, jos joillakin on rahaa, se ei olekaan pointtini, vaan se, että toinen arvostelee rahankäyttöäni ja antaa ohjeita miten minun pitäisi toimia, että minullakin rahat riittäisivät tuohon kaikkeen. Hänhän on ystäväni ja selvästikin epärehellinen minulle, kun antaa aina ymmärtää, että säästäväisyydellä kaikki hankitaan. Eikös ystävälle voisi kerran sanoa, että heillä on hiukan helpompaa nyt kun tuli tuota perintöäkin vähän.

Vierailija
9/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei meidänkään tulot ainakaan tavallista suuremmat ole, mutta silti riittää rahaa tuohon mitä kuvaat aloitusviestissäsi. On talo ja mökki ja auto (tosin se on 2000-luvun alusta, eli ei ihan uusi, mutta ihan hyvä) Lasten harrastuksiin riittää aina rahaa ja jonkunverran matkustetaankin.

Mutta hei, me eletään arjessa aika niukasti. Mä teen paljon vaatteita itse, ja se mitä ostetaan ei ole mitään merkkikamaa - maksan laadusta mutten merkistä. Mä myös korjaan ja korjautan paljon. Sama pätee huonekaluihin ja vastaavaan. Teen ruoat itse ja katson hintoja kun ostan - en maksa valmisruoista enkä ranskanperunoista mutta vapaankananmunista kyllä, syödään aika yksinkertaisesti ja paljon juureksia ja puuroja ynnä muuta halpaa. Meillä on edullinen lämmitysmuoto (pelletti), vaikka se onkin vähän työläs ja sitä täydennetään vielä edullisemmilla takkahaloilla jotka haetaan itse mummolan metsää harventamalla (työlästä, mutta ilmaista tai oikeastaan kaksinverroin hyödyllistä, kun olisihan se metsä kuitenkin harvennettava). Ei ryypätä eikä polteta tupakkaa, ei käydä baareissa.

Myös niistä remonteista - ne on toki isoja ja näyttäviä ja teille ne varmaan olisi kalliita. Se näyttävyys ja isous kuitenkin tulee työn määrästä - ei kalliista materiaaleista - ja se työ on meille ilmaista kun mies osaa itse tehdä.

Eli on tää mahdollista ihan yhdellä normipalkalla.

Vierailija
10/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloiseksi laskisin, että saa kuukaudessa jotain 3000-6000 ege (siis yksi palkansaaja).

Sillä summalla saa jo aika paljon, jos käyttää järkevästi.

Vierailija
11/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hänellä ei ole oikeutta neuvoa sinua yhtään mistään. Ärsyttävältä ihmiseltä kuulostaa.

Vierailija
12/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan mikää 6000?

Vierailija
13/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalon, kesämökin ja uuden auton lainat kaikki työllä maksettu, ja samaan aikaan voi siitä rahasta käyttää vielä remontteihin ja matkustamiseenkin.

Vierailija
14/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttäviäkin saa todella halvalla, kun osaa itse tehdä. Meillä ei osata, mutta on seurattu..

Taloja, autoja ja kesämökkejä on niin eri hintaisia, että uskon, että voivat olla itse maksaneet kaiken. Eikö keskipalkka nykyisin ole miehillä noin 3000 euroa, voihan ystäväsi miehellä olla enemmän.

Vierailija
15/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto vaihtelee asuinkunnan ja vähennysten mukaan.

Vierailija
16/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki alle keskiansion tienaavat ovat mielestäni huonotuloisia. Yläpäässä haitaria on paljon enemmän. Ei tulisi mieleenikään joillain 2000 tuloilla sanoa olevani hyvä palkkainen (vaikka joku ansaitsisikin vähemmän kuin mitä itse).

Vierailija
17/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista hankkia yhdellä keskipalkalla velatonta ok-taloa mittavine remontteineen, kesämökkiä, uutta autoa ja vieläpä niin että normielämäänkin käytetään aika paljon rahaa (matkustelut ja nuo hankinnat) En tiedä onko tämä mahdollista edes "korvessa" koska autot, tavarat, matkat, remontit maksavat sielläkin ihan yhtä paljon kuin jossain ihmisten ilmoilla. Ja enemmänkin (esim matkat kun niihin täytyy lisätä matkustamiset isolle lentokentälle).

Vierailija
18/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä keskipalkalla ei tuommoista tietysti hankita, mutta jos välillä onkin ollut kahden palkka tai sitten jostain on tullut omaisuutta, niin ihan hyvinkin on mahdollista. Sitten kun asunto ja auto ovat velattomia, niin yhden palkalla taas pärjääkin hyvin. Samoin jotkut ovat koko pienen elämänsä olleet tosi säästeliäitä, jolloin ovat päässeet ostamaan hyvää aikaan ja kerryttämään rahaa rahan luo.

Meillä ei itsellä ole omakotitaloa eikä mökkiäkään, mutta pelkillä palkoilla ollaan 30+ saatu kasaan kaksi kerrostaloasuntoa ja kaksi autoa ja tontti ja jotka meidät tuntee, niin tietävät, että emme pihistele muussakaan elämässä. Välillä hetkellisesti on ollut vain yhden tuloja taloon, kuten molempien lapsien ollessa pieniä ja silloin kun olin yksinhuoltaja.

Ja mitä tuohon keskituloon tulee, niin 2800 euroa kuussa on keskiverto. Naiset tienaa jotain 2500-2600 keskiverrosti ja miehet keskimäärin 3100.

Vierailija
19/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä perheessä on aina ollut vain yksi töissä, eikä hänkään ole ehtinyt kymmentä vuotta kauempaa töissä olla. Eikös monelta mene kahdenkin palkalla pidempään maksella kaikkia lainoja kuin tämä kymmenen vuotta. Remontit on teetetty aina vierailla, jokin firma on ne tehnyt. Rahaa heillä kuitenkin aina on niin, että jos yllättäen hajoaa pesukone tai lapsi haluaa viidensadan urheiluvälineet niin käteisellä ne hankitaan. Joku ehdotti, että en keskustelisi raha-asioista kaverini kanssa. Ei me varsinaisesti rahasta puhuta, mutta usein se tulee eteen, kun hän itse ehdottaa jotakin juttua, mikä maksaa, ja minulla ei ole siihen rahaa ja hänellä on. Silloin hän antaa minulle säästämisvinkkejä ja kehuu kuinka rahat heillä riittävät, kun ovat niin tarkkoja taloudenpitäjiä. ap

Vierailija
20/23 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ovat siis tarkkoja talouden pitäjiä jo useammassa polvessa, mutta harva sitä kehtaa myöntää, että jotkut jutut on pappa betalar mallistoa.

Ensi kerran jos käskee noin tehdä, niin pyydä selvitys, että miten heidän kuun tulot ja menot menee, niin voisit ottaa opiksi ;-) Siitä näkee aika hyvin, että miten paikkansa pitävä se voi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän