Onko kukaan muuttanut pk-seudulta maalle paremman elämän toivossa??!
Meillä on Espoossa rivarin pätkä (2 seinänaapuria)ja ollaan lopen kyllästyneitä asumaan "yhteisössä". Haluamme omakotitalon ja ison pihan. Meillä kaksi leikki-ikäistä poikaa. Kannattaako muuttaa esim Lahteen tai Mäntsälään josta sais kivan kokoisen uuden kämpän ja tontin pk-seudun rivarin hinnalla?
t. citimami
Kommentit (26)
ja esim musiikin opiskelun voi unohtaa sillä musiikkiopistoihin ei pääse. Ellei ole todella huippumusikaalinen lapsi.
Mutta se niin riippuu kuka mitäkin arvostaa....
Mutta Lahti ja Mäntsälä eivät ole mielestäni mitään maaseutua...
Mutta pois kehien sisältä suosittelen kyllä muuttamaan. Kannattaa valita asuinpaikka junayhteyden mukaan. Esimerkiksi Hämeenlinnasta pääsee tunnissa junalla Helsingin keskustaan, ja jos on mahdollisuus tehdä vielä joku päivä viikosta etätöitä, yhtälö on aivan loistava.
Pikkukaupungeissa on eroja. esim. juuri hämeenlinnalaisista todella iso osa käy pk-seudulla töissä ja monet ovat muuttaneet kaupunkiin suur-Helsingin alueelta. Ei siis nurkkakuntaisuuden pelkoa siinä mielessä - moni muukin on (tai on ollut) samassa tilanteessa kuin vastatullut.
ja harrastukset ovat lapsille pikkukaupungeissa huomattavasti halvempia kuin pk-seudulla ja ryhmiin pääsee helpommin. Tuttuja saa lasten kautta helposti kun vähän aukoo suutaan itsekin.
ja olen vielä paljon pienemmästä tuppukylästä lähtöisin. Liikennekulttuuriin en ole kiinnittänyt sen kummempaa huomiota, vaikka päivittäin kuskaan lapsia kerhoon.
Nro 18
Mulla on erilaisia kokemuksia.
ja olen vielä paljon pienemmästä tuppukylästä lähtöisin. Liikennekulttuuriin en ole kiinnittänyt sen kummempaa huomiota, vaikka päivittäin kuskaan lapsia kerhoon.
Nro 18
vrt monien pääkaupunkilaistuttujen elämään, meidän elämämme vaikuttaa todella rauhalliselta ja leppoisalta. Rahaa meillä on varmasti paljon vähemmän, mutta elämämme on todellakin stressitöntä. Esim. eräät tuttumme jotka ovat täältä kotoisin asuvat nykyään pääkaupunkiseudulla ja ovat kyllä muuttuneet paljon siitä kun asuivat täällä. Joka paikkaan on kiire kiire, jopa lomallakin. Kaikki on aikataulutettua. Ihan kamalaa elämää tuollainen! Pitkät päivät töissä, lapset pienestä hoidossa (ovat aina aloittaneet hoidossa alle 1-vuotiaina ja täysiä päiviä).
En voi uskoa, että ihminen voi hyvin kun on tuollainen kiire ja stressi päällä koko ajan. Toki joskus kadehdin heidän rahojaan: mutta on meilläkin kaikki tarpeellinen mm. uusi talo ja kaikki tarvittava. Mihinkään ylimääräiseen ei kuitenkaan rahoja jää.
Molemmat olemme yrittäjiä. Tosi monet ovat täällä yrittäjiä, joillain menee loistavasti, joillain vähemmän loistavasti. Minä teen liian vähän töitä (lasten takia), jotta pärjäisin ok. Miehen tuloilla enimmäkseen elellään toistaiseksi.
Silti en kadu ettei tullut lähdettyä itsekin Helsinkiin 15 vuotta sitten. Ei olisi ollut hyvä ratkaisu.
enkä tätä minään maaseutuna pidä, kuten en Järvenpäätäkään. Sipoo on sitten pohjoisosiltaan jo jonkinlaista maaseutua mutta hinnat ovat kovat.
Jos lähtee maalle, ymmärrän sen ihan toisin kuin nämä vastaajat, jotka minun laillani asuvat kehyskunnissa.
t.järvenpääläinen ;)
Mutta Lahti ja Mäntsälä eivät ole mielestäni mitään maaseutua...
Mutta pois kehien sisältä suosittelen kyllä muuttamaan. Kannattaa valita asuinpaikka junayhteyden mukaan. Esimerkiksi Hämeenlinnasta pääsee tunnissa junalla Helsingin keskustaan, ja jos on mahdollisuus tehdä vielä joku päivä viikosta etätöitä, yhtälö on aivan loistava.
Pikkukaupungeissa on eroja. esim. juuri hämeenlinnalaisista todella iso osa käy pk-seudulla töissä ja monet ovat muuttaneet kaupunkiin suur-Helsingin alueelta. Ei siis nurkkakuntaisuuden pelkoa siinä mielessä - moni muukin on (tai on ollut) samassa tilanteessa kuin vastatullut.
ja harrastukset ovat lapsille pikkukaupungeissa huomattavasti halvempia kuin pk-seudulla ja ryhmiin pääsee helpommin. Tuttuja saa lasten kautta helposti kun vähän aukoo suutaan itsekin.