Heinäkuun helteiden odottajat 2010...
Jaahas... Se oli taas potku takalistoon tänään tuolta kesäkuun pinosta joten heinäkuulle mätkähdettiin...
Tervetuloa vaan taas seuraavalle kuulle jos ei kutsu käynyt odottajiin vielä.
Sovitaanko nyt vihdoin oikeen kättä päälle että kaikki pomppaa tästä pinosta suoraan odottajiin eikä perusteta enää seuraavan kuun pinoa ainakaan samalla kokoonpanolla ;)
Yrittäjä kp 1 yk 6 (hui!!!)
Kommentit (354)
Joo ei sais vaipua synkkyyteen ennen kuin on käynyt ultrassa, mutta kun tilanne on mikä on niin tuntuu ettei toivoa kauheesti enää taida olla. Mutta ihanaa että täällä tukijoita riittää :) Kyllä meidän varmaan täytyy kertoa miehen vanhemmille jouluna jos on huonoja uutisia ultrassa, koska ei kyllä pysty olemaan ihan tyynenä ja iloisena. No mut huomenna selviää tilanne..toivoisin niin ainakin..
Memm! minäkin asun J:kylän läheisyydessä. Missäs sä täällä asustelet? Kiva että sulla on asiat hyvin. Mulla tää on kolmas raskaus ja ensimmäistä kertaa on vuotoa ja keskenmenoa pelkään, että on uusi tilanne mullekkin. On tää kyllä aika kauhee tilanne, mut täytyy ajatella positiivisesti että mielummin nyt varhaisessa vaiheessa kuin joskus rv 20 paikkeilla.
Nyt täytyy palata töllön ääreen katsomaan suomi-ruotsi peliä kullan kainaloon :)
Eveys, tsemppiä kovasti huomisen odotteluun ja uutisen käsittelyyn, mikäli ultra tuo huonoja uutisia. Toivotaan vielä parasta, kun toisin ei ole todistettu.
Me oltiin viikonloppu mun äidin ja sen miehen luona. Oli ihan leppoisaa. Ajattelin, että kerron tästä raskaudesta vain, jos tulee pakkotilanne, että joutuis valehtelemaan. Perjantai-iltana äiti oli sit avannut viinipullon sillä aikaa, kun oltiin saunassa miehen kans, niin täytyihän mun sille sit kertoa, että miksi jätän viinin väliin. Samaan hengenvetoon tokaisin, että ei tarvi vielä ruveta hössöttämään, kun viikkoja ei vielä kauheasti ole. Onneks ei sit asiaa hirveästi höösännyt. Siksi ajattelin vielä lykätä kertomista, kun epäilin, että siitä alkaa niin armoton hössötys, että mä en jaksa sitä, kun yhä edelleen on päivittäin pelko mielessä raskauden jatkumisesta.
Olo on aika ennallaan. Viikonloppuna ei ihan karmeata pahoinvointia ole ollut. Toivotaan, että tää olis lievenemään päin, että pystyis vähän jouluherkuistakin nauttimaan.
Nyt mä taidan ruveta vähän leipomaan, kun kummipoika, siskoineen ja äiteineen tulee huomenna kylään.
Thelma 8+5
..lähettelen sulle Eveys. Kyllä on kurja tilanne kestää tuollaista piinaa ja ahdistusta. Mutta onneksi jo huomenna saat selvyyden suuntaan tai toiseen. Pidetään kovasti peukkuja, että ultra toisikin hyviä uutisia. Tulethan sitten ma kertomaan kuulumisia, täällä kuiteskin jännitetään.. Ja kyllä mun ystävä ainakin sai toisen km:n jälkeen viikon saikkua, kun tunsi olonsa masentuneena täysin työkyvyttömäksi.
Täällä oltiin kans eilen juhlimassa ystävien pippaloissa ja aikas myöhään meni.. Tänään on sitten ollut pikkuisen väsy.. Saatiin myös kuulla, että yksi sukulaisneito on raskaana, esikoistaan odottelee. Juttelinkin paljon hänen kanssaan raskaudesta, synnnytyksestä ja tuntemuksista. Kyseli kovasti asioita "kokeneelta ketulta". Tosi iloinen olen hänen puolestaan.
Vointeja kaikille,
Pilvilinna
eveysin ultrauutisia täältä yritin käydä kattee.
Tämä keskenmenovuoto on ollut kyllä minulla nyt ihan erilainen kuin edellinen keskenmennyt. Ajoittain todella todella runsasta vuotoa ja materiaalia tulee aikas paljon (yllättävän paljon tekee siis muutama lisäviikko tuossa ) enemmän kuin aiemmassa km:ssa.
Muutoin täällä on oikein ihana lomakeli. Muutama aste pakkasta ja hentoa lumisadetta. Jos ottaisi nuo pienimmät kainaloon ja lomankunniaksi kävisi pikku päikkäreille ja sen jälkeen heräilisi sitten hommiin - pyykkihuoltoon ja leivontahommiin.
Aamusella käytiin moikkaa poikien kummia ja tehtiin vähän lumitöitä. Oli kiva herätä tänä aamuna kun oli virkeä eikä päätä särkenyt... :) . Mukavaa päivää kaikille - ja tule Eveys kertoo mitä sinulle sanottiin. Inna
Yritin jo aiemmin kirjottaa, mutta eipä suostunut lähettämään..
Eli ei ollu hyviä uutisia ultrassa. Tuulimunaksi epäiltiin. Muodon puolesta raskauspussi ei kuulema näyttänyt tuulimunalta, mutta ei tosiaan ollu muuta kuin se raskauspussi ja viikot ois ihan liian pienet muutenkin. Huomenna sit keskussairaalaan lisätutkimuksiin.
Ensimmäisen tunnin itkin ultran jälkeen, mutta sen jälkeen on ollut vaan turta olo. Toisaalta on myös helpottunut olo, että pääsi vihdoinkin piinasta.
Nyt en jaksa enempää kirjotella. Palailen vähän myöhemmin uudestaan.
Kiitos kaikkien tsemppauksesta! Ootte ihania!! :)
Eveys
Eveys, olen niin pahoillani! Kovasti jaksamista ja iso lohdutushali.
Omaan napaan ei kuulu mitään ihmeellistä. Huomenna pyörähtää papereiden mukaan uusi viikko käyntiin. Kaksinumeroiset viikot on jo lähellä ja ultraan on "enää" 2 viikkoa ja 4 päivää. Mulla on nyt onneks hieman tuo pahoinvointi helpottanut. Nyt jo kolmatta päivää on ihan siedettävä olo ja hetkellisesti jopa ihan ok olo, ettei okseta. Sinänsä ihan hyvä, mutta kyllähän tästäkin saa paniikin kehitettyä, kun eihän tän pahoinvoinnin vielä kuulu helpottaa. ;) Mä yritän kuitenkin psyykata itseäni siihen, että olon helpottuminen johtuu varmasti lomasta, kun oikeasti ehdin ottaa vähän kevyemmin ja oon nukkunutkin paremmin.
Kohta tulee kummipojan perhe kyläilemään. Taidan mennä viimeistelemään leipomuksia.
Thelma 8+6
... voimahali sinulle. Kyllä se siitä sitten loppuviimein... kunhan on itkut saanut itkettyä ja ajatukset kasattua. Tsemppiä huomiseen kovasti.
Kyllä se voi Thelma jo tuossa vaiheessa helpottaa myös se pahaolo :) ... Ihana kun sinulla jo helpompi olla pahoinvoinnin kanssa. Ajattele oikeessti miten nopeaa se aika menee - kohta 1/4 osa raskaudesta takana ja enää 3 samanlaista sessiota edessä. Mutta se viimeinen raskauskuukausi on sitten yhtä pitkän tuntuinen kuin koko raskausaika yhteensä ;) ....
Palataan :) Inna
..sulle Eveys! Olipas ankeita uutisia. Mutta nyt pääset ainakin käsittelemään tuskaa pois, kun varmuus tilanteeseen on saatu. Voimia tiistaille. Ja kun ei teille nyt "riemun raikkahin aika" -tyyppinen joulu koita, niin minä ehkä kertoisin aattona vieraileville sukulaisille, miksi tunnelmat sellaiset kuin ovat. Sullekin helpompaa, kun ei tarvitse koko iltaa esittää iloista (jos siihen edes pystyisitkään).
Hienoa Thelma, että vointi tuntuu paremmalta. Ja aivan varmasti lepo ja rennompi olotila ovat auttaneet asiaa. Monet rask.pahoinvoinnin takia saikulle joutuneet ovat kertoneet levon ja rasituksen/stressin vähenemisen helpottaneen hieman oloa.
Hetki sitten päättyi lahjavalvojaisten osa 1 eli puolet paketeista käärittynä. Jei. Ti illalla sitten päästään taas rapistelemaan, käärimään, taittelemaan ja teippailemaan.. ;o)
Pilvilinna
.... kaikki palasi viime yönä uniin ja nyt on kyllä vähän ahdistunut surumieli - mutta jos se tästä nyt taas iloksi muuttuu.
Mulla ei ole yhtään jouluressi :) - mietin että olenko edes kaikkia lahjoja hommannut kun ei oo mittää ressiä mistään .... ja lähdetään vielä kotipuoleen (mun vanhempien tykö) joulua viettämään niin ei ihan kaikkea ruokaakaan tarvitse itse tehdä ja sekin on outoa ja vähentää huomattavasti ressiä ja sitten kun ei niiiiiin tarvi olla paikat puunattu kun ei täällä edes joulua olla niin sekin vähentää ressiä... ihan outoa :) . No ensi jouluna sitten taas ressataan oikein olan takaa....
... hitsin vitsi kun vauvankaipuu olisi kova.... :(
Sekalaisin ajatuksin Inna
Toivottavasti Innan mieli on jo aamusta vähän piristynyt. Ja toivotaan, että ensi vuonna saisit joulustressata pienokainen kainalossa. :)
Olo on kyllä yhä siedettävämpi, mitä se on ollut viime viikkoina. Ei tää pahoinvointi vieläkään kauheasti naurata, mutta on sentään vähän helpompi olla, eikä mene loma pelkästään pahoinvoinnin kanssa kärvistellessä. En mä erityisen huolestunut ole pahoinvoinnin lievästä helpottumisesta, kun ei tää kuitenkaan ole lakannut äkillisesti kokonaan. Erityisesti aamuisin vaivaava heikotus on tullut uutena kuvioon viimeisen viikon aikana. En tiedä, johtuuko siitä, että mulla oli ainakin neuvolassa kun mitattiin alapaine aika alhaalla. Mut olen valkoinen kuin lakana ja huimaa ja on aika hutera olo.
Mä olen ihan yllättänyt myös siitä, että ensimmäisen raskauden kohdalla maha on jo tässä vaiheessa vähän kasvanut. Alavatsa pömpöttää ihan selvästi ja osa housuista kiristää jo nyt. Hirveästi mitään turvotusta mulla ei sen sijaan nyt ole. Täytyneekin miettiä ultran jälkeen vaateostoksille suuntaamista. Ennen ultraa en kyllä tee mitään hankintoja. Kotidopplerin ajattelin myös laittaa tilaukseen, kunhan on ultrassa käyty.
Mä taidan ruveta paketoimaan viimeisiä lahjoja. Pitäisi viedä paketit tänään anoppilaan. Huomenna aamusta pakataan auto ja suunnataan kohti Saimaata.
Thelma 9+0
... se joulu lähestyy. Vähän hirvittää kun on visiin povanneet aika huonoa ajokeliä koko maahan huomenissa ja aattoaamuun asti. Eli ajellaan sitten varovasti kukanenkin kuka tien päällä on.
Voi kumpa Thelma olisi oikessa tuossa että ensi jouluna meillä olisi sitten pienokainen ... jotenkin vaan tuntuu että niinköhän tuota tulee kun on vähän nyt epäonnea ollut. Mutta yritetään olla vaipumatta pessimismiin se kun ei pitkälle johda. Kahtotaan sitten kevään puolella kuinka meidän käy.
Sun täytyy rueta ostaa mammavaatteita pian Thelma - ihanalle näyttää noi sun viikot :) .
Kuinka Eveys sulla meni lääkärireissu? Saitko uutta tietoa ?
Halit Inna
Toivottavasti Eveys on saanut tänään selvyyttä tilanteeseen. Kovasti jaksuja!
Meillä on jouluvalmistelut tehty. Tosin naapureiden postilaatikkoihin pitäisi käydä vielä kortteja tiputtelemassa. Aamusta suunnataan sitten joulun viettoon ja netin ääreen palaan joskus viikonloppuna.
Ihanaa ja rauhallista joulunaikaa kaikille!
Thelma
.... kaikille ! Minä täällä saatan vielä huomenissa pörräillä ja tämänkin illan aikana.... Inna
...kaikille teille ihanaiset! Ottakaahan rennosti ja levähtäkää. Kerätään voimia ensi vuoden kiemuroihin.
Pilvilinna
.... joulua on vietetty ja viimeistä vapaa päivää vietetään ennen töihin paluuta huomenissa. Eilen palattiin reissusta kotiin ja oikeestaan vielä eilinen ja tämä aamukin oli vähän menoa tulvillaan, nyt vielä yhdet synttärit ja sitten saa taas rauhoittua. Oikeastaan vielä odottaa jo arkeen paluuta ja jos vihdoinkin nyt sitten saisi aloitetuksi normaalit urheilut ym. harrastukset.
Vuoto alkaa olla nyt loppuillaan ehkä ihan vähän jotain valkovuodon seassa tulee. On muuten sellaiset limat, että voisi olla ovis ?? Voiko olla mahdollista ?? Kun kuitenkin vähän on tullut vielä "turhuttelevaa jälkivuotoa" . Kauan on tämä vuoto kestänyt edelliseen verrattuna. No se ovis on turvallisesti ohitettu (jos sitä on ) , lemmenleikeissä on ollu aika pitkä tauko, mutta jos nekin tästä pian taas tulta alleen saisi. Johan tuota vähän kaipaa ;) . Pää puoli alkaa kanssa olla kunnossa, mutta jos asiasta jollekkin puhuu, huomaa että "itkua saa niellä" . . . sekin ajan kanssa kuntoutuu kyllä.
Kuinkas te muut jakseletta ? Mikä sun tilanne Eveys - kun ei ole mitään kuulunut sitten viimeisen ? Entäs Thelma, kiristääkö housut jo kovastikkin ? Ja miten Pilvilinna ?
Nyt tuiskussa kohti synttäreitä... palataan asialle . Inna
.... täältä on kaikki hävinny... ? Tai on sitten niin lomafiiliksissä ... :) Inna
En mä ainakaan oo hävinny Inna.. Piti vaan ottaa vaan vähän etäisyyttä näihin vauvajuttuihin. Eli mä kävin siellä keskussairaalassa viime tiistaina ja antoivat sieltä mulle lääkkeeta mukaan. Aloitin eilen vasta tyhjennyksen kun oli lapsen synttärit, jouluaatto ja miehen vanhemmatkin tuli kylään niin siirsin muutamalla päivällä tuota lääkkeitten ottamista. Vuotoa tuli eilen aika runsaasti, mutta sen jälkeen on tullut aika vähän, joten rupesin pohtimaan että pitäiskö mun ottaa huomenna toinen satsi?! Ehkäpä mä soitan ja kysyn jostain neuvoa.
Mites sulla Inna on mennyt? Joko alkaa elämä pikku hiljaa hymyilemään vai surettaako kovasti vielä?
Entäs Thelma ja Pilvilinna? Mitäs teille kuuluu?
Eveys
Joulun vietosta on kotiuduttu ja lomailua ohjelmassa. Viikonloppuna lähden käymään siskon luona, muuten mennään kotimaisemissa.
Eveys, kurjaa, että sulle nyt kävi noin. Toivottavasti jakselet olosuhteisiin nähden hyvin.
Joulu meni ihan mukavasti pääasiassa syödessä ja levätessä. Pakkasta oli sen verran, ettei ihan kauheasti tullut ulkoiltua. Tänään käytiin miehen kans alennusmyynneissä kiertelemässä. Eipä sieltä oikeastaan mitään tarttunut mukaan, kun housuja en viitsi ostaa ja en oikein paitojakaan, kun en ole enää ihan normaalimitoissa. Vähän on nyt sellainen odottava kanta, että yritän löytää kaapista sopivaa päälle ja odottelen, että voisin ultran jälkeen ehkäpä suunnata mammavaateostoksille. Enemmän mä siellä ostoksilla hypistelin kaikenlaisia pikkuisille tarkoitettuja ihanuuksia, mut pysyin lujana enkä vielä ostanut mitään.
Mun olo alkaa olla pahoinvoinnin osalta aika paljon helpompi. Pahoinvointi ei ole hävinnyt, mutta pääosin olo on aika siedettävä ja pahoinvointi on enemmän hetkellistä. Tosi väsynyt olen kyllä. Vaikka olisin yöllä nukkunut ihan kunnolla, iltapäivällä nukahdan vaikka istuvaan asentoon. Masu on kyl jonkin verran kasvanut. Eipä sitä muut vielä huomaa, mutta itse huomaan, kun mä olen malliltani sellainen, että kun lihoin ylimääräinen tulee reisiin ja takapuoleen ja maha pysyy aika litteänä. Alavatsa pömpöttää jonkin verran ja siksi olenkin kaivanut esille muutamat farkut, jotka ovat olleet liian isot. Sellaiset housut, jotka olivat syksyllä napakan tiukat, eivät ole enää mukavat jalassa.
Mitään kummempia vaivoja ei tuota jo lieventynyttä pahoinvointia ja väsymystä lukuunottamatta ole onneksi ollut. Ja mä onnistuin jotenkin psyykkaamaan itseni sellaiseen fiilikseen, että raskaana ollaan, eikä joulu mennyt murehtiessa, vaikka en sinne ultraan mennytkään ennen joulua. Mä yritän uskoa siihen, että mun maha ei itsestään kasva, joku siellä sitä vähitellen kasvattaa. Oireiden lievenemistä olen ajatellut niin, että virallisten papereiden mukaan huomenna tulee 10 viikkoa täyteen, mutta kun arvio oli alakantissa, viikkoja voi olla vähän enemmänkin niin, että loppuviikosta voi olla jo 11 täynnä eli se on ihan normaalia, että olo helpottuu. Onhan tässä jännät paikat. Ensi viikon perjantaina on ultra ja sitä ennen tiistaina on lääkärineuvola.
Mitä muilla on mielessä?
Thelma
Joulupyhienkin aikaan kävin moneen otteeseen kurkkimassa oliskos Eveys laittanut mitään päivitystä tilanteeseensa. Kiva kuulla nyt susta, vaikkei tilanne mikään hilpeä olekaan. Jos vuotoa tullut kohtuullisesti, eikä isompia hyytymiäkään ole poistunut, soittelisin kyllä lisäneuvoja. Luult. lisää lääkettä pitää ottaa tai haluavat tarkistella tilannetta. Vaikka on nää kyllä niin yksilöllisiä, mitä on näitä km:n kokeneiden juttuja seurannut. Kerroitko vanhemmillesi mitään?
Ihanaa, kun Inna meitä täällä oli huhuillut. Piti jo eilen vastatakin, mutta olen ollut pari päivää kaamean väsynyt, vaikka yöunia on nukuttu ruhtinaalliset 9-11h!! Eilen viideltä meinasin sammua sohvalle lasten kanssa.. On ollut flunssaoireilua tässä runsaan viikon, on tainnut viedä mehut.. Muuten joulun vietto sujui rattoisasti. Vaatteet kiristelevät siis hieman muillakin kuin Thelmalla..:o)
Hienoa, että Thelman pahoinvointi on tasoittumaan päin ja olet saanut itsesi hieman rauhoittumaan raskautesi suhteen. Kiva, että pääset ensi viikon alussa jo lääkärineuvolaan. Josko siellä myös sydänääniä pääsis kuulemaan?
Voikaahan keveästi - paitsi Thelma tietysti,
Pilvilinna
.... :( . Mutta toivoa on niin kauan kunnes toisin todistetaan ja huomenna sulla onneksi jo ultra niin sitten varmaan tiedät jo paljon enenmmän. Raskasta on nyt sinullakin - tiedän sen. Saathan sinä varmaan saikkua jos tilanne sille näyttää että sitä tarvitset. Voimahali sinulle.
Ehkä sitä ei kannatakkaan teeskennellä että kaikki on hyvin jos ei ole - itse ainakin olen joillekkin ihmisille puhunutkin nyt sitten keskenmenosta ja se on jotenkin helpottanut omaa oloa.
Käytiin ukon kanssa illalla tuulettuu ja nollaamassa tätä syksyä vähäsen ja olo on ollut tänään sen mukainen. Kuitekin vähän siivoushommia ja leivontajuttuja on saanut tälle päivää tehtyä. Mukava pakkaskelikin niin heitin petivaatteet pihalle kaikista sängyistä.
Kiva kuulla Memm! että sillä suunnalla kaikki hyvin :) .
Mukavaa sunnuntai iltaa kaikille ! Inna