Heinäkuun helteiden odottajat 2010...
Jaahas... Se oli taas potku takalistoon tänään tuolta kesäkuun pinosta joten heinäkuulle mätkähdettiin...
Tervetuloa vaan taas seuraavalle kuulle jos ei kutsu käynyt odottajiin vielä.
Sovitaanko nyt vihdoin oikeen kättä päälle että kaikki pomppaa tästä pinosta suoraan odottajiin eikä perusteta enää seuraavan kuun pinoa ainakaan samalla kokoonpanolla ;)
Yrittäjä kp 1 yk 6 (hui!!!)
Kommentit (354)
...ja sitten kun iskee se "ahdistuspaniikkionkokaikkihyvinkasvaakotuollakukaan" -kohtaus niin lähden lenkille. Siellä sitä saa tuolla ulkoilmassa ihana rauhassa itsekseen olla ja miettiä asioita ja todeta että kaikki on hyvin :) . Ja toisaalta sitten myös miettiä sen, että eihän se maailmanloppu ole jos kaikki ei hyvin nyt menisikään, kun on kuitenkin nuo 4 ihanaa lasta itsellä jo on.
TÄÄ ON ÄRSYTTÄVÄ! Taas pätkii tekstin miten haluaa. Murisen.
Mitähän sitä kirjoitinkaan - en muista...
:) .... katsotaan toisella kertaa.... Mitäs muuten Eveys ja Pilvilinna? Mitä teille? Ja Thelma käy välillä lukee täällä mun juttuja , vaikka nyt odottajiin menitki :D... toivottavasti saan tulla pian perässä... Inna r. +-7
Vaikka odottajien puolelle heinäkuisiin ilmoittauduinkin, en mä ajatellu täältä meidän vertaistukiryhmästä lähteä mihinkään niin kauan, kun täällä joku on. :)
Kävin äsken lenkillä ja ihan mukavasti meni. Lenkillä on ihan hyvä olo, mut sen jälkeen tulee ällö olo. Tulipahan oltua ulkona ja liikuttua.
Huomenna pitäis soitella neuvolaan.
Thelma
... kun olet täällä myös , vaikka ihana kun olet jo odottajissakin :) . Ulkoilma on mulla kanssa auttanut oikeesti siihen jos on ällöä oloa - kun vaan jaksaa punnertaa itsensä ulos niin siellä on sitten hyvä. Mutta meidänhän pahoinvointia ei voi verrata keskenään - viet voiton :) .
Mulla ollut tänään sellainen päivä, että tuntuu että vähän kaikista asioista saan vedet silmissä olla ja itkua nieleskellä. Tunteet kovasti tuntuu pintaan tulleen. Ja hermo kiriällä (voi kyllä johtua ihan tästä sairastupahommasta ja menosta täällä :) ) , mutta pinna tuntuu olevan aika lyhyt.
Niin koetan jos tähän nyt tulisi se mikä aiemmin hävisi - elikkäs eilen tosiaan soitin sitten vielä omalle (ihanalle) terkalle ja kysyin hänenkin mielipidettä siihen varauä:n ja hän sit sanoi, että voisin mennä jo pe käymään siellä hänen luona ja katsottaisiin nähtäisiinkö jo jotain jotta mieli rauhoittuisi minulla. Mutta tuumasin jotta jos se silloin maanantainakin on vielä siinä ja siinä niiden sykkeiden kanssa niin odotetaan siihen maanantaihin saakka ja annetaan "pikkuruisen" ottaa vielä kokoa se muutama ylimääräinen päivä. Mutta oikeesti on ihana kun on tuttu terkka, jolle voi soittaa aina ku johonkin haluaa varmistusta ja jonka puoleen kääntyä mieltä askarruttavissa asioissa - ja tämä meidän th on sellainen että luottamus häneen ja hänen ammattitaitoon on 100% - ihminen on oikealla alalla siinä.
Nyt taidan kaapata kirjan mukaan ja kellistää itseni vuoteeseen hetkeksi lukemaan - huomenna aikainen työaamu edessä :) . Palataan Inna
Mä en oikeastaan ole edes tajunnu, miten paljon olen stressannut tätä alkuraskautta. Kyllähän mä olen tiennyt, että se stressaa, mut eilisen helpotuksen fiiliksen myötä tajusin, miten ahdistunut olen tuon asian vuoksi ollut. Kyllähän tässä huolta riittää yhä, mut jos nyt muutaman päivän olis vähän lujempi usko tän raskauden jatkumiseen.
Inna, toi on kyl niin tärkeää, että on hyvä th. Mä olen vasta puhunut puhelimessa meidän terkan kanssa ja vaikuttaa kyl oikein kivalta, mut katsotaan nyt sit, millainen on, kun menen ekan kerran neuvolaan. Täytyy tänään soitella ja varata aika. Varmaan saan ajan vasta johonkin hamaan tulevaisuuteen, kun viikot merkittiin alemmas papereihin. Mietin vielä illalla tota viikkojen määräytymistä ja oon kyl satavarma, että ne on alakantissa.
Mulla on onneks tänään lyhyt työpäivä ja aamukin meni vähän helpommin. Ei edes tullu aamupala ylös, vaikka yökötti kyl kovasti. Huomasin töihin tullessani, että hymyilin varmaan ensimmäistä kertaa moneen viikkoon. Ehkä tää tästä.
Illalla vietänkin aikaa koiraharrastuksen parissa ja katselen sen jälkeen Muodin huipulle. Kivaa.
Thelma & pätkä
Olipas tänne tullut paljon tekstiä sitten eilisen aamupäivän, jolloin viimeksi pääsin koneelle.. Ja niitä Thelman ultrauutisia pääsinkin sitten lukemaan vasta nyt ja tulipas hyvät fiilarit! Onnittelut!
Itselle ei kuulu sen kummempia. Ehkäpä kuitenkin olotila olisi kääntymässä monsuunisateiden suuntaan.. Jos näin, niin on sitten kyllä ollut vuosisadan kierto oireiden puolesta. Pakko johtua km:n vaikutuksesta hormoneihin, ei mulla ikänänsä tällaista ollut.
Innalle piti kommentoida, kun osui silmiin aiempi pohdintasi kp1 paikasta km:n yhteydessä. Mulle lääkäri sanoi, että kp1 lasketaan rask.materiaalin VIIMEISESTÄ poistumispäivästä, ei ekasta, jos matskua tullut useana päivänä. Sullahan sit mahd. rv-päiviä voi olla muutama vähemmän, jos oot laskenu tuosta ekasta matskupäivästä?
Huurteisen kuulakasta loppupäivää,
Pilvilinna
siis se että kierto laskettaisiin viimeisestä raskausmateriaalin poistumis päivästä, silloin hedelmöittyminen olisi tapahtunut juuri silloin ku ajattelinkin ja kierto olisi sen mikä minulla normaalisti onkin. Siinä tapauksessa tänään olisi sitten viikkoja tasan 7 :) . Mulla on sama kokemus kun Thelmalla, että ne mun päivät on vähentynyt eka ultrassa, mutta la:ta ne ei ole sitten lähteneet kuitenkaan muuttamaan.
Mutta mene ja tiedä nyt sitten tämän kanssa neuvolan mukaan viikkoja olisi jo 7+5 (tähän en itse usko) ja nyt sitten olen "paskat housussa" sen maanantain kanssa jos siellä ei näykkää mittään kun viikkoja on vähemmän ku se 8+2 mitä terkka toivoo olevan kun niitä olisikin sitten vain 7+4 ehkä ???! Voiei... no en jaksa miettiä - kahtotaan mitä ma tuo tullessaan.....
Kyllä se Thelma juuri niin on, että epävarmuus ressaa ja mieli senkin takia sitten kireällä on - mutta jospa se helpotus tulisi sitten maanantaina tai sitten ei :( . Mutta nyt en tätä enää jankkaa. Olette kuulleet ihan tarpeeksi :) .
Tänään edessä hyvän asiantuntijan luentoa vanhemmuudesta.Kiva. Töissä kävin ja oli kivaa vaihtelua näihin sairastupapäiviin, menee päivätkin nopeampaa. Ja huomenna verottaja muistaa ja pääsee joululahjaostoksille :D .
Torstai terkuin Inna
Kiitos onnitteluista, Pilvilinna!
Jos lasken kierron viimeisestä raskausmateriaalin poistumispäivästä, niin silloin mulla olis nyt viikkoja 6+5, nyt papereissa siis 6+2 ja toinen ultraajan veikkaus oli 6+4, eli kyllä se varmaan täsmää. Ja testausajankohtakin puhuis ton 6+4-6+5 puolesta.
Kyllä ihminen on oikeasti pöljä. Ensin hermoilee testien kanssa ja testaa noin miljoona kertaa ja nyt sit mielessä pyörii numerot. Noi neuvolan tiedoissa olevat viikot on vaan numeroita paperilla, mut silti mua ärsyttää toi viikkojen aleneminen. Ihan kuin se muuttais jotain, että paperilla tulis se 12 viikkoa nopeammin täyteen.
Ehkä siinä on se, että ajateltiin mummosektorille kertoa jouluna. Ajattelin, että silloin olis jo melkein 10 viikkoa, mut nyt onkin vasta reilu 9. Harmittaa kertoa noin aikaisin (kun en vaan jaksa sitä, jos kaikki ei menekään hyvin jne.), mutta enpä mä oikein mitään valkoisia valheitakaan keksi, miksi en joulupöydässä juo viiniä ja syö graavikalaa ja mätiä ja miksi saatan yhtäkkiä sännätä pöydästä oksentamaan.
Inna, toivottavasti luento oli antoisa!
Thelma
En oo jaksanut viimeiseen viikkoon tehdä töiden lisäks oikein mitään, että kyllä saa kiittää kultaista miestä joka on hoitanut vähän enemmän muksuja tällä viikolla ja ruokaakin väsännyt. Yks ilta nukahdin kesken kaiken kun luin isommalle tytölle iltasatua.. Muuten kyllä ei edelleenkään oikeen mitään oireita ja jotenkin huolestuttaa et onko kaikki varmasti ihan ok. Aikaisemmissa raskauksissa on meinaa rinnat tullu heti alkuun niin kipeiks ettei oo pystyny nukkumaan moneen viikkoon mahallaan. Hyvähän se on jos näin oirettomana kaikki on ok, mut jotenkin vaan ihmetyttää.
Pilvilinna: Oliko se testi minkä teit digitaalinen testi? Saatat meinaa hyvinkin olla silti raskaana. Mä tein meinaa kahdella apteekin puikkotestillä testin ja selkee plussa tuli molemmista.. muutamaa päivää myöhemmin tein digitaalisen testin, johon ilmestyi teksti ei raskaana. Lisäksi kävin ihan vaan varmistamassa raskautta terveyskeskuksessa jopa kahdesti, jolloin myös tulos: Ei raskaana. Mutta kun kuukautiset vaan edelleenkinj pysyi poissa tein 4 päivää myöhemmin taas digitaalisen testin, johon ilmestyi tällä kertaa teksti raskaana 2-3 viikkoa. Eli kai se sitten oli vaan todella alussa silloin aikasemmin ja ei kaikkissa testeissä näkynyt. Nyt tällä viikolla pitäny viel varmistella muutamalla testillä ja plussahan sieltä on tullut. Että hyvältä vaikuttaa sun tilanne jos oireita kerta löytyy ja tätiä ei oo kuulunut kylään. :)
Niin ja onnea Thelma.. Kiva kuulla hyviä uutisia.
Nyt mun täytyy kyllä painua pehkuihin. Palailen taas kirjottelemaan. Pitää yrittää olla ahkerampi..On vaan niin kova väsy että se on vienyt viime aikoina voiton.
Eveys
mummoille jo vaikka heti Thelma - sinähän olet jo pikkuisen sykkeet nähnyt ja kaikki ja kaikki varmasti hyvin menee...ja toisaalta se että onhan he sitten tukemassa jos kaikki ei hyvin menisikään ? Onko muuten heille tulossa ensimmäinen lapsenlapsi vai joko on aiemmin niitä siunaantunut ?
Minä olen/me olemme aina kertonut aika varhaisessa vaiheesssa läheisimmille/rakkaimmille ihmisille että nyt jos kaikki hyvin menee niin... silloin ja silloin tulee vauva. Nyt tietää tästä tilanteesta kaksi siskoa, jotka kuuntelivat itkujani ja murhettani edellisessä keskenmenneessä. Vähän olen heille puhunut, kertonut että plussannut olen ja silloin tällöin jotain sanaa vaihdettu, mutta olen sanonut, että palataan asialle kun olen viisaampi tämän asian kanssa. Nyt olen kyllä sen verran arempi tuon keskenmenon jälkeen että odotan että saadaan varmuudella sykkeet näkyviin ennen kuin mummoloihin kerrotaan. Ja voihan se olla että ne saa vaikka itse hoksata sitten jos tuo maha nyt rupee kasvamaan eikä vaan rinnat ;) .
Älä Thelma niitä viikkoja sure(ja voithan aina siihen paperiin väärentää pari päivää lisää ;) jos se helpottaa ) ... sinulla on kuule niin hyvällä mallilla jo kun sykkeet ja kaikki olet nähnyt.
Luento oli hyvä - viisaita maalaisjärkisiä ajatuksia oli - ei oikeastaan kamalasti uutta :) . Muutes lasi viiniä olisi aika nam. Löysin alkosta aika kivan alkoholittoman valkkarin, kun yleensä ne on aika kamalia. Valkkarin nimeä en muista, mutta tän nimen voin sulle selvittää jos haluat - oli raikas ja pirskahteleva. Alkoholitonta punkkua en ole vielä koskaan oikein hyvää nauttinut :( .
Mutta nyt hampaanpesuun ja sitten "nauhalta" Mentalist :) ja nukkuu -varhainen aamu odottaa jälleen tekijäänsä . Inna
sinustakin Eveys :) .... Teitkö tällä viikolla normi vai digitestit? Mitä näytti viikot jos digillä teit ... Inna jolla kummittelee (2-3 :) ) - joo en oo enää tehny digitestiä sen jälkeen....
Inna, olis kiva, jos selvittäisit sen hyvän alkoholittoman valkkarin nimen.
Siskoni on tietoinen raskaudestani. Hänelle kerroin itse asiassa siitä edellisestäkin. Mun oli tarkoitus mennä käymään heillä syksyllä, mutta olin niin huonovointinen ja väsynyt, etten jaksanut lähteä reissaamaan, kun automatka olis suuntaansa 5 tuntia. Niinpä kerroin syyn. Kun kerroin raskaudesta, kerroin myös keskenmenosta ja sit uudesta raskaudesta.
Mun vanhemmille meidän lapsi olisi kolmas lapsenlapsi. Mun siskolla on kaksi lasta (täyttävät keväällä 3 ja 6). Lisäksi mun äidin miehen lapsilla on lapsia, mut isän vaimolla ei ole lapsenlapsia. Mun mies on ainoa lapsi, joten sinne puolelle lapsenlapsi olis ensimmäinen ja takuuvarmasti todella toivottu. Miehen vanhemmat etenkin ymmärtävät kyllä, että nämä asiat eivät ole yksinkertaisia. Anoppi on moneen otteeseen tuonut ilmi, että olis kyllä toivonut enemmän lapsia, mutta ei saanut kuin yhden. Enpä usko, että ennen joulua kuitenkaan kerrotaan.
Muutama tunti pitäis vielä olla töissä, sit jatkan työhommia kotosalla ja illalla ajattelin mennä jumppaan.
Nyt vois mennä kokeilemaan, uppoaako lounas ja pysyykö se sisällä...
Thelma 6+3 (ja joo mä aion väärentää mun neuvolakorttiin 3 päivää lisää)
....surahdin sitten terkkarille tänään (kaikella riskillä). Kurkattiin massuun vatsanpäältä ultralla ja sillä näki, että kohtu on suurentunut ja että jotain raskausmateriaalia siellä on , mutta eipä juuri muuta. Katsottiin sitten niitä viikkoja sanoin, että itse arvelen , että olisi se 7+1 tänään jos lasketaan sen mukaan mitä lääkäri oli e. Pilvilinnalle sanonut siitä kierron laskusta. Niin siihen hän sitten tuumasi, että se selittäisi sitten näkymää mikä kohdussa oli, ettei siellä mitään sen kummempaa eikä sykettä heidän ultralla voi mitenkään nähdä. No päädyttiin siihen, että siirretään ultraa vielä viikolla eteenpäin, että olisi se 8 varmasti kasassa ja sitten pitäisi näkyä sykkeetkin eli neuvola on sit 14.12.2009 .... nyt vain malttia matkaan. Jännittää, pelottaa, mietityttää ja mietin koko ajan että soitanko saateri sinne yksityiselle kunnon ultraan ajan että saisi mielen rauhan... mutta.... no näin tällä kertaa Inna
Inna, harmi, että teillä on neuvolassa sellainen ultra, ettei sillä näe vielä. Mä en vielä tiedä täysin käytäntöjä täällä, enkä tiedä, onko neuvolassa lainkaan ultraa. Meillä on neuvola tuossa oman kylän sivuterveysaseman yhteydessä. Ultrassa kävin kunnan pääterveysasemalla, jossa ilmeisesti tehdään loputkin ultrat. Mulla ultrattiin ke vaan vatsan päältä ja sai sieltä ruskuaispussin ja alkion näkyviin. Sykettä vähän haeskeli, mutta löytyi sekin vatsan päältä.
Nyt sul tuli sit lisää jännitettävää, kun joudut odottelemaan ultraa vielä jonkin aikaa. Tai sit sä ehdit vielä varata yksityiseltä ultran... ;)Koita nyt vaan malttaa. Tosin hyvähän mun on sanoa...
Mul on ollut tänään varsin paha olo. Jostain syystä lounaslasagne on pyrkinyt koko ajan ylös. Jumppaan kyl menin, mut eihän se kaksisesti menny. En nyt sentään oksentanut jumppasaliin, mut en kyl kauheasti saanut tehtyäkään.
Thelma
Neuvolassa käyty ja rv olisi nyt 6+2 :) Ultraan pääsen vasta 29.12 sitä sitten jännittäessä. Miten musta tuntuu, että kaikki te muut joilla on rv:tä suht saman verran ku mulla niin on jo melkein käyny ultrassa tai menee ihan lähiaikoina!? Haluisin jo päästä ja kuulla sykkeitä! :) Ajattelin kyllä kertoa viimestään jouluna uudesta tulokkaasta perheelleni, en pysy enään nahoissani! ;/ Niin ja tein vielä tällä vk.lla digitestin ja raskaana 3+ se näytti! :) Tiesin kyllä olevani raskaana mutta mun oli pakko "tarkistaa" :) Olo on kyllä tosi hyvä mitä nyt vähän normaalia enempi väsyttää mut pahoinvointikin on ainakan toistaiseksi helpottanut! :) -memm!-
Memm! täältähän vielä löytyy vielä "uutta" väkeä. Onnea sinulle ja tervetuloa mukaan....
Mutta suoraan kuitenkin itseeni ... tänä iltana vessa käynnillä tuli jotain sen tapaista vuotoa, jota en olisi halunnut nähdä. Nyt tällä erää on ollut vain kerran yhdellä käynnillä, punertavaa valkovuotoa pyyhittäessä.... mutta näin alkoi edellinen keskenmeno lokakuussa.... huominen näyttää varmaan sitten paljon miten minun kanssa käy...... Inna
Kurjaa, että vuoto säikäytti. Toivottavasti ei ole sitä, mitä pelkäät. Miltä tilanne näyttää tänään?
Memm! aika monihan menee yksityiselle ultraan. Mun kohdalla tilanne oli se, että kun raskauduin suoraan keskenmenon jälkeen terkka laittoi lähetteen ultraan viikkojen varmistamiseksi, vaikka ne viikot olikin aika selvät. Jos ei olis laittanut, olisin kyl mennä yksityiselle. Sen verran ahdistavaa tuo keskenmenon jälkeinen odottelu oli. Kyllähän huoli kalvaa edelleen, mutta keskiviikon ultran jälkeen on ollut paljon helpompi olla.
Mun napaan ei kuulu mitään uutta. Nukuin poikkeuksellisen hyvin viime yönä, mut pitkä ruokailuväli teki aamusta sit kurjan. Oli melkoisen paha olo.
Thelma 6+4
... täällä turhuttaa ihan ihan vähän ... katselin tuossa että nyt olisi menkka aika, mutta ei mulla koskaan raskauksissa ole siihen aikaa tuhrutellut, jotta tuskinpa tuo sitä on....ei auta kuin odotella ja katsella mitä tulee, enemmän olen nyt sillä mielellä ettei mitään ja vuoto tästä varmaan yltyy. Jos toisin sitten kävisi olisi se vaan positiivinen juttu.
Mukavaa lauantai iltaa kaikille. Minä alan pyörittää täällä paketointi pajaa.... Inna
Älä nyt, Inna, vielä heitä kirvestä kaivoon. Kyllä mullakin tossa joskus reilu viikko sitten tuhrutteli pari päivää ja olin ihan varma, että se oli siinä, mut eipä ollutkaan. Tsemppiä! :)
Thelma
Thelma: Ajattelinkin, et sun kohdalla on käyny niin kuin sanoit. Mitä sellanen yksityisellä ultrassa käyminen maksaa? :) Olis kiva jo päästä! Mulla kipristelee alavatsaa todella ikävästi varsinkin aamuisin ja sit on kauhee nälkä mutta kun olen vähän syönyt niin tulee huono olo! :( Nälkä on kyllä kokoajan mutta mitään ei tee oikeestaan mieli,(ainakaan vielä) hassua! :)
Inna, älä nyt anna unien vetää mieltä matalaksi. Maanantaihin ei ole enää pitkä aika. :)
Thelma