Raskausdiabetes!
Minulla toinen raskaus ja todettu rd jo raskauden alussa (ekassakin oli). Nyt näyttää siltä etten pärjää enää ruokavaliolla vaan insuliinin aloitus häämöttää edessä. Paastoarvot koholla ja ruokailujen jälkeen välillä nousee korkeaksi. Minkälaisia arvoja muilla ollut, entä insuliinin aloitus? Olisiko kellään mitään hyviä reseptejä, joilla sokerit ei ole noussu, mitä syötte aamulla? Itse repsahtelenkin, en voi sille mitään kun on oma hetki, niin siihen sisältyy herkuttelua,olen koittanut tehdä vaikka marjakiisseliä tms. Kaikkia vinkkejä ja ohjeita vielä kaivataan, jotta sokerit saisin pidettyä alhalla! Syön tasaisesti ja välipalat ja koitan muuten pitää tiukkaa linjaa, jos ei repsahteluja lasketa. Kiitos jo etukäteen vinkeistä!
minulla oli ed. raskaudessa rd, tosin ruokavaliohoitoinen. Mutta vinkiksi, jos syömisessä ei ole mitään muutettavaa, kehottaisin liikkumaan, liikkumaan ja liikkumaan, se tehostaa elimistön omaa insuliinin hyväksikäyttöä. Kaurapuuro on aina paras aamupala koska se tasoittaa verensokeria. Jos mietityttää, kannattaa pyytää päästä ravintoterapeutin luo, olisihan se hyvä jos pystyisi ruokavaliolla asian hoitamaan! Minulla meinasi paastoarvot kohota ja silloin ravitsemusterapeutti sanoi että pitää pitää myös huoli siitä ettei paastoaika yöllä tule liian pitkäksi, sekin nostaa verensokeria. Eli käski syömään viimeisen iltapalan klo 23.
Muutahan siihen ei ole, rasvat kevyiksi, säännöllinen ateriarytmi, 9-12-15-18-21-23, esim., ruisleipä, vähärasvaiset juustot ja leikkeleet, janojuomaksi vesi. Ja kannattaa muistaa että myös keinomakeutetut tuotteet nostavat verensokeria.
tsemppiä, vastailee mamma joka voi pian olla itse samassa veneessä ;)