Eilisessä tarhan vanhempainillassa... voi apua
Olinpa eilen tarhan vanhempainillassa. Yksityisessä tarhassa, jossa on tosi kivat tädit, ei suurta vaihtuvuutta työntekijöissä, hyvät tilat, paljon toimintaa.. Lapseni ovat tarhasta pitäneet älyttömästi, ja vanhempien kanssa ollaan keskusteltu siitä kuinka kiva paikka se on. Noh, nyt on syksyllä paljon uusia lapsia tullut ja heidän mukanaan tietty uusia vanhempia :)
Ja hui; kyllä on ihmisillä ongelmat. Eräs daami tilitti pitkään ja hartaasti, kuinka hänen lapsensa paremmat ja huonommat vaatteet olivat menneet sekaisin, ja kun hän ei halua että hyviä hanskoja pidetään pihalla, niin nyt ne olivat olleet hiekkaiset ja mitkä vaatteet nyt hänen pitää mihin laittaa ja blaablaablaa. Sekavasta sepustuksesta ymmärsin, että hänen armaalla lapsellaan on yhdet vaatteet, joilla tullaan ja lähdetään tarhasta, ja ne ei saa likaantua ikinä, toiset vaatteet tarhan pihalle ja kolmannet sisälle. Ja grande catastrophe oli nyt se, että paremmat "tarhaantulohanskat" oli menneet hiekkaisiksi, ja eikö tarhan tädit todellakaan katso, että miten a) pukevat hänen lapsensa milloinkin b) viikkaavat lapsen vaatteet hyllyille ja kasseihin (joita oli ilmeisesti naulassa useampia?!?!) c) ymmärrä mitkä vaatteet on tarkoitettu pihakäyttöön ja mitkä eivät.
Voi APUA. Oikeestiko joku luulee, että tädit ehtivät viikkailla 40 lapsen vaatteita päivät pitkät eri pinoihin sen mukaan mikä kellonaika on menossa.. Kai niillä nyt tähdellisempääkin tekemistä on.
Yksi tädeistä yritti sanoa, että paremmat releet on varmaan parempi pitää kotona, kun tarhassa tehdään kaikenlaista missä vaatteet pakostakin voivat sotkeutua - ja tästä rouva vasta riemastui: kai te nyt pidätte ESSUJA kun väritätte / liimaatte jne.... hmm.
No, kukin tyylillään, mutta pisti vihaksi kuunnella tuollaista valitusta, kun hoito/ tädit / tarhan tilat ovat oikeasti tosi ensiluokkaiset ja hyvät ja kaikki toimii, niin yksi mäkättää lapsensa vaatteen viikkauksista ja siitä että nyt oli hienot lilat sormikkaat hiekassa. Eikö niitä voi vaan pestä jos ovat likaantuneet...?
Kommentit (38)
Pitäisi kohta käydä hakemassa meidän viikari pois pph:lta...
Sitten pitäisi mennä suoraan lähikauppaan.
Nyt sillä viikarilla on kuitenkin pihahaalari ja varmaan kuriksetkin päällä.
Mitä teen? Äsken minulla ei vielä ollut tätä ongelmaa, mutta tämän ketjun luettuani on...
En minäkään vie lapsiani mielellään kauppaan haalareissa. En vain tykkää. En itse pukeudu hienosti enkä kaihda tuulipukua. Mutta jos tiedän, että lähdemme hoitopäivän jälkeen kaupoille, otan mukaan kaupunkivaatteet. Lähikaupassa saatan toki kävästä ihan haalarikansan kanssa. Mutta en mielelläni edes marketeille lähde toppavermeissä / haalareissa, vaan ns. kaupunkivaatteissa.
Olen huomannut että ruokakaupan kärryjen istuin osasta tulee mustaa metallilikaa vaatteisiin. Joten todellakaan en laita kallista suomalaista haalaria kauppaan tai sitten otan sen pois.Sotkekoot sitten sisähousut.Kumma juttu,etteivät osaa tehdä kärryjä,joista ei lähde sitä metallirasvaa tms.joka ei lähde pesussa pois.Sitä tuli esim. Reiman haalariin vähän eikä lähtenyt pesukoneessa mihinkään.
Olemme päiväkodissa huomanneet ja puhuneet, että usein vanhemmat, jotka kiinnittävät paljon huomiota ns. ulkoisiin seikkoihin, ovat itseasiassa kasvattajina tosi epävarmoja. Tuntuu, että jollakin asialla on pakko päästä pätemään, kuten just tää pukeutuminen.
Olin nimittäin eilen itse 7-luokkalaisen vanhempainillassa ja siellä yksi nainen alkoi suureen ääneen kailottamaan, että miten tyytymätön hän on kouluun ja sen toimintaan! Tällä ko.naiselle kun sattui olemaan 14-vuotiat kaksostytöt, jotka ovat kuulemma nyt koulun myötä muuttuneet niin lasikoiksi etteivät edes suostu astinapesukonetta täytämään/tyhjentämään!?
Siis ihan todellakin tuo nainen oli sitä mieltä tyttöjen laiskuus on KOULUN VIKA?:O
meillä oli kyllä vanhempainilta jo pari viikkoa sitten mut ehkä ap vaan yritti harhauttaa ;) No joo mainitsin vaan asiasta nopeesti, en jaaritellut tai syytellyt. Lapsellani on tosiaankin erikseen päiväkotiin tulo/lähtövaatteet ja pihavaatteet. en voisi kuvitellakaan että lapsi olisi haalarissa esim. kaupungilla, kahvilassa, kaupoissa. Halari on vaan ja ainoastaan piha/leikkivaate, en itsekään pyöri "ihmisten ilmoilla* esim. tuulipuvussa! Joten hänellä on just esim. nyt saappaat ja villakangastakki. autolla liikutaan joten kylmä ei tule.
Ja meettekö te siis suoraan päiväkodista autolla kahvilaan? Me mennään kotiin pihalle tai suoraan sisälle syömään, johan siinä päiväkotipäivässä on ollut melua ja meininkiä.
Poikkeustapauksessa otan kaupunkivaatteet lapselle mukaan vasta hakiessani...
milloin missä vaatteissa, esim. kivassa pehmeässä hupparissa + sisähousuissa, joskus hameessa ja sukkiksissa.
Talvella kyllä haalarit päällä tai 2-os. puku.
Asumme ihan tarhan vieressä, joten en pue ulkovaatteita sitä varten. Matka vastaa suurinpiirtein samaan kuin autosta rappuun mennessä menisi. Ovat repussa tai mun käsissä. Kotiintullessa vien niissä, missä on ulkona.
Enpä ole koskaan kuullut, että jollakin olisi erikseen tarhaanmenovaatteet ja pihavaatteet. :D Aika hassua ja järjetöntä.
meidän tytön tarhassa muutama lapsi kulkee hoitomatkan jossain söpöstelytakissa (ja ilman päälihousuja talvellakin), enpä tiedä menevätkö kotiinkin siinä vermeessä, eli vaihtavatko pihalla? En ole osunut samaan aikaan hakemaan.
T: äiti joka on valittanut tällä viikolla 2 kertaa, toisella kerralla kengät oli vaihtuneet samanlaisiin, mutta numeroa liian isoihin (meillä oli nimetty hyvin, toisessa nimeä sai hakea) ja toisen kerran sanoin, että miksi ei laitettu kurahanskoja tai muita rukkasia, kun niitäkin hyllyssä oli, vaan villahanskat sateeseen (=läpimärät).
Olemme päiväkodissa huomanneet ja puhuneet, että usein vanhemmat, jotka kiinnittävät paljon huomiota ns. ulkoisiin seikkoihin, ovat itseasiassa kasvattajina tosi epävarmoja. Tuntuu, että jollakin asialla on pakko päästä pätemään, kuten just tää pukeutuminen.
Sinänsä ymmärrän kyllä jos joku haluaa vaihtaa likaiset pihavaatteet vaikkapa kaupankäynnin takia tms. Mutta tässä tapauksessa en ymmärrä, että ko. äiti oletti ja myös _vaati_ kovaäänisesti, että tarhan tätien on osattava lajitella, järjestää, viikata ja kaikin puolin huolehtiä hänen tyttärensä vaatteista, etteivät ne mene sekaisin - hyvät tarhanpihavaatteiden kanssa - ja ei voinut ymmärtää, miten tyttö oli PÄÄSTETTY tarhan pihaan ne hyvät hanskat kädessä... Ei tuollainen vaatteiden hyysääminen voi olla osa tarhantätien toimenkuvaa, kun on muutama lapsi siinä vastuulla päivän ajan. Jos on noin tarkka vaatteistaan ja kaikille tilanteille päivän mittaan on omat vaatteensa, niin sitten kannattaa kehittää systeemi, jossa itse myös huolehtii, että vaatteet eivät mene sekaisin, eikä sälytä sitä tarhan aikuisille.
Myötähäpeän tunne oli aika huima varmaan meillä kaikilla kuuntelijoilla, lisäksi ärsytti, että tämän rouvan oli vuodatettava asiaansa siellä kesken vanhempainillan - olisi keskustellut aiheesta kahden kesken jonkun hoitajan kanssa.
Pitäisi kohta käydä hakemassa meidän viikari pois pph:lta... Sitten pitäisi mennä suoraan lähikauppaan. Nyt sillä viikarilla on kuitenkin pihahaalari ja varmaan kuriksetkin päällä. Mitä teen? Äsken minulla ei vielä ollut tätä ongelmaa, mutta tämän ketjun luettuani on...
En minäkään vie lapsiani mielellään kauppaan haalareissa. En vain tykkää. En itse pukeudu hienosti enkä kaihda tuulipukua. Mutta jos tiedän, että lähdemme hoitopäivän jälkeen kaupoille, otan mukaan kaupunkivaatteet. Lähikaupassa saatan toki kävästä ihan haalarikansan kanssa. Mutta en mielelläni edes marketeille lähde toppavermeissä / haalareissa, vaan ns. kaupunkivaatteissa.
Jos siitä itse maksaa niin mielestäni siellä saa odottaa parempaa palvelua silloin myös. Tämä äiti kuulostaa hieman nipolta normaalipuitteissa mutta kyllä hän oli ihan oikeassa sinänsä vaatiessaan vastinetta rahoilleen.
Jos siitä itse maksaa niin mielestäni siellä saa odottaa parempaa palvelua silloin myös. Tämä äiti kuulostaa hieman nipolta normaalipuitteissa mutta kyllä hän oli ihan oikeassa sinänsä vaatiessaan vastinetta rahoilleen.
maksat mieluummin siitä, kun tarhantäti viikkailee ja järjestelee tavallista pitempään lasten vaatteita, kuin siitä, että hän vaikkapa saman ajan leikkii lasten kanssa? Molempia ei voi tehdä yhtä aikaa.
maksat mieluummin siitä, kun tarhantäti viikkailee ja järjestelee tavallista pitempään lasten vaatteita, kuin siitä, että hän vaikkapa saman ajan leikkii lasten kanssa? Molempia ei voi tehdä yhtä aikaa.
Niin paljon että onnistuu.
Eli markettiin pitää pukeutua =) Voi miten tyhmä ja tietämätön olen ollutkaan kun en tätä ole tajunnut.
Lasten ollessa vielä päiväkodissa menimme monesti päiväkodista suoraan kauppaan - ja lapsilla oli ne reimatecit päällä! Olen ilmeisesti nyt rikkonut kirjoittamatonta markettipukeutumiskoodia tietämättäni!
Meilläkin on ne paremmat vaatteet, mutta niitä käytetään silloin ohjelmassa ei ole pihaleikkejä (esim. kylään, teatteriin, konserttiin, oopperaan mennessä).
Jos lapset olisivat vielä päiväkodissa niin kipittäisin heti huomenna ostamaan lapsille erikseen markettiasusteet.
Kai kouluvaatteissa saa tulla markettiin vai pitääkö minun kuitenkin ostaa ne markettivaatteet? Lapsilla on ihan farkut ja haltin takit kouluvaatteina tähän aikaan vuodesta.
mutta eikö se ole kamalan hankalaa vaihtaa niitä vaatteita. Jos iltapäivällä haet lapsen pihalta, niin vietkö sen kuraisena sisälle, putsaat kamat seuraavalle päivälle (esim.kuravaatteet) ja vaihdat sitten puhtaisiin kaupunkivaatteisiin?
Meillä isommat lapset huolehtii esim lokeroiden siisteydestä ihan itse, eikä hoitajat ehdi vahtia mitä lapset päälleen ulos pistävät.
Asumme itse pkn vieressä, joten vastaavia ongelmia ei ole ollut.
toivottavasti lapselle ei tartu toi mania... miten joku edes jaksaa tota rumbaa?!
Meillä on yksityinen päiväkoti ja olen "pahimmillaan" maksanut päiväkotimaksua 600 e kuukaudessa. Siltikään ei olisi tullut mieleenkään vaatia päiväkodin henkilökunnalta jotain erityiskohtelua meidän vaatehuollon suhteen - mieluummin todellakin nekin voimavarat retkiin yms. Yksityiset päiväkodit ei tosiaan kylve rahassa kuten vissiin kuvittelet.
Meillä on joskus meno jonnekin suoraan päiväkodista, jolloin joko tuon mukanani siistit vaatteet hakiessani lapsia, tai olen laittanut ne reppuun tms. lokeron yläpuolella olevalle hyllylle. Lähisiwaan voimme tosiaan mennä haalareissa, jopa kurahousuissa :)
Muuten päiväkotimatka on omalla autolla 5 minuuttia suuntaansa ja lapset kulkevat sen käytännössä talvellakin toppis, pipo, hanskat ja kengät jalassa. Housut ja villavaatteet vien kainalossa päiväkotiin.
"Sitten niitä tätejä täytyy olla enemmän."
Mikseihän yksityiset päiväkodit ole aikaisemmin tajunneet palkata yhtä tätiä viikkaamaan ja lajittelemaan lasten vaatteita! Vanhemmat varmasti riemusta kiljuen maksavat satasen pari kuussa enenmmän hoitomaksuja. Onhan se nyt ihan eri asia kuin kunnallisessa pk:ssa missä vaatehuoltajaan ei kunnalla ole varaa!
Mun kaverillani on yksityinen päiväkoti. Ehdotanpa heti huomenna, että palkkaa vaatehuoltajan. Odotan jo innolla, että näen kaverin naaman :D
En kyllä puhunut, koska meillä oli ihan eilen illalla, 30.9 tämä vanhempainilta.