Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä mieltä tällaisesta systeemistä lapsilisän tilalle

Vierailija
30.09.2009 |

Jos perheen tulot ovat alle tietyn rajan esim. 35000 / vuosi niin on oikeutettu ko. avustukseen. Mutta rahan tilasta saa kuponkeja joilla saa kaupasta ruokaa. Kuponkeja on useampia per kuukausi jolloin voi käyttää kaikki kerralla tai osissa, miten haluaa.

Kupongeilla saatava ruoka on terveellistä: vähäsokerista yms. ei siis mitään eineksiä missään nimessä vaan ihan peruselintarvikkeita. Listalla on mm. papuja, kokojyväleipää, munia, maitoa, ja appelsiinimehua, lisäksi kympillä vapaavalinteisia tuoreita kasviksia.

Mitä mieltä olette maammat tästä systeemistä? Ja ihan tiedoksi ettei tämä ole porvoosta koska olen itse mukana tässä ohjelmassa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ymmärrä miksi minun pitää maksaa tolkuttomasti veroja... Naurettava muutenkin ajatuksesi.

ettei ole minun ajatus, vaan ihan oikea toimiva systteemi tämä on, koska olen itse siinä mukana. Ja verotus on tietysti alhaisempi kuin Suomessa (missäpä ei olisi??) =)

Heh, ja luuletko että koko Suomen verotusjärjestelmä muutettaisiin jotta tuo lapsilisäsysteemi olisi järkevä Suomessakin? Ap:lta taitaa unohtua kokonaisuuden miettiminen kokonaan tässä hulppeassa visiossa.

Ja sitä paitsi pähkähullu ajatus että jonkun systeemin käyttäminen _isossa_ maassa tekisi siitä automaattisesti toimivan.

Vierailija
22/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin, tuloraja on ihan naurettava. Meidän tulot on tuohon nähden noi nkaksinkertaiset, mutta silti me tarvitsemme lapsilisän. Ihan tosissaan. TOki me tulisimme toimeen ilmankin, mutta erinäisistä syitä menoja on, vaikka emme elä mitenkään leveästi.

Toisenkin tuo kuponkiajatus on ihan järjetön ja perustuu sellaiselle yhteiskunta-aja ihmiskäsiteykselle, jota ei voi länsimaissa hyväksyä. Siinä siis lähdetään ensinnäkin siitä, että yhteiskunnnalla on oikeis sanella, mitä ihmiset kotonaan syövät ja mihin he rahansa tarvitsevat - ja esimerkiksi että raha on käytettävä ruokaa eikä vaikka talvivaatteisiin. Toiseksi siinä on selvänä myös ajatus siitä, että ihmisiin, varsinkaan köyhiin ihmisiin ei voi luottaa. Köyhät ihmiset eivät syö terveellisesti eivätkä peruselintarvikkeita, jollei heitä siihen pakoteta. Näin toimitaan esimerkiksi Saudiarabiassa (jossa pukeutumista ja syömistä ja juomista säädellään lailla) tai singaporessa, mutta ei länsimaissa. Täällä on tapana lähteä siitä, että ihmiset tietävät omat tarpeensa parhaiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on kovin skeptinen asenne tätä järjestelmää kohtaan huomaan. =) Tämä järjestely on käytössä maassa joka on ehkä liioittelematta 100 kertaa isompi kuin Suomi.

Meillä lapsilisä on jokaisen lapsen oikeus vanhemmista ja sosiaaliluokasta riippumatta. Lapsi voi vanhempana käyttää lapsilisänsä esim opiskeluun, jos muuten ei ole varaa lukiokirjoihin. Teillä siellä taas kyse ei ole mistään lapsilisästä, vaan köyhäinavustuksesta.

Vierailija
24/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tulet kupongin kanssa kauppaan, niin sitten tiedetän, että olet pienituloinen. Aikuiset tämän vielä varmasti kestävät, mutta siitä seuraa nopeasti sitä, että alkaa sana kiertämään ja lapset saavat kuulla olevansa kuponkiperheen lapsia.

En siis suosittele tuollaista systeemiä.

Vierailija
25/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ehdot täyttyisi mutta mä ostan niillä rahoilla vaippoja ja vaatteita myös.

Vierailija
26/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki voivat säästää lapsilisät opiskelua varten?

Meillä ainakin lapsilisä menee elämiseen ja yhtään ei jää säästöön, vaikka kuinka yrittäisi.

Minusta tuo tekee lapsista eri arvoisia, kun toisilla on sopiva pesämuna opiskleuun ja ei tarvitse ottaa lainaa, kun vanhemmat ovat olleet sen verran varakkaita, että ovat pystyneet säästämään lapsilisät. Kun taas köyhemmässä perheessä se on mennyt suoraan elämiseen, mihin se on tarkoitettukin.

Meillä lapsilisä on jokaisen lapsen oikeus vanhemmista ja sosiaaliluokasta riippumatta. Lapsi voi vanhempana käyttää lapsilisänsä esim opiskeluun, jos muuten ei ole varaa lukiokirjoihin. Teillä siellä taas kyse ei ole mistään lapsilisästä, vaan köyhäinavustuksesta.

Vierailija
27/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki voivat säästää lapsilisät opiskelua varten?

Meillä ainakin lapsilisä menee elämiseen ja yhtään ei jää säästöön, vaikka kuinka yrittäisi.

Minusta tuo tekee lapsista eri arvoisia, kun toisilla on sopiva pesämuna opiskleuun ja ei tarvitse ottaa lainaa, kun vanhemmat ovat olleet sen verran varakkaita, että ovat pystyneet säästämään lapsilisät. Kun taas köyhemmässä perheessä se on mennyt suoraan elämiseen, mihin se on tarkoitettukin.

jos keskituloisetkaan eivät sisi lapsilisiä, vain kaikkein rikkaimmilla olisi varaa maksaa lukiokirjat lapsilleen?

Et sä mitään tasa-arvoa hae, sä haet vaan sitä, että useammilla olisi yhtä huonosti kuin sulla.

Haluan sanoa, että kaikilla se lapsilisä on johonkin tarpeeseen - toisilla ruokaan ja toisilla opintoihin. Sitäpaitsi epäilen, että tuskin teilläkään ihan koko seitsemää toista vuotta kaikkea tarvitaan ruokaan. Mun vanhempani tosin aikanaan tarvitsivat, mutta niistä asuntolainankoroista on jo kauan.

Vierailija
28/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enhän mä kysynyt miten tämä toimisi Suomessa vaan ihan noin yleensä mitä mieltä olette te jotka on lapsilisää tottunut saamaan.

Ja toiseksi se nimenomaan on avustus ja kyllä ihmisiä näen kaupassa kokoajan ostamassa ties mitä sontaa, ei ainoastaan huonompituloisia vaan ihan kaikkia, eli on hyvä että listalla on vaan terveellistä ruokaa.

Jos on 10 lasta niin se on sitten oma päätos miksi sen yhteiskunnan pitää ottaa vastuu jos et itse osaa käyttää ehkäisyä? Ei yhteiskunnan tehtävä ole elättää sun mukuloita paitsi Suomessa - siksi muutinkin pois.

Niin ja muuten tämä on USAn systeemi eikä minkään Saudi-Arabian. Jos ei tykkää, niin ei ole tosiaan mikään pakko ottaa vastaan. Kaikki voi elättää sen oman perheen ihan itse jos ei kelpaa.

Vierailija
29/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin viiden vuoden jälkeen ei saisi? Voit sanoa, että mikä estää menemästä töihin, mutta ajattelepa yksinhuoltajia! Rankkaa on esim. 1400€/kk (plus elatusapu) elättää kolme lasta! Ja pakkohan ihmisillä on olla mahdollisuus itse päättää mitä kaupasta ostaa!

Pidä kuponkisi!

Vierailija
30/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin on. Vanhoista EU-maista lähes kaikissa on aika lailla Suomen kaltainen lapsilisä järjestelmä ja tukikin aika samaa tasoa. Sillä tasataan tuloeroja lapsiperheiden ja lapsettomien välillä, ei köyhien ja rikkaiden lapsiperheiden välillä.

Pääsääntöisesti kaikki tuki ja avustus, joka lisää byrokratiaa ja ihmisten luokittelua ja syynäystä, on huonoa, aiheuttaa epätasa-arvoa ja korruptiota.

USA:ssa monen moni asia on hyvää ja toimivaa, mutta ei todellakaan sosiaalituki- ja tervyedenhuolto puoli. Me voisimme ottaa täällä oppia esim. siitä, miten tueta yrityismaailmaa. Mutta ei kiitos millekään amerikkalaisille köyhäinhuoltokupongeille!!!

Vierailija
31/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että voi tietää että nyt tuo äiti ostaa lapsilisillä tupakkaa.

Entä jos ostaakin sitä omalla palkallaan :)

että minusta on parempi että raha menee johonkin "oikeesti" tärkeeseen, koska muistan kun tutut lapsilisillä kävi baareissa ja osteli tupakkaa.

Vierailija
32/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo senkin vuoksi että alle 5-vuotiaana se lapsi kuluttaa vähiten, vasta kouluikään saavuttaessa lapsi alkaa tulla kalliiksi.

Ja toisekseen, miksi se raha pitää korvamerkitä just ruokaan? Lapsethan tarttee kaikkea muutakin, kuten vaatteita ja harrastusvälineitä. SItäpaitsi suurin lapsista koituva menoerä ainakin useampilapsisessa perheessä on asuminen ja usein myös auto, joka on pakko olla lasten takia, ja joka täytyy olla iso, kuten sen asunnonkin.

Meillä lapsilisät menee viimeistä penniä myöten elämiseen, ei jää säästöön lasta varten johonkin lukiokirjoihin tms.

Vierailija
33/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia kun on että juuri keskituloiset maksavat eniten veroja, ei rikkaat rikkaat! Ja tuon sun systeemin byrokratia, hei please!

Vierailija
34/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö? Yhteiskunta sanelee mitä kenenkin tulee syödä, juoda... ajatella? Missä asennossa panna, millaisella patjalla nukkua ja mitä autoa ajaa?

Vierailija
35/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin älytön, etä sitä ei tarvitse sen enempää edes ajatella. Siitä saa 1000 kertaa paremma, kun ei ajattele sitä minkäänlaisena pohjana.

Oma ehdotukseni olisi, että lapsilisät voitaisiin sitoa veronmaksukykyyn.

Joko nykyinen järjestelmä tai siten siten, että lapsilisä ensimäisestä lapsesta olisi joku prosenttiosuus maksetuista veroista. Toisaalta prosenttiosuus tuloista ajanee kutakuinkin saman asiaa, toki prosenttiosuus on silloin eri. Vrosentti olisi sitten joka vaikio tai kenties progressiivinen. Itse suosisin progressiivista prosenttia.

Vierailija
36/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi oikeesti paljoo muuta kun nauraa! Tää on yks hulluimmista ehdotuksista mitä oon pitkään aikaan kuullu! Ootko sä joku virka-intonen poliitikko jolla olisi kesämökki nyt jossain maksettavana?

Oikeesti, ihan maalaisjärjellä voisi nyt noita asioita miettiä ennenku tulee laukomaan tollasia ihmisten ilmoille! On meinaa yks jos toinenki asia tossa "ehdotuksessasi" jotka ei nyt ihan käytännössä suomessa kuitenkaan toimisi!

Vierailija
37/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

34999 tienaava tarvitsee tukea ja 35000 tienaava ei tarvitse.

Arvaa moniko tuolla rajalla keikkuva joutuisi kikkailemaan tulojensa kanssa ettei vain lipsahda rajan yli?

Vierailija
38/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiperheiden ja lapsettomien välistä tuloeroa ja tukea lasten kasvatuksesta aiheutuvia kuluja. Varakkaiden ja vähemmän varakkaiden väliseen tuloerojen tasaukseen on muut keinot. Siksi en ymmärrä, miksi esim. keskituloisiltakin poistettaisiin lapsilisät.

Systeemi, jossa lapsilisä olisi kaupassa käytettävä seteli, on sinäånsä ihan kannatettava. Riittävä rajaus olisi se, että setelillä ei voisi ostaa alkoholia tai tupakkaa. Mutta mikä olisi sen jälkeen setelillä saavutettava etu nykyjärjestelmään verrattuna? Aloituksessa kuvattu tapa rajata setelin käyttö tiettyihin leipiin ja mehuihin tuntuu tosi hankalalta. Suostuisiko kauppakaan tällaisiin seteleihin?

Vierailija
39/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuoreita kasviksia ja vihanneksia ei saa ostaa koko setelin arvolla, vaan vain kympillä? Nehän ne vasta terveellisiä ovatkin

Vierailija
40/63 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap.... onko typerämpää edes kuultu? mistähän olet noin kamalan katkera, että pitää havitella muiden saamia etuja? Mä oon perheestä jossa on yli kymmenen lasta? Olisiko koko rahalla pitänyt ostaa terveellistä ruokaa ja jättää muut menot pois. ? melkoista järjen köyhyyttä!

Ps. mistä näitä tyhmiä ihmisiä oikein tulee?