mitä mieltä tällaisesta systeemistä lapsilisän tilalle
Jos perheen tulot ovat alle tietyn rajan esim. 35000 / vuosi niin on oikeutettu ko. avustukseen. Mutta rahan tilasta saa kuponkeja joilla saa kaupasta ruokaa. Kuponkeja on useampia per kuukausi jolloin voi käyttää kaikki kerralla tai osissa, miten haluaa.
Kupongeilla saatava ruoka on terveellistä: vähäsokerista yms. ei siis mitään eineksiä missään nimessä vaan ihan peruselintarvikkeita. Listalla on mm. papuja, kokojyväleipää, munia, maitoa, ja appelsiinimehua, lisäksi kympillä vapaavalinteisia tuoreita kasviksia.
Mitä mieltä olette maammat tästä systeemistä? Ja ihan tiedoksi ettei tämä ole porvoosta koska olen itse mukana tässä ohjelmassa.
Kommentit (63)
on liian alhainen. Tuohan on alle 20 000e per puoliso kahden puolison perheissä.
Pitää olla vähintään 80 000e. Perusteluna se, että perheiden elämäntilanteet on erilaisia. Esim. me olemme tulojen mukaan isotuloisia, mutta kun tuloistamme vähennetään konkurssivelat niin elämme alle köyhyysrajan. Lapsilisät on aika iso osa tulojamme emmekä pärjäisi ilman niitä. Velat on maksettu kiltisti itse vaikka ne voisi jättää myös yhteiskunnan harteille. Niin tapahtuisi jos emme saisi lapsilisiä.
ihmettelen suuesti et jos teillä on tuohon 35000 euroo nähden kaksin kertaiset kulut niin miten ihmeessä elätte jollette leveästi? kyllä tuosta summasta jää verojen jälkeen kuussa enemmän käteen kuin joillakin vuodessa... aika kenties miettiä rahan käyttöä????
teillä on kovin skeptinen asenne tätä järjestelmää kohtaan huomaan. =) Tämä järjestely on käytössä maassa joka on ehkä liioittelematta 100 kertaa isompi kuin Suomi. Yli 5 vuotias kuluttaa tietysti mutta mikä estää menemästä töihin? Varsinkin kun lapsi silloin menee eskariin muutenkin. Siksi ei toimi jos kaikki lapset >5v.
kyllähän monet menevätkin tällä nykyiselläkin systeemillä töihin, kun lapsi on yli 5-vuotias.
Jotenkin naurettava kysymys. Ei kai kukaan halua luopua lapsilisästä, paitsi tietysti jotkut ökyrikkaat, joiden verotus sitten saattaisi tuolla systeemillä keventyä. Et nyt kuitenkaan saa ainakaan tällä palstalla kannatusta tuolle ajatukselle. Kuka nyt haluaisi omaa rahatilannettaan huonommaksi?
on varmaan 5, koska sitä vanhemmat pääsevät kouluun, jossa ollaan koko päivä, ts. vanhemmilla on mahdollisuus hankkia ansiotyötä.
En tykkää tuollaisesta holhouksesta ja valvonnasta.
Siis ap.... onko typerämpää edes kuultu? mistähän olet noin kamalan katkera, että pitää havitella muiden saamia etuja? Mä oon perheestä jossa on yli kymmenen lasta? Olisiko koko rahalla pitänyt ostaa terveellistä ruokaa ja jättää muut menot pois. ? melkoista järjen köyhyyttä!
Ps. mistä näitä tyhmiä ihmisiä oikein tulee?
kaikki voivat säästää lapsilisät opiskelua varten?
Meillä ainakin lapsilisä menee elämiseen ja yhtään ei jää säästöön, vaikka kuinka yrittäisi.
Minusta tuo tekee lapsista eri arvoisia, kun toisilla on sopiva pesämuna opiskleuun ja ei tarvitse ottaa lainaa, kun vanhemmat ovat olleet sen verran varakkaita, että ovat pystyneet säästämään lapsilisät. Kun taas köyhemmässä perheessä se on mennyt suoraan elämiseen, mihin se on tarkoitettukin.
Elämää se on säästäminenkin.
Ja tosiaan, et kuuluta mitään tasa-arvoa, vaan haluat, että kaikilla on yhtä huonosti asiat kuin sinulla. Kannattaisi muuten opettaa niille omille lapsille, että joillakin vaan on enemmän rahaa kuin toisilla ja se pitää hyväksyä. Muuten muuttuu katkeraksi kotiäidiksi, joka marisee muiden rahankäytöstä nettipalstoilla.
koska hyvätuloiset ei tarvitse avustuksia lasten kasvatukseen. Ai niin, ja perheessä pitää olla alle 5v lapsi, tämä on kanssa vaatimus. Sen jälkeen ei tule avustuksia.
koska hyvätuloiset ei tarvitse avustuksia lasten kasvatukseen. Ai niin, ja perheessä pitää olla alle 5v lapsi, tämä on kanssa vaatimus. Sen jälkeen ei tule avustuksia.
Eikö yli 5v kuluta mitään? Ihan humppukia.
koska mikään luettelemistasi ei käy? Ihan tyhmä idea. Jos vain elintarvikkeisiin ilman tuoterajoituksia niin voisi onnistuakin.
En vain ymmärrä miksi minun pitää maksaa tolkuttomasti veroja ja sen lisäksi muita maksuja mistä vähätuloisemmat saavat vähennyksiä enkä myöskään saisi lapsilisiä...
Naurettava muutenkin ajatuksesi.
teillä on kovin skeptinen asenne tätä järjestelmää kohtaan huomaan. =) Tämä järjestely on käytössä maassa joka on ehkä liioittelematta 100 kertaa isompi kuin Suomi.
Yli 5 vuotias kuluttaa tietysti mutta mikä estää menemästä töihin? Varsinkin kun lapsi silloin menee eskariin muutenkin. Siksi ei toimi jos kaikki lapset >5v.
sitoa lapsilukuun. Kahden lapsen perhe elää aika paljon vähemmällä kuin 10 lapsen perhe.
Toisaalta ison perheen lapsilisät ei välttämättä mene kaikki ruokaan vaan osalla maksetaan isompaa asuntoa joka on isolle perheelle pakollinen.
Ei tuo systeemi olis isoille perheille kohtuullinen. Isot perheet on muutenkin erittäin tiukoilla. Iso perhe maksaa esim. välillisiä veroja satojatuhansia enemmän kuin pieni perhe. Kuitenkin iso perhe tuottaa paljon enemmän veronmaksajia kuin pieni (ja se on se yhteiskunnan kannalta oleellinen kysymys jonka takia lapsiperheitä tuetaan)
Mä jään nyt tyättömäks kotiäitivuosien jälkeen. Saan vain työmarkkinatukea ja miehen tulot vaikuttaa siihen. Meitä on 9 ihmistä ja miehen tulot on alle 3000e, kuitenkin ne alentaa mun tyämarkkinatukea yli 300e kk... aika pieni on siis kohtuullinen tulo tämän kokoiselle väelle. Onneksi ei tarvitse olla kauan työttömänä.
En vain ymmärrä miksi minun pitää maksaa tolkuttomasti veroja... Naurettava muutenkin ajatuksesi.
ettei ole minun ajatus, vaan ihan oikea toimiva systteemi tämä on, koska olen itse siinä mukana. Ja verotus on tietysti alhaisempi kuin Suomessa (missäpä ei olisi??) =)
on sidottu perheen kokon tuo tuloraja, eli mitä isompi perhe niin toki isompi tuloraja.
että minusta on parempi että raha menee johonkin "oikeesti" tärkeeseen, koska muistan kun tutut lapsilisillä kävi baareissa ja osteli tupakkaa.
Joo, tasaverotus, niin johan minäkin suostun. Jo nyt tuen vähemmänansaitsevia niin, niin paljon joka kuukausi, että tällaiseen en suostu. Sitä paitsi, isot lapset ne vasta kuluttavat, alle 5-vuotiaanhan elättää halutessaan lähes ilmaiseksi.
saa kannatusta minultakaan. Nykyinen on parempi.
mutta väärin rajata ja määrätä mitä elintarvikkeita saa ostaa ja näin ohjata kulutustottumuksia. Yksilövapaus, missä se on?