Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Varmat päivät" ehkäisynä, kokemuksia puolesta ja vastaan.

Vierailija
29.09.2009 |

Ongelmana ehkäisy. En saa hormonaalista ehkäisyä (migreeni), kierukka ei käy (kuparisesta niin rajut vuodot että hemppa putosi huolestuttavan alas, hormoonisesta jatkuvat tulehdukset) ja minipillereistä liikaa haittavaikutuksia. Keho ei tunnu kestävän mitään mulle saatavilla olevia menetelmiä. Nyt harkitsen jo ihan vakavissani luomumenetelmiä.

Eli voiko olla oikeasti mahdollista ehkäistä raskautta jos tietää kiertonsa tarkasti? Kokemuksia kiitos.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecim 2001:

Varmat päivät ovat edelleenkin maapallon mitassa laajalti käytetty raskauden ehkäisymenetelmä. Käytetty ohje on, että kierron 10.-17. päivät ovat "hedelmällinen ikkuna", jolloin voi tulla raskaaksi, muulloin ei. Yhdysvaltalaistutkimus osoittaa, miksi väestönkasvu silti vain jatkuu. Tutkijat seurasivat 213 naisella 696 kuukautiskiertoa, joiden aikana joka-aamuisesta virtsanäytteestä määritettiin estradioli- ja progesteronimetaboliitit, joiden suhteesta arvioitiin ovulaatiopäivä. Tulosten mukaan yli 70 % naisista voi hedelmöityä "hedelmällisen ikkunan" ulkopuolella ja mahdollisuus tulla raskaaksi minä tahansa kierron 6.-21. päivistä oli yli 10 %. Jopa kuukautisiaan säännöllisinä pitävillä naisilla oli vielä kuukautisten odotettuna alkamispäivänä 1–6 %:n mahdollisuus tulla raskaaksi. BMJ:ssä julkaistu tutkimus sai osakseen lehden "rapid response" -sivulla kiivaita vastaväitteitä ns. luonnollisten ehkäisymenetelmien kannattajilta, joiden mukaan varmoihin päiviin ei pidäkään luottaa–sen sijaan erilaisiin lämmönmittaus- ja kohdunkaulan liman koostumusanalyyseihin kyllä. Toivottavasti näidenkin menetelmien luotettavuus testataan–luotettavasti. (BMJ 2000;321:1259).

Vierailija
62/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmat päivät toimii, ainakin vielä. Puoli vuotta ollut käytössä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toiminut jo yli 3v. Seurasin lämpötilaa joka aamu, valkovuodon koostumusta, omia mielialoja, rintojen arkuutta. Kun olin seurannut tarkasti 3-4kk (ja koko tuo aika käytettiin kondomia) olin jo aika perillä kierrostani.

Ovulaatio kestää 12-72h ja siittiöt elävät Max 5vrk. On siis 8 päivää milloin ehdottomasti ei seksiä ilman kondomia ja koska en ole 100% varma milloin ovulaationi on, olemme ilman ehkäisyä päivät 1-5 ja 18-26/28 (kiertoni pituus vähän vaihtelee), kondomiehkäisy on käytössä päivinä 6-17 (ovulaatiooni on varmaankin päivänä 14). Ei latista tunnelmaa jos ei muista mikä päivä menossa, koska mun älykello näyttää kahdella pyyhkäisyllä mikä kierron päivä on menossa, helppo siis sängyssäkin tarkistaa.

Olen alle 30v ja tosiaan en ole raskaaksi tullut tänä aikana. Aluksi vain vaatii sitä, että oikeasti seuraa ja perehtyy kunnolla. Kannattaa opiskella aihetta ennen kuin aloittaa.

Vierailija
64/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän aina kondomia, myös pitkissä suhteissa, ei mitään ongelmia. Kondomeja voi ostaa muuaaltakin kuin marketeista ja parasta, ettei ole sivuoireita. Helppo käyttää.

Vierailija
65/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötilaa mittaamalla ja esimerkiksi kännykkäsovelluksen avulla saa kyllä aika tarkan tuloksen. Aloin seurustella 42-vuotiaana enkä halunnut mitään kierukoita tai pillereitä, ja seksielämä oli niin vilkasta, ettei kumeissa ollut järkeä, kun niitä olisi mennyt paketti illassa, joten menin sitten sillä lämmön mittauksella. Keskeytettyä käytettiin jos oli vähän epävarmapäivä päivä ja kortsua, jos oli ovis. Joskus unohtui koko homma ja pari raskaushuolestumista tuli, mutta en tullut raskaaksi. Jos olisin tullut, olisin tehnyt abortin. Nuorena ja hedelmällisenä olisi pitänyt olla todella paljon tarkempi. Ongelmia lisää se, että oviksen aikaan nainen on tosi halukas. Kyse on kuitenkin siitä, että mihin mies se siemenensä roiskii, eli miehiä voisi vastuuttaa näistä asioista huomattavasti enemmän. Opetelkaa miehet tyydytämään naiset muutenkin kuin peniksen penetraatiolla vaginaan. 

Vierailija
66/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämpötilaa mittaamalla ja esimerkiksi kännykkäsovelluksen avulla saa kyllä aika tarkan tuloksen. Aloin seurustella 42-vuotiaana enkä halunnut mitään kierukoita tai pillereitä, ja seksielämä oli niin vilkasta, ettei kumeissa ollut järkeä, kun niitä olisi mennyt paketti illassa, joten menin sitten sillä lämmön mittauksella. Keskeytettyä käytettiin jos oli vähän epävarmapäivä päivä ja kortsua, jos oli ovis. Joskus unohtui koko homma ja pari raskaushuolestumista tuli, mutta en tullut raskaaksi. Jos olisin tullut, olisin tehnyt abortin. Nuorena ja hedelmällisenä olisi pitänyt olla todella paljon tarkempi. Ongelmia lisää se, että oviksen aikaan nainen on tosi halukas. Kyse on kuitenkin siitä, että mihin mies se siemenensä roiskii, eli miehiä voisi vastuuttaa näistä asioista huomattavasti enemmän. Opetelkaa miehet tyydytämään naiset muutenkin kuin peniksen penetraatiolla vaginaan. 

No minä kyllä naisena tarvitsen ihan sen elimen sisään. En ala ilman yhdyntää elämään sen takia, että osa miehistä on kondomikammoisia vaan olen miehen kanssa, jolle kumi ei ole ongelma.

Vierailija
67/67 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä voisin kommentoida, että jos varmat päivät toimisivat, olisi nuorin lapseni 25 vuotias. Mutta nuorin lapseni on 10 vuotias. Siinäpä ne molempien iät, olisin ehkä toivonut paljon pienempää ikäeroa.

Tosin en valita, pysyyhän tässä itsekin ikäistään kovemmassa kunnossa juniorin kanssa touhutessa, ja rakas lapsi on ja tulee olemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi