Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Varmat päivät" ehkäisynä, kokemuksia puolesta ja vastaan.

Vierailija
29.09.2009 |

Ongelmana ehkäisy. En saa hormonaalista ehkäisyä (migreeni), kierukka ei käy (kuparisesta niin rajut vuodot että hemppa putosi huolestuttavan alas, hormoonisesta jatkuvat tulehdukset) ja minipillereistä liikaa haittavaikutuksia. Keho ei tunnu kestävän mitään mulle saatavilla olevia menetelmiä. Nyt harkitsen jo ihan vakavissani luomumenetelmiä.

Eli voiko olla oikeasti mahdollista ehkäistä raskautta jos tietää kiertonsa tarkasti? Kokemuksia kiitos.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2009 klo 23:26"]

Tämä on vain minun kokemukseni ja minulla on erittäin säännöllinen 29 päivän kierto. Toimi pari vuotta ja sitten alettiin yrittämään vauvaa. Kun vaihdettiin päikseen "varmoista" "epävarmoihin", tärppäsi heti tokalla kierrolla. Tarkkailin myös ovulaatiolimoja (kannattaa ehdottomasti perehtyä, eikä katsoa pelkästään kalenterista!).

Mutta siis en uskalla suositella kenellekään, jolle raskaaksi tuleminen olisi katastrofi! Meille se ei olisi ollut. Nykyään käytämme kondomia, koska se on luotettavampi.

[/quote]

Meillä kävi juurikin samoin. Eli säännöllinen 28 päivän kierto ei yhden kerran ollutkaan aivan säännöllinen. Kuukautiset piti jo alkaa ja vatsa oli kipeänä... Se sitten olikin ovulaatio. Joko myöhässä tai toinen samaan kiertoon. Nykyään käytössä kuparikierukka. Kuukautisvuoto jotain aivan käsittämätöntä, joten olen ajatellut tehdä vielä toisen lapsen ja sen jälkeen piuhat poikki.

Vierailija
42/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ehkäisykeino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi päivä ennen menkkoja. Toinen raskaus alkoi kierron puolessa välin.

Vierailija
44/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sopinut mitkään e-pillerit, kokeilin useita merkkejä. Mutta vaihdettuani Nuvaring renkaaseen, sivuoireita ei ole ollut. Ihanan helppo ja ei tarvitse muistaa pillereiden ottamista. Hormoneja myös vähemmän eikä mene ruuansulatuskanavan läpi joten en kärsi enää vatsan turvotuksestakaan kuten pillereiden kanssa.

Onko joku kokeillut lady comppia? Se olisi ollut seuraava vaihtoehto minulla jos nuvaring ei olisi sopinut. Pillereihin en enää palaa. 

Vierailija
45/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan käytetty jo puolitoista vuotta ehkäisynä keskeytettyä. Ja oikeastaan aina hommaillaan ovulaation aikaan koska silloin vaan tekee mieli eniten.

Nyt oonkin ruvennut miettimään että onkohan jommassa kummassa meistä jotain vikaa kun en ole tullut "vahingossa" raskaaksi...

Vierailija
46/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ehkäisynä pelkästään keskeytetty yhdyntä. Joskus ovulaation aikoihinkin on tullut hommailtua, tosin yritetty välttää. Mies osaa kontrolloida laukeamista aika hyvin, tosin joskus olisi kiva sekstailla ihan kunnolla ja mennä loppuun asti. Joskus käytetään ehkäisypuikkoja. Olen laskeskellut myös päiviä ja tuntuu, että tuntee kroppansa paljon paremmin pillerien jälkeen. Osaa ennustaa jo mielialojakin. Kaksi päivää ennen kuukautisia on pahalla tuulella ja sitten tietää suunnilleen mihin aikaa kuusta tekee kunnolla mieli :D  Tätä on kestänyt vuosi enkä paksuksi ole pamahtanut. Lieköhän paksuksi edes mahiksia tulla... Toivottavasti on!

Yhteispäätöksellä ollaan tämä ehkäisytapa valittu, pillerit ei sopineet ja mies ei halua käyttää kumia. Ja minun raskaaksi tuleminen ei ois meille todellakaan ihan kauhea asia, itseasiassa vauvakuumettakin vähän podettu ja vauvasta juteltu, mutta vielä ei oo mitään" lyöty lukkoon"... Ei se vauva paras tähän elämäntilanteeseen olis, mutta ei mikää "maailmanloppukaan." Ei tätä ehkäisytapaa kannata valita jos haluaa olla ihan varma ettei lasta tule.

Vierailija
47/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto ollut AINA 28 päivää. Minulla sama juttu, ettei muu ehkäisykeino käy kuin kondomi. Ja sitten ne kuuluisat varmat päivät.

Vaikka kierto onkin ollut noin tarkka, ovis on vaihdellut kierron aikana, siitä kaksi todistetta;)

En lähtisi varmoihin päiviin ja kondomiin, jos raskaus olisi ehdoton ei ja johtaisi aborttiin. Vaikka kondomia on käytetty heti kuukautisten jälkeen ja jatkettu melkein kierron loppuun, ei toiminnut. Tai sitten kondomi ei toiminut...

Seuraavaksi onkin sitten tiedossa putkien katkaisu.

Vierailija
48/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulin raskaaksi menkkojen aikana /tietolähteen mukaan on vain teoreettinen mahdollisuus). Kierto suht. säännöllinen, mutta myöhemminkin olen huomannut, että ovis tulee pian menkkojen jälkeen eikä keskellä kiertoa.

Vierailija
49/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi kondomi ei käy? Meillä on käytetty. Ja ei tule kirvelyä ja kutinaa, jos muistaa käyttää liukastetta. Siitä kondomin laittamisestakin voi tehdä osan esileikkiä. Meillä kondomi ollut ehkäisymenetelmänä 13 vuotta.

Vierailija
50/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tuo varma päivä nukkuu. Kuusi vuotta sitten varmat päivät meni plörinäksi ja pari kuukautta seurusteltuamme olimmekin jo tulossa vanhemmiksi. Mut hyvä näin meillä.

Vierailija
51/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:55"]

Tuolla tuo varma päivä nukkuu. Kuusi vuotta sitten varmat päivät meni plörinäksi ja pari kuukautta seurusteltuamme olimmekin jo tulossa vanhemmiksi. Mut hyvä näin meillä.

[/quote]

Heh, meillä 8-vuotias "varma päivä."

Varmat päivät käyvät ehkäisynä vain, jos raskaus ei ole katastrofi.

Vierailija
52/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toi ylikallis ehkäisytietokone. Ja kyllä, mä oon ollu tosi tyytyväinen siihen. Pari vuotta on jo kohta ollu käytössä, eli 20 euroa kuussa on menny ehkäisyyn rahaa. Alussa se tottakai varotteli vähän joka päivä, ennen kuin "oppi" mun kierron, mutta käytön jatkuttua niitä punaisia päiviä oli aina vaan vähemmän. Ennen sitä masiinaa laskeskelin ja tarkkailin ite niitä päiviä, kerran tapahtui sit se vahinko, kun en bongannu ovista ja luotin siihen, että ehkä se meni jo.. No ei mennyt, vaan oli yli kymmenen päivää myöhässä ja tottakai sillä kerralla tärppäs. Toista tehtiinki sit vuoden verran... Mut joo, itsellä on kans toi tilanne et en halua hormoniehkäisyä käyttää eikä kuparikierukka sovi runsaiden vuotojen takia. Koska elän vakaassa parisuhteessa, eikä lapsi ole missään tilanteessa katastrofi, niin en aio muuta ehkäisyä enää harkitakaan kun tuota ehkäisytietokonettani.

Vierailija
53/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 21:39"]

Siis miksi kondomi ei käy? Meillä on käytetty. Ja ei tule kirvelyä ja kutinaa, jos muistaa käyttää liukastetta. Siitä kondomin laittamisestakin voi tehdä osan esileikkiä. Meillä kondomi ollut ehkäisymenetelmänä 13 vuotta.

[/quote]

Näinpä meilläkin. Ei mitään ongelmaa. Ostakaa laadukkaampia kortsuja ja käyttäkää liukkaria. Suomalaisten miesten ininä kortsujen käytöstä toimii tosin mulla hyvänä ehkäisykeinona :D Tuntuu että Suomessa naiset antavat aina paljaalla ja (kuten tässäkin ketjussa nähdään) ehkäisevät oman terveytensä uhallakin hormonaalisesti / ei ollenkaan.

Miksi ehkäistä 24/7 kun ei kuitenkaan pane 24/7?

Vierailija
54/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen perheitä, jotka luottivat varmoihin päiviin ja keskeytykseen ehkäisynä.

Vierailija
55/67 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierron pituus 28-30 päivää. Lapset saaneet alkunsa kp 13 ja kp 21. Eli se siitä säännöllisestä ovulaatioajankohdasta, vaikka kierron pituus onkin aika vakio.

Vierailija
56/67 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ovulaationi ja kuukautiset alkavat aina tasan 14 päivää ovulaatiosta, vaikka kierto ei aina ihan tasan olekaan. Kun kondomin käytön aloittaa kuukautisten jälkeen noin kiertopäivästä 7, ja jatkaa kunnes ovulaation tuntemisesta on kulunut 24 tuntia niin en raskaudu. Näin toiminut nyt 3 vuotta ja aiemmin olen raskautunut heti kun olen halunnut. 

Opetelkaa tuntemaan kehonne. 

Vierailija
57/67 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin raskaaksi päivä ennen menkkoja. Toinen raskaus alkoi kierron puolessa välin.

I do not buy this. Oliko teillä sekstailua edellisten menkkojen loppuvaiheesa/loputtua kierron päivinä 8-9? Tähän päälle 2-3 päivää elimistössä elävät siittiöt ja ollaan jo kierron puoliväin tienoilla, jolloin raskaaksi tulo on todella todennäköinen. Se on todennäköinen raskautumispäivä. 1 päivä ennen menkkoja ei voi tulla raskaaksi, sillä limakalvo, johon hedelmöittynyt munasolu menee, on jo tulossa pois kropasta.

Kuinka moni niistä, jotka luottaa varmoihin päiviin laskee päivät oikein... Esim 24 päivän kierrossa ( joka on tyypillinen nuorille naisille) on heti menkkojen jälkeen raskaaksitulon mahdollisuus ja se kestää viikon. Tämä johtuu siitä, että siittiöt elävät elimistössä muutaman päivän ja samoin ovulaatio on 1-3 päivää. Jollei halua menkkojen aikana sekstata, jää vain päivät 17-24 eli varmoja päiviä on vain yksi viikko kuussa+ kuukautisten aika.

Vierailija
58/67 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tulin raskaaksi menkkojen aikana /tietolähteen mukaan on vain teoreettinen mahdollisuus). Kierto suht. säännöllinen, mutta myöhemminkin olen huomannut, että ovis tulee pian menkkojen jälkeen eikä keskellä kiertoa.

Se on mahdollista, jos sinulla on lyhyt kierto n. 21 päivää ja loppuvaiheen menkat ei runsaat, toisin sanoen se vanha kohdun limakalvo on jo tullut ulos ja uusi muodostunut. Meillä eka lapsi tärppäsi kierron päivänä 7. Ovulaatio oli ilm. Päivinä 7-10. Näissä raskauksissa, jotka tärppää hyvin lähellä kuukautisten loppumista voi olla raskautumisongelmia. Muistaakseni keltarauhashormonitaso ei ole riittävä.

Vierailija
59/67 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toiminut toistakymmentä vuotta. Kolme suunniteltua lasta saatu aikaiseksi. Minulla on kellontarkka kierto ja tunnen ovulaatiot hyvin munasarjakipuna ja ne ajoittuvat aina samalle päivälle (kp 15). Jos seksiä on ennen ovulaatiota tai suunnilleen sen aikaan (kp 6-18), kondomi on käytössä. Huomaa yli viikon turvaraja ennen ovulaatiota). Ilman kumia eli kokonaan varmoilla päivillä mennään välillä 3 vrk ovulaatiosta kuukautisiin (kp 18-30).

En suosittele kuin sellaisille, joilla hyvin tarkka kierto ja ovulaation ajankohta varmuudella tiedossa ja jotka tuntevat kroppansa ja todella seuraavat ja tunnistavat kiertonsa merkkejä joka kuussa aktiivisesti. Raskaudesta myös kannetaan tarvittaessa vastuu, jos arviot menevät pieleen. Meidän perheessä abortti ei olisi vaihtoehto, jos jotain menisi pieleen. On kyllä toiminut hyvin. Sitten, jos kierto oleellisesti epäsäännöllistyy vaihdevuosien lähestyessä, täytyy miettiä uudestaan, voiko tällä jatkaa.

Vierailija
60/67 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korostan vielä, että suurin riski on aina kierron alussa ja ennen ovulaatiota. Ovulaatio voi syystä tai toisesta myös aikaistua, mikä muuttaa kierron alun varmat päivät hedelmällisiksi päiviksi. Luteaalivaihe ( varmuudella tapahtuneen) ovulaation jälkeen on ainoa turvallinen vaihe ja toimii parhaiten pidemmän sorttisissa kierroissa. Kuten aiemmissa viesteissä jo tuli esille, lyhyt kierto on erittäin ongelmallinen, jos varmoilla päivillä ehkäiseminen kiinnostaa. T: edellinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi