Voi luoja noita kolmasluokkalaisen läksyjä
Ihmettelin jo aikaisemmin täällä kolmosluokkalaisen läksyjen määrää, mutta nyt meni ymmärryksen yli niin paljon, että ei enää voi olla puuttumatta asiaan.
Tänään poika pääsi koulusta niin, että oli puoli kolme kotona, sen jälkeen söi välipalan ja sitten kävi ihan suoriltaan pianotunnilla ja fillaroi sieltä takaisin. Sen jälkeen on syönyt ja sitten tehnyt läksyjä, tehnyt läksyjä ja tehnyt läksyjä.
Puoli yhdeksältä pakotin lopettamaan läksyjen teon ja jättämään myöhemmälle loput läksyt, joita ei olekaan huomenna. Mutta tyyppi on tehnyt siis ainakin 3,5 tuntia tänään läksyjä!
Lisäksi kaiken kruunaa se, että pojalla on tällä viikolla matematiikan koe, johon toivottaisiin harjoiteltavan. Koealueeksi on merkitty 51 sivua.
Sitten ensi viikon tiistaina on äidinkielen koe. Jään vaan miettimään, että missäköhän välissä äidinkielen kokeeseen luetaan?
Kommentit (54)
No mä nyt voisin vaikka antaa itse läksyjä pojalle, jos tuntuisi, että läksyjä on liian vähän. (nimimerkillä olen sitäkin tehnyt ja esim. viime kesän alussakin opeteltiin käsialavihkoa kaksi ekaa lomaviikkoa, kun huomasin, että se kirjoittaminen oli niin just tulossa ja jos siihen olisi tullut 11 viikon tauko, niin olisi voinut unohtua, kiitos tuon parin viikon muutaman kirjoitustehtävän tekemisen pojan kirjoitus lähti käyntiin hyvin myös käsialalla ja luojan lykky, sillä muuten nykyiset aineiden kirjoittamiset olisivat tosi hitaita).
Suoraan sanottuna olen ihmeissäni miten poika jaksaa noita koulujuttua kellon ympäri. Ihan hyväntuulisena niitä tekee, mutta niuho äiti on sitä mieltä, että pitäis tuon ikäisen saada ulkoillakin tai tehdä jotain aivotonta edes puoli tuntia hereilläoloajasta.
viikon läksyt. Jotkut piti olla tehtynä tiistaiksi ja jotkut vasta perjantaiksi. Voisiko jostain tällaisesta olla kyse?
Meillä sama juttu. Läksyjä sai myös aloittaa tekemään tunnilla ja jos oli ahkera niin usein ne ehti jo silloin tehdä. Jotkut sitten luokassa käyttivät se ajan muiden häiritsemiseen tai johonkin muuhun oheistoimintaa, joten kotiin jäi sitten enemmän tehtävää.
No mä nyt voisin vaikka antaa itse läksyjä pojalle, jos tuntuisi, että läksyjä on liian vähän. (nimimerkillä olen sitäkin tehnyt ja esim. viime kesän alussakin opeteltiin käsialavihkoa kaksi ekaa lomaviikkoa, kun huomasin, että se kirjoittaminen oli niin just tulossa ja jos siihen olisi tullut 11 viikon tauko, niin olisi voinut unohtua, kiitos tuon parin viikon muutaman kirjoitustehtävän tekemisen pojan kirjoitus lähti käyntiin hyvin myös käsialalla ja luojan lykky, sillä muuten nykyiset aineiden kirjoittamiset olisivat tosi hitaita). Suoraan sanottuna olen ihmeissäni miten poika jaksaa noita koulujuttua kellon ympäri. Ihan hyväntuulisena niitä tekee, mutta niuho äiti on sitä mieltä, että pitäis tuon ikäisen saada ulkoillakin tai tehdä jotain aivotonta edes puoli tuntia hereilläoloajasta.
ehkä ne soittotunnit on sitten liikaa. Ensin koulu ja sitten harrastukset. Jos soittotunteja ei olisi, olisi aikaa aivottomuudelle.
Totta turiset. Minusta on kuitenkin ihan käsittämätöntä, jos koulu vie 9-vuotiaalla niin paljon aikaa, että tunnin yhtenä päivänä (matkoineen) ja muina päivinä 15 min vievälle harrastukselle ei olisi aikaa.
Miten ihmeessä, jotkut pojat voi harrastaa vaikka jalkapalloa, jossa treenitkin voi olla 4-6 kertaa viikossa ja jopa ylemmillä luokilla?
Kyllä kolmasluokkalaisella pitää olla aikaa sekä harrastukselle että aivottomuudelle. Jos 3,5 tuntia on harvinainen poikkeus, voi olla kysymys vain opetajan ajatusvirheestä tai ajattelemattomuudesta. Siitäkin voi huomauttaa, kauniisti. Jos taas elämä on aina pelkkää läksyjen tekoa, on todellakin jossain vikaa. Siis opettajan päässä. Tulethan Melba kertomaan, mitä opettaja kommentoi.
Ei _voi_ olla niin, ettei kolmasluokkalainen ehtisi tai jaksaisi harrastaa koulutöiden lisäksi. Ei voi. Itse opetan lukiossa, ja toivoisin, että vielä senkin ikäisillä olisi aikaa jollekin omalle tärkeälle harrastukselle. Useimmilla on. Jotkut ehtivät käydä töissäkin.
vaan että vika on opettajassa, ei teissä.
-edellinen
Kyllä kolmasluokkalaisella pitää olla aikaa sekä harrastukselle että aivottomuudelle. Jos 3,5 tuntia on harvinainen poikkeus, voi olla kysymys vain opetajan ajatusvirheestä tai ajattelemattomuudesta. Siitäkin voi huomauttaa, kauniisti. Jos taas elämä on aina pelkkää läksyjen tekoa, on todellakin jossain vikaa. Siis opettajan päässä. Tulethan Melba kertomaan, mitä opettaja kommentoi. Ei _voi_ olla niin, ettei kolmasluokkalainen ehtisi tai jaksaisi harrastaa koulutöiden lisäksi. Ei voi. Itse opetan lukiossa, ja toivoisin, että vielä senkin ikäisillä olisi aikaa jollekin omalle tärkeälle harrastukselle. Useimmilla on. Jotkut ehtivät käydä töissäkin.
halusin laudaturit kaikista aineista ja opiskelin tavoitteellisesti. sain ne laudaturit ja nyt olen onnellinen :)
Minä harrastin, kävin töissä, seurustelin, tapasin kavereita ja olin välillä kai aivot vapaallakin. Opiskelin silti tavoitteellisesti ja sain neljä laudaturia, eximian ja magnan. Minäkin olen nyt onnellinen - tosin en tiedä, mitä merkitystä noilla laudatureilla tai eximioilla onnellisuuteeni on. =)
Mutta menee ohi aiheen. Pidä, Melba, poikasi puolta!
-se lukion ope
Mulla itsellä oli lukiossa kans laudaturin paperit, mutta oli myös poikakaveri, jota tapasin joka päivä ja lisäksi olin kaikki perjantai-illat ja koko lauantait töissä. Eli vaikka toki läksyjä oli, niin ei mulla nyt noin "ankeaa" ollut kouluaikoinakaan.
Yliopistolla oli pari ekaa vuotta aika tiivis tahti ihan omasta tahdosta, kun suoritin päivisin yliopisto-opintoja ja iltaisin vielä opintoihini kuuluvia kursseja avoimessa yliopistossa (suoritin yli 100 ov silloin kahdessa vuodessa). Silloinkin ehdin kyllä olemaan töissä perjantai-illat ja lauantait.
ole tuollaista määrää läksyjä. Tekee ne ohimennen koulusta tultuaan. on tosin ollut etevä koko ikänsä. Siis osasi lukea kouluun mennessään jne. Englannin sanatkin oppii noin vain. Enkä nyt kehu lasta. Itse en kovasti ole paneutunut läksyjen tekoon. Enkun sanoja kertaamme joskus yhdessä.
se sama, eli 24h? Ellei sitten vapautusta siltä yhdeltä viikottaiselta uskonnontunnilta tällä Melban lapsella.
Kesksutelitteko asiasta vanhempainillassa? Meillä ope sanoi, että läksyihin pitäis mennä n puolituntia, jos menee yli tunnin, niin sit pitää katsoa, kuinka lapsi niitä tekee tai sitten niitä on liikaa.
Meillä oli kanssa matikankoe, mutta siitä ei ilmoitettu etukäteen. Opettaja sillä pyrki selvittämään lasten taitoja. Ne jotka eivät menestyneet kovin hyvin saivat kotiläksyjä niistä kohdista jotka tuottivat vaikeuksia, ja ennenkaikkea niille lapsille järjestetään tukiopetusta yksi tunti viikossa (jos vanhemmat suostuu). Eli ope pyysi vanhempia auttamaan tarvittaessa ja pääsätämään lapset lisäopetukseen.
Meillä kolmosluokkalainen saa n. 2-3 läksyä viikossa ja ne palautetaan vasta seuraavalle viikolle.
Tyyliin maanantaina matikka läksyn (yks sivu) joka palautetaan seuraavan viikon maanantaille. Keskiviikkona lukuläksy johon kuuluu n.5 kysymystä.
Joskus tähän saattaa olla yks lisä tehtävä, ei aina.
Kokeita ei ole ollut yhtään ja minun ymmärtääkseni niitä ei tulekaan aivan heti.
Ja minusta tässä on ihan sopivasti ollut tekemistä, varsinkin kun poika ei ole mikää kovin innokas koulunkävijä.:/
lapsellehan on siitä vain hyötyä että hän opiskelee ahkerasti.
t. myös kolmasluokkalaisen äiti jonka lapsella saattaa mennä pari-kolme tuntia läksyihin