Ovatko monet lapsiperheet näin hyvätuloisia?
Av:lla saa usein sen kuvan että lapsille on varaa ostaa vaikka minkä hintaisia kenkiä ja haalareita. Tuntuu että useimmilla on jotkin Eccon talvikengät tai Reimatech puvut. Vai onko se vain niin, että niillä joilla ei ole tällaisiin varaa, eivät näihin ketjuihin vastaa..? Tai sitten osa suorastaan valehtelee.
Meillä kolme lasta ja kuulumme kai köyhiin lapsiperheisiin... Itse teen 6 h päivää ettei lasten tarvitsisi olla ip-kerhossa tai pitkiä päiviä hoidossa. Mies on tavallinen duunari. No, ei meillä ole lapsille varaa ostaa mitään kalliimpia kenkiä tai vaatteita. Yritän löytää alesta sopivia kenkiä, mitään Eccon kenkiä ei todellakaan ostella. Joskus olen raaskinut ostaa Vikingin talvikengät molemmille isommalle, eli n. 55-60 €*2. Reimatechia meillä ei ole koskaan ollutkaan, pelkillä esim. Lassien tai Seppälän haalareilla mennään!
Tulee vain mieleen, ettei taida Suomi mikään köyhä maa olla kuitenkaan...
Kommentit (94)
Tai siis miehnei on, minä kun olen ilman tuloja oleva kotiäiti.
Meillä on silti käytettyä vaatetta ja lelua. Joskus sitten uutta ja kallista. Mikä sattuu silmää miellyttämään.
kun aina sanotaan, että kengän pitää tukea jalkaa. Miksi sitä pitää tukea? Eikös kenkäkauppiaiden mielestä suurin ongelma kengissä ole se, että vähän joka toinen ostaa lapsilleen järjestäin ihan liian pienet kengät?
Nykyään monet valittelevat olevansa köyhiä ja kuinka huonosti menee. Valitellaan ettei ole varaa syödä muuta kuin makaroonia. Mielestäni myös tämä on suurimmalla osalla valinta kysymys. Moni tekee lapsia nuorena koulu mahdollisesti kesken ja työpaikasta nyt tietoakaan. Sitten ihmetellään suureen ääneen kuinka köyhää on. Itse ainakin niin sanotusti laitoin elämän järjestykseen ja rahaa säästöön ennen lasten tuloa. Kaikkihan sen tietää ettei tuet ole kovin kummoisia. Samoin kuulee monen perheen äidin valittavan huonoa rahatilannetta ja samaan hengenvetoon kertoo ylpeänä tahtovansa vielä ainakin yhden lapsen. Tietysti elämä joskus heittelee, eikä kaikkeen yksinkertaisesti pysty vaikuttamaan, mutta ärsyttää turha valitus. Kaikkihan sitä haluais olla kotona niin isit ja äidit, mutta millä sitä valtio maksaisi tukia, jos ei olisi työläisiä jotka maksavat isoja veroja. Plaah, meni kyllä taas niin asian vierestä että... Mutta siis itse olemme varmaan keskitulojen paremmalla puolella ja ostelemme lähes kaikki vaatteet käytettynä. Esim haalareita on kuitenkin yhdellä lapsella useammat kuin yhdet joten niitä löytyy kirppareilta todella hyväkuntoisinakin.
en ihan jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta kerron meidän kahden lapsen vaate/kenkä hankinnoista. Meillä eletään tällä hetkellä miehen 3500€/kk. tuloilla, josta asuntolainan ja laskujen jälkeen ei paljon jää vaatteisiin.
Pidän huolen, että meillä pyörii kierrätys jatkuvasti. Eli ostan alesta tai normihinnalla laadukkaita varusteita ( Ticket to heaven, ecco yms.) ja kun esim. ulkovaatekertoja on kaksi per lapsi + kauppavaatteet...ne ei käytössä kovin huonoon kuntoo ehdi yhden kauden aikana mennäkään. (meillä siis tyttö ja poika, joten eivät juuri käytä samoja). Hyväkuntoiset käytetyt saan yleensä myytyä huutonetissä siten, että esim Ticketin haalarin käytölle on jäänyt meillä hintaa n. 30€. Tämä ei tosiaan ole pahakaan hinta laadukkaasta ulkovaattesta, jossa lapsi pysyy lämpimänä ja on vielä hyvän näköinenkin :) Joskus jään jopa voitolle noissa jälleenmyyntihommissa...joten, kannatan ehdottomasti laadukkaiden varusteiden hankintaa.
Kengät tulisi mielestäni olla ehdottomasti mahd. kevyet ja lapsen jalkaan suunnitellut. Kyllä niillä kengillä vaan on melkoisen iso vaikutus...hirvitti tuo yhden äidin kommentti, että rahaa olisi, muttei hän näe tarvetta hankkia eccoja, vaan jotain marketin goreja. ne on niin paljon painavammat, jäykemmät...kengissä ei kannata säästellä !
en ihan jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta kerron meidän kahden lapsen vaate/kenkä hankinnoista. Meillä eletään tällä hetkellä miehen 3500€/kk. tuloilla, josta asuntolainan ja laskujen jälkeen ei paljon jää vaatteisiin.
Pidän huolen, että meillä pyörii kierrätys jatkuvasti. Eli ostan alesta tai normihinnalla laadukkaita varusteita ( Ticket to heaven, ecco yms.) ja kun esim. ulkovaatekertoja on kaksi per lapsi + kauppavaatteet...ne ei käytössä kovin huonoon kuntoo ehdi yhden kauden aikana mennäkään. (meillä siis tyttö ja poika, joten eivät juuri käytä samoja). Hyväkuntoiset käytetyt saan yleensä myytyä huutonetissä siten, että esim Ticketin haalarin käytölle on jäänyt meillä hintaa n. 30€. Tämä ei tosiaan ole pahakaan hinta laadukkaasta ulkovaattesta, jossa lapsi pysyy lämpimänä ja on vielä hyvän näköinenkin :) Joskus jään jopa voitolle noissa jälleenmyyntihommissa...joten, kannatan ehdottomasti laadukkaiden varusteiden hankintaa.
Kengät tulisi mielestäni olla ehdottomasti mahd. kevyet ja lapsen jalkaan suunnitellut. Kyllä niillä kengillä vaan on melkoisen iso vaikutus...hirvitti tuo yhden äidin kommentti, että rahaa olisi, muttei hän näe tarvetta hankkia eccoja, vaan jotain marketin goreja. ne on niin paljon painavammat, jäykemmät...kengissä ei kannata säästellä !
Meillä lapsilla ikäeroa 1v2kk, ja pyrin ostamaan laadukkaita ulkovaatteita (Ticketia, Ver de Terreä, yms) ja valitsemaan sukupuolineutraaleja värejä. Tuon takia en järin tykkää esim ReimaTec:n vaatteista, kun ovat niin selvästi joko tytöille tai pojille suunattuja. Sitten vain vaihdan pipon ja hanskat seuraavana kautena toisiin, niin ei ole mitään ongelmaa ollut. Pojan mustiin lenkkareihinkin tuunasin kukkia yms ja hyvin kelpasivat.
Sisävaatteina toki tyttö saa myös hameita ja mekkoja, eikä kaiken tartte olla veljen vanhaa. Mutta kalliimmissa ostoksissa saa kelvata ainakin yläasteelle asti. Hömpöttelytakit yms toki on sitten eri asia tytölle, mutta niihin ei tartte juurikaan rahaa panostaa, kun niitä käytetään vain kylä-ja kauppareissuilla.
Meillä mies duunari, minä kotiäiti, alle kolmikymppisiä ollaan. On asuntolaina ja autolaina, kuitenkin rahat riittää reimateckiin, tickettii ja vikingin tai eccon kenkiin eikä olla missään rahavaikeuksissa vaikka näitä ostetaankiin. Ehkä sekin on valintakysymys mihin rahat käyttää, mä en hamstraa lastenvaatteita muuten, pari kpl paitoja, housuja jne. Yhdet toppikset. Syödään terveellisesti mutta tarkkana olen paljonko ruokaan menee. Ei asuta missään 200000 kämpässä joten lainakin on kohtuullinen. Ei matkustella kuin kotimaassa. En osta itsellenikään kymmentä vaatekappaletta vaan pärjään muutamalla. Harrastukset edullisia..jne.
kuitenkin niin, että alunperin olen ostanut ne vanhemmalle ja pienempi sitten perii kun kasvaa oikeaan kokoon. Sellanen 100e haalari maksaa 50e lastakohden ja olen yleensä vielä myynyt eteenpäin kun meillä ei ole enää käyttöä. kengistä säästäisin mielelläni, mutta isommalla on lievä asentovirhe ja tarvii kunnolliset nahkakengät. Vielä ei ole onneksi tarvinut mitään erikoiskenkiä hankkia, mutta tuollaset perus markettikengät eivät käy ja koska jalassa on asentovirhe niin kenkiä ei myöskään voi kierrättää. Kenkien kohdalla meinaa välillä itku päästä kun hyväkuntosen näköiset merkkikengät joutuu heittämään roskiin sitten kun jäävät pieneksi. Pienimpi lapsi on kyllä saanut sitten astetta edullisempia kenkiä. Me säästetään sitten muista menoista, että saadaan nää lastentarvikkeet.
mutta mikään Reimatec ei ole mielestäni itsetarkoitus. Hyvät alemyynnit ja kirppislöydöt tekevät iloiseksi. Käytettyjen kenkien osto hiukan arveluttaa, mutta toisaalta uutena maksavat lähes satasen! Onko kellään tullut ongelmia/asentovirheitä/kipuja lapselle käytettyjen kenkien takia?
ja Eccoja ym. mutta mielestäni halvemmallakin saa hyvälaatuisia vaatteita. Myös alennusmyynneistä ostan vaatteita ja paljon myös ulkomaanreissuilta lapsille käyttövaatteita; saa halvemmalla kuin Suomesta. Meillä on lapsilla myös niitä monsteripaitoja Prismasta ja Citymarketista, pääasia että kelpaa muksulle päälle.
kyllä varmaan meilläkin varaa olisi jos haluttaisiin paljon rahaa laittaa esim. lasten kenkiin. Mutta usein se johtaa siihen, että pitää sitten muusta tinkiä, esim. ruoasta vaikkapa. Tällä hetkellä vain pidän esim. ruoan laatua tärkeämpänä kuin sitä että lapsillani on jotain vedenpitäviä haalareita päällä. Ihan hyvin ovat halvemmissakin merkeissä tarjenneet.
Eikö teillä muilla sitten ole sitä ongelmaa, kun nyt Suomen talvet ovat tätä loskaa, että vähän isommat pojat PILAAVAT ne kalliimmatkin kengät siinä mudassa ja liejussa jota nyt syksyisin alkaa paljastua tuosta maan pinnasta? Eli ne kengät siis pysyvät kyllä kasassa hyvin, mutta tulevat armottoman likaisiksi ja rumiksi käytössä:(. Poika on välillä hiekassa, sitten menee johonkin "likaojaan", kengät voivat olla ihan harmaat kun hän tulee sisälle. Voihan niitä yrittää pestä ja hangata, mutta eivät ne enää uuden näköisiksi muutu:(.
Tätä ongelmaa ei siis ollut kun hän oli alle kouluikäinen, mutta ainakn viime talvena oli tätä.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Nämä asiat ovat useimmiten valintakysymyksiä. Syy siihen, miksi meillä on varaa ostaa lapsellemme sellaisia vaatteita kun haluamme on se, että ennen lapsia hankimme tutkinnot, sitten kunnolliset työpaikat ja vasta sitten teimme lapsen. Ja siis yhden, enempään ei vaan olisi tällä hetkellä varaa. Nyt joku nero tähän heittää, että ei lapsia tehdä vaan ne saadaan, mutta me vaan tehtiin lapsemme silloin kun itse halusimme. Jos joskus alkaa tuntua siltä, että rahaa ja voimia on, niin voidaan harkita jos yritämme toista lasta (tässä voi tulla jo ikä vastaan).
Mutta tämän ketjun varsinaiseen asiaan vastaan, että juu, meillä on varaa ostaa sellaisia vaatteita ja kenkiä lapsellemme kuin haluamme, vaikka kumpikaan emme ole ns. suurituloisia. Ostamme myös paljon vaatteita alennusmyynneistä, osan liian suurina jemmaan tulevaa käyttöä varten.
Nykyään monet valittelevat olevansa köyhiä ja kuinka huonosti menee. Valitellaan ettei ole varaa syödä muuta kuin makaroonia. Mielestäni myös tämä on suurimmalla osalla valinta kysymys. Moni tekee lapsia nuorena koulu mahdollisesti kesken ja työpaikasta nyt tietoakaan. Sitten ihmetellään suureen ääneen kuinka köyhää on. Itse ainakin niin sanotusti laitoin elämän järjestykseen ja rahaa säästöön ennen lasten tuloa. Kaikkihan sen tietää ettei tuet ole kovin kummoisia. Samoin kuulee monen perheen äidin valittavan huonoa rahatilannetta ja samaan hengenvetoon kertoo ylpeänä tahtovansa vielä ainakin yhden lapsen. Tietysti elämä joskus heittelee, eikä kaikkeen yksinkertaisesti pysty vaikuttamaan, mutta ärsyttää turha valitus. Kaikkihan sitä haluais olla kotona niin isit ja äidit, mutta millä sitä valtio maksaisi tukia, jos ei olisi työläisiä jotka maksavat isoja veroja. Plaah, meni kyllä taas niin asian vierestä että... Mutta siis itse olemme varmaan keskitulojen paremmalla puolella ja ostelemme lähes kaikki vaatteet käytettynä. Esim haalareita on kuitenkin yhdellä lapsella useammat kuin yhdet joten niitä löytyy kirppareilta todella hyväkuntoisinakin.
mies tienaa melko vähän ja ostan kirppiksiltä uudenveroisia merkkikenkiä, lähinnä superfitiä. on hölmöläisen hommaa ostaa uusia kun kirppiksiltä saa kahdella eurolla kuin uusia laatukenkiä.
muutoin ostan reimatecit joko kirpparilta noin 10 eurolla (vain uudenveroisia) tai joskus 50-70 alesta kaupoista.
vois olla rahaa uusiinkin mutta se olis helvetin tyhmää ostaa uutta. no sisämerkkivaatteet ostan uutena alesta ja myyn ne kalliimmalla eteenpäin. siten sisävaatteet ei tule maksamaan mitään. eli meillä ei lapsiin rahaa kulu ja kulkevat aina kuin uusissa merkkivaatteissa päästä varpaisiin.
tuloisia (netot yht. n 5000€) mutta ei meidän lapsilla ole koskaan ollut Reimateccejä eikä Eccoja. Suurin osa vaatteista on kavereiden kanssa kierrätettyjä tai H&M hyvää laatua. Kelpaa meille ja meidän lapsille hyvin. Jos kavereilta tulee jotain "merkkivaatteita" niin fine - mutta en rupea itse maksamaan nimestä.
Meillä rahat menee uuteen taloon ja elämiseen, mielummin haluan antaa lapsille elämyksiä vaikka lomilla sillä tuon yhdessäolon he muistavat paremmin kuin hienot vaatteet. Matkustamme ulkomailla muutaman kerran vuodessa, lapset ainakin kerran 2-3vkoa mukana.
Meidän ystäväpiirissä vain ns "köyhin" perhe käyttää merkkivaatteita, meidän muiden ei tarvitse korostaa mitään tuollaisilla asioilla.
tuloisia (netot yht. n 5000€) mutta ei meidän lapsilla ole koskaan ollut Reimateccejä eikä Eccoja. Suurin osa vaatteista on kavereiden kanssa kierrätettyjä tai H&M hyvää laatua. Kelpaa meille ja meidän lapsille hyvin. Jos kavereilta tulee jotain "merkkivaatteita" niin fine - mutta en rupea itse maksamaan nimestä.
Meillä rahat menee uuteen taloon ja elämiseen, mielummin haluan antaa lapsille elämyksiä vaikka lomilla sillä tuon yhdessäolon he muistavat paremmin kuin hienot vaatteet. Matkustamme ulkomailla muutaman kerran vuodessa, lapset ainakin kerran 2-3vkoa mukana.
Meidän ystäväpiirissä vain ns "köyhin" perhe käyttää merkkivaatteita, meidän muiden ei tarvitse korostaa mitään tuollaisilla asioilla.
Taisit ymmärtää pointin väärin. Ei sillä merkillä ole väliä vaan laadulla.
Mä en ainakaan osta tietyn merkkistä vaatetta sen merkin takia vaan laadun. Mulle on väliä lapsen haalareiden ja kenkien toimivuudella, ei merkillä. Sisävaatteita ostan kirppareilta, alesta, kavereilta ja niiden merkillä ei todellakaan ole mitään väliä, vaan ulkonäöllä.
Yhteenvetona:
Sisävaatteet: Pitää olla kivan näköistä, merkillä ja hinnalla ei mitään väliä.
Ulkovaatteet: pitää olla toimivaa ulkoilevan leikkivän lapsen menoon :)
(no AV-tilastossa ehkä siellä hyvien tulojen alarajoilla... ;)), ja lapsiakin vain yksi. Silti ja toisaalta myös siitä syystä, en osta lapselle mitään huippumerkkejä. Meillä kun ei niin ole väliä, vaikka vaatteet kuluisivat puhki, kun toista käyttäjää ei omassa perheessä, eikä lähipiirissäkään ole. Enkä edes ole huomannut eroa laadussa kalliimpien ja halvempien vaatteiden välillä, anopin pari vuotta sitten ostamasta Reiman puvusta kuluivat polvet puhki ja vetoketjukin hajosi yhden talven käytön aikana, kun taas viime talven Lotta&Lassi -puku on vielä varsin hyvässä kuosissa.
Meillä olisi kyllä varaa, eikä tarvisi pihistellä ollenkaan. Ihan hyvällä omallatunnolla voisin ostella vaikka kaapit täyteen eccoja ja reimateccejä, mutta en näe sitä tarpeelliseksi.
Ihan hyvin ollaan tultu toimeen edullisemmillakin merkittömillä goretex-kengillä ja talviasuilla. Minulla ei ole mitään syytä prameilla lasteni vaatteilla. Minusta halvemmatkin vaatteet ovat ajaneet asiansa ihan hyvin. Tiedä sitten, ollaanko vain oltu onnekkaita, että on hyvät kamppeet satuttu ostamaan joka kerta.
Pihejäkään ei olla, että siitä ei ole kyse. En vain koe tarpeelliseksi tuhlata ylimääräisiä euroja vain sen takia, että joku asia on "must" tai "pakkosaada".
lassiet kestäneet ihan hyvin ja menneet vielä kiertoonkin. Ja on villejä lapsia jotka on olleet kontallaan joka paikassa. Ainoa mitä olen ostanut on Kuomat mutta nekin vain lämmön takia. Mun mielestä merkki ei ole sama kuin laatu, enkä siis suostu maksamaan siitä myöskään. En usko että lapseni olisivat olleet sen onnellisempia, kuivempia tms jos olisin maksanut haalareista 50€ enemmän.
Meillä lapset on olleet kauniisti puettuja siitä huolimatta että käyttävät tavisvaatteita. Samoin vanhempansa. Jos ymmärtää materiaalien päälle niin tunnistaa myös laadun halvoissa tuotteissa... Tosin ostamme paljon vaatteita ulkomailta joten niiden kauneus on ihan toista luokkaa kuin kotimaisten vaatteiden. Ja hinta samoin
56
Kyllä me satsataan tytön 1,5v ja pojan 6v vaatteisiin,laadusta kannattaa maksaakkin!tähän aikaan vuodesta haalaria saa pestä useita kertoja viikossa,siihen rumpukuivaukset päälle ym niin eipä halvempi puku sitä kestäisi.Ja esimerkkinä:Ostin viime talveksi tytölle ticket to heavenin noin 120e talvihaalarin ja tänä vuonna sain siitä käytettynä 80e joten ihan hyvä kate noilla vaatteilla on vielä käytettynäkin.
ja vielä toinen esimerkki:Ostin viime syksynä pojalle NELJÄT lenkkarit!jarruttelee fillarilla jalkaterillä niin että kengät kuluu puhki kahessa viikossa!Ne lenkkarit oli kympin-kahen kympin ostoja.Tänä syksynä ostin 60e lenkkarit ja ovat edelleen erittäin siistit.Kyllä se tulee loppujen lopuksi yhtä kalliiksi ostaa paljon halpaa kuin yksi kunnollinen ja laadukas.Ja joku sanoi ettei parikymppiset ostele laatuvaatetta vaan ne vanhemmat äidit ja iskät.Kyllä mä oon 20vuotiaasta saakka ostellut kuusi vuotiaalle kunnon varusteet jotta kylmä ja märkä ei yllätä ja leikkiminen on kivaa ilmalla kuin ilmalla.
köyhän juuri onkin sijoitettava kestävään laatuvaatteeseen jotta ei tarvitse ostella koko ajan lisää.
Meillä olisi kyllä varaa, eikä tarvisi pihistellä ollenkaan. Ihan hyvällä omallatunnolla voisin ostella vaikka kaapit täyteen eccoja ja reimateccejä, mutta en näe sitä tarpeelliseksi.
Ihan hyvin ollaan tultu toimeen edullisemmillakin merkittömillä goretex-kengillä ja talviasuilla. Minulla ei ole mitään syytä prameilla lasteni vaatteilla. Minusta halvemmatkin vaatteet ovat ajaneet asiansa ihan hyvin. Tiedä sitten, ollaanko vain oltu onnekkaita, että on hyvät kamppeet satuttu ostamaan joka kerta.
Pihejäkään ei olla, että siitä ei ole kyse. En vain koe tarpeelliseksi tuhlata ylimääräisiä euroja vain sen takia, että joku asia on "must" tai "pakkosaada".