Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

****MARRASMASUT vko 40****

28.09.2009 |

Katsotaan onnistunko luomaan meille uuden viikkopinon...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIMIMERKKI______LA______KUINKA MONES_____SYNNYTYSSAIRAALA___SP VEIKKAUS

papu’08’09_____1.11._____2._____KSKS_____poika

Mari88________1.11._____1._____VKS______tyttö

paakkis________4.11._____3._____KOS

anskupa_______4.11._____1._____Oulaskankaan sairaala

odessa________4.11._____3._____Kätilöopisto

Suhmura______5.11._____1._____K-S KS

Aippu77_______5.11._____2._____TYKS

pikkupippuri___6.11._____3._____SAS_____tyttö

Misu&masu___6.11._____3.______Ruotsi____poika

sirppis_______6.11._____5.______Oulaskankaan sairaala

julianna1______8.11._____1._____Jorvi

Nennu77______8.11._____3._____KOKS_____poika

anilja_________9.11._____3.______K-P KS

Adara________9.11._____2.______KSKS

uma81_______11.11._____2._____K-P KS

murumakkarat_11.11._____3.____TAYS

riina_________11.11______1._____TAYS

Piitaliina______13.11._____4._____NKL____poika

Lotta________14.11._____3.______Kätilöopisto

Kirsiliini______15.11._____3._____KOKS

peppipihlaja__16.11._____4._____KSKS_____tyttö

miau4fun____16.11._____1._____NKL

Nemilia______17.11._____1.______Kätiöopisto_____poika

OmeNainen___18.11.____3.______TAYS

Nyyny_______18.11._____2._____TYKS

Huldahuoleton_18.11.____3._____TAYS_____tyttö

Parsa87______18.11._____1._____TAYS_____tyttö

Irish79_______19.11._____1._____KYS

Jane_________19.11._____1._____?______tyttö

Helene4______20.11._____4._____LUS

joleen________20.11._____2._____HYS_____poika

MaggyOo_____21.11._____1._____KOKS

jenskae_______21.11._____2._____Kätilöopisto

UnelmaSäleikkö_22.11.____1._____TAYS

Jumppis______22.11._____3._____KHKS____tyttö

HeMuliini_____22.11._____4._____Kätilöopisto

Jonsku82_____22.11._____5._____TYKS_____poika

minitassu_____23.11._____2._____OYS

Aotearoa_____24.11._____4._____TYKS_____tyttö

Jemina_______25.11._____2._____OYS_____tyttö

höttis____24. tai 29.11.____2.____Jorvi

Santsuli______26.11._____1._____Lohja

toscana_______26.11.____1._____KSKS

Marsupialia____26.11.____1._____OYS_____poika

susbell________26.11.____1._____Kätilöopisto____poika

Höpö_________26.11.____3._____Jorvi

Eveliina87_____28.11.____1._____Raahen sairaala

xarda_________29.11.____1._____KHKS

Pinky´s mom___29.11.____1._____NKL_____poika

kaisuliini______29.11.____1._____SAS

epeli09_______29.11.____1._____NKL____tyttö

Vierailija
2/23 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä mättää kun aiemmat yritykset epäonnistuneet. Ehkä vika ei ole minussa vaan näissä sivustoissa. No, nyt kuitenkin onnistui!

Ihania vauvamasuja teillä! Omankin voisi laittaa jossain välissä kunhan ehdin miehen valjastaa hommaan.

Aotearoa: Harmillisia kuulumisia sulla :/ Onneksi vauva sentään vielä pysyi mahassa. Toivotaan vielä ainakin muutamia lisäviikkoja niin aina parempi!

HuldaHuoleton: Kyllä sunkin unet hurjilta kuulostaa. Ellei sitten teillä ole arkipäiväistä, että mies sua siellä tainnuttelee :)

Omaa napaa tähän päälle. Lapsonen vielä istuskelee mahassa, vaikka eilen oli pitkään poikittain ja ehdin jo toivoa sen kääntyvän raivotarjontaa. Netistä olen lukenut kauhujuttuja perätilasynnytyksestä. Joo, tiedän, ei kannattais, mutta uteliaisuus vei voiton. Harmittaa kun ehdin jo innolla odottaa synnytystä. Onhan tässä kyllä vielä aikaa vauvan kääntyä. Äitini sanoi minun kääntyneen vasta vähän ennen synnytystä oikein päin. Ainoa hyvä puoli tässä on se, että käveleminen ei tee lainkaan niin kipeää kuin aikaisemmin.

Vatsa on muutaman viikon aikana ottanut kasvuspurttia ja tuntuu, että nyt alkaa tosissaan olemaan tiellä. Kenkien saaminen käy jo ihan työstä ja varpaankynsien leikkaaminen samoin. Tämä ihanakamala loppuraskaus on alkanut...

Siskoni kanssa ollaan jo kastejuhlan paikkaa ja tarjottavia mietitty kun yhteiset aiotaan pitää. Joulukuun toista viikonloppua ollaan ajateltu ja oikeastaan jo päätetty jos vain saadaan pappi varatuksi. Eipä ainakaan jää viime tippaan ja halutaan, että vauvat vielä aika pieniä kun kastetaan.

Ostin vauvalle ihanan fleecepuvun kokoa 62cm ja nyt harmittaa olisiko sittenkin pitänyt ostaa pienempää kokoa, koska tällä ajattelin vauvan tuoda laitokselta kotiin. Ei haittaa vaikka haalari onkin tosi reilu, mutta mietin hukkuuko ihan kokonaan sinne. Hihat ja lahkeet saa käännettyä hupuiksi, joten se helpottaa pukemista. Tuntuisi hassulta mennä ostamaan samanlainen kokoa 56cm eli taidan jättäytyä jo tuon ostamani varaan.

Hyvää alkanutta viikkoa marrasmasuille!

Adara 34+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on tutkimukset menneet eteenpäin! Minulla on perinnöllinen riski sairastua veritulppaan, veritulppaa en ole koskaan sairastanut. Kun odotin esikoista 9 v sitten kävin ainoastaan sisätautilääkärin vastaanotolla kerran asian tiimoilta, minulle ei määrätty lääkitystä. 7 v sitten minua ei lääkitty raskauden aikana, ainoastaan pistettiin verenohennuslääkettä 2 vrk synnytyksen jälkeen, 2 v sitten kävin muistaakseni 3 krt raskauden aikana sisätautilääkärillä ja aloitin verenohennuslääkityksen rv:lla 36 ja jatkoin vielä 6 vkoa synnytyksen jälkeen. Lisäksi otettiin verikokeita. Nyt kävin ensimmäistä kertaa tämän raskauden aikana ja ohjeena oli että lääkitys aloitetaan vasta synnytyksen jälkeen mikäli mitään oireita ei ilmaannu! Eikä uutta vastaanottoaikaa annettu. Ihanaa, vaikka olinkin jo hyvin henkisesti varautunut pistämiseen.

Kaikki oli muuten hyvin, kohdunkaula tiukasti kiinni ja jopa kaulaa jäljellä. Uutinen oli hyvä sillä olen kärsinyt voimakkaasta painon tunteesta alaselässä. Kipuja ei ole mutta tunne on todella epämukava! Pelkäsin että tuntemukset ovat saattaneet avata paikkoja. Painoarvio vauvalle on 2025 g, lepäilee pää alaspäin (omien tuntemuksieni mukaan pää on ollut alaspäin jo rv:stä 28 lähtien). Ultrassa näkyi hienosti kun vauva teki hengitysharjoituksia=)

Kun vertaan edellisen raskauden neuvolakorttia nykyiseen näyttävät ovat omat arvot, verenpaine jne hyvin samoissa lukemissa. Edellisessä raskaudessa vauvan painoarvio oli täysin sama rv:lla 33+2 kun nyt oli rv:lla 32+1. Kuopus syntyi 39+6 ja painoi 3825 g. Tuon painon kanssa olin aikas äärirajoilla synnytyksessä, täytyy toivoa että tämä vauva ainakaan isommaksi kasvaisi!

HeMuliini rv 32+1

Vierailija
4/23 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla vieläkään ole masukuvaa laitaa, mutta laitan nyt aikani kuluksi kuulumista taas.

Näyttää olleen vauhdikas viikonloppu Aateroareolla. Toivottavasti pysyy vielä vauva masussa kasvamassa! Kyllä varmasti pelästytti.

Minä kävin tänään kanssa synnärillä - taas - näytillä, kun eilinen vatsakipu yltyi yöllä ihan tavattoman tuskalliseksi. Aamulla jatkui sama meno, välillä tuli kipupiikkejä mitkä laantui hetkeksi ja alkoi taas... Verenpaineet oli vähän koholla, 150/100, mutta verikokeista ei näkynyt mitään hälyttävää. Pissassa oli hiukan proteiinia, mutta tikutin itse ja kun yritin siitä siten sanoa, niin ei se lääkäri edes noteerannut. No, kurvan perustella on masukilla kaikki ok ja sehän on pääasia. Alvedonilla lähti pahimmat kivut, mutta nyt on taas tulossa takaisin luulen. Arveli sappivaivaa tai "jotain muuta". Käski syömään särkylääkettä. Hienoa. Huomenna on neuvola, niin katotaan jos paineiden nousu johtui kivusta vai on pysyvämpää.

Tarhasta oli soittaneet juuri kun olin synnäriltä tulossa että kuopus on vähän kipeän oloinen, niin pääsin minäkin kotiin lepäämään. Miten ihmeessä sitä saisi työt tehtyä kunnialla vielä nämä loppuviikot? Tänään sain peruutaa kaikki kokoukset ja käsi sydämellä pitää kyllä sanoa että ei tässä juuri työkuntoinen enää ole. Mutta hienoa kun raskaus ei ole sairaus.

Kukas sitä ehkäisystä kyselikään - meillä on koitettu kaikki maailman keinot. Pillerit ei sovi, kumiallergia, kuparikierukasta vuosin melkein kuiviin kauheiden kipujen kanssa pari viikkoa per kuukausi ja hormoonikierukasta lähti paino huimaan nousuun + samat hormoonihirviövaikutukset kun pillereistä. Pessaari, sillon kun niitä vielä oli, ei käynyt sekään. Viimisenä keinona yritettiin Persoonaa, ehkäsytietokonetta, mutta sen seurausta tässä mahassa kasvatellaan. Että meillä on nyt jäljellä napsaista mieheltä piuhat poikki. Minä en sterilisaatioon suostu, koen tehneeni osani ehkäsypuolella :) Sillekkään asialle ei tietysti olla mitään tehty ja jonot on kuulemma aika huimat. Vaikka sen voisi kyllä tehdä yksityiselläkin. Pieni raha se on verrattuna raskauden seurauksiin - neljäs tähän jonon jatkoksi oisi kyllä pienimuotoinen katastroofi.

Tsemppiä kaikki masulliset! Antaa voimia lukea muiden ylä- ja alamäkiä tässä lopputaipaleella.

m&m 34+3

Vierailija
5/23 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vihdoin se äippis alkoi! Sinnittelin mielestäni hienosti loppuun asti ja jaksoinkin lopulta ihan ok. Pari poissaoloa tuli kuopuksen flunssan takia mutta itsellä hienosti sujui tämä kesäloman jälkeinen 6vkoa.

Nyt olenkin lähinnä nukkunut tämän ekan lomapäivän. Kävin sauvakävelemässä pitkästä aikaa, ajattelin että kannattais nyt lenkkeillä päivittäin kun tytöt on vielä hoidossa. Huomasin kuitenkin, että on vaikea pitää yllä sellasta sopivaa vauhtia. Väkisin meinaan kävellä liian kovaa ja sitten supistaa, auts..

Aamulla mulla oli nla-lääkäri. Verenpaineet tosi hyvät, paino noussut taas 600g viikossa. Ens kerralla alkaakin sitten jo ysillä tuo paino, mikä tuntuu (taas) tosi hurjalta.. peili ei kuitenkan näytä kamalalta, paitsi maha on valtava mutta muuten olen suurinpiirtein itseni näköinen. Pitkä varsi piilottaa kilot yllättävän hyvin. :) No, pari kuukautta vielä ja paino lähtee laskuun, mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät.

Kohdunsuu oli pehmeä ja sormelle auki, samoin kuin viimeksikin. Olin tyytyväinen, sillä supistuksia on aika paljon. Sais kuitenkin vielä muutaman viikon rauhassa pysyä masussa tuo möyriäinen.

Mä en ole löytänyt mistään sellasta kolmelta sivulta topattua hoitoalustaa/ pehmustetta. Haluaisin sellaisen tuonne tasolle, mitä olen ajatellut hoitopöytänä käyttää. Ostin viime lauantaina 56cm haalarin, se on syötävän suloinen kun on niin pieni! Sitteri puuttuu vielä, muuten nyt alkaakin olla kaikki koossa. Lähipäivinä ajattelin ruveta pesemään tyttöjen vanhoja pieniä vaatteita valmiiksi ja siivoilemaan vauvan kaappia. Mukavia pikku hommia edessä siis.

Meillä on tuo sama ehkäisypähkäily edessä. Ollaan kolmesta lapsesta puhuttu aina, ja tämähän on nyt se kolmas... Mulle ei hormonisysteemit sovi ollenkaan. Kumi toimii ihan jees, mutta jotenkin ajatus loppuelämästä sen kanssa vähän tökkii...;) täytyy sit vielä miettiä mitä täs keksis.

Jes, lyllerrän ruuanlaittoon ennenku Pikku Kakkonen loppuu. Tsemppiä kaikille, edelleen... kohta on jo lokakuu...

t. Paakkis rv 35+6

Vierailija
6/23 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip marrasmasulit! Hienoja masuja onkin kuvissa näkynyt :-)

Yöt ovat mulla käyneet tosi rikkonaisiksi, mutta niin taitaa olla aika monella muullakin. Harmittaa, kun olen myös alkanut pitää ihme murinoita ja kuorsauksia unissani, aikas kivaa miehelle :-(. Muutenkaan en ole tuntenut oloani kovinkaan seksikkääksi tai ihanaksi pitkään aikaan ja sit vielä noin naisellista yötoimintaa, höh! Varmaan kohtu painaa keuhkot lyttyyn tai mitä lie.

Vielä jaksan tehdä puolen tunnin kävelyjä, mutta kovasti kaipaan kunnon hikiliikuntaa. No, aika aikaansa kutakin. Mieli on joinakin päivinä hieman apea, kuten tänään. Lauantaina mennään enon vaimon hautajaisiin, tuntuu jo etukäteen päivä kovin raskaalta.

Mutta vauvan liikkeet tuottavat kyllä aina iloa, on aivan upeeta tuntea pienen myllertävän masussa. Kovasti edelleen kääntyilee, milloin mahtaa asettua ja laskeutua. Tosi paljon ajatukset pyörii jo synnytyksessä, vaikka mitään varsinaista pelkoa tms ei edellisistä kerroista olekaan jäänyt. Onhan se silti aina jännää. Mietityttää miten ja milloin tositoimet alkaa, vaikka turhahan sitä on pohtia ;-).

Mitenkäs teillä muilla mielialat? Itse olen voinut aika hyvin ja tasaisesti koko raskauden, mutta nyt loppuvaiheessa tuntuu itku olevan herkässä ja välillä on käsittämätöntä alakuloa.

Iloa syksyiseen viikkoonne joka tapauksessa!

Jumppis 32+3

7/23 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen kanssa jo aamu-ulkoilut tuli tehtyä, huikeassa rankkasateessa ja tuulessa, heti kun sisään tultiin, alkoi jumalaton päänsärky:) Lienee piakkoin jo pipokausi!

Meillä myös ongelmana tuo tuleva ehkäisyasia, alunperinhän oltiin sitä mieltä että minä otan sterilisaation samalla kun synnytyksen takia sairaalassa (tämähän jo neljäs lapsi) mutta päädyttiin jättämään tuo suunnitelmista, sillä alkoi jo etukäteen ahdistaa ajatus sen lopullisuudesta, en tahdo tehdä vääränlaista pikaista päätöstä, varsinkin kun ainahan viimeistään synnytyksen jälkeen on sitä mieltä, ettei ikinä enää uudestaan:) Mutta mieli on muuttunut jo useamman kerran tuossa niinkuin lapsiluvusta huomaa:) Hormoniehkäisyä en huoli ollenkaan joten taidan päätyä kokeilemaan jälleen kuparikierukkaa. Hormonikierukka ei sopinut mulle laisinkaan, mutta kuparikierukka oli toisen muksun jälkeen pari vuotta ongelmitta, mutta silloin olikin vielä todella niukat menkat aina, nykyäänhän ne on aikas runsaat, joten jää sit nähtäväksi voinko sitä enää käyttää, jos runsastuu entisestään..

Mielialoista kyseli JUMPPIS, mulla on pinna jokseenkin kireällä jatkuvasti. Ihan ärsyttää itseänikin kun joka toinen vastaukseni tulee ärtyneellä äänellä:( Olossa muutenkin muutos väsyneempään, voisi nukkua ihan niinkuin alkuraskaudessa, vaikka nukun yötkin vain 1-2 heräämisellä vieläkin. Silti väsyttää. Ja paino ei ole noussut enää yhtään, kilon tipahti tuossa viikon takaisessa vatsataudissa eikä ole edelleenkään ottanut kiinni, samassa näkyy pysyvän vaikka syön ihan kuten ennenkin herkkujakin. Vauva on aika velmu, sehän kääntyi viikonloppuna pää alaspäin ja pysyi hetken, mutta nyt tälläkin hetkellä on taas jalat virtsarakkoani kohden, pää pallona tuossa tissieni välissä:/ Enpä jaksa stressata asiasta vielä, katsoo sitten miten asettuu muutamassa viikossa, tää kyllä pyörii ihan miten vain vielä.

Mukavaa päivää kaikille!

Helene 32+5

Vierailija
8/23 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta ku noi kylmät kelit alkoi. Pitäis mennä hankkimaan joku paksu huppari kun ei viittis ostaa yhdeks kuukaudeks mitään takkia. Kaikki mammavaatteet maksaa vaan niin pirusti. Oon käyttänyt miehen huppareita tähän mennessä ja olo on kuin pakatallua paketilla, eli hukun sen huppareihin olkapäästä.

Sain huomata viime kaupunki reissullani, että ei nykyajan nuoret oo kohteliaita. Bussi oli ihan typösen täynnä ja heti kun joku istumapaikka vapautui niin mut tönäistiin vaan syrjään että he ite pääsivät istumaan. Ihan sika röyhkeetä. Siinä sitten seisot käytävällä puolisen tuntia. Ja aina ei ukkoa jaksais oottaa töistä että pääsis tuulettumaan.

Mielialoista oli ollut kyse. Täällä porataan todella herkästi. Tuorein tapaus oli se kun, että olin ollut koko päivän yksin ja ku mies tuli kotiin niin se rupes heti pelaa. Ei siin mitään, moni rentoutuu siten, mutta kun pelaaminen veny kolmeen tuntiin niin mulle tuli itku. Tuli sellainen yksinäinen olo vaik mies olikin jo kotona. Onneks noi itku puuskat laantuu nopeasti=)

Oon ruvennut kuuleman kuorsaamaankin. Aijai...mut kai se johtuu tyynystä ja siitä että vauva on jo aika iso masussa?

Päivänjatkoa kaikille=) 33+1rv

Vierailija
9/23 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy taas todeta, että olen niin syksyihminen kuin vain voi olla. Nyt eletään ehdottomasti parasta vuodenaikaa! Ilma on raikas eikä kuitenkaan ole vielä liian kylmä ja muutenkin on kaunista kun lehdet tippuu.

Mieliala on mulla paljon parempi kuin kuukausi sitten, jolloin olin vielä kovin allapäin, kaikki ahdisti ja itketti. Nyt voi parisuhdekin paremmin kun ei kaikki voimat mene omaan selviytymiseen ahdistuksesta. Kärttyinen olen ja pinna toisinaan kireällä, muttei mitään sen pahempaa. Tuntuu, että oma itseni on ollut kadoksissa viimeiset pari vuotta. Joko olen ollut raskaana tai sitten imettänyt. Vajaa kuukausi taisi olla sellaista omaa oloa imetyksen lopettamisen ja uudelleen raskautumisen välissä. Ja taas ois imetysrumba edessä. Huoh, mieskin alkoi eilen puhua kolmannesta lapsesta, vaikka tähän asti ollut sitä mieltä, että kaksi lasta riittää. On niin rakastunut poikaan ja nauttii sen kanssa olemisesta, että tahtoo samanlaisia lisää. Sinänsä ihan kiva, mutta kun se ei ole mies joka joutuu olemaan raskaana... Itse kyllä aion pitää ainakin muutaman vuoden taukoa ennen seuraavaa raskautta ja palata joko töihin hetkeksi tai sitten siirtyä opiskelemaan. Täytyy välillä saada hengähtää ja elää itselleen, että taas jaksaa.

Ehkäisystä oli myös puhetta. Luultavasti otan imetyksen ajaksi minipillerit tai sitten sähelletään kortsun kanssa. E-pillerit eikä sen puoleen muutkaat hormoniehkäisyt nappais kyllä yhtään. Siksi olenkin harkinnut kuparikierukkaa. Odotan sitä kun ollaan varmoja, että lapsiluku täynnä ja voin passittaa miehen sterilisaatioon :)

Viikot vain menee eteenpäin, vaikka alussa tuntui ikuisuudelta marraskuuhun. Max. seitsemän ja puoli viikkoa ja lapsi on viimeistään jollain konstilla sylissä. Aivan ihanaa! Toissapäivänä iski pitkästä aikaa paniikki etten tahdokaan koko vauvaa, mutta meni hetkessä ohi. En vain malttais odottaa enää yhtään...

Adara 34+3

Vierailija
10/23 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita, että meillä on ihan prismasta tai sittarista ostettu pehmitetty hoitoalusta, jossa pehmikkeet kolmella sivulla. Sivupehmikkeet eivät tosin ole ihan niin korkeita kuin monessa lastentarvikeliikkeissä myydyissä hoitoalustoissa, mutta ihan musta riittävät ovat. Kannattaa siis noista kaupoista katella jos sulle kelpaa markettitavara :)

Adara

Vierailija
11/23 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aotearoa: Mites sun täyslepo on edennyt? Voin kuvitella, että on aika raskasta.. Toivottavasti pikkuinen malttaa vielä hetkisen olla masussa.

Mielialasta: Mulla tosiaan paljon paremmat fiilikset, mitä pidemmälle viikot rullaa. Kävi jopa mielessä et ehkä tää raskaana oleminen ei olekaan niin kamalaa, mutta jää nähtäväksi mihin fiilikset vielä muuttuu!! Teidän itseni, että kärsimättömyys kyllä iskee kuukauden päästä, jos vauva ei ala osoittaa merkkejä syntymisestä.. Ens viikolla tulee maagiset 34 viikkoa täyteen ja oikein odotan, että pääsen edes yrittämään pikkuruisia kävelylenkkejä. Ulkona on tosiaan ollut niin ihania ja aurinkoisia ilmoja koko syksyn, että mieli palaa jo sohvannurkasta ulkoilemaan!

Meillä oli tänään kuopuksen kanssa molemmilla neuvola. Tuli alkuviikosta nimittäin mieleen, että herran 2,5-vuotisneuvola olisi jo pitänyt olla heinäkuussa, mutta on päässyt unohtumaan! Naurussa oli kyllä pitelemistä, kun meidän temperamenttinen pikkumies yritti olla vahingossakaan tekemättä mitään, mitä pyydettiin! Hämäläisenä sitten vaivihkaa vartin perästä näytti osaavansa temppuja, mutta puolet jäi kyllä tekemättä. Aika odotettu tulos! Ihan mielenkiinnolla odotan reaktioita, kun vauva syntyy ja pienimmän tittelistä pitää luopua;)

Itse en ole myöskään käynyt neuvolassa aikoihin. Sf-mitta oli edellisen kerran 16 sentistä kasvanut kolmeenkymppiin eli tasan keskikäyrällä mennään. Paino on tullut tasan kymppi sekä omien että neuvolan mittausten mukaan. Muutenkin kultavannassa hyikki kavin - Tuttiritaria lainatakseni!

-HH 33+1

Vierailija
12/23 |
01.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pitkään aikaan muistanut tähän kuukausipinoon kirjoitella...

Eipä tänne navanalle kummosia kuulukaan. Homma on edennyt hienosti, kuten terveydenhoitaja sanoi. Mulla on pelko ollu takamuksessa koko raskauden ajan, liittyen aikaisempiin keskenmenoihin. Nyt ei ole tähän mennessä ollut mitään vuotoja, eikä muitakaan ongelmia. Koputtaa puuta, ettei tulekaan ylimääräistä ;)

Masu kasvaa ja sf-mitta menee tällä hetkellä just käyrällä, vaikka sekin huiteli aluksi yli käyrien. Painoa tullut viimeisen punnituksen mukaan 10kg. Omaa vaakaa en omista joten olen neuvolan puntarin varassa ;)

Vauva liikkuu aktiivisesti miltei koko päivän. Iltaa kohden tosin vilkastuu. Potkii, hakkaa, pyörii, myörii. Joskus tuntuu että nahka repiää mahasta kun punkee pyllyllä tai päällään. Ihana;)

Vielä viikko töitä ja sitten lomille lompsis... on sitä odotettukin. Selkä oli kesällä todella kipeä, mutta sekin on hiukka helpottanut. Nyt vaivaa närästys ja huonot yöunet, joten alkaa olemaan väsymystä ilmassa.

Irish 33 tasan

Vierailija
13/23 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lukenut kaikkien kuulumiset, kiva kun olette kirjoitelleet niitä.

Mulla on jotenkin ollut niin mieli maassa ja toisaalta paljon tekemistä, etten ole kirjoitellut vähään aikaan.

Toi mieliala johtuu miehestä, joka selvästi välttelee minua...kaikin tavoin. Tuntuu tosi kurjalta. Oliskohan "pakosta" koskenut mahaankaan monta viikkoa sitten...kaikkein surullisinta on, ettei halua edes pikkuasiaa tehdä kun pyydän, pysytttelee vaan poissa näköpiiristä suurimman osan aikaa. Se siitä, näin on käynyt ennenkin.

Olen aloittanut ikkunoiden pesemisen, niitä riittää ja ovat osassa huoneissa hankalia. Pikkuhiljaa etenen,niin voi olla että saan valmiiksi ennen vauvan tuloa :)

Vointi on kohtalainen, harj.supistuksia tulee useasti ja menkkajomotusta joka päivä. Onneks tiiän, että mun kohdalla ei merkitse ennenaikaista syntymää, enkä tiedä kypsytteleekö ees paikkoja.

Vauva ei ole vielä ankkuroitunut ja kääntyilee välillä kipeästikin. Huomaa, että vettä on vähemmän kuin ennen.

Mitään kasseja en ole pakannut enkä ostanut vielä vaippoja yms. rasvoja. Voishan ne ostaa jo, koska viimeisillä (ainakin mua) on väsyttänyt kamalasti.

Mitäs Aotearoalle kuuluu? Toivottavasti siellä kaikki hyvin.

Mulla on ikean puhallettava hoitoalusta tuolla jossain kaapissa. On toiminut hyvin, laitan siihen päälle aina suojuksen ja vielä pyyheliinan, se kun on niiiin kiva pissiä ilman vaippaa.

Jaksellaan kaikki ja tässä ei nyt enää niin kovin kauan mene, kun kaikilla menee taas perheelämä uusiksi!

pp ja tasan 35

14/23 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan!

Hulda Huoleton ja Pippupippuri: kiitos kysymästä. Täällä lepäillään. Välillä on paha mieli siitä, ettei ihan täyslepo toteudu, mutta parhaani täällä teen. Tuon 2 vuotiaan kanssa on aika hankalaa. Lohduttavaa on kuitenkin se, että pikkukeskosten syntymäviikot on nyt ohitettu ja kortisonitkin saatu. Jos vauva syntyisi nyt, niin ei pitäisi olla mitään hätää. Ensi maanantaina on seuraava kontrolli tyksissä. Sitten selviää jatkuu lepo kotona vai prenalla.

Pikkupippurille voimia kurjaan tilanteeseen. Kyllä nuo miehet osaavatkin olla hankalia.

Hoitoalustoista täällä on ollut myös puhetta. Meillä on ihan prismasta ostettu (8v sitten) pehmeä kolmelta suunnalta pehmustettu alusta. Ihan hyvä on ollut, mutta yksikseen niin kylmä, että pyyhettä olen minäkin pitänyt siinä päällä.

Viikolla kävimme ostamassa uuden auton. 7-hengen tila-auton, että koko perhe mahtuu kyytiin. Harvoin sitä kaikki on oikeasti samaan aikaan mukana, mutta nyt pystyy taas reissaamaan pidempiä matkoja. Tosin, ei niitä matkoja varmaan vähään aikaan tehdä, ei ainakaan ennen joulua. Lapset on ihan innoissaan kun enää ei tarvi ahtautua takapenkille ja saa valita istuuko keski- vai takarivissä. Ainut ongelma on, että tavaratilat on kyllä aika onnettomat. Täytyy varmaan ostaa suksiboksi katolle tai peräkärry...

Pian alkaa äitiyslomat, enää muutama viikko loman alkuun viimeisilläkin. Ja pian alkaa varmaan vauvoja syntymään. Tsemppiä kaikille!

Aotearoa ja Ansku 32+3

Vierailija
15/23 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aika täsmällisen arvion tein jaksamisestani, lisäksi lääkärireissulla keskiviikkona (kardiologi) tuli määräys lopettaa töiden teko. Hyvä vain siis, että olin tehnyt sen äippälomahakemuksen varhennettuna. En kyllä flunssan sairastettuani olisikaan jaksanut yhtään viikkoa enempää...

Oma vointi on edelleen kohtuullisen hyvä, siis omasta mielestäni. Lääkäri taas olisi sitä mieltä, että sektio olisi hyvä ajoittaa jo rv36 kieppeille. No, varmaankin ensi keskiviikkona Naikkarilla kertovat mitä mieltä ovat.

Pikku-jätkä potkiskelee ahkeraan, ja välillä tuntuu siltä kuin tuo arpikudos olisi repeämäisillään. Enkä kyllä mielestäni tyttöjä odottaessani ole koskaan ollut näin iso... Varpaitani en ole nähnyt useampaan viikkoon, joten kengät tulee laitettua jalkaan istuen.

Mutta siis, suurella todennäköisyydellä minulla tulee ensimmäisenä eteen reissu synnärille...

T: Piitaliini (rv34)

Vierailija
16/23 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on saatu muutto tehtyä isompaan asuntoon ja hyvä niin.

Mulla on tilanne jo niin kypsä että paikat on jo nii pehmeet ettei lekuri viitti niitä ees ronkkia ettei ärsyynny enempää ja kanava on hävinny kokonaa ja suu on jo 4cm auki..supistuksia tulee päivittäin ja ne on tosi kipeitä.

Mulle vois vaihtaa tohon listaan ton Jonsku82 kohalle tämän nimimerkin millä nyt kirjotan ja laskettuaika on 22.11

Vierailija
17/23 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt pysyä mukana kärryillä ja lueskella näitä viestejä. :) Olen ymmälläni, olenko ainoa raskausdiabeteksesta "kärsivä"?

Sitten kiinnostaisi tietää, onko muilla semmosia ikäviä jomotuksia ranteissa ja nivelissä? Söin siihen vaivaan magnesiumia, mutta ei se auttanut. Aiheutti vaan vatsan löysäilyä. Lääkärissä käydessäni kysyin asiasta niin sanoi, että kaikillahan niitä käsipakotuksia on raskaudessa. Semmonen pakotus vaivaa erityisesti öisin, mutta suonenvetoja ei ole niinkään. Olen lukenut diabetesartikkeleita, joissa kerrotaan sen magnesiumin puutteen ja kolotuksen liittyvän erityisesti diabetekseen. Lääkäri ei voinut oikein ottaa siihen kantaa, kun magnesium vaan hivenaine ja niistä ei ole sairaaloissa minkäänlaisia valtakunnallisia määräyksiä. Ei auta vaikka asiasta on tehty laajojakin tutkimuksia. Sanoi, että voihan niitä vitamiinisekoitustabletteja syödä ja niissä on magnesiumiakin, mutta ravinnosta pitäisi kaikki tarvittava saada. Pointtinahan on kuitenkin se, että raskausdiabetikoilla se magnesium poistuu liian nopeaa virtsan mukana...eikä saa syödä hirveästi esim. pottuja, joissa on sitä magnesiumia.

Niin ja kirjotelkaa enemmän juttuja siitä, miten menee, jos on/tai on ollut toinen pieni kotona, kun on raskaana. Minullakin 22 kk poika. Nyt on hirveetä vääntöä, kun pitäis tutista päästä eroon. Onko tästä kokemuksia? Pitäisi vissiin aika nopeaa päästä eroon tutista, ettei taapero sitten luule, että tutti otettu pois sen takia, kun vauva tulee taloon.

Vierailija
18/23 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisään, että jouduin käymään puoli toista viikkoa sitten äitiyspolilla, kun minultakin haluttiin tarkkailla pehmentymistä. Olin 2 viikkoa sitä ennen pehmentynyt 5 cm. En ollut kuitenkaan auennut yhtään eli ei mitään potilasosastolle makaamista vaan kotona lepoa...Ei saa nostella poikaa jne.

Lääkäri sanoi, että saan huokaista helpotuksesta, kun saavutan viikon 32 eli nyt. Silloin vuodepotilaatkin osastolta lähetetään kotia. Vauvakin saa syntyä, jos on syntyäkseen, eikä sitä mitenkään estellä. Minulla on ollu jo kauan aikaa kovia supistuksia, välillä koviakin, mutta minulla on ilmeisesti vaan taipumusta niihin. Tätä samaa oli edellisessäkin raskaudessa. Silti poika syntyi yli viikon la. Kolme viimeistä viikkoa oli joka yö ihan hirveää kivuliasta supistelua. En saanut kovin nukutuksi. Luultavasti nytkin samanlainen tulevaisuus.

Vierailija
19/23 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas jännät paikat Piitaliinalla, Jonn@lla ja Jeminalla, synnytyshän on ihan kohta :) !!! Voi miten jännää, saadaan ihan kohta ensimmäinen marrasmussukka maailmaan!

Jemina: Meidän lapset ei ole koskaan syöneet tuttia, mutta keskimmäisen lapsen tuttipullo aiheutti aikoinaan harmaita hiuksia. Poika oli niin kinntynyt pulloonsa, että leikkikin niin, että pullo roikkui tyhjänä hampaissa, oli siis tavallaan tuttina. Parin vuoden ikäisenä sitten kyllästyin koko pulloon ja aloin vaivihkaa puhua pojalle kuinka iso poika hän jo on. Ihastelin ääneen isoa poikaa ja ihmettelin että oletpas taas kasvanut, kehuin kovasti. Tätä aikani tehtyäni ehdotin pojalle, että mitä jos vietäisiin tuttipullo ulos siilin vauvalle. Sanoin että siilin vauva oli hurjan pieni eikä sillä ollut tuttipulloa laisinkaan. Poika mietti hetken ja suostui sitten, yhdessä vietiin pullo ulos pensasaidan alle ja isä haki sen sieltä vaivihkaa pois... illalla poika tuli katumapäälle ja etsiskeli pulloaan, kävi siellä ulkonakin, mutta ensimmäisen resuisen yön jälkeen unohti koko pullon eikä sen koomin sitä kaivannut. Ja varmasti on ihan hyvä ottaa tutti pois nyt, ennen vauvan syntymää...

Täällä voidaan aika hyvin, sairauslomani päättyy pian ja äitiysloma alkaa! Maha kasvaa tasaisesti, nyt oli sf-mitta kuitenkin pudonnut yläkäyrän yläpuolelta yläkäyrän tasolle... Vauva keikkuu tosi ylhäällä, en saa kunnolla hengitettyä ja istuminenkin on hankalaa kun vauva painaa palleaan. Ja eipä se sieltä laskeudukaan ennen kuin synnytys alkaa... Menen lähiaikoina äitipolille näytille, käyn kuulostelemassa koska synnytykseni käynnistetään, todennäköisesti vklla 38. Eli muutama viikko enää! Jalat on turvoksissa, oikein kipeät välillä, ja supisteleekin, mutta ei mitenkään normaalia enempää. Tavanomaiset vaivat siis :) !

Nyt lähden vähän pihatöihin, lehtiä on lennellyt puista ihan valtavasti, jos saisi edes vähän niitä haravoitua pois...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Peppipihlaja ja Iso Toukkanen 33+5

Vierailija
20/23 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Peppipihlajalle kokemuksen kertomisesta. Meillä on nyt juuri tulevan uuden vauvan tulemisen takia se tuttivieroitus päällä. Viime yö meni alkuyöstä niin, että poika itkeskeli känttyröiden tuttia. Kerroin yksinkertaisesti, että tutti on rikki(oikeasti on rikki, kun puree sitä hampaiden tulon takia). Sinne tutin sisälle kertyy tietysti räkää ja sitä on vaikea puhdistaa...hirveen epähygienistakin. Nuha ei kai sen takia meinaa parantua. Ei jaksa enää ostaa niitä tutteja muutenkaan viikon välein, kun ne menee niin helposti rikki(semmoset lättänät Dento Bonit). Sanoin lisäksi, että tuttia ei voi korjata eikä ostaa nyt, kun kaupat ovat viikonloppuna kiinni. ;) Poika on jotenkin ymmärtänyt sen, että kauppaan ei aina pääse, kun ne on välillä kiinni(hokee itsekkin pimeän kaupan ikkunan nähtyään, että KIINNI, KIINNI). Yö meni kuitenkin yllättävän hyvin lopulta alkuvaikeuksista huolimatta eli poika nukkui aamuun asti ilman tuttia. Nyt sitten olen hereillä, kun toisena yönä äsken poika vähän itkeskeli ja kätisi unenpöppörössä. Ilmeisesti harmitteli sitä, kun ei ollut tuttia saatavilla. Jännityksellä odotan, miten loppuyö menee.

Mulla oli mahavauva kääntynyt pää alaspäin niillä mun sairaalareissuilla, kun kohtua tarkasteltiin ihan ultralla. Tunsinkin sen kuinka pään paino alkoi painaa alhaalla ja oli raskaampaa kävellä kuin ennen, kun vauva litisti enemmän kohdun pohjaa alaspäin sillä päällään. Nyt se on kai taas kääntynyt niin, että pää tuntuu ylempänä paineena, kun on vaikea istua tässä koneen äärelläkin. Vauva painaa siis palleaa ja välillä vaikea hengittää. Kyllähän se vielä tässä noin 7 viikon aikana ennen laskettua aikaa ehtii pyöriä vaikka miten päin. ;) Kun on se yksi odotuskokemus jo takana, niin ei voi odottaa muuta kuin, että semmonen keskiverto ihannepainoinenkin vauva painaa ainakin mun kohtua aika rasittavasti loppuraskauden ajan. Lopulta sitä tuntee ittensä ihan lyllertäväksi valaaksi. :D

Jemina ja Nipsu 32+4