voiko panacodiin jäädä koukkuun?
Kommentit (25)
ei tuntunut yhtään tavallista Panadolia kummemmalta.
Eikä ole mikään morfiinijohdannainan vaan panadolin ja codeiinin ´risteytys.
Eikä ole mikään morfiinijohdannainan vaan panadolin ja codeiinin ´risteytys.
No haloo, ota selvää ennen kuin puhut läpiä päähäsi.
Kodeiini on opiaatti ja morfiinijohdannainen!
"Kodeiini on opiaatteihin kuuluva lääkeaine, jota käytetään muun muassa kipulääkkeenä ja yskänlääkkeenä sekä huumausaineena. Kodeiini aiheuttaa eniten huumekuolemia Suomessa[1].
Kodeiini luokitellaan oopiumin sisältämiin fenantreenialkaloidihin, ja raakaoopiumissa on kodeiinia noin 0,3 – 3 %. Kodeiinia voidaan valmistaa joko oopiumista eristämällä tai synteettisesti morfiinista metylaatioprosessin avulla. Kivunlievitystarkoituksessa käytetään usein yhdistelmävalmisteita, joissa kodeiinin lisäksi on toisena vaikuttavana aineena esimerkiksi parasetamolia tai ibuprofeenia. Käytössä on myös valmisteita, joissa kodeiiniin on toisen vaikuttavan aineen lisäksi lisätty kofeiinia. Päihtymishakuisessa käytössä kodeiini aiheuttaa keinotekoista hyvänolontunnetta eli euforiaa. Tämän takia kodeiinipitoisiin lääkevalmisteisiin lisätään toisinaan niiden väärinkäyttöä estäviä aineita."
on tosiaan koukuttava aine varsinkin sellaisille henkilöille, joille se saa aikaan sitä euforista tunnetta.
Mulla on Panacod migreenilääkkeenä jo kymmenen vuotta, enkä todellakaan vedä sitä päivittäin. Vaan silloin, kun kohtaus uhkaa. Panacod on sen verran öty lääke, että suhisee päässä, kun sitä joskus joutuu ottaan.
Kyllä Panacodista ja muista vahvoista kipulääkkeistä vieroitusoireet tulee, jos pidemmän aikaa syö putkeen (yli 2-3 viikkoa). Mutta kyllä siitä irti pääsee. Juottehan te av-mammat kesäisinkin kuukauden putkeen, pahemmat tärinät siitä tulee kuin panacodien nappailemisesta. Älkää olko tekopyhiä!
kodeiini on johdettu morfiinista. Eli kyllä voi jäädä koukkuun.
Kyllä Panacodista ja muista vahvoista kipulääkkeistä vieroitusoireet tulee, jos pidemmän aikaa syö putkeen (yli 2-3 viikkoa). Mutta kyllä siitä irti pääsee. Juottehan te av-mammat kesäisinkin kuukauden putkeen, pahemmat tärinät siitä tulee kuin panacodien nappailemisesta. Älkää olko tekopyhiä!
Öö, mikä on pointtisi? Kuka täällä on tekopyhä? Onko sulla kokemusta Panacod-riippuvaisuudesta tai alkoholismista, kun ne noin yksinkertaisesti rinnastat? Mistä tiedät että irti pääsy aina onnistuu?
vähän tuli tärinöitä, mutta irti pääsen. Tunnen myös näitä kesäjuoppoja, ja paljon pahemmassa kunnossa ne ryyppyputken jälkeen ovat.
Älä ole tekopyhä!
Öö, mikä on pointtisi? Kuka täällä on tekopyhä? Onko sulla kokemusta Panacod-riippuvaisuudesta tai alkoholismista, kun ne noin yksinkertaisesti rinnastat? Mistä tiedät että irti pääsy aina onnistuu?
jäädä koukkuun johonkin tulehduskipulääkkeeseen kuin morfiinijohdannaiseen, sorry nyt vaan
tulipas paha näppäilyvirhe :D
vähän tuli tärinöitä, mutta irti pääsen.
vähän tuli tärinöitä, mutta irti pääsen. Tunnen myös näitä kesäjuoppoja, ja paljon pahemmassa kunnossa ne ryyppyputken jälkeen ovat.
Älä ole tekopyhä!
Kuka on tekopyhä ja miten? Mä olen ollut koukussa Panacodiin. Mun isä on alkoholisti. Eli molemmat asiat mulle tuttuja. Alkoholismi ja lääkeriippuvaisuus on kuitenkin eri asioita, vaikkakin päihteiden käyttöä molemmat.
Ap:n kysymys oli että voiko Panacodiin jäädä koukkuun. Vastaus on: "kyllä voi". Siinä ei ole mitään tekopyhää. Eikä lääkkeiden väärinkäytössä ja riskeissä riippuvuuteen ole mitään vähäteltävää, mitä sinä ilmeisesti ajat takaa. Siis vähätellä.
löytyy kamalasti ketjuja, joissa suorastaan kehotetaan että "no ei viinilasi päivässä ole paha eikä kolmekaan, se on vain terveellistä". Sitten jos puhutaan lääkkeistä tai huumeista, niin heti ollaan katuojassa. Vaikka juuri sillä kesäjuoppoudella esimerkiksi pääsee kyllä paljon lähemmäksi katuojaa kuin vaikka tavallinen Panacodin käyttäjä.
Älä ole tekopyhä!
Kuka on tekopyhä ja miten? Mä olen ollut koukussa Panacodiin. Mun isä on alkoholisti. Eli molemmat asiat mulle tuttuja. Alkoholismi ja lääkeriippuvaisuus on kuitenkin eri asioita, vaikkakin päihteiden käyttöä molemmat.
Ap:n kysymys oli että voiko Panacodiin jäädä koukkuun. Vastaus on: "kyllä voi". Siinä ei ole mitään tekopyhää. Eikä lääkkeiden väärinkäytössä ja riskeissä riippuvuuteen ole mitään vähäteltävää, mitä sinä ilmeisesti ajat takaa. Siis vähätellä.
Panacod sisältää siis parasetamolia ja kodeiinia. Kodeiini muuttuu elimistön metaboliaprosesseissa morfiinijohdannaiseksi. Kodeiini ei siis itsessään ole huumaava aine, vaan se muuttuu elimistössä sellaiseksi, vähän niin kuin beetakaroteeni muuttuu a-vitamiinin esiasteeksi. n. 5 % ihmisistä on sellaisia, joilta puuttuu kodeiinin morfiiniksi muuttava ainesosa elimistöstä, heille lääke ei tehoa, eikä aiheuta riippuvuutta tai huumaavia tuntemuksia.
Itse olen allerginen vahvoille opioideille. Kerran lääkäri kuitenkin ehdotti panacodia hermokipuihin. No työtä käsekttyä tein ja löysin itseni sairaalan ensiavusta. olin kuulemma ollut todella huonona ja harkittu jo teholle viemistä, kun ei oltu tajuttu, mistä syvä tajuttomuus, oksentelu ja hengityskatkokset oli tulleet. En enää ikinä ota panacodia... 
löytyy kamalasti ketjuja, joissa suorastaan kehotetaan että "no ei viinilasi päivässä ole paha eikä kolmekaan, se on vain terveellistä". Sitten jos puhutaan lääkkeistä tai huumeista, niin heti ollaan katuojassa. Vaikka juuri sillä kesäjuoppoudella esimerkiksi pääsee kyllä paljon lähemmäksi katuojaa kuin vaikka tavallinen Panacodin käyttäjä.
Ok, nyt ymmärrän paremmin mitä tarkoitit. Olen siinä ihan samaa mieltä, että alkoholi on paaaaljon suuremman luokan ongelma yhteiskunnassamme kuin reseptilääkkeiden väärinkäyttö. Yksilötasolla se on kuitenkin ihan sama että minkä sorttinen se päihderiippuvuus on. Vaaransa riippuvuudessa on oli sitten kyse viinasta / huumeista / reseptilääkkeistä. Kun mopo lähtee käsistä, niin ei naurata ketään. Mitään riippuvaisuuksia ei kuulu vähätellä. Ugh. Minun mielipide :)
-se entinen Panacod-riippuvainen alkoholisti-isän tytär
Vastaus on: Kyllä voi. Miksi tämä herättää noin paljon tunteita? Yksinkertainen kysymys. Yksinkertainen vastaus. Kukaan ei väitä, että jokainen satunnaisesti Panacodin kipuihinsa ottava olisi narkomaani.Oikein otettuna varmasti ihan hyvä kipulääke, mutta väärin käytettynä koukuttava.
Mua vähän ihmetyttää, että mistäköhän se johtuu, että mulle se ei vaikuttanut mitenkään erityisesti, muutoinkuin poisti kivun. SÖin sitä hammassärkyyn juurihoidon aikana. Oli sinänsä huono lääke, että auttoi vain 2 h. Tosiaan ei mua yhtään koukuttanut eikä tehnyt sitä mitenkään mieli. Iso haitta oli se, että lääkkeen aikana näin hirveitä painajaisia, aivan kamalia. Joten sillä tavalla vaikutti.
morfiinijohdannainen!!