Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vetävää luettavaa lukiolaispojille, jotka eivät lue?

Vierailija
27.09.2009 |

Remekset ja Harry Potterit tulee ensimmäisenä mieleen sellaisista, joita ovat innostuneet lukemaan sellaisetkin, jotka eivät yleensä lue.

En siis hae mitään opetussuunitelmaan kuuluvaa, vaan sellaista helppoa, mukaansatempaavaa, jonka lukemisesta voisi nuori mies innostua.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että esim. Garpin maailma toimisi näillä kavereilla, vaikka se omiin suosikkeihini kuuluukin. Toimintaa saisi olla enemmän. Häräntappoase taas on varmaan jo vähän vanha. Ehkä mä kokeilen niitä Wallender-dekkareita Remesten lisäksi.

Tuo lista olisi kyllä hyvä - olen huomannut, että oppilaat tarttuvat kirjaan helpommin, jos tietävät vähän, mistä siinä on oikeasti kyse. Olen ottanut tavaksi vinkkailla itse lukemiani kirjoja ja olen saanutkin monet kiinnostumaan niistä. Mun lukumakuuni ei vain kuulu paljon simppeleitä, koukuttavia, nopeatempoisia kirjoja. Walladereihin muistan kyllä itsekin jääneeni koukkuun.

Vierailija
22/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni puhui seksistä... Onko teillä antaa fiksuja vinkkejä kirjoista, joissa käsiteltäisiin seksiä jotenkin järjellisellä tavalla ja helposti omaksuttavassa muodossa??? Mulla ei nimittäin tule mitään mieleen.

En kyllä opettajana viitsisi usuttaa herkässä ja hölmössä iässä olevia nuoria miehiä lukemaan mitään ääliömäistä "100 naista vuodessa" -tyyppistä juttua. Monet seksuaalisuutta käsittelevät kirjat taas ovat vähän vaikeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ainakin ajankohtainen kirjailija. Huumoriakin piisaa. Johan täällä on niitä ideoita annettu.

Vierailija
24/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo Juoppohullun päiväkirjat eivät taida kauheasti tuota kirjakielistä ilmaisua kohentaa. =)

Jep, mutta kiitoksia kovasti ideoista. Lisääkin sa ehdotella, mutta eiköhän noista jo saa irti.

Vierailija
25/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lollo, Jallu, Hustler,

Vierailija
26/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neil Gaiman samoin. Ovat just nuoria miehiä innostuttavia. Eivätkä tekotaiteile turhaan.

Sven Hassel voi mennä joillekin, muttei todellakaan kaikille. ja verta ja suolenpätkiä on vähän liikaa. Pratchett ja Gaiman ovat yleispätevämpiä.

Häränatappoase on tosiaan ihan liian vanhanaikaista kamaa, ja muutenkin ei mikään nuorten miesten kirja vaikka päähenkilö mies onkin.

Vierailija
27/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarkoituksena olisi tarjota jotain luettavaa tyypeille, jotka eivät mielellään kirjaan tartu eivätkä kovin monimutkaista viitsi alkaa lukea. Oma kirjallinen ilmaisu heikkoa varmasti osin sen takia, ettei kontaktia painettuun sanaan paljon ole. Luulen, että lukeminen on lähinnä nettipalstoja... Luulen, että tuollainen koukuttava, selkeäkerrontainen dekkari toimisi, jos joku. ap

Minä luetuttaisin nuorilla kirjallisuuden klassikoita. Tuntematonta sotilasta ja muita merkkiteoksia. äidinkielen opeko olet? jos lukeminen kuuluu koulutehtäviin, niin ei kai silloin tarvitse olla kyse mistään viihdekirjasta. Työnteko ei ole aina kivaa. Jos puolestaan aiot vain suositella jotain kirjoja teineille joita huvikseen lukisivat, niin unohda koko juttu. Jotkut on lukuihmisiä, toiset taas eivät.

Vierailija
28/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luetuttaisin nuorilla kirjallisuuden klassikoita. Tuntematonta sotilasta ja muita merkkiteoksia. äidinkielen opeko olet? jos lukeminen kuuluu koulutehtäviin, niin ei kai silloin tarvitse olla kyse mistään viihdekirjasta. Työnteko ei ole aina kivaa.

Klassikoista selviää helposti netin avulla. Siis saa selville sen, mitä tarvii tietää lukiokurssista läpi päästäkseen. Luettu ei silti ole yhtään kirjaa. Sympatisoin enemmän ap:n lähtökohtaa etsiä joku kirja, jotka olisi ede jotain toivoa saada nuoret lukemaan. Ja sitten pyrkisin lisäksi laatimaan siitä tehtävän, jota ei voisi netistä kopioida.

Vierailija
29/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat sellaisia että taatusti sopivat lukiolaispojille.

Vierailija
30/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vastaushan on silloin tietenkin Miller, Henry Miller.

Tosin äitinä en haluaisi omien poikieni oikeastaan edes lukevan sen kääkän teoksia kuin ehkä siinä 25 vuotta täytettyään. Naiskuva on teoksissaan mielestäni varsin syvältä.

Parempi olisi Philip Roth, tämän kääkän useimmat kirjat jollain tavalla luotaavat seksiä ja miesten ja naisten välisiä suhteita, mutta mielestäni hyvin lohdullisella ja rehellisellä tavalla.

Mutta ei kyllä taida toimia vähän lukeneilla nämä minun vinkkini.

Vierailija
31/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kristianin tarinat myös siis.

Vierailija
32/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossa voisi av:n tapaan keskustella kirjallisuudesta?

Vierailija
33/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama tyyppi lukemaan edes jotain. Kursseilla toki luetan klassikoita ja muuta ei-niin-viihteellistä. Kyseessä ihan erikoistapaus, joka ilmoitti lukeneensa elämässään kolme kirjaa, ja oman kynän jälki on sen näköistä.

ap

Vierailija
34/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuo Linnunradan käsikirja liftareille, Isaac Asimofia, Arthur C. Clarke, Stanislaw Lem jne.

Dekkareista kovaksikeitetyt: Raymond Chandler ja pojat.

Populaarimusiikkia Vittulajänkhältä voisi vedota jo nimensä takia.

Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi.

Kari Hotakainen Bronks.

Älä aliarvioi niitä. Ja valtaosa klassikoista ei tempaa mukaansa. Poikkeuksia (minusta) vaikkapa Rikos ja Rangaistus ja Don Quijote. Mutta toisaalta minusta Kalevalakin on mukaansatempaava sen rytmin takia... =DD

Vierailija
35/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arto Paasilinna. Nythän mä sen hokasin. Helppolukuista, humoristista, jätkämäistä. Vaikkapa Jäniksen vuosi.

Steinbeckin Hiiriä ja ihmisiä voisi olla hyvä, koska sekin on vaikuttavuudetsaan huolimatta hyvin simppeli tarina... ja tosi lyhyt romaaniksi. =DD

Vierailija
36/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis eri bändien elämästä kertovat kirjat?

Erlend Loen Supernaiivi on kiva ja helppo kirja,

samoin Hal Sirowitzin runokirjat, esim. Äiti sanoi, myös Hotakaisen runot on hauskoja (ja nopeita lukea ;))

Klassikot tietty PITÄÄ lukea, mutta mä aattelen, että parempi lukea edes jotain (so. aloittaa helposta) kuin etsiä netistä valmiit referaatit.

Entäs sarjakuvatarinat? Mä oon hyväksynyt omavalintaiseksi sellaisiakin.

Nuorten kanssahan voi aina myös jutella. Tehkää yhdessä hyvä kirjalista. Jokainen kerää kolmelta ikäiseltään tutultaan (ei luokkalaiselta) suosituskirjan. Kysyy "Mitä kirjaa suosittelet ja miksi." Sitten kun omat kirjat on luettu, muokkaatte listaa seuraavia varten.

T: Toinen ope

Vierailija
37/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

satukirjat unohtui! Loistavaa lukemista kaikenikäisille. Ja todellakin joukossa klassikoita, joissa draaman kaari toteutuu hyvinkin selkeästi.

Vierailija
38/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa tavaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme