Olenko nipo, jos kiellän lapsiltani yökyläilyt puolin ja toisin?
Olen huomannut vihaavani yövieraita: Työ on moninkertainen tavallisiin kaverivierailuihin verrattuna ja muutenkin koko viikonloppu menee ihan p...lleen, jos on vieraita lapsia kylässä.
Meillä käy muutenkin niin usein vieraita, että miksi niiden lasten täytyisi olla vielä yötäkin kavereitten luona? Ymmärrän, jos joku hyvä ystävä asuu toisella paikkakunnalla ja on käymässä, mutta meillä kyseessä ovat ihan tavalliset luokkakaverit.
Yritän kovasti jarruttaa näitä vierailuja, mutta toiset vanhemmat suorastaa painostavat tähän käytäntöön.
Kommentit (7)
Mitä ihmeen työtä se teettää? Sängyn laittaminen, ruuan laittaminen lapsille...ei kai tuo niin työlästä ole. Meillä on joka viikonloppu yökyläläisiä tai meidän muksuja on muualla yökylässä.
se on lapsille tosi kiva ja jännä juttu. EIhän niitä yövieraita jatkuvasti tartte olla, mutta onhan se lapsille kiva että on joskus.
toki voit päättää että joka viikonloppu ei käy, itsekin tykkään aamuista ihan oman perheen kesken. mutta silti se on lapsille tärkeä ja jännä juttu ja ihan hyvää harjoitusta, esim leirikoulua, riparia jne varten, itse en juuri ollut kavereilla yötä ja mua ahdisti sit ajatuskin mennä vieraisiin paikkoihin yöksi.
mutta pikemminkin sen takia että en halua antaa lastani vieraisiin ties-minkälaisiin perheisiin yöksi. Vastavuoroisesti täytyy tietysti kieltää yökyläilyt meillekin päin. Ei silti että ketään tänne haluaisinkaan. En nimittäin voi sietää valvomista. Meillä on ehdoton nukkuma-aika ja hiljaisuus alle kouluikäisille klo 7, alakouluikäisille klo 8 ja yläkouluikäisille klo 9. Eikä niistä lipsuta keittenkään vieraitten takia. Lapset ovat sitä paitsi käyneet leireillä jo n. 9v iästä asti, niin että kyllä sitä kotoa poistumista tulee ihan riittävästi!
Ärsyttävää touhua. Ensinnäkin haluaisin pitää joka toinen viikonloppu lapseni kotona öisin (joka toinen isällään), enkä kotiviikonloppuina haluaisi yhtään vierasta mukulaa meille.
Käytännössä kuitenin on pakko joskus joustaa, koska lapselle yökyläilyt on tosi mukavia.
Ei minun lapsuudessani harrasteltu mitään yökyläilyjä normaalioloissa. Itse kävin kaverin mökillä yökyläilemässä, mutta sinne nyt olikin jo pitempi matka, eli ihan sen vuoksi.
Miten ihmiset ovat nykyjään noin höveleitä, että antavat lapsiensa lähteä ties minne yöksi, vaikka nykyisin tietoisuus kaikenlaisista lasten hyväksikäyttäjistä on suurempi kuin ennen.
Kyllä siinä helposti kaverit vaihtuu kun joku ei pääse yöksi ja toinen pääsee.