Tuntuuko lama teidän perheessä?
Olen jo aivan kyllästynyt tähän laman hokemiseen. Meillä molempien työpaikoilla lomautuksia tai ainakin lomautusuhka. Toivon todella että tämä epävarmuus helpottais vaikkei työpaikat kokonaan ole vaarassa mutta silti ärsyttävä tilanne.
Mites muilla?
Kommentit (27)
ja päivärahoja lomautusajalta ei kuulu ei näy...
Miten lomautettu voisi saada päivärahan?
Lomautettu saa ihan normaalin päivärahan. Perus- tai ansiosidonnaisen mikäli kuuluu liittoon/kassaan. Omavastuu 7 päivää ja muistaakseni 3 kk on se raja, jonka jälkeen joutuu kärsimään uudestaan omavastuun. Siis jos on lomautettuna vaikka 2 viikkoa helmikuussa ja seuraavat 2 viikkoa kesäkuussa, menee uusi omavastuu - ei tietenkään jos on 3 kk lomautettuna putkeen.
ei tunnu ainakaan negatiivisessa mielessä. Itse valmistuin keväällä ja sain heti vakipaikan, samoin mies vakinaistettiin alkuvuodesta. Lainankorot alhaiset, joten laina lyhenee kivasti. Opiskelijaelämän jälkeen tuntuu ihanalta kun voi lastenkin kanssa lähteä noin vain vaikka kylpylään uimaan ja välillä syömään ravintolaan. Ennen noitakin harrastettiin vain ehkä kerran vuodessa.
Mies sai myöskin potkun keväällä, tuotannollisista syistä. Liitosta ei ole rahoja näkynyt. Itse on hoitovapaalla. Yli kolmeen kuukauteen ei tullut muualta rahoja, kuin mulle kelan tuet. Onneksi oli säästöjä, niiden turvin elettiin kesä. Pari kuukautta sitten mies sai onneksi lottovoittona uuden, vakituisen työsopimuksen. Hemmetin huonolla palkalla vaan. Lainat pitäisi hoitaa, kuin myös miehen elatusmaksut edellisen liiton lapsistaan plus meidän neljän elämiset. Aika tarkkaan saa miettiä mihin ne vähät roposensa pistää. Melkein enemmän rahaa olisi mies saanut työttömänä kuin nyt töissä ollessaan, mutta tahtoo tehdä töitä. Ihan sama millä palkalla tänä aikana.. Kun nyt saisi niitä päivärahoja miehen työttömyysajalta niin helpottaisi taas hetkeksi..
Tein keikkatöitä, mutta nyt puoleen vuoteen ei kuin muutama keikka vaan.
Itse olen äitiysloman jälkeen työttömänä, mies ollut suurimman osan tätä vuotta lomautettuna. Lainakorko on vielä korkialla, kun tarkistus on vasta enskuussa. Mutta hyvin pärjätään, ainakin rahallisesti. Ehkä henkistä kanttia kysellään enemmän, kun molemmat ollaan kotosalla. Ei voi välttyä riidoilta. :(
Mies sai myöskin potkun keväällä, tuotannollisista syistä. Liitosta ei ole rahoja näkynyt. Itse on hoitovapaalla. Yli kolmeen kuukauteen ei tullut muualta rahoja, kuin mulle kelan tuet. Onneksi oli säästöjä, niiden turvin elettiin kesä. Pari kuukautta sitten mies sai onneksi lottovoittona uuden, vakituisen työsopimuksen. Hemmetin huonolla palkalla vaan. Lainat pitäisi hoitaa, kuin myös miehen elatusmaksut edellisen liiton lapsistaan plus meidän neljän elämiset. Aika tarkkaan saa miettiä mihin ne vähät roposensa pistää. Melkein enemmän rahaa olisi mies saanut työttömänä kuin nyt töissä ollessaan, mutta tahtoo tehdä töitä. Ihan sama millä palkalla tänä aikana.. Kun nyt saisi niitä päivärahoja miehen työttömyysajalta niin helpottaisi taas hetkeksi..
Itse jäätyäni työttömäksi maaliskuussa, sain ensimmäisen päivärahan vasta elokuussa! Onneksi oli myös säästöjä, joiden turvin elettiin.
Itse olen äippärahoilla ja miehellä sellainen työ, että mitä enemmän päättäjät haluavat säästää, niin sitä enemmän hänen työpaikallaan tarvitaan työntekijöitä ;-)