Miten ekaluokkalaisen tulee osata käyttäytyä?
Olen hieman yllättynyt ekaluokkalaisen lapseni opettajan kommenteista. Pari viikkoa oli käyty koulua, niin heti kuuli jos jonkinlaisia kommentteja lapseni käytöksestä. Miten pienistä asioista opettajat oikein alkavat soittelemaan vanhemmille? Jos lapsi ei heti yhdestä sanasta tottele opettajaa? Eikö opettajat jaksa enää edes komentaa oppilaita. Nyt tuntuu, että opettaja on ottanut lapseni silmätikukseen. Ja siitäpä onkin hankala päästä eroon.
Kommentit (22)
iltapäiväkerhon ohjaajalta olen saanut valituksia kun poikani tykkää kuulemma olla porukan pelle ja naurattaa muita iltiksessä. Onpas kamalaa..
Eskareiden ope (omani siis ekalla) on ihan hullun tiukkis, uhkailee rangaistuksilla jos kuulee pienenkin poikkipuolisen sanan lapsen suusta.
ei osaa ottaa muita huomioon, odottaa vuoroaa, ei suko opettajaa vaan väittää vastaan? Kovin pienestä ei nimittäin opettaja kotiin soittele.
Ekaluokkalaisilta hyväksytään vielä paljon, he harjoittelevat vasta, mutta tietyt perusjutut täytyy olla kunnossa. Ikävä kyllä aina löytyy enemmän ja enemmän näitä "minä minä" lapsia, joilla ei ole ollut kunnollisia rajoja kotona.
Ja jos lapsi ei vielä siellä koulussa jaksa niin lapsen paikka ei ole koulussa, lapsi ei ole koulukypsä.
Eli peili käteen ja vilkaisu sinne sen sijaan, että opettajaa syyttelet.
Mielestäni tyttäreni osaa kyllä käyttäytyä ihan hyvin, toki aika useinkin on niin ,ettei heti tottele jos jotain sanotaan. Mutta tottelee kuitenkin sitten. Muistelen omilta kouluajoilta, että ei kaikki oppilaat aina yhdestä sanastz opettajaa totelleet ja silti ei soiteltu kotiin.
Koulu ei ole enää pelleilyä, ja ikävää, jos jotkut häiritsevät niiden työskentelyä, jotka oikeasti haluavat kuunnella mitä opettaja sanoo ja keskittyä.
Minä ainakin olisin tyytyväinen, jos opettaja soittaisi. Uskon myös, etteivät ihan turhista soittele, on niillä muutakin tekemistä.
Et antanut mitään esimerkkiä mitä lapsesi oli opettajan mukaan tehnyt. Ja oletko keskustellut asiasta lapsesi kanssa?
vaikka kirjoittaja niin tuntui itse ajattelevankin. Jos lapsi pelleilee, ja saa vielä muut mukaansa, kun pitäisi pukea ja lähteä ulos, istua nätisti ruokapöydässä, tai jaksaa kuunnella satua, tai keskittyä läksyihin, ei se mikään kiva juttu ole. Vaikea uskoa, että jos hänellä on hyvä huumorintaju oikeassa tilanteessa, niin että saa muutkin nauramaan, niin siitä kotiin otettaisiin negatiivisessa mielessä yhteyttä.
se rooli on lapselle todella raskas ja stressaava sekä leimaava. Muut odottavalta pelleltä pelleilyä, pellen pitää sitä aina keksiä eikä pelleä oteta vakavasti. Pellen roolista on todella vaikea päästä pois.
Ikävä paikka pienelle ihmiselle.
ihmettelen kyllä teidän kommenttejanne. Tottakai koululaisen pitää osata totella opettajaa. Ja ihan ensimmäisestä komennosta. Luokassa on yli kaksikymmentä oppilasta, ja jos tunnissa on 45 minuuttia, niin mitä luulette koulussa opittavan, jos jokaiselle oppilaalle pitäisi joka asiasta huomauttaa muutaman kerran. Kun se teidän kullannuppunne ei ole ainoa lapsi luokassa.
Ja se luokan pelleys. Se voi olla positiivista ja kivaa, mutta usein se on negatiivista, ja muita häiritsevää, ja taustalla on oman roolin hakeminen ja huono itsetunto. Jolloin vanhempien on oikeasti hyvä tietää tuosta pellen roolista, koska yleensä se ei ole hyvä merkki pellen itsensä kannalta.
Ei poikani ole edes luonteeltaan mikään pelle (paitsi ehkä oikein hyvien kavereiden joukossa, kuten itsekin olen) ja toiseksi hän on hauskuuttanut muita vain ulkosalla, ei sisäleikeissä.
se rooli on lapselle todella raskas ja stressaava sekä leimaava. Muut odottavalta pelleltä pelleilyä, pellen pitää sitä aina keksiä eikä pelleä oteta vakavasti. Pellen roolista on todella vaikea päästä pois.
Ikävä paikka pienelle ihmiselle.
Toki olen tyttäreni kanssa keskustellut asiasta. Mutta en täällä julkisesti ala asioita tarkemmin kertomaan, mutta yllättynyt olen. Varsinkin kun tiedän samalla luokalla jos jonkinlaisia tapauksia ja silti kotiin ei ole soitettu mistään asioista.
opettajahan ei sitä voi mennä kertomaan, ja tuskin vanhemmatkaan kaikkea lapsen luokkakavereiden vanhemmille kuuluttavat.
he yrittävät sinulle juuri kertoa, miten lapsesi toimii ryhmässä silloin kun vanhemmat eivät ole läsnä. Pellen roolilla yleensä peitellään heikkoa itsetuntoa.
-täytyy kuunnella mitä aikuisella on sanottavaa ja antaa open/aikuisen sanoa sanottavansa loppuun,
ilman keskeyttämistä ja päälle puhumista. Samoin annetaan vastausvuorossa olevalle toiselle lapselle puheenvuoro ilman, että kommentoidaan väliin tms.
- tunnilla vastataan siten, että ensin viittaamalla pyydetään puheenvuoro
- ei läpsitä, tönitä, kamppailla jne, toisia, eikä myöskään nimitellä tai haukuta muutenkaan. Eli osataan käyttäytyä.
- kun pyydetään jotain niin osataan pyytää nätisti, eikä karjuta naama punaisena, että esim "anna mulle sakset". Kun saadaan pyydetty asia/tavara niin osataan kiittää.
- kun tehdään ryhmätyötä tms. niin ei pelleillä ja sähelletä muuta, vaan yritetään keskittyä annettuun tehtävään.
- siivotaan omat askartelusotkut ja pidetään omista ja koulun tavaroista tavaroista huolta
- ei rikota toisen omaisuutta(koulun, kaverin) eikä oteta ilman lupaa kaverin tavaroita
- ei leikitä ruokapöydässä ruualla ja annetaan toisille ruokarauha
Eli toisin sanoen lapsia yritetään kasvattaa hyviin tapoihin ja ottamaan huomioon myös toiset kanssaihmiset.
T: opena ja kerhotätinäkin ollut
opettaja ei joudu kun kerran kieltämään. Eihän siitä tulisi mitään jos useita kertoja joutuisi kieltämään samasta asiasta, muut kärsisivät kun opettaja ei ehdi opettamaan.
ilman tappavia taitoja. Eli tottelee käskyjä, vastaa kun puhutellaan sekä käyttää veitseä ja haarukkaa ruokaillessa.
Joten ottaisin vakavasti.
Ja tässä alussahan se luokka on saatava aisoihin. Myöhemmin on jo myöhäistä.
Opettajilla on todellakin muutakin tekemistä kuin soitella vanhemmille, itseasiassa sitä hommaa vältellään viimeiseen asti. Lapsesi on todennäköisesti ihan todellinen häirikkö luokassa, tai muuten vaan ei vielä ole kypsä kouluun. Ota ne jutut tosissaan äläkä nyt vain ajattele itseäsi ja keksi keinotekoisia puolusteluja. Autat lastasi kun pyrit yhteistyössä tukemaan lapsesi koulunkäyntiä. Tuollainen paksupäinen jahnaus vain pahentaa asioita.
jos opettaja soittaa, niin ihan asiasta soittaa so. käytöksessä ryhmässä on jotain ongelmia. Opettaja haluaa puuttua varhain asiaan ja käyttää hyväkseen KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖTÄ.
Teidän tehtävänne on opettaa lapselle, että opettajaa kuunnellaan ja totellaan ja että pelleilly ei ole asiallista, jos jotain muuta toimintaa on käynnissä. Poika voi pitää vaikka pelle-esityksen kerran viikossa sovittuna aikana, jos niin kovasti pelleilyttää.
Lapset kuriin ja kunnioittamaan muita ihmisiä, aikuisia ja lapsia. Häiriköiltä on hyvä ottaa luulot pois, kun siellä tosiaan on kymmeniä muitakin aikuisenkipeitä lapsia.
Ugh, olen puhunut.
Kuulostaa siltä, että ope on ap:n mielestä säälittävä olento, joka ei siedä sitä, että lapset eivät tottele (heti). Äitinä en kyllä puolustelisi yhtään oman lapsen tottelemattomuutta. Miten työrauha ja oppimiselle suotuisa ilmapiiri säilyy luokassa, jos joku/jotkut oppilaat eivät osaa noudattaa perussääntöjä? Ap:n tapa ihmetellä muiden, vielä huonommin käyttäytyvien tilannetta hämmästyttää myös. Kuinka voit tietää niiden muiden käytöksestä? Oman lapsesi kertoman perusteella? Vai oletko ollut paikan päällä toteamassa? Ja mitä tulee siihen, ettei niille muille ole soitettu kotiin, outoa että voit moisen tietää.
jotkut luokan pojat haukkuvat vapaa-ajalla vitun homoksi ja kieltävät menemisen leikkikentälle, eikä hän siltikään hauku heitä takaisin tai hyökkää väkivallalla kimppuun. On iloinen lapsi joka haluaa ajatella toisista positiivisesti. Toisin kuin nämä muut jotka esittävät tänään hyvää kaveria ja huomenna kimpassa haukkuvat.
Siksipä suon pojalleni sen, että joskus hänkin kyseenalaistaa käskyjä.
Ettei nyt olisi käynyt niin, että et ole kasvattanut lastasi, vaan olet luottanut siihen, että yhteiskunta kasvattaa...