Olenko ainoa, jonka mielestä lasten päivähoitomaksujen ylin maksu
tulee vastaan kohtuuttoman pienillä tuloilla?
Olen oikeasti aika järkyttynyt siitä, että meillä, selvästi keskituloisia pienempien tulojen perheellä, jossa on neljä lasta joista kaksi päivähoidossa, on maksimipäivähoitomaksut. Tuntuu hurjan epäreilulta, että me, joiden nettotulot yhteensä on reilut 3000 euroa kuussa, joudumme asuntolainoinemme ja neljää lasta elättäen repimään kahden lapsen päivähoitomaksuihin 440 euroa kuussa, ja saman maksavat sitten oikeasti hyvätuloiset. En nyt purnaa siitä, että päivähoitomaksut Suomessa olisivat jotenkin liian kovat, vaan siitä, että se maksimimaksu tulee minusta vastaan liian pienillä tuloilla...
Jakaako kukaan tämän mielipiteeni?
Kommentit (90)
kun päivähoitomaksut oli ton 440 e kuussa..
mieheni kanssa tienataan just sen rajan yli yhteensä noin 4500, josta sitten
-verot
-päivähoitomaksut
= mulla jäi kuukausi tuloista tonni käteen noiden jälkeen, sillä maksan ruokalasut ja bensat. ei paljoo jää. ei koskaan matkustella tms..
todellisista kuluista.
Ja voihan töitään limittää. Meillä lapset olivat kotona siihen, kun kuopus oli neljä.
Sen jälkeen hän oli viiden tunnin päivällä hoidossa.
Mutta mielestäni hoito on silti käsittämättömän edullista. Mistä ihmeestä muualta saisit lapsellesi turvallisen hoidon ja ruuat 10 eurolla päivässä???
Jos pidät lapset kotona, tuo 10 e menee helpostikin lapsen ruokiin. Saati että joku vielä hoitaisi häntä.
MLL hoitajia pidetään edullisina (ja ne onkin), ja se maksaa kai noin 5 e / tunti? Eli 9 x 5 = 45 e. Ja päälle ruuat.
Yhteiskunta ei valitettavasti pysty elättämään kaikkia, jonkun pitää se lysti maksaa. Ilmaisia lounaita ei ole.
Jos tuo kunnallinen hoitomaksu (millä tuloilla tahansa) tuntuu ylitsepääsemättömältä, niin olisi kannattanut miettiä onko varaa ylipäätään kasvattaa perhettä.
mun piti mennä töihin, tarjottiin siis hyvää työtä mut ei ole varaa mennä töihin kun päivähoitomaksut niin kalliita. eli kotihoidontuellakin saan enemmän rahaa kun töissä käymällä (normaali kokopäivätyö, palkkaa 2000e). puhumattakaan että nyt ilmoittaudun työttömäksi niin mulle jää satoja euroja enemmän käteen kuin että kävisin töissä...
kaikki sen takia kun just ylitetään se maaginen raja jonka ylittää varmaan kaikki perheet joissa molemmat käy huonopalkkaisissa töissä.
Muualla euroopassa voi joutua maksamaan n. 1000e/kk/lapsi...
ulkomailla sitten töissä ollenkaan vai oiskohan siellä paremmat palkat kenties? monelle kun jää kuukausipalkasta käteen tuo 1000 e.
eli ainoa vastaus on että niissä maissa tienataan enemmän.
oli suomessa sitten halpaa tai kallista päivähoitoa niin harvalla on varaa lastaan sinne viedä. monelle ainut vaihtoehto on olla työttömänä tai kotiäitinä, niin tienaa enemmän kuin töissä käymällä.
Olen tällä hetkellä kokonaan TYÖTÖN JA SILTI MENEE MAKSIMIMAKSU!!!
Ja ei, mieheni ei ole suurituloinen vaan keskituloinen, oma ansiosidonnaiseni on huimat 900e/kk käteen.
kun se ei ota huomioon lapsilukua kuin max 2 alle kouluik. lasta.
Perheessä voi olla vaikka 6 lasta, joista 2 nuorinta pv-kodissa ja muut neljä sitten vaikka 10-17 v. Ja tuon ikäiset todella kuluttaa ja paljon.
Ja tuo perhe tienaa esim. nettona 3000 eur ja maksaa sitten samat maksut, kuin perhe jossa vain 2 lasta ja tienaa 5000 eur.
Kun maksussa ei huomioida lapsilukua kunnolla.
Se lapsi kuluttaa siellä päiväkodissa ihan samat kulut riippumatta siitä, onko hänellä yksi vai yksitoista sisarusta.
Perheen lapsiluku pitää mitoittaa omien tulojen, ei yhteiskunnan varaan.
Ehkäisy on keksitty.
Muualla euroopassa voi joutua maksamaan n. 1000e/kk/lapsi...
ulkomailla sitten töissä ollenkaan vai oiskohan siellä paremmat palkat kenties? monelle kun jää kuukausipalkasta käteen tuo 1000 e. eli ainoa vastaus on että niissä maissa tienataan enemmän. oli suomessa sitten halpaa tai kallista päivähoitoa niin harvalla on varaa lastaan sinne viedä. monelle ainut vaihtoehto on olla työttömänä tai kotiäitinä, niin tienaa enemmän kuin töissä käymällä.
lapsiperheitä ja niin se tekeekin, mutta ei voida olettaa, että yhteiskunta ihan kokonaan hoitaa lapsista aiheutuvat kustannukset. Lasten kasvatus ja elätys maksaa ja se on jokaisen hyväksyttävä, jos aikoo lapsia tehdä. Mitä enemmän lapsia, sitä enemmän kuluja, se on ihan päivänselvää. Raha-asioitakin on hyvä miettiä perhesuunnittelussa.
mun piti mennä töihin, tarjottiin siis hyvää työtä mut ei ole varaa mennä töihin kun päivähoitomaksut niin kalliita. eli kotihoidontuellakin saan enemmän rahaa kun töissä käymällä (normaali kokopäivätyö, palkkaa 2000e). puhumattakaan että nyt ilmoittaudun työttömäksi niin mulle jää satoja euroja enemmän käteen kuin että kävisin töissä... kaikki sen takia kun just ylitetään se maaginen raja jonka ylittää varmaan kaikki perheet joissa molemmat käy huonopalkkaisissa töissä.
minä äänestän ensi vaaleissa sitä joka haluaa tiukentaa työttömyysturvalakia (tai mikä se nyt on!?) itse teen aina mielummin töitä kuin olen kotona..
Se lapsi kuluttaa siellä päiväkodissa ihan samat kulut riippumatta siitä, onko hänellä yksi vai yksitoista sisarusta. Perheen lapsiluku pitää mitoittaa omien tulojen, ei yhteiskunnan varaan. Ehkäisy on keksitty.
Miksi se pv-hoitomaksu sitten on edes tulosidonnainen ylipäänsä?? Ja miksi MITÄÄN lapsilukua huomioidaan??
Se lapsi kuluttaa päivähoidossa ihan saman, oli sen vanhempien palkka sitten 1000 eur tai 5000 eur kuussa. Sama maksu vaan sitten kaikille siis?
uskomatonta av-järkeilyä taas...
Ja koulutus on keksitty. Onko pakko olla köyhä. (vrt. tokaisusi että ehkäisy on keksitty)
(Ja HUOM! esimerkki 6h perheestä oli kärjistetty ESIMERKKI, ei siis esim. oma kokemukseni)
11
Olen tällä hetkellä kokonaan TYÖTÖN JA SILTI MENEE MAKSIMIMAKSU!!!
Ja ei, mieheni ei ole suurituloinen vaan keskituloinen, oma ansiosidonnaiseni on huimat 900e/kk käteen.
myös hoitaa se lapsesi kotona, kun kerran itsekin olet. Tai vähentää reilusti hoitopäiviä, jolloin maksut vähenee.
Miehelläsi ja sinulla on pakko olla yhteensä sellaiset tulot, että tuloraja menee rikki.
Ja toinen juttu, jos olet työtön, niin mikset tee hetkeksi hoitosopimusta, sillä saa maksua pienemmäksi ja lapsi saa olla edes osan viikosta kotona sinun kanssasi. Jos sitten satut saamaan työpaikan, niin hoitopaikka on velvollinen järjestämään lapsellesi kokopäiväpaikan.
ja omia sanojasi lainaten: "lapsiluku pitää mitoittaa tulojen mukaan..."
Eli pienituloiset olkoot ilman lapsia sitten vaikka kokonaan, niinkö?! Ei mitään 0-maksuluokkia.
Koska kuten sanoin, saman maksaa sen vähätuloisen perheen ja hyvätuloisen perheen kunnallinen hoito. Sama maksu kaikille.
(tämä siis sun logiikkas mukaan)
16
eivät ole liian korkeat, MUTTA sen tulosidonnaisuuden voisi porrastaa kuitenkin hiukan enemmän pienituloisia suosivaksi. Ihan oikeasti. Myös lapsiluku tulisi ottaa huomioon kunnolla eikä vain näennäisesti. Me kuitenkin elämme sosiaalidemokratian luvatussa maassa emmekä kapitalistiyhteiskunnassa, jossa sitten tulotkin olisivat vastaavasti paremmat.
Asiat ovat teillä kuitenkin aika hyvin, jos perheessänne on kaksi tienaavaa aikuista. Huom, jos lapsi on hoidossa vaikka toinen vanhemmista on kotona, on se ainoastaan omaa tyhmyyttä.
Itse on yksinhuoltaja, mutta päivähoitolaki ei tunne sellaista käsitettä kuin yhden vanhemman perhe. Perhekokomme 3 hlöä (äiti + kaksi lasta) siis lasketaan tismalleen samanlailla kuin perheissä, joissa on äiti, isä ja 1 lapsi. Olemme siis samalla "viivalla" kuin yksilapsinen ydinperhe.
Koska tuloihini lasketaan myös elatustuki (Kelan maksama), maksan päivähoitomaksuja korkeimman maksuluokan mukaan.
Vien itseni ulos syömään sinä päivänä, kun päivähoitomaksut loppuvat.
sun kanssa samaa mieltä