Miehellä on nyt sikaflunssa
mullakin pää kipeä, kuumetta, yskittää... Lapsi 4,5 v ok.
Miehellä siis ihan todettu.
Kauanko meillä on karanteeni, siis ettei vieraita?
Kommentit (41)
mä olin jo kipeänä kotona, luulin että tavallisessa flunssassa ja lapsi on ollut tänäänkin päiväkodissa, joten vahinko on jo sattunut.
Kumpikaan meistä ei voi esim. ulkoilla nyt, niin se on sitten videon tuijotusta ja jotain muovailua koko päivä, virkeän ja reippaan lapsen kanssa.
ap
miksi mieheltä tyypitettiin virus? onko miehellä kovaa kuumetta ollut? saiko lääkitystä?
No eikö nyt ihan maalaisjärki sano, että 70v mummoa sepelvaltimotauteineen ei oteta kylään, jos on sikainfluenssaa liikenteessä (ellei sitten kieli pitkällä odota perintöä). Nyt te sairastuitte ja lapsi jos sairastuu, niin sairastuu tän viikon aikana vielä. Sunnuntaina tiedätte varmasti paljon enemmän, mutta hyvällä tuurilla ehditte sairastua vielä ennen seuraavaa viikonvaihdetta vaikka vatsatautiin.
Päivä kerrallaan eläminen kannattaa siis, mutta varottaisin kyllä mummoa, että saattaa jäädä vierailu myöhemmälle.
Päiväkotiinkaan en veisi - vai ajattelitko suojamaskinaamalla viedä lapsen hoitoon? Jos sulla on tuollainen kuume, niin kuumetta alentavaa vaan ja lapsen pystyy kotona hoitamaan. Käskekää jonkun muun tuoda teille vaikka oven taakse ruokaa.
oli eilen ok. Hänen työn takia se otettiin, mutta sanottiin ennen sitä jo, että on niin selvästi se. Ei kuulu riskiryhmään, ei tamifluta tai muuta lääkettä.
"Älä mene sairaana töihin tai kouluun. Älä myöskään hoida pieniä lapsia sairaana ollessasi. Jos mahdollista, pyydä jotakuta toista käymään kaupassa tai hoitamaan muita asioita puolestasi."
Kauppa-asiat on jo hoidettu, mutta jos ei saa sairaana hoitaa lasta, niin päiväkotiin on kai mentävä. Vein ja hain tänäänkin, mutten kovin lähelle mennyt ketään.
ap
niin eikö annettu mitään tarkempaa ohjeistusta? Ihmettelen vaan koska kun se on herkästi tarttuva niin tuskin ohjeistus jätetään noin retuperälle..?
muistelin niistä että 10 päivää, mutta ei niissä esim. lue että voiko terveen lapsen viedä hoitoon, ja ei lue päiväkodin lapussakaan tilanteesta, jossa vanhemmat ovat kipeinä, mutta lapsi terve.
Normaalissa flunssassa mä vien kyllä, siis jos itse olen kipeänä ja tarvin lepoa.
ap
niin eikö annettu mitään tarkempaa ohjeistusta? Ihmettelen vaan koska kun se on herkästi tarttuva niin tuskin ohjeistus jätetään noin retuperälle..?
oon enemmän tai vähemmän nukkunut koko päivän, illan ollut hereillä, mies nukkunut lähes koko ajan kun on tullut kotiin...
Olo tuntuu huononevan, että voi olla että musta ei oo huomenna viejäksi.
ap
Eio itsekkyydellä rajaa. Haluisitko, et joku toinen työntäis oman lapsen hoitoon tartuttaan teidän perheeseen taudin? Ja moneen muuhunkin perheeseen. Ja vahinko ei oo vielä välttis tapahtunut niinku kirjoitit.
Tarkoitti sitä, että et saa hoitaa omaa lastasi..
Siis kyllähän se nyt tarkoitti sitä, että älä YLIPÄÄNSÄ HOIDA PIENIÄ LAPSIA SIKAINFLUENSSASSA..siis ole heidän kanssaan, tekemisissä..miten voit olla noin tyhmä??
Et voi olla tosissasi, että menisit viemään lastasi tarhaan ja näytät päiväkodissa jnk ohjepaperin kohtaa, että "En voi hoitaa pientä lasta", siksi toin lapsen tarhaan.. Ei ole tyhmyydellä rajaa...
Koskee kutakin perheenjäsentä hänen sairastaessaan, eli jo tervehtyneiden tai terveenä pysyvien perheenjäsenten ei tarvitse olla missään karanteenissa.
lääkäri
ei enää luokitella mitenkään erityisen vaaralliseksi sairaudeksi, joten sen kanssa toimitaan kuten tavallisenkin influenssan kanssa. Mitään erikseen määriteltyjä karanteeniaikoja ei ole, ja ainakin meilläpäin voi terveet perheenjäsenet käydä työssä/koulussa/hoidossa ihan normaalisti.
ja olen kyllä joka kerta vienyt hoitoon, kun olen itse ollut saikulla ja tarvinnut lepoa.
Plus näin tekee muutkin, koska muuten ei voi levätä.
Nytkin vein, kun luulin että olen vaan flunssassa. Tädit näkivät kyllä ja sanoinkin, etten tule nyt lähemmäs. Ryhmässä on koko syksyn jyllännyt aikuisilla joku tauti, koska koko ajan joku 3 on poissa. Yksi oli yli viikon, niin saattoihan hänellä olla sikaflunssa. Ei sitä meille kerrota.
Vahinko on voinut hyvin jo tapahtua tänään.
Voihan myös olla, että joku lapsi on sen meidän lapsen kautta mulle antanut, ja mä miehelle, koska siellä on räkäisiä lapsia koko ajan, sellaisiakin, joiden ei oo pakko viedä hoitoon, koska ovat vauan kanssa kotona. Itse hoidetaan aina taudit loppuun kotona.
Lapsi on täysin terve, ei yski, ei kuumetta, ei mitään oiretta.
ap
Voit viedä hoitoon.Meillä oli päiväkodissa vanhempainilta viime vkolla ja ohjeeksi saatiin,että hoitoon voi tuoda vaikka kotona olisi tautia.
Ja kyllähän se näin on!
Tämä siis ohjeena Helsingin kaupungissa.
Siis mä olen ymmärtänyt asian niin, että terve vanhempi jatkaa töissä käyntiä ja vie terveen lapsen hoitoon. Ei kai kuitenkaan ole tarkoitus, että sairas vanhempi vie lapsen hoitoon ja tartuttaa siinä eteisessä yskiessään hoitajat, muut lapset jne?
että sairaana pysytään kotona. Terve vanhempi, tuttava, joku muu voi lapsen viedä päiväkotiin. Tästähän ei varmasti tulla pitämään kiinni, mutta kahteen tai kolmeen riskiryhmään kerralla kuuluvana en kyllä haluaisi tartuntaa tapaamalla naulakolla sairaan vanhemman.
että ap on provo. Linkki ktl:n tilastoon: http://www.ktl.fi/ttr/gen/rpt/h1n1.pdf
josta voi todeta, että jaksolle 21.-27.9.09 ei ole varmennettu yhtään sikainfluenssatapausta. Olen tätä sivua seuraillut ja se päivitetään päivittäin.
Jos ei viimeistään tänään tässä ala näkymään, ap on provo.
Kaikki perheen lapset kotiin. Tartuttaa toisia ,jopa kolme päivää ennen kuin sairaan oireet ilmenee. Kannattaa ilmoittaa koululle ja hoitoon.
joten kotona on nyt. Meillä ei oo ketään, joka voisi viedä ja hakea. Yksi lähellä asuva sukulainen, ja hän lupasi töistä tullessaan tuoda ruokakassin, laitoin eilen viestiä. Meillä on ihan hyvä perusvarasto, mutta mehuja tarvitaan lisää + maitoa.
ap
että sairaana pysytään kotona. Terve vanhempi, tuttava, joku muu voi lapsen viedä päiväkotiin. Tästähän ei varmasti tulla pitämään kiinni, mutta kahteen tai kolmeen riskiryhmään kerralla kuuluvana en kyllä haluaisi tartuntaa tapaamalla naulakolla sairaan vanhemman.
en veisi niiden toisten, ehkä jopa riskiryhmässä olevien lasten (diabetes ym) takia hoitoon tietäen, että oma lapsi voi tartuttaa jonkun jolle tuo tauti voi olla fataali. Lapsesihan tartuttaa tuota influenssaa 2 päivää ennen oireiden ilmaantumista, eli on hyvin todennäköistä että hänellä myös se on ja tarttuu jo vaikkei oireita vielä olekaan.
10 päivää on se karanteeniaika siitä kun oireet ilmaantuvat.