Opintovapaa. Voiko työnantaja kieltäytyä antamasta?
Kysymyshän tulikin otsikossa jo selväksi. Halu opiskelemaan olisi kova. Olen yksityisellä sosiaali-ja terveyspuolella töissä. Joku työkavereista oli kuullut, että pomo ei kovin mielellään opintovapaita anna, vaikka opinnot liittyisivätkin omaan alaan. Ala mitä haluaisin lähteä opiskelemaan on myös omaa alaa. Eikö opsikelua pitäisi katsoa hyvällä, koska se tuo uutta tietoa ja taitoa henkilökuntaan?!?
Kommentit (9)
-siis työnantaja voi lykätä vapaan antamista, jos sen antaminen on taloudellisesti ja tuotannollisesti vaikeaa, kieltää ei voi.
(olisko joku rajoitus jos on ollut opintovapaalla just?)
Muista ottaa selvää aikuiskoulutustuesta, jota saatat saada ihan hyvinkin, edellyttää siis työsuhteen voimassaolon.
mistä asiat sitten tarkastetaan, onko se TES?
terkuin 3
Työntekijällä on lain mukaan siihen oikeus, tarkista ehdot tessistä
Ajattelinkin, että ei se vakityö voi olla este opinnoille, eikä työnantaja niin vain voi opiskeluja kieltää. Meidän pomo on sen verran koopää, että yrittää evätä työntekijöiltään kaikki oikeudet. Oli muistaakseni sanonut jollekin opinnoista haaveilevalle, ettei töissä ole pakko olla jos ei huvita ts. ota loparit jos aiot koulunpenkille.
Koulutusrahasto.fi. Sieltä selviää paljonko saat tukea opintovapaasi aikana.
(Itse olin noin puoli vuotta opintovapaalla, ja se oli ihanaa!)
Onko jollain tähän jotain uutta tietoa. Moni työkaverini on lähtenyt opintovapaata ja nyt haluaisin myös.
Opintovapaa on pakollista myöntää, mutta sitä saa kerran siirtää jos se on haitallista yhtiön toiminnalle juuri silloin. Siirtää saa puoli vuotta tai seuraavan vastaavan koulutuksen alkuun. Opintovapaata saa max. 2 vuotta ja työsuhteessa on pitänyt olla 1 vuoden. Tukiin ja muihin oli eri ehtoja, niitä en nyt ulkoa muista. :)
Opintovapaalaista voit katsoa lisää ja sitten omasta TESistä osa asioista (lomanmääräytymiset yms.).
työnantaja voi perustellusta syystä siirtää opintovapaan alkua mutta ei voi kokonaan kieltää sitä myöntämästä.
Tarkasta asia oman työpaikkasi henkilöstöpäälliköltä tms!