Mitä radanvarsi tarkoittaa kirjaimellisesti? Kuinka kaukana Helsingistä radanvarsi kauimmillaan on?
Tampere ei enää ainakaan ole radanvartta, vaikka junalla sinne pääsee.
Kommentit (13)
Onhan se kaukana, Kolarissa. Jos meinaan Suomen rajojen sisällä pysytään. Muuten taitaa olla Vladivostokissa.
Mulle radanvarsi arkikielessä on Helsinki-Tampere-väli. Esimerkiksi Toijala, Hämeenlinna ja Lempäälä ovat tyypillisiä radanvarsikaupunkeja. En osaa sanoa, miksi vaikka Mikkeli ei ole, ei sitä vaan kukaan luonnehdi niin.
Helsingin seudulla se radanvarsi ulottuu Keravalle ja lännessä Espoon perukoille, ehkä Kirkkonummelle saakka.
Kyllä mä ymmärrän, että se tarkoittaa Helsingin liikenneseudun lähiliikennealuetta.
Kyllä radanvarsikaupunkeja ovat kaikki ne, jotka ovat radanvarressa. Useimmiten kun puhun radanvarsikaupungista, tarkoitan jotain Pohjanmaan paikkakuntaa, koska täällä asun. Ihmeellistä Helsinki-keskeisyyttä, jos vain Helsingin lähistöllä olevat kaupungit olisivat radanvarsikaupunkeja!
Minulle radanvarsi ei ole pelkästään se Helsingin radanvarsi vaan yleisemmin rautateiden varsille muodostuu pikkukaupunkeja joilla on yhteisiä piirteitä kuten se että asukkaat käy tyypillisesti töissä isommassa kaupungissa.
Mä olen hakenut töitä "radan varrelta", eli itselle se paikat joissa juna pysähtyy Lahti-Helsinki väliltä
Mulle helsinkiläisenä se on tää pk-seudun junarata. Vaikka siis juna jatkaa Tikkurilasta jonnekin hevonkuuseen asti, niin minulle radanvarrella asuminen päättyisi sinne Tiksin seutuville.
Sitten taas jos asuisin Karjaalla, niin radanvarsi merkitsisi ehkä vähän toista aluetta.
10-20 metriä ratatien molemmin puolin.
Riimisanakirja
radanvarsi rimmaa näiden kanssa:
saappaanvarsi, luudanvarsi, ojanvarsi, lusikanvarsi, mustikanvarsi, kuokanvarsi, lillukanvarsi, sukanvarsi, perunanvarsi
Kun Hesasta katsotaan niin sinne minne asti pääsee HSL lipulla
Pello on Kolarin radan varrella ja Vika Kemijärven radan. Melkein tuhat kilometriä Helsingistä.
Riihimäki/Hml pohjoisessa, Kouvola koillisessa, Kirkkonummi lännessä.