Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa vielä yleissuihkut ja -pukuhuoneet?

Vierailija
21.09.2009 |

Tuli vaan mieleen, ilman sen kummempaa syytä. Onko Suomen uimahalleissa ja kuntosaleilla vieläkin pukuhuoneet ja suihkut, joissa riisutaan ja peseydytään kaikki yhdessä? Olen vaan utelias. Muistan, että kun olin lapsi, sellaiset oli kaikkialla. Joskus 11-vuotiaana sen takia jäikin uimahallit väliin, kun inhosin niitä niin paljon.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitatko että miehet ja naiset yhdessä? ei taida semmosia olla.

Joissain kypylöissä pukuhuonetilat on yhteisiä, mutta sielläkin on erikseen kopit, joissa riisutaan/puetaan.

Vierailija
2/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suihkukoppeja tai muita, joissa voisi käydä jotenkin privaatisti. Mikä olisi suomalaisen tavan vaihtoehto? Onko sellaisia jossain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan 20 vuotta sitten vaatekaupassa pukeutumishuoneen. Siis ei ollut pukukoppeja vaan huone jonne naiset menivät sovittamaan vaatteita. Yhden ja ainoan kerran kyllä.

Vierailija
4/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siellä oli miehet ja naiset samoissa pukutiloissa. Kopit oli kyllä, missä sai vaatteet vaihtaa. Sitten se lokeropuoli oli kaikille yhteinen.

Suihku oli samoin yhteinen kaikille. Siellä oli kyllä suihkukoppi, jossa sai käydä vahan privaatimmin. Sooma oli kuin saluunan ovet, että kyllä siitä innokas tirkistelijä raoista näki. Mutta kyllä oli ahdasta, kun on tottunut suomalaiseen naisten saunaan uimahalleissa. Jo yksinkin oli ahdasta (en ole lihava) ja lapsen kassa sai miettiä, miten kääntyilee... Mitenhän siellä on pesujen kanssa yleisesti?

Vierailija
5/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Englannissa, missä minä asun, on toisin, koska kulttuurissa ei ole tapana olla alasti vieraitten ihmisten kanssa.

Omassa uimahallissa ja kuntosalissa on naistenpukuhuone, jossa on penkit ja tavaralokerot ns. keskushuoneessa, ja sitten vaihtokopit (samanlaiset kuin vaikka kauppojen sovituskopit) toisella puolella, ja toisella puolella suihkutila, jossa on yksityiset suihkukopit.

ap

Vierailija
6/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan sitä, että kaikki naiset samassa.

ap

Vierailija
7/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran ymmärrät että eri maissa on erilaiset tavat? Miksi hmeessä Suomessa ei ENÄÄ olisi samoja tapoja kuin lapsuudessasi? Ovatko yhteissuihkut ja -pukuhuoneet jotenkin "vanhanaikainen" tapa, ts. onko siellä ENGLANNISSA joskus muinoin ollut samanlainen tapa? (doubt that)

Vierailija
8/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä oli kyllä ihan kaikki naiset yhdessä tilassa suihkussa kuten Suomessakin.

Ja tosiaan siellä oli kaupoissa sovituskoppeja, joihin kaikki naiset meni samaan, ei yksityistä koppia kuten Suomessa.

Vierailija
9/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi oli kysymyksessä VIELÄ, koska oma kokemukseni on 80-luvun lopusta. Moni asia on Suomessa muuttunut sen jälkeen. Miksi ei siis tämäkin? Jos itse asuisin Suomessa, kaipaisin tällaista muutosta ainakin.

En ota kantaa, onko tapa jotenkin vanhanaikainen. Minusta se oli aikoinaan ärsyttävä ja jopa nöyryyttävä. Tälläkin palstalla huomaa ihan aikuisten ihmisten arvostelevan "uimahallissa näkemäänsä" - toisten vartaloita ja tapoja. En siis usko, että suomalaisessa kulttuurissa nykyään ollaan mitenkään hyväksyväisempiä toisia kohtaan tässäkään suhteessa. Miksi siis ei voisi sitä toivoville olla tarjolla yksityisyyttä?

ap

Vierailija
10/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon nöyryyttävämpi oli se ala-asteen yhteisvessa..

Vierailija
11/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kaikki naiset samassa pukuhuoneessa ja suihkutilassa.

Eikös perinteisesti koko englantilaisperhe kylpenyt samassa kylpyvedessä lämpimän veden säästämiseksi? Ja ne tosiaan ne kauppojen yhteissovitushuoneet...

Esim. Englannissa, missä minä asun, on toisin, koska kulttuurissa ei ole tapana olla alasti vieraitten ihmisten kanssa. Omassa uimahallissa ja kuntosalissa on naistenpukuhuone, jossa on penkit ja tavaralokerot ns. keskushuoneessa, ja sitten vaihtokopit (samanlaiset kuin vaikka kauppojen sovituskopit) toisella puolella, ja toisella puolella suihkutila, jossa on yksityiset suihkukopit. ap

Vierailija
12/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että tuskin se kuitenkaan maan tapa on UK:ssakaan.

Eikä tän ollut tarkoitus muutenkaan olla mikään Suomi VS muu maailma -keskustelu. Oli maa mikä tahansa, minä pidän hyvänä asiana, jos tarjolla on mahdollisuus yksityisyyteen. Itse olettaisin tämän asenteen olevan yleisempi Englannissa kuin nyt esim. Suomessa. Olen kuitenkin ollut jäsen useissa kuntosaleissa ja käynyt monissa uimahalleissa, ja kaikissa on ollut mahdollisuus pukea ja pestä itsekseen.

Alkuperäiseen kysymykseeni sainkin jo vastauksen. Kiitosta.

ap

Vierailija
13/13 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin Lontoossa. Mun mielestä huomattavasti epämiellyttävämpää kuin uimahallissa, sovittaessa kun voi olla vaikka jotkut ihan epäsopivat rintsikat testattavana. kiva kokeilla toisten pällistäessä.

Ainakin Unkarissa muuten kylpylöissä on ihan tavallista että uidaan ilman uimapukua, naiset ja miehet erikseen kylläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän