Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastatkaa rehellisesti, sattuuko kierukan laitto?

Vierailija
26.05.2008 |

Olen miettinyt hormonikierukan laittoa runsaiden vuotojen vuoksi. Mietityttää sattuuko asettaminen, onko Mirena oikeasti hyvä, että kannattaa sellainen hankkia?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen voimakas nipistys.

Vierailija
2/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta tuntui samalta kuin papa-koe. kysyin jopa millon se laittaa sen paikalleen ja lääkäri sanoi että on jo. mut käyn aina samalla tosi hyvällä ja hellällä gynellä.

ei ole tullu mirenasta sivuoireita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla laitettiin toinen kierukka, kummankaan laitto ei kyllä mitenkään erityisesti sattunut, vähän nipisti. Ei se mitenkään miellyttävän tuntuista ole, mutta eihän se laittokaan kestä kuin minuutin-pari. Mulle on ollut hyvä apu runsaisiin ja kipeisiin vuotoihin.

Vierailija
4/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri kyllä varoitti että tuntuu niinkuin synnytyssupistukselta, ja kauhuissani silmät kiinni odotin sitä tuskaa, kunnes sanottiin, että "no niin, voit nousta". Olin ihan äimänä että tässäkö se tosiaan oli:)

Ja Mirena on minulla, oikein tyytyväinen olen 4 vuoden kokemuksella, pari kuukautta tihkuvuotoa ja sen jälkeen ei ole tarvinnut menkkoja miettiä, kun niitä ei siis ole:)

Vierailija
5/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei-synnyttäneillä tai sektioäideillä kuulemma kierukan laitto sattuu enemmän kuin alakautta synnyttäneillä, lisäksi kierukka on vaikeampi laittaa. Alakautta synnyttäneillä kohdunkaulasta pääsee helpommin läpi.

Eli alakautta synnyttäneillä ystävilläni kierukanlaitto ei ole sattunut, muilla on.

Vierailija
6/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ollut synnyttänyt... jäi juuri tuohon kohdunkaulaan jumiin. Vielä illallakin kovat kivut. Vaikka olikin erittäin osaava ja kokenut lääkäri. Suunnittelin jo keskeyttäväni koko toimenpiteen siinä maatessani.

Mutta eihän se laitto itsessään kauaa kestä! Ne jälkikivutkin sietää paremmin, kun tietää että se on ohi, eikä tarvi koivet levällään maata kenenkään edessä.

Vierailija
7/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja iso miinus on sen myötä tulleet finnit. Itse otatan sen pois tänä kuun lopussa, koska toivomme toista vauvaa. Kierukka oli minulla kaksi vuotta.

Jonkin verran vaikuttaa myös mielialaan.

Menkkoja ei ole ollut ollenkaan. Minulla on ollut viimeks menkat ennen raskautta, poika nyt kaks vee.

Ota burana ennenkuin meet otattaan sen.

Vierailija
8/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Toisella kerralla laittoi harjoittelija eikä edes juuri nipistänyt.

Vierailija
9/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen voimakas nipistys.

Se nipistys tuli siitä, kun kohdunkaulasta otetaan kiinni instrumentilla. Itse kierukan laittaminen sisälle kohtuun ei tuntunut enää missään. Mulla lääkäri kehotti ottamaan Buranaa 800mg ennen kun tulin vast.otolle, ehkä siitä oli apua.

Vuotoihin Mirena ei ikävä kyllä ole vaikuttanut. Ensimmäiset 3-4 kk oli jatkuvaa vuotoa, välillä enempi, välillä vähempi. Nyt välivuodot on lakanneet, mutta viime kuukautiset kesti 10 päivää, ennen kierukkaa vuotoa oli 3-4 päivää. Toivossa eletään, että kuukautiset hiukan lyhenisivät. Muuten on kyllä oikein hyvä kapistus!

Vierailija
10/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti voin tosiaan sanoa että en tuntenut koko laiton aikana juuri mitään. Lääkärikin siinä varoitti että nyt vähän sattuu ja mä kohta siihen että milloin? No, olikin jo tehty koko homma eikä siis tuntunut miltään. Ihmettelen kyllä että joillain sitten sattuu... No, onneksi yllätyin näin päin kun olin kanssa oottanut että jotain tuntis.

Eikä ollut kyse mistään kipukynnyksestäkään kun en siis tuntenut juuri mitään.

Vierailija
11/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin 3 panadolia ennen. vuodot eivät ole vähentyneet ollenkaan

Vierailija
12/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkka sanoi aikaa varatessa että tuntia ennen burana ja otin... höpöteltiin lääkärin kanssa kaiken moista (sama kuin odottaessa tehnyt tutkimukset). ja yht äkkiä totesi että paikallaan on....

Vierailija
13/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei edes saanut kierukkaa sisälleni, vaikka tunki ja tunki. :((

t. kaksi kertaa alateitse synnyttänyt

Vierailija
14/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en ole alakautta synnyttänyt ja ei tuntunut missään.

varmasti myös lääkärillä on paljon merkitystä!

silti suosittelen mirenaa, alkuun oli jotain pieniä vaikutuksia, mutta ne hävisivät, toisin kuin pillerien sivuvaikutukset vaan pysyi.

menkkojen loppumiseen meni reilusti yli puoli vuotta, mut ne loppui jes :)

Vierailija
15/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosissaan edes tienny missä vaiheessa laitto sen.

Ja minulle laitettiin se jälkitarkastuksessa, 8 vkoa synnytyksestä

Vierailija
16/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urani helpoin kierukanlaitto oli yhden lapsen sektiolla synnyttäneelle äidille. Ei tarvinnut edes laittaa kierukkaa, se vain hulahti kohtuun.

Synnytystavasta tai lapsiluvusta riippumatta yleensä se sattuu jonkin verran, joillakin kovasti, joku tarvitsee sairaslomaakin sen takia. Toisilla ei tunnu juuri miltään.

tk-lääkäri

Yleensä ei-synnyttäneillä tai sektioäideillä kuulemma kierukan laitto sattuu enemmän kuin alakautta synnyttäneillä, lisäksi kierukka on vaikeampi laittaa. Alakautta synnyttäneillä kohdunkaulasta pääsee helpommin läpi.

Vierailija
17/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja otin reippaasti särkylääkettä tuntia ennen laittoa

Vierailija
18/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis huoneesta ulos päästessä alkoi menkkakivut, jotka voimistu voimakkaiksi supistuksiski ja kesti runsaan puol tuntia. . Kierukka haki paikkaansa ja sen jälkeen ei o tuntunutkaan enää =)

Vierailija
19/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kirpaisi ja sitten tuli "jälkisupistuksia" pari tuntia, vaikka olin ottanut tuhdin buranan (600mg tai 800mg, en muista). Tosin lääkäri sanoi sisätutkimusta tehdessään, että mun kohtu on pieni/lyhyt eli siksi saattoi tulla kipuja jälkeen enemmän kuin muilla.

Itse laittaminen sattuu kuulemma enemmän jos kohdunsuu on kovin tiukka. Toisilla se on vielä useankin synnytyksen jälkeen, toisilla taas normaalistikin löysempi ja kuukautisten aikaan suurimmalla osalla hieman raollaan, jolloin helpompi laittaa.

Vierailija
20/44 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varsinaisesti sattunut, mutta silti teki mieli potkaista :D

Mulla on mirena ollut nyt tammikuusta lähtien ja ainkain toistaiseksi on vaikuttanu vuotoihin päinvastaisesti: ekat kaksi ja puoli kuukautta vuosin ihan jatkuvasti enemmän tai vähemmän ja nyt menkat kestää 12pv, ilman kierukkaa 5-6pv (jollakin muullakin oli sama juttu...)

Mulla on alusta asti ollu skeptinen asenne koko kierukkaa kohtaan ja se on vaan lisääntynyt näinä kuukausina just tuon vuotamisen takia ja siksi etten nauti seksistä enää. Halut on jonkinverran hiipuneet ja silloin kun haluan en saa tyydytystä vaikka parhaamme tehdään, en edes takuuvarmoilla konsteilla :( tästä olen erityisen pahoillani (ei ainakaan lisää halukkuutta) , ONKO MUILLE KÄYNYT NÄIN, onko tämä kierukan vika vai vippaako mulla korvien välissä? ;D

toinen mikä mietityttää on painonnousu...mulla ei ole paino noussut ainakaan vielä mutta ystävälle tuli kymmenen kiloa kolmessa vuodessa, otatti kierukan pois ja seuraavan kuukauden aikana putosi 8kg painosta vaikkei ole tapojaan mihinkään muuttanut.

että lisää kokemuksia Mirenasta tänne kiitos