Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

milloin yökyläilevät lapset lähtevät kotiin?

Vierailija
20.09.2009 |

Meidän poika on ekaa kertaa kaverillaan yökylässä. Ovat nyt kuudesluokkalaisia. En osannut antaa tarkkaa aikaa, siitä, milloin sieltä pitää lähteä kotiin, koska en tiennyt, millainen päivohjelma ko perheellä on, enkä tullut kysyneeksi (kaverin äiti oli selvästi hämmästynyt siitä, että ylipäätään halusin hänen kanssaan puhua koko kyläilyreissusta, enkä minä ole itsekään niin sosiaalinen, että selviäisin ihan luontevan loistavasti siitä, että minun pitää puhua vieraiden ihmisten kanssa). Niinpä sanoin pojalleni, että hänen pitää lähteä kotiin viimeistään kun muutkin kylässä olevat lapset alkavat lähteä tai kun perhe alkaa laittaa ruokaa tai kun muuten alkaa näyttää siltä, että ovat lähdössä johonkin tai alkamassa tehdä jotain "muuta".

Kello on nyt yksi, ja kun soitin pojalleni etä tulisi kotiin syömään, tämä sanoi, että heille tarjotaan siellä lounasta. Onko tämä tavanmukaista, vai meneekö nyt jotain pieleen?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene mikään pieleen jos kerran lounas tarjotaan. Sitä ihmettelen, etteivät vanhemmat sovi keskenään tarkemmin yökyläilystä.

Vierailija
2/7 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on selkeästi hieman ongelmia sosiaalisten suhteiden kanssa :-). Mikä siinä on niin vaikeaa, että puhuu toisten lasten vanhempien kanssa? Minusta se olisi ihan luontevaa ja luonnollista. Etenkin isompien lasten kanssa vielä jopa tärkeää, kun aletaan olla siinä iässä, että voidaan käyttää näitä yökyläilyjä vähän väärinkin, esim. valehdellaan, että toisen vanhemmat ovat kotona, vaikkeivat olisikaan jne...

Lounaan syömisessä kylässä ei ole mitään outoa tai pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on selkeästi hieman ongelmia sosiaalisten suhteiden kanssa :-).

Puolustuksekseni sanon, että minä kyllä soitin tämän kaverin äidille, mutta kun linjan päässä olikin toinen samanlainen sosiaalinen traumakimppu, (tai ehkä ei, hän oli hyvin välitön, piti vain minua selvästi vähän hassuna kun soittelen) osa asioista jäi vähän käsittelemättä.

Minä vain halusin tietää, että lounaan tarjoaminen yökyläilijöille on ihan tavanomaista, eikä minun siis pitäisi ymmärtää, että lapseni on varmaan käsittänyt jotain väärin ja oikeasti hänen haluttaisiin jo poistuvan?

Vierailija
4/7 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä osaan sanoa on että aikuisten pitää sopia se keskenään, mitään muuta järkevää tapaa ei ole. Eri perheillä on niin erilaiset rytmit ja tavat toimia. Jollekin olisi riesa sitoutua siihen että kyläilijä haetaan aikaisin tiettyyn kellonaikaan (jos perheen tapa on heräillä kukin omaan tahtiinsa ja syödä kun huvittaa), toiselle taas olisi riesa että kyläilijä ei häipyisi ajoissa.

Ei voi välttää keskustelua asiasta ko. aikuisten kanssa.

Vierailija
5/7 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut tapana lähteä kahdentoista maissa, mutta joskus on ollut pidempäänkin. Mutta aina siis on sovittu erikseen.

Poikkeus on yksi tyttö, joka on meillä usein yötä ja hän lähtee meiltä silloin kun minä niin sanon, äiti ei perään kysele. Pari kertaa kokeilin kauanko tyttö voi meillä olla, ennen kuin äiti soittaa, no oli sitten meillä koko päivän... Illalla laitoin kotiin, kun meillä alkoi iltatoimet.

Vierailija
6/7 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kuitenkin jo tuon ikäinen lapsi kyseessä, niin on ihan tavallista, että kyläpaikan vanhempi sanoo, että lähdepäs nyt kotiin jos ovat itse alkamassa tekemään jotain. Jos taas matka on liian pitkä/hankala yksin kuljettavaksi, niin silloin kyläpaikan vanhempi yleensä soittaa, että tulkaa hakemaan tai heittävät lapsen kotiin.

Siis ainakin mä toimisin näin, jos en olisi sopinut sen tarkempaa muuten. Yleensä siis tuo sovitaan etukäteen.

Lapsen vastuulle (varsinkin, jos on ekaa kertaa kylässä) ei pidä asettaa tuollaista, että tajuaa itse koska pitää lähteä kotiin. Jos kyläpaikassa vaikka suunnitellaan uimahallireissua, niin 6-luokkalainenkin saattaa ajatella vain, että kivaa uimaan kaverin kanssa. Ei sen ikäinen osaa välttämättä vielä ajatella, että pitäisi kotiin osata lähteä.

Mun mielestä voit ihan hyvin mennä hakemaan pojun kotiin ja seuraavalla kerralla sovit lapsen kanssa, että pitää tulla kotiin vaikka klo 10, 12 tai 16. Mikä nyt on hyvä aika. Samalla voit sanoa kyläpaikkaankin, että lähettävät sovittuun aikaan kotiin jos ei itse enää muista.

Vierailija
7/7 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulemaan yökylästä kotiin 11-12 aikoihin. Sama toimii toisinpäin joidenkin kavereiden kanssa, eli eivät syö lounasta meillä. Pari kauempana asuvaa on saattanut vierailla iltaan saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä