Närästää!
Onko muita, joilla raskausaikana alkanut närästys jatkuu vielä kuukausia synnytyksen jälkeen? Itselläni närästys alkoi raskauden puolen välin paikkeilla ja vaivaa vielä vaikka synnytyksestä on 4 kk. Aikaisemmissa raskauksissa närästi myös, mutta loppui kyllä sitten, kun vauva oli syntynyt.
Raskausaikana söin rennietä ja sitten synnytyksen jälkeen kokeilin vielä gavisconia, mutta kun nämä eivät oikein hyvin tehonneet,eivätkä apteekissa uskaltaneet muita lääkkeitä imetyksen takia tarjota, uskaltauduin lääkäriin. Lääkäri sitten määräsi viikon kuurin omepratsolia (ja sen jälkeen tarvittaessa) ja sen lisäksi antepsinia.
Kyllähän tuo kuuri varmaan vähän auttoikin, vaikka vieläkään en kyllä voi selällään nukkua, kun heti nousee mahahapot kurkkuun ja alkaa yskittää. Ihmettelin vaan, että aika lyhyt tuo viikon kuuri, kun olen luullut, että närästyslääkkeitä aika pitkän aikaa joutuu syömään, ennen kuin kunnolla auttavat ja sittenkin vaiva uusii helposti.Ja jotkut syövät lääkkeitä vuosia. Ehkä imetys vaikutti siihen, ettei lääkäri pitkää kuuria määrännyt. Nyt sitten varmaan syön ne loputkin omepratsolit, kun oikein kovasti vaivaa ja hörpin sitä antepsinia, mutta jotenkin olen jo varautunut siihen, että uudelleen joudun lääkäriin menemään. Voiko tuosta vaivasta koskaan edes päästä kokonaan eroon? Luulisin, että tehokkaampiakin lääkkeitä vielä on, mutta niitä voi käyttää vasta sitten kun imetyksen lopettaa?
Mulla oli sama vika kolmannen raskauden jälkeen, närästys ei loppunutkaan vauvan synnyttyä. Kun sain pudotettua 6kg, loppui myös närästys.