onko muita perheita, jotka elävät näin vähällä..
eli koko perheen nettitulot 2100 e..
4 henkilöä..
Kommentit (33)
alle tonnin, tällä hetkellä minä ja 2 lasta, mies on vaihto-oppilaana (tekee samalla jotain tutkimusta), sitten kun mies kotona, niin tulot on vähän enemmän.. opiskelijana on kivaa!
Meitä kolme, nettotulot 1000E/kk.
Sillä elää ihan hyvin pääkaupunkiseudun ulkopuolella!
4: asumiseen menee 550, sisältäen veden ja netin. Autoa ei ole, miehen bussilippu maksaa 25 e, siihen päälle sähköt ja muut menot + puhelinlaskut yhteensä 40€ kuukaudessa.
Ruokaan menevää summaa en osaa arvioida, mut sinne meidän kaikki loput rahat menee kuitenkin. ;) Paljon on apua siitä, että mies kalastaa paljon ja pyritään syömään marjoja hedelmien sijasta. Ostettavaksi jää kuitenkin maidot, leivät (leipomosta) ja kaikki muu + lapselle ostan aina uutena ulkoiluvaatteet ja kengät, mikä on iso menoerä.
- 6-
ja nettotulot juuri tuon 2100e/kk. Minä opiskelen ja saan vaan 200e/kk, siihen päälle lapsilisä 100e ja loput on miehen palkkaa. Todella hyvin tullaan toimeen, ei mitään ongelmaa. Nytkin ostelin 130eurolla uusia verhoja, eilen 85eurolla itselle kaksi hametta ja torstaina lapsen huoneeseen 120eurolla tarvikkeita. Joskus mietin että miten sitä rahaa onkaan käytettävissä näin paljon vaikka on näennäisesti pienet tulot...
Tai itse asiassa meille jää käteen kuussa melkein satanen enemmän, mutta meitä on kuusi.
Kyllä sitä pärjää pienelläkin kun on asenne kohdallaan. Emme osta läheskään kaikkea omaksi, vaan lainaamme (esim. porakonetta tai telttaa) ja ostamme asioita käytettynä ja/tai tarjouksista.
asuinpaikka Hki, 4 henkeä, nettotulot nyt n. 2200 e/kk. Nousee runsaalla tonnilla kun kuopus menee hoitoon. Odotan sitä.
ja tuntuu, että elämme oikein mukavasti. 5 henk. perhe meillä. Asumme omakotitalossa, lainaa on, auto (velaton) on, ruokaa on... Vaatteet lähinnä kirppareilta, mutta se myös arvovalinta. Rahaa jää joka kuukausi säästöönkin.
ja kuussa tulee minun opintotukeni lisäksi meihen epäsäännöllisen osa-aikatyön tulot, eli meille tulee rahaa kuussa 700-1000€.
Ja sitten kitistä siitä, että on tiukkaa?
Käytettyjä erittäin hyvä kuntoisia vaatteita saa edullisesti kirppiksiltä. Taitaa olla vaan asennekysymys.
Meillä ei ole todellakaan noin tiukkaa (5hlö, käteen kuussa noin 3900€, minä kotihoidontuella) mutta silti pyritään säästäväisyyteen ja ostetaan käytettyjä merkkivaatteita lapsille.
Kun meitä oli neljä, elimme vielä jonkin aikaa kahdella opintotuella. Mies oli kesälomat töissä, josta säästettiin rahaa talvikuukausiksi. Kolmas kun oli tulossa, hankki iltatyön. Nyt ollaan molemmat valmistuttu ja työelämässä muutamia työttömyyskuukausia lukuun ottamatta.
Pärjättiin ihan ok. Asumislisää saatiin, suurin osa lastentarvikkeista ja vaatteista käytettyinä sukulaisilta ym. Tietty ei ollut tottunut vielä kuluttamaan. Ja tiedettiin tilanteen olevan väliaikainen.
Auto meillä on ollut aina, se on ollut turhan kallis ylläpitää. Onneksi mies on huoltanut sen aina itse.
tulot n.800€ (kotihoidontuki, opintotuki, asumistuki, lapsilisä). kun vauva syntyy, reilu 100€ enemmän.
15: kuka täällä on kitissyt? En mä nähnyt yhtään sellaista viestiä. Sun viesti on kummallinen - mun mielestä kukaan tänne kirjoittaneista ei tarvitse asennekasvatusta - siitäkin huolimatta, että sä taitaisit sitä mielelläs antaa. ;)
Kai sitä voi elää vähällä vaikka tienaisi enemmänkin?
Ei meillä elämiseen mene tuon enempää (asuminen 250€, ruoka 600€, autot 500€, vakuutukset 130€, harrastuksiin ja vaatteisiin tosi vähän), vaikka meitä on viisi ja tulotkin ainakin kolminkertaiset. Loput tulot menevät sijoitusasuntojen lainojen maksuun ja säästöön mahdollisia ulkomaanmatkoja, seuraavaa autonvaihtoa ym. varten.
mutta ei niitä ole kaikkialla suomessa, ainakaan sellaisia, mistä tosiaan saa hyvää tavaraa. Toisekseen, kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä kirppareilla, jos sellainen on jossain pitkällä.
Onneksi täällä pääkaupunkiseudulla on mahdollista hyödyntää kirppareita, olemme sen suhteen hyväosaisia.
Itsellä menee asumiseen 2700 eur kk joten ei tultais toimeen mut jos asuminen ois ilmaista, elettäis leveästi.