Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vapaasti teidän tokaluokkalaiset pojat saa mennä

Vierailija
19.09.2009 |

kavereiden kanssa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipityeet eroavat yleisestä käsityksestä eli siitä että lapset saavat mennä ja tulla aivan liian vapaasti eikä perään kukaan katso eikä heitä kukaan kaipaile. Ammattilaiset kaipaavat enemmän välittämistä ja mammat huutavat kun joku toinen välittää :D

Vierailija
2/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei osaisi tehdä niin 10v myöhemmin!!! Kaikki aikanaan. Suomessa vallittsee muutenkin ikävä välinpitämättömyyden kulttuuri. Lasten pitää jo pienestäpärjätä yksin ja mennä ja tulla yksin. Miksi tällaista ihannoidaan? Lapsi oppii myöhemminkin...joskus tuntuu että vangemmat vois vähän enemmän katsoa mukuloidensa perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha tässä on toisten sääntöjä ruveta arvioimaan ja haukkumaan.

jokaisella omat sääntönsä. on hiukan eri asua maalla kuin tuol hesas.

lapsetkin niin erilaisia, jotkut vaan tarvii tiukemmat rajat ku toiset. toiset arempia kuin toiset jne.

me asutaan maaseudun taajamassa(olipas fiksusti selitetty) meillä 7 ja 6-v tyttö ja poika saavat mennä läheiseen puistoon kahdestaan, puhelin mukana. yksin kotona eivät ole juurikaan olleet, paitsi nuorempi ehkä 15 min max. vanhempi arempi eikä ole juuri suostunutkaan yksin jäämäään. pihalla saavat mennä ja olla kunhan eivät pihalta poistu ilman lupaa. aina siis pitää tietää minne mennään. ja yleensä soittavtkin ku pääsevät puistoon ym. näin meillä...toisin ehkä muualla. tämä toimii meillä hyvin!

Vierailija
4/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumatkat kulkevat keskenään. Eivät kamalasti ole vielä kaivanneet reviirin laajentamista. Olen kysynyt, kun olen nähnyt, että toiset heidän luokkalaisistaan kulkevat hyvinkin vapaasti, että haluavaisitko hekin, mutta tähän asti vastaus on ollut, että eivät.

Tosin poika on nyt viiime viikolla kysynyt, että saisiko mennä kirjastoon ja kauppaan yksin. Myös sählyyn tahtoisi mennä pyörällä. Tänään juuri päätin, että hän saa mennä sinne, koska on suoraa, rauhallista tietä ja matkaa n. 1 km.

Itse en ole ikinä kiirehtinyt itsenäistämään lapsiani. Sen olen kuitenkin nyt päättänyt, että mikäli kyselevät lisää vapautta, niin pakko sitä on sitten alkaa antamaan. Vaikka minulla ei olisi vielä kiire :DD

Vierailija
5/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytölle tälläiset säännöt. Ainoastaan talonyhtiön pihalla saa olla. Luvan kanssa saa mennä leikkipuistoon ym.. johon on hieman matkaa, mutta ei yhtään tienylitystä jne.. Aina oltava puhelin ja avaimet mukana. Klo 18.00 tullaan sisälle.

IKINÄ ei mennä mihinkään kysymättä lupaa. Haluan tietää missä lapsi liikkuu. Tyttö kyseessä, mutta pojalle olisi samat säännöt.

Vierailija
6/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa lähteä vapaasti heti koulupäivän jälkeen, kunhan tekee läksyt ensin. Usein onkin ruokaan asti, ja sitten painaa takaisin. Saa mennä kavereiden kanssa periaatteessa mihin vaan, kännykkä mukana aina. Tietenkin on ehdottomasti kiellettyjä paikkoja, eli esim autoteille ja junaradalle ei mennä heilumaan.

Vierailija
7/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tavarataloissa, mc donaldsilla, puistuissa ja kavereiden luona. Kun on tehnyt läksyt, saa olla 18.00 asti poissa, jolloin on ruokailu. Loppu ilta arkisin kotona, viikonloppuna saa olla20.30 asti kavereiden luona, mutta silloin vanhemmat saattaa kotiin. Kaikki lapset ei halua mennä ympäriinsä, mutta tämä lapsi on sellainen "kyläluuta". Kovasti on ulospäin suuntautunut, ja aika järkevä ikäisekseen.

Vierailija
8/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytölle tälläiset säännöt. Ainoastaan talonyhtiön pihalla saa olla. Luvan kanssa saa mennä leikkipuistoon ym.. johon on hieman matkaa, mutta ei yhtään tienylitystä jne.. Aina oltava puhelin ja avaimet mukana. Klo 18.00 tullaan sisälle.

IKINÄ ei mennä mihinkään kysymättä lupaa. Haluan tietää missä lapsi liikkuu. Tyttö kyseessä, mutta pojalle olisi samat säännöt.

Vierailija
9/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika saa mennä ulos vain jos me olemme kotona. Luulin itseäni tiukkapipoksi, mutta sitten tapahtuikin kidnappausyritys (jossa isommat pojat olivat tulossa erkkarilla köyttämään näitä pienempiä), jonka jälkeen olen ajatellut, että on ihan sopivat rajat. Pojalla on monta sataa metriä suuntaansa oleva alue, jolla saa liikkua, mutta ei yhtään tienylityksiä.

Nyt ollan katseltu asuntoja alueelta, jossa tulee sitten väkistinkin tienylityksiä ja luultavasti poika saa sitten "Selloluvankin", mutta poika on siis nyt jo kolmannella, mutta tokasta asti on ollut nuo samat säännöt. Ekalla oli vielä vain omassa pihassa.

Vierailija
10/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sitten varmaan TOSI niuhoja!

10- ja 8-vuotiaat pojat saavat olla vain sisällä (omakotitalossa) silloin kun me emme ole kotona eikä ovea avata vieraille.

Meidän ollessamme kotona saavat olla vapaasti omalla pihalla. Kauemmas lähtemiseen (siis esim. tuohon omalle tielle pyöräilemään tai naapureiden pihoille) pitää pyytää lupa. Kauemmas eivät ole koskaan edes halunneet omatoimisesti lähteä.

Vierailija
11/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sitten varmaan TOSI niuhoja!

10- ja 8-vuotiaat pojat saavat olla vain sisällä (omakotitalossa) silloin kun me emme ole kotona eikä ovea avata vieraille.

Meidän ollessamme kotona saavat olla vapaasti omalla pihalla. Kauemmas lähtemiseen (siis esim. tuohon omalle tielle pyöräilemään tai naapureiden pihoille) pitää pyytää lupa. Kauemmas eivät ole koskaan edes halunneet omatoimisesti lähteä.

Vierailija
12/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika saa olla aika vapaasti muutamana päivä viikossa, ei siis silloin kun on jotain menoa, kuten harrastuksia tai koko perheen touhuja. Silloin saa olla vaikka koko illan ulkona tai kavereillaan (tai kaverit meillä), kunhan käy välillä syömässä ruoan. Kotiintuloaika on 19.30, mutta jos läksyt on tekemättä, kello 19.

Vierailija
13/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon keskellä Helsinkiä ja muutenkin isojen kaupunkien keskustat ymmärrän erittäin hyvin, mutta ette kai te kaikki voi asua siellä???

Meillä jo eskari-ikäisen (joskus myös 5v pikkuveli mukana) reviiri laajentunut kavereiden luokse ja lähileikkipuistoihin. Luvan kanssa saa lähteä ja kello aina mukana (sovittuun aikaan kotiin, viim. klo 19).

Asutaan kyllä pääkaupunkiseudun ulkopuolella keskisuuren kaupungin rauhallisella asuinalueella. Mutta erittäin iloisena olen huomannut, kuinka pojan itseluottamus on kasvanut entisestään ja on todella reipas tuleva ekaluokkalainen.

Vierailija
14/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilee siis vain silloin kun olemme kotona.

Reviiri on melko laaja, liikkuu koko asuinalueella (rauhallinen omakotitaloalue) ja sitä reunustavissa metsissä melko vapaasti. Tietyt rajat on ja niitä ei ylitä. Saa käydä 500-600m (yksi tienylitys) päässä asuvan ystävän luona silloin jos ilmoittaa siitä minulle tai isälleen (ja ilmoittaa kun tulee takaisin "omalle reviirille"). Kännykkä on mukana, yleensä tosin haetaan sisälle. Tunnen kaikki kaverit ja heidän perheensä ja lapset liikkuvat yleensä tietyllä alueella, useimmiten ovat lähimetsässä majan rakennuksessa. Me aikuiset olemme myös tarvittaessa puhelinyhteydessä toisiimme ("oletko nähnyt missä ovat" jne). Käyvät myös usein pyörillä läheisellä urheilukentällä pelaamassa (pyörätie perille, ei kadunylityksiä).

Kotiin tulee arkisin klo 19 aikaan, pe ja la iltaisin saa olla klo 20 asti. Läksyt tehdään koulun jälkeen heti, ennen ulos menoa.

Asumme ison kaupungin keskustan ulkopuolella rauhallisessa kaupunginosassa, jonka ympärillä on paljon metsää (puistoiksi kai nuo kaavassa on määritelty, mutta ovat luonnontilassa).

Kuopus 3v ei liiku vielä yksin.

Vierailija
15/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan kanssa aika tiukkiksia..jos kotona ei ole ketään lapset kohta 10 ja kohta 7-vee saa olla vain sisällä kaksin.Vanhin saa mennä 50m päähän puistoon ja 100m päähän kerrostalon pihaan jossa asuu kaveri,puhelin mukana.Kohta 7-vuotias saa olla vain omalla pihalla ja jos ilmoittaa voi mennä naapuritalon pihaan 10m päähän=)

19.00 viimestään kotona.Vanhin käy myös pyörälenkillä n.kilometrin päässä,7-vuotias ei käytä pyörää kun valvonnan alla=)

Vierailija
16/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa lähteä kaverin luo yksin 100 - 400 m matkan, kulkee koulumatkat 1,5 km. Pari kertaa on mennyt puolen kilometrin päähän leikkikentälle. Mummolaan on kävellyt usein kilometrin matkan. Yksin on kotona max tunnin, jolloin pysyy kotona sisällä. Asumme pienen kirkonkylän liepeillä. Olen rohkaissut lähtemään yksin ulos, mutta ei halua enempää. Rantaan olen kieltänyt menemästä yksin.

Vierailija
17/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka saa olla aika vapaasti kavereiden kanssa kunhan tiedämme missä tyttö on ja puhelin mukana.Pisin matka jonka kaverille kulkee on n. 3km. Muuten on tässä lähempänä kavereilla tai leikkipuistossa. Iltaisinkaan ei ole tiettyä kellonaikaa jolloin pitäisi olla kotona vaan sovitaan aina erikseen kun lähtee se illoin tulee.

Pojalla varmaana ikanaan ihan samat säännöt. Nyt on 6v. eskarilainen ja saa hakea kavereita tuosta sadan metrin päästä ja leikkiä kavereiden pihoilla.

Vierailija
18/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun jälkeen tullaan suoraan kotiin tekemään läksyt ja syömään välipala. Sen jälkeen saa lähteä kavereille/ulos. Poika saa liikkua vapaasti omalla asuinalueellamme (pienehkö ja rauhallinen omakotitaloalue) sekä lähimetsässä ei kuitenkaan kovin kaukana taloista. Halutessaan saa myös lähteä koulun pihalle, jonne matkaa reilu kilometri tai kaverille parin kilsan päähän (yksi kadunylitys), mutta näihin molempiin on pyydettävä erikseen lupa ja kaverille päästessään soittaa yleensä, että on päässyt perille.

Kännykkä on aina mukana, ruoka meillä on yleensä klo 17, jolloin syömme koko perhe yhdessä. Sen jälkeen poikamme saa mennä vielä ulos pariksi tunniksi. Klo 19.30 ollaan kuitenkin viimeistään kotona niin arkisin kuin viikonloppuisinkin.

Vierailija
19/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammanpojat ja -tytöt mamman helmoista pois niin sitten tapahtuukin ties mitä. Kun vihdoin saadaan hiukan makua vapaudesta niin käyttäydytään ties miten...

Vierailija
20/26 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin ns. kunnon tyttö, joka vietti aikaa paljon vanhempiensa ja pikkusiskon kanssa ja kysyin luvan joka kerta kun tahdoin poistua kotiovesta ulos. Äitini tiesi aina kenen kanssa liikun ja missä. Ja liikkumiset oli todellakin järkeviä, päämäärättömästi ei hortoiltu edes teininä.

Itse kyllä uskon, että nämä jotka jo tokalla luokalla vaeltelee pitkin "kartsoja", tekee sitä takuulla myös teininä ja silloin varmaankin notkuvat aamutunneille saakka ja varmaan ryypäten yms, koska eihän sitä voi pumpulissa lapsia kasvattaa?

Minä kiltti tyttö vietin teininä aikaani viikonloppuisin paljon vanhempieni kanssa (iik), joskus oli kaveri meillä yötä, kävin harrastuksissa, luin paljon, piirsin ja maalasin. Kyllä mulla kavereita oli, vaikken tietysti ollut mukana niissä "pahisjengeissä" jotka siis vietti aikansa siellä kartsalla norkoillen. Itse vietin aikaa kaltaisteni, muiden ns. kunnollisten lasten ja nuorten parissa.

mammanpojat ja -tytöt mamman helmoista pois niin sitten tapahtuukin ties mitä. Kun vihdoin saadaan hiukan makua vapaudesta niin käyttäydytään ties miten...