Subjektiivisen päivähoito-oikeudet vastustajat:
Miten teidän mielestä pitäisi sitten päättää, kuka tarvitsee päivähoitopaikkaa?
Tarvitseeko masentunut äiti, pitääkö näyttää lääkärintodistus?
Tarvitseeko 4-6-vuotias lapsiseuraa, jos sitä ei ole kotona eikä pihapiirissä eikä mitään kerhoja ole?
Tarvitsenko minä, mies töissä, mä nyt noin kuukauden työttömänä, ensin oli työkkäri-ramppausta, olen hakenut töitä, käynyt haastatteluissa, tehnyt syyskuun noin 2-3 päivää viikossa keikkaa?
Mäkin haluaisin muuttaa systeemiä, mutta niin, että vapaapäivät olisivat joustavammat, eli ei tarvisi ilmoittaa viikkoa ennen. Ainakin silloin näin, jos todella soitetaan aamulla että nyt tarvitaan. Mullakin on virallisia v-päiviä, joudun aina arvaamaan, että milloin voisin ne pitää.
Kommentit (162)
niin että lyhyisiin päiviin, mutta viisi kertaa viikossa, kannustettaisiin. Eli nollamaksuluokka pois, kaikille yli 3-vuotiaille alle viisi tuntiset päivät olis ilmaisia ja sen jälkeen max. 6 h päivästä olis maksu 100 e/kk, max 7 h olis 200 e/kk, max 8 h olis 300 e/kk , max. 9 h olis 400 e, ja max. 10 h olis 500 e/kk. Tämä kannustaisi siihen että lapset olis maksimissaan sen 7 h päivässä, silloin ei maksut nousis. Työssäkäyvätkin pyrkis lyhentämään päiviä niin että toinen veis ja toinen hakis. Yksinhuoltajat olis ainoita jotka sais alennuksi noista maksuista. Niillä uratykkiperheilllä, joissa molemmilla on niin vaativa ja joustamaton työ että lasten on pakko olla 9-10 h päiväkodissa joka päivä olis varmasti varaa maksaa siitä se 500 e joka kuukausi.
Löytyykö näin lapsellisia aikuisia (?) tosiaan?
Ai että ihan pidettäisiin päiväkodissa vapaita paikkoja siltä varalta, että joku saattaa tarvita lapselleen hoitoa jossain vaiheessa?
Missä maailmassa oikein elät?
Jos ei päiväkoteja täytettäisi virikelapsilla, niin silloin paikkoja voisi pitää auki niille jotka tarvitsevat juuri nopeasti päivähoitopaikan. Minusta on liikaa vaadittu, että kunnan kaikille tietynikäisille lapsille pitää olla hoitopaikka käytti ihmiset niitä tai eivät.Eihän työpaikkojakaan pidetä varalla, jos joku sattuisi haluamaan töihin, miksi ihmeessä hoitopaikkoja pitäisi pitää turhan takia?
Vain niille jotka tarvitsevat ja joustavuutta paikkojen lisäämiseen jos kysyntää onkin enemmän.Aina tätä samaa. Miten ne jotka jäävät yllättäen työttömäksi ja taas ehkä yllättäen työllistyvätkin lyhyellä varoitusajalla? Entä lomautetut? Miten vapaapäivät, epäsäännölliset keikkatyöt jne? Saako opiskelija pitää lapsen hoidossa joka päivä vaikka luentoja ei olisikaan aina 8-16? Mitä jos työssäkäyvä äiti sairastuu masennukseen ja on sairaslomalla puoli vuotta? Pitääkö lapsi ottaa pois hoidosta täksi ajaksi?
Tuo sinun ehdotuksesi palvelisi ainoastaan niitä työssäkäyviä, joilla on säännöllinen työ eikä koskaan tule työttömyyttä tai muita ongelmia. Muuten ihan kiva.
niillä vanhemmilla, jotka käyvät töissä tai opiskelevat.
Äidin masennus, raskauden vaivat, vauva kotona tms. eivät ole syy päivähoitopaikkaan vaan nuo asiat pitää hoitaa muulla tavalla.
Ennen oli näitä kodinhoitajia, jotka menivät apuun lapsiperheisiin ja vanhuksille. Mä palauttaisin tuon ammattikunnan takaisin.
keskustelin päiväkodin kanssa tilanteeesta ja suosittelivat, että vähennän hoitopäiviä, mutta en anna 2 lapsen hoitopaikkoja pois, koska en saa samaan (lähi)päiväkotiin paikkoja jos saankin töitä/koulupaikan. Mun mielestä fiksu ratkaisu. Nyt heillä on 8 päivän hoitosopimus ja ovat klo 8-14.30/15.00 niinä päivinä. Parin kk:n sisään mun tilanne muuttuu ja mun ei tarvitse uusia paikkoja hakea, vaan lisään vaan päiviä tarvitsemamme mukaan. Mun mielestä olisi ollut kohtuutonta lapsia kohtaan, että olisin ottanut heidät pois tutusta päiväkodista vähäksi aikaa, sitten hakenut uutta paikkaa ja he olisivat joutuneet johonkin muuhun päiväkotiin vieraaseen ympäristöön. Tilanteita on erilaisia. En minäkään kannata että äiti vauvan kanssa kotona ja parivuotias on virikehoidossa kun äiti ei jaksa viihdyttää.
niin että lyhyisiin päiviin, mutta viisi kertaa viikossa, kannustettaisiin. Eli nollamaksuluokka pois, kaikille yli 3-vuotiaille alle viisi tuntiset päivät olis ilmaisia ja sen jälkeen max. 6 h päivästä olis maksu 100 e/kk, max 7 h olis 200 e/kk, max 8 h olis 300 e/kk , max. 9 h olis 400 e, ja max. 10 h olis 500 e/kk. Tämä kannustaisi siihen että lapset olis maksimissaan sen 7 h päivässä, silloin ei maksut nousis. Työssäkäyvätkin pyrkis lyhentämään päiviä niin että toinen veis ja toinen hakis. Yksinhuoltajat olis ainoita jotka sais alennuksi noista maksuista. Niillä uratykkiperheilllä, joissa molemmilla on niin vaativa ja joustamaton työ että lasten on pakko olla 9-10 h päiväkodissa joka päivä olis varmasti varaa maksaa siitä se 500 e joka kuukausi.
Meillä tehtiin tuota vuorottelua viemisissä ja hakemisissa, lopputulos ettei oiken koskaan oltu perheenä yhdessä, myös viikonloppuisin töitä ja vuoroteltiin niiden kanssa ettei tarvinut viedä lapsia hoitoon. Ei ollut pidemmän päälle kovin fiksua. Ja joskus oli pakko olla molempien aamu-/iltavuorossa jolloin lasten hoitopäivän pituudeksi tuli 9,5 tuntia. JOs työmatka olisi lyhyempi hoitoaika olisi 8,5 tuntia. Eli sitten saan varmaan vaatia hoitopaikan työpaikkani viereen jos hinnoittelu menee tuntien mukaan?
Mulla oli samantyyppinen jakso viime keväänä kuin ap:llä. Syksyn olin kokopäivätöissä, mutta keväälle mulla ei ollut töitä siitä paikasta. Nyt onneksi kokopäivätyö taas tiedossa kevääseen asti.
Yleensä työpätkäni olivat 3 pv - 2 vk mittaisia. "Varalta" en vienyt lapsia aamulla hoitoon, vaan niinä muutamana kertana kun soitto tuli vasta aamulla, kerkesin viedä lapset hoitoon. Kyllä ne työpaikoissa ymmärsivät, etten olen ihan vartin varoitusajalla paikalla. Tunti piisasi jo hyvin.
En käynyt työkkärissä kolmen lapsen kanssa, vaan vein ne siksi aikaa hoitoon, esimerkiksi tunniksi tai päiväuniajaksi.
Olen ap:n puolella siinä asiassa, että keikkatöiden tekeminen oli olennaista jatkotöiden saamiselle. En olisi kuitenkaan vienyt lapsia seitsemäksi tunniksi hoitoon "jos se soitto tulisi".
Tietty sekin on tavallaan turhaa, että lapseni veivät poissaolopäivinään paikan joltakin muulta, koska sopimus oli kokoaikainen. En kuitenkaan nähnyt mitään muuta järkevää ratkaisua. Täysi päivähoitomaksu meni koko ajalta, mutta ajattelin systeemin olevan väliaikainen.
Tsemppiä ap:lle!
Meillä tehtiin tuota vuorottelua viemisissä ja hakemisissa, lopputulos ettei oiken koskaan oltu perheenä yhdessä, myös viikonloppuisin töitä ja vuoroteltiin niiden kanssa ettei tarvinut viedä lapsia hoitoon. Ei ollut pidemmän päälle kovin fiksua. Ja joskus oli pakko olla molempien aamu-/iltavuorossa jolloin lasten hoitopäivän pituudeksi tuli 9,5 tuntia. JOs työmatka olisi lyhyempi hoitoaika olisi 8,5 tuntia. Eli sitten saan varmaan vaatia hoitopaikan työpaikkani viereen jos hinnoittelu menee tuntien mukaan?
ei mitään uratykkejä ja tulot sen mukaiset. Miksi alle 5h ei tarvisi maksaa? Ja homma kustannettaisiin sillä että nuo pidempiä päiviä tarvitsevat maksavat?
En ole väittänyt siivoavani joka päivä, vaan että mulla kuukauden 20 päivästä 10 menee töihin, 5 päivää lapset ovat ihan virallisilla vapaapäivillä (jotka vähennetään hoitomaksuistakin), ja 5 päivää kuussa jää hakemusten tekoon, paikkoihin soitteluun, haastatteluihin, työkkärin alkujutuissa ramppaamiseen ja siihen siivoukseenkin.
ap
etkä lässytä että siivoat joka päivä seitsemän tuntia tai muuta roskaa.
esim. eilen kun hain sitä paikkaa, siihen meni aika monta tuntia. Ensin hain netistä työpaikkasaiteilta paikkoja. Huomasin tämän. Soitin sinne, kun oli numero, johon soittaa ja kyselin lisätietoja.
Sitten aloin tehdä hakemusta. Tämä työ on todella unelmaduunini, ja ko. työnantaja sellainen, mihin olen halunnut töihin, vaikka ei ole mitään paikkaa aukikaan.
Kirjoitin varmaan pari tuntia sitä hakemusta + ansioluetteloa. Pidin välipala- ja kahvitauon ja luin tulosteen, ettei jää kirjoitusvirheitä ja että varmasti "vastaan" jokaiseen työpaikkailmoituksen kohtaan jotain eli ikään kuin se on tilaus ja kerron miten täytän sen.
Sitten meilasin sen ja kello olikin jo 13. Vein sillä aikaa pyörineet pyykit kuivumaan ja tyhjensin sillä aikaa pyörineen tiskikoneen. Järjestelin, pesin vessat, pyyhin tasoja, vaihdoin kaikkien lakanat ja imuroin koko asunnon, ja lähdin hakemaan lapset hoidosta 14.30. Ja sitten tein ruokaa jne.
Samoin jos käyn työkkärissä, siihen menee vähintään 4 h kun pitää jonottaa, ja matkoihinkin menee noin 25-30 min yhteen suuntaan. Nyt alussa siellä on pitänyt käydä jo 3 kertaa ja on vielä joku info.
ap
vaikka olet itse joutilas. Mitä kohtaa et käsitä?
Elämän voi tehdä juurikin noin vaikeaksi ihan itse.
esim. eilen kun hain sitä paikkaa, siihen meni aika monta tuntia. Ensin hain netistä työpaikkasaiteilta paikkoja. Huomasin tämän. Soitin sinne, kun oli numero, johon soittaa ja kyselin lisätietoja.
Sitten aloin tehdä hakemusta. Tämä työ on todella unelmaduunini, ja ko. työnantaja sellainen, mihin olen halunnut töihin, vaikka ei ole mitään paikkaa aukikaan.
Kirjoitin varmaan pari tuntia sitä hakemusta + ansioluetteloa. Pidin välipala- ja kahvitauon ja luin tulosteen, ettei jää kirjoitusvirheitä ja että varmasti "vastaan" jokaiseen työpaikkailmoituksen kohtaan jotain eli ikään kuin se on tilaus ja kerron miten täytän sen.
Sitten meilasin sen ja kello olikin jo 13. Vein sillä aikaa pyörineet pyykit kuivumaan ja tyhjensin sillä aikaa pyörineen tiskikoneen. Järjestelin, pesin vessat, pyyhin tasoja, vaihdoin kaikkien lakanat ja imuroin koko asunnon, ja lähdin hakemaan lapset hoidosta 14.30. Ja sitten tein ruokaa jne.
Samoin jos käyn työkkärissä, siihen menee vähintään 4 h kun pitää jonottaa, ja matkoihinkin menee noin 25-30 min yhteen suuntaan. Nyt alussa siellä on pitänyt käydä jo 3 kertaa ja on vielä joku info.
ap
Tosiasiassa olen joskus saanut tietää jo edellisenä päivänä, että työt jatkuvat, mutta useimmiten vasta aamulla. Ja mun duuniin pitää olla kuitenkin siistin näköinen. Eli joudun kuitenkin joka aamu laittamaan itseni työkuosiin, paremmat vaatteet päälle + tukka hyvin + meikkiä, jos ei oo v-päivä päiväkodista.
Musta on helpompaa lastenkin tietää jo edellisenä päivänä, menevätkö aamulla päiväkotiin vai ei. Kerron v-päivätkin etukäteen heille, että osaavat kavereilleen sanoa, etteivät tuu huomenna.
Ja itsenikin kannalta vähemmän stressaavaa, jos siinä vaiheessa kun puhelin soi, mun ei pidä ruveta hoputtamaan lapsia että päästään äkkiä päiväkotiin, mahdollisesti kesken aamiaista jne.
Meillä ei työkkäristä ikinä selviä tunnilla, mulla on matkatkin sinne 25 min yhteen suuntaan.
Noita "jos se soitto tulisi eikä tullut" päiviä on 5 kuukaudessa, ja ne haen yleensä hommia. Joskus oon käynyt kirpparilla, että saa rauhassa kiertää, joskus laittanut pieneksi jääneitä vaatteita huuto.nettiin myyntiin (ja tienannut nyt kuukaudessa jo 400 e sillä). Muuten se kaikki olisi pois joko mun yöunista tai perheen yhteisestä ajasta.
Meillä ei oo kokoaikainen soppari, koska päiväkodissa sanottiin, että jos vain voin, niin mielummin ne viralliset v-päivät kuin se, että pitää ns. omaan lukuun ne vapaapäivät, kun ne kuulemma näyttää huonolta täyttöasteen mukaan ja tuo painetta laittaa lisälapsia muutenkin täyteen ryhmään.
ap
Mulla oli samantyyppinen jakso viime keväänä kuin ap:llä. Syksyn olin kokopäivätöissä, mutta keväälle mulla ei ollut töitä siitä paikasta. Nyt onneksi kokopäivätyö taas tiedossa kevääseen asti.
Yleensä työpätkäni olivat 3 pv - 2 vk mittaisia. "Varalta" en vienyt lapsia aamulla hoitoon, vaan niinä muutamana kertana kun soitto tuli vasta aamulla, kerkesin viedä lapset hoitoon. Kyllä ne työpaikoissa ymmärsivät, etten olen ihan vartin varoitusajalla paikalla. Tunti piisasi jo hyvin.
En käynyt työkkärissä kolmen lapsen kanssa, vaan vein ne siksi aikaa hoitoon, esimerkiksi tunniksi tai päiväuniajaksi.
Olen ap:n puolella siinä asiassa, että keikkatöiden tekeminen oli olennaista jatkotöiden saamiselle. En olisi kuitenkaan vienyt lapsia seitsemäksi tunniksi hoitoon "jos se soitto tulisi".
Tietty sekin on tavallaan turhaa, että lapseni veivät poissaolopäivinään paikan joltakin muulta, koska sopimus oli kokoaikainen. En kuitenkaan nähnyt mitään muuta järkevää ratkaisua. Täysi päivähoitomaksu meni koko ajalta, mutta ajattelin systeemin olevan väliaikainen.
Tsemppiä ap:lle!
Ja nykyisessä työtilanteessa on hakemuksiin ja haastatteluihin oikeasti panostettava.
Itse tein keikkaa reilun vuoden, ja koska meillä on vain yksi auto käytössä, meni lapsi aamuisin varmuuden vuoksi hoitoon. Meilläpäin paikallisliikenne on sieltä ja syvältä, eikä hoitopaikka ollut bussireittien varrella. Olisin joutunut varaamaan kaksi tuntia pelkkään yhden suunnan matkaan, jos olisin lähtenyt viemään lasta hoitoon vasta soiton tultua. Mies tarvitsi autoa työhönsä. Toiseen autoon ei ollut varaa, ja hoitopaikka oli ihan unelma (pph, jolla kolme lasta hoidossa).
Ja hyvä, että jaksoimme tuon ajan, sillä nyt olen saanut yhdestä keikkapaikastani vakituisen työn, ja lapsen hoitoajat ovat 8-15, ja vapaata samat ajat kuin koululaisilla.
Elämä ei ole aina mustavalkoista. Ja epätyypillisissä työsuhteissa on pakko pitää se hoitopaikka. Ei todellakaan ole lapsen edun mukaista heitellä toista kuin hernepussia sinne minne sattuu mahtumaan työkeikan tullessa.
Lapsi tarvitsee tutun ympäristön, tutut ihmiset, tutut rutiinit.
Ei kukaan lastentarhanopettaja tai psykologi tule suosittelemaan lapselle satunnaisia päiviä, satunnaisissa hoitopisteissä. Kuka hullu sellaiseen suostuisi?!?
Ja fyi vaan, Espoossa ollaan jo sulkemassa päiväkoteja ja yhdistelemässä ryhmiä, koska niin moni on ottanut lapsensa pois hoidosta työttömyyden ym. vuoksi. Eli ryhmäkoot pysyvät ihan yhtä suurina, eikä "säästöt" todellakaan mene lapsiperheille, tai edes niille vanhuksille..
niin kaikki eivät tosiaan hae mitään alepan kassa- ja iss:n siivous-duuneja. Ja niihin vähän vaativampien hommien hakemiseen täytyy kyllä keskittyä ja hakemukseen tekoon satsata.
ap
Elämän voi tehdä juurikin noin vaikeaksi ihan itse.
Kiva juttu! Sitten kun olet töissä niin tuollainen luxuselämä loppuu ja toivottavasti valtio sen lopettaa ja pian. Minua veronmaksajana kiukuttaa.
Miten te jaksatte siellä vällyjen alla touhuta, kun ette jaksa tuotoksia hoitaa??
Ehdin kyllä ennenkin tehdä ne kotityöt, kun olin kotiäiti ja myöhemmin yhdessä, kun oltiin molemmat töissä.
En ole missään kirjoittanut, etten ehdi tehdä kotitöitä. Joskus teen niitä, jos jää aikaa muulta ja on päiväuniaika päiväkodissa (ei voi hakea).
Minä olen myös veronmaksaja, koska maksan veroja myös niistä keikkatöistäni.
Jos sinua kadehdituttaa se, että useimmiten tiedän vasta aamulla, onko mulla hommia vai ei, niin tervetuloa kokeilemaan. Veronmaksajana sinua pitäisi enemmän kiukuttaa joidenkin esitykset, etten ottaisi lainkaan noita keikkatöitä vastaan, vaan olisin 100 % työtön.
ap
Kiva juttu! Sitten kun olet töissä niin tuollainen luxuselämä loppuu ja toivottavasti valtio sen lopettaa ja pian. Minua veronmaksajana kiukuttaa.
Vai oletko myös niitä, joiden mielestä ei pitäisi ottaa vastaan kuin vakituista kokopäivätyötä, eikä tällaista keikkatyötä ollenkaan?
ap
Miten te jaksatte siellä vällyjen alla touhuta, kun ette jaksa tuotoksia hoitaa??
noiden keikkatöiden myötä joko niihin paikkoihin, missä käyn, tai vähintään ne antavat kuvan jollekin muulle työnantajalle, että olen kuitenkin aktiivisesti tehnyt tänäkin aikana hommia.
Koko ajan haen jokapäiväisempää ja pysyvämpää työtä, kyllä se joskus tärppää. Meilläkin vain yksi auto, ja mies tarvitsee sen, tai hänen työmaykat ovat 1,5 h yhteen suuntaan.
ap
Ja nykyisessä työtilanteessa on hakemuksiin ja haastatteluihin oikeasti panostettava.
Itse tein keikkaa reilun vuoden, ja koska meillä on vain yksi auto käytössä, meni lapsi aamuisin varmuuden vuoksi hoitoon. Meilläpäin paikallisliikenne on sieltä ja syvältä, eikä hoitopaikka ollut bussireittien varrella. Olisin joutunut varaamaan kaksi tuntia pelkkään yhden suunnan matkaan, jos olisin lähtenyt viemään lasta hoitoon vasta soiton tultua. Mies tarvitsi autoa työhönsä. Toiseen autoon ei ollut varaa, ja hoitopaikka oli ihan unelma (pph, jolla kolme lasta hoidossa).
Ja hyvä, että jaksoimme tuon ajan, sillä nyt olen saanut yhdestä keikkapaikastani vakituisen työn, ja lapsen hoitoajat ovat 8-15, ja vapaata samat ajat kuin koululaisilla.
Elämä ei ole aina mustavalkoista. Ja epätyypillisissä työsuhteissa on pakko pitää se hoitopaikka. Ei todellakaan ole lapsen edun mukaista heitellä toista kuin hernepussia sinne minne sattuu mahtumaan työkeikan tullessa.
Lapsi tarvitsee tutun ympäristön, tutut ihmiset, tutut rutiinit.
Ei kukaan lastentarhanopettaja tai psykologi tule suosittelemaan lapselle satunnaisia päiviä, satunnaisissa hoitopisteissä. Kuka hullu sellaiseen suostuisi?!?
Ja fyi vaan, Espoossa ollaan jo sulkemassa päiväkoteja ja yhdistelemässä ryhmiä, koska niin moni on ottanut lapsensa pois hoidosta työttömyyden ym. vuoksi. Eli ryhmäkoot pysyvät ihan yhtä suurina, eikä "säästöt" todellakaan mene lapsiperheille, tai edes niille vanhuksille..
että meillä mies tienaa yksin sen verran, että menee täydet maksut, vaikka mä tienaisin 0 euroa. Joten en vie sen takia, että se on ilmaista tms.
ap
VAIN työssäkäyville ja opiskelijoille! Ei masentunut parane sillä, että on yksin kotona.
Vaan lasten oikeudesta varhaiskasvatukseen ja iloiseen leikkiin ikätovereiden kanssa! Masentunut ei sitä pysty tarjoamaan. Masennuksesta ei kuntoudu hetkessä. Sen ajanko lasten vain pitäisi katsella sitä masentunutta äitiä kaikki päivät ja tuntea olonsa kurjaksi?
Vaikka vanhustenhoidosta kuinka säästetään, niin niin kauan kuin verovaroja syydetään esim. kulttuurin tai huippu-urheilun tukemiseen, ei lapsista saa säästää euroakaan!