Sosiaalitukien asiantuntijat! Haluan jäädä kotiin lastani hoitamaan! Miten pystytte siihen?
Lapsi alle 3v. Olen valitettavasti yh. Asuntolainaa on ja asumiseen menee yht n. 800e/kk. Kotihoidon tuki meidän kunnassa verojen jälkeen n. 300e/kk. Hyvä koulutus on ja hyväpalkkainen työ, mutta ajattelen, että lapsen paikka olisi vielä kotona. Säästöjä on jonkun verran, mutta ei niillä kauaa eletä, jos tulot on miinuksen puolella joka kuukausi. Elatusapua saan isältä 300e/kk ja sitten sen korotetun lapsilisän 140e/kk.
Miten te muut (etenkin yh:t) käytännössä pystytte jäämään hoitovapaalle? Neuvoista kiitollinen :)
Kommentit (23)
Eli pitääkö tosiaan olla tili tyhjänä, että edes asumistukea maksetaan? Kuulostaa kyllä ainakin omassa elämässäni hurjalta, että äitinä ja pienestä lapsesta vastuussa olevana henkilöna päästäisin tilini tyhjäksi. Kaikkeahan voi aina sattua! Sitten maksan myös lapsen sairausvakuutusta useamman sata euroa vuodessa jne. Kyllä se työhön meno, esim. osapäiväsenä alkaa toisaalta tuntua vaihtoehdolta, vaikka eniten maailmassa haluaisin tehdä sen, mikä on parasta lapselleni. Valintakysymys kai. Siltikin lainojen maksujen siirtäminen ja toimeentulotuen saaminen vaan ei tunnu hyvältä.
lapsen vakuutuksesta. Meillä oli lapset kotona siihen asti, kunnes nuorempi oli 3 v (2 lasta, vuosi ikäeroa). Molempia käytin kerran sinä aikana yksityisellä korvatulehdusepäilynä ja molemmat olivat sairaalassa yön kovan mahataudin takia. Kolmen vuoden menot kahdelta lapselta n. 100 euro ja puolet siitä, jos olisin käyttänyt terveyskeskuksessa. Lapsi yleensä sairastaa kotona ollessaan huomattavasti vähemmän, ja jos sitten sairastuu priosisoit ja käyt terveyskeskuksessa. Tuolla vakuutussummalla ostat jo lapsellesi vuodeksi vaatteet, varsinkin jos ei tarvitse olla ihan uutta tavaraa kaikki.
Itse en ole yh, mutta uskon, että menoja karsimalla pärjäät lapsesi kanssa taloudellisesti ilman sossun luukkua, muut yhteiskunnan tuet toki kannattaa ottaa.
Toisaalta osa-aikainenkin työ voi olla hyvä ratkaisu. Tosin ota huomioon, että menetät siinä lapsen kotihoidontuen ja mahdollisen kuntalisän, ja saat tilalle päivähoitomaksun (vaikkakin puolikkaan). Vaikuttaa nimittäin sitä, että työpaikkasi on kuitenkin sen verran hyväpalkkainen, että joudut maksamaan täyden hoitomaksun, koskapa tulorajat ovat todella alhaiset.
Kela määrittelee kohtuulliset asumiskulut ja usein ne ovat paljon todellisuutta pienemmät. Miksi et ole säästänyt hoitovapaan varalle rahaa, kun kerran olet hyvätuloinen?
jos on mitään omaisuutta vaan omaisuus esim. asunto tai auto pitää myydä ensin, syödä ne rahat ja vasta täysin varattomana tai lähes tulottomana voit saada toimeentulotukea.
Asumistuessa huomioidaan vain korot ja yhtiövastike tms. itse lainanlyhennyksiä ei.