ajattelitteko ottaa sikainfluenssarokoituksen?
Itselläni on ollut kova mietintä jo pidempään päällä, eikä rokotusjärjestys yhtään helpottanut mietintlöjä. Onko kukaan tutkinut tarkemmin sikainfluenssarokotteen taustoja; onko hyöty suurempi kuin haita? Onko rokotteen vaikutusta sikiöön tutkittu? vähän mietityttää mitä rokoitteen kanssa tekisi, kun raskaanaolevat on rokotusjärjestyksessä jo toisena.
Kommentit (41)
hirveästi en ole viitsinyt etsiä netistä tietoa, koska näin maallikkona ei ole niin helppo erottaa validia informaatiota sellaisesta, joka ei oikeasti perustu juuri mihinkään.
Poikani kuuluu riskiryhmään ja varmaan käyn sitten samaan aikaan otattamassa molemmille. Tottakai olisi todella kurja saada jotain pahoja sivuvaikutuksia. Pojalla kuitenkin influenssa voisi viedä ihan hautaan, eikä häntä alettaisi hoitamaan respiraattorilla, vaan se olisi sitten siinä.
Oikeassa olet, GBS:sta voi parantua, mutta tauti kulkee kulkuaan sen aikaa kun kulkee, ja menee ohi omia aikojaan, jos menee.
http://www.harvinaiset.fi/diagnoosit/g2.html
"Oireet eivät enää merkittävästi korjaannu 1.5 – 2 vuoden jälkeen sairastumisesta. Noin 75% sairastuneista paranee hyvin, jolloin mahdolliset jäljelle jääneet lievät oireet eivät juuri vaikuta toiminnallisuuteen, 10 - 15%:lle jää selvää toiminnallista haittaa ja 3 - 5% kuolee sairauteen liittyviin komplikaatioihin. Noin 3%:lla tauti saattaa toipumisen jälkeen uusia tai muuttua kulultaan krooniseksi. "
Itse mietin eniten sitä, että näillä näkymin pahin sikainfluenssa tauti osuu raskauden alkupuolelle (nyt kasassa 9+2), jolloin sikiössä tapahtuu eniten isoja kehitysvaiheita.
Samalla painaa vaakakupissa se asia, josta joku muukin mainitsi, että kun on jo äiti yhdelle, niin oma elämä ja terveys on melkein tärkeämpää, kuin syntymättömän lapsen... Mutta hankala tulee olemaan päätös, sitten kun se pitää tehdä.
Aikaisemmin mietin että otanko vai en, mutta nyt olen varma että otan. Rokote antaa suojan myös vauvalle ja kun vauva syntyy niin pikkuisella ei muuten olisi mitään suojaa tautia vastaan (rokotetta ei saa antaa alle 6kk ikäiselle)
Koska olen raskaana en ota piikkiä riskien takia, en halua lastani miksikään koekaniiniksi.
Itse olen hoitoalalla ja myös sen vuoksi saisin rokotteen ensimmäisten joukosta. Työyksiköstäni tosin vain 2 25:stä sen aikoo itselleen ottaa. Kukaan muu ei halua, kun todennäköisä on, että tämä rokoite ei edes anna suojaa tällä hetkellä Suomessa leviävälle viruskannalle, ne kun muuttavat muotoaan jatkuvasti ja tämä rokoite on kehitetty niin kauan sitten ja muualla maailmalla levinneen kannan pohjalta. Että tod. näköisesti sen sairastaa, ottipa piikin tai ei, jos tauti kohdalle osuu!
8. Kannattaako raskaana olevan ottaa rokote? Onko rokote turvallinen sikiölle?
Raskaana olevalla on moninkertainen riski saada vakava sikainfluenssa, joutua sairaalaan tai kuolla kuin muilla vastaavan ikäisillä tai väestöllä keskimäärin. Riski suurenee raskauden edetessä ja on vielä suurempi, jos äidillä on jokin perussairaus, kuten astma. Sekä Maailman terveysjärjestö WHO että Euroopan tartuntatautivirasto ECDC suosittelevat rokotetta kaikille raskaana oleville, ja THL yhtyy näihin suosituksiin.
Euroopan korkein lääkeviranomainen EMEA on hyväksynyt maassamme käytettävän sikainfluenssarokotteen raskaana olevien rokottamiseen ilman rajoituksia. Rokote ei sisällä ainesosia, jotka olisivat sikiölle tai raskauden kululle harmillisia. Rokotteen vaikutus on paikallinen, eikä sen mekanismikaan sovi sikiövaurioiden aiheuttajaksi.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminen
kinkkinen päätös...
Toisaalta uskon, ettei tätä rokotetta olisi thl tai who ottanut suositelmiinsa, jos eivät alan asiantuntijat olisi sitä mieltä että se todellakin kannnattaa. Onko näitä vastaan olevia asiantuntijoita yhtä paljon kuin puolesta, vai ovatko he yksittäisiä vastustajia?
Toki nuo mahdolliset rokotteen riskit pelottaa, mutta myös se kuinka pahana itse pandemia voisi suomeenkin tulla ja koskea juuri riskiryhmää.
JOku ketjussa mainitsi jostain rokotteesta tulleen sairauden tms. ja itsekin muistan että joskus vuosia sitten raskaana oleville suunnatun pahoinvointilääkkeen johdosta syntyi paljon vammaisia lapsia. Mutta onko näitä tapahtunut lähivuosina, ketjussa mainittiin 1979?? Meneehän maailma,tuotekehitys ja tutkiminenkin eteenpäin 30 vuodessa.
Olin jo päättänyt etten ota rokotetta, koska se on niin uusi, ei varmoja testituloksia ym ym. Mutta sitten olen hankkinut vähän enemmän tietoa esim thl:n sivuilta ja terveydenhuollon ammattilaisilta ja tullut siihen tulokseen, että otan rokotteen.
Jos en olisi raskaana, en ottaisi, koska olen perusterve ihminen.
Mutta näiden tietojen perusteella raskaana olevilla on selvästi suurempi riski vakaviin jäkitauteihin.
Mihinkään epävirallisiin sivustoihin, blogeihin ja muihin maailmanlopun ennustajiin ei kannata luottaa. Ehkä parempi jättää propaganda lukematta, koska ne on ihan hölynpölyä. Kaiken maailman salaliittoteorioita ja uskomuksia. ja pöh sanon minä :)
Tottakai jos jostain löytyy virallista tietoa ja kritiikkiä, niin tahtoisin myös lukea ja tietää. Mutta tällä hetkellä tarjolla oleva kritiikki ja vertaileva tieto on vähintäänkin epäluotettavaa.
Eli jos jollain on jokin linkki luotettavaan sivustoon, josta voisi saada tietoa puolesta ja vastaan, niin otan mielelläni vastaan!
Mihinkään epävirallisiin sivustoihin, blogeihin ja muihin maailmanlopun ennustajiin ei kannata luottaa. Ehkä parempi jättää propaganda lukematta, koska ne on ihan hölynpölyä. Kaiken maailman salaliittoteorioita ja uskomuksia. ja pöh sanon minä :)
Jos olet sita mielta etta luotettavaa tietoa tulee ainoastaan thl:n sivuilta, ja kaikki muu on holynpolya, niin turha varmaan mitana muita lahteita edes linkittaa.
Propagandaa on myos se, mita terveysviranomaiset asiasta tiedottavat, silla rokotteen riskit ovat pienet, ja on edullisempaa rokotuttaa vaesto ja sitten hoitaa pienta prosenttia rokotteesta vammautuneita, kuin antaa suuren osan vaesto sairastaa influenssa. Sairastaminen on kallista yhteiskunnalle, menetetaan tehokkaita tyopaivia, ja vakavammin sairastuneita joudutaan hoitaman yhteiskunnan varoin. Ei ole kyse mistaan salaliittoteoriasta, vaan ihan normaalista kulujen minimoinnista.
Sikainfluenssa on vaarallinen hyvin pienelle osalle vaestosta, aivan kuten rokotekin voi aiheuttaa ongelmia pienessa osassa vaestoa. Jokaisen taytyy omalla kohdallaan punnita riskit, niita liittyy niin rokotukseen kuin influenssan sairastamiseenkin.
Rokotuksen ottaminen ei takaa sita ettei sikainfluenssaan silti sairastuisi. Koska en sairasta astmaa, en tupakoi, ja olen muutenkin terve, en halua altistaa syntymatonta lasta rokotteen ainesosille ja mahdollisille haittavaikutuksille. Mutta jokaisen on tehtava rokotepaatos omalla kohdallaan itse, ja hyvaksyttava sen mukanaan tuomat riskit.
Pitkällisen pohdinnan jälkeen aion ottaa. Ei ollut helppo päätös, mutta päätöksen tehtyäni on valoisampi mieli. Itse uskon rokotteen hyötyyn kuin riskeihin enemmän.
koska noin puolen tunnin ajomatkan paassa kuoli raskaana ollut nainen sikaflunssaan. En asu suomessa. Ja hieman aikaisemmin joutui myos samoilla seuduilla asunut nainen teho-tehohoitoon. nainen jouduttiin lennattamaan ruotsiin kun tassa maassa loppui tehohoitopaikat, joissa verenhapetus voidaan hoitaan koneella. Naisen keuhkot oli menny niin huonoon kuntoon ettei normi tehohoito olisi auttanut. Tama tapaus kuitenkin selvisi.
Menen ja otan rokotteen jos kutsu tulee.
ei ole aavistustakaan otanko rokotteen vai en :///////
Ja asia huolestuttaa valtavasti :(((((((
Mulla on vielä lievä astma......... Huoh........
fantasy rv18
sairastan myös astmaa ja tämän vuoksi en voi riskeerata omaa elämääni, mulla myös kaksi lasta, joille haluan olla elävä ja terve äiti. (mulla kokemus 2,5 vuoden takaa tavallisesta kausi-influenssasta ja silloinkin pelkäsin että selviänkö taudista hengissä, koville otti)
Mansikkamarja10 rv 6+0
Olen 2/3 raskaana ja sain rokotteen eilen työpaikallani ja olen tyytyväinen, että omalta kohdaltani tämä asia on ohi. En ymmärrä miksi ihmiset jaksavat jauhaa tästä asiasta. Luotan ainakin viisaampiin ihmisiin ko. asiassa. Liika tieto yleensä lisää tuskaa. Ei rokotetta annettaisi jos se olisi vaaraksi esim. sikiölle.
Eli tuota on tilattu raskaana oleville, koska adjuvantillisella on ilmennyt ongelmia. Erityisesti siis raskaana oleville.
En ota rokotetta. Mulla on kolme syytä:
- olen syntynyt 1971, eli ollut elossa aikaisemman epidemian aikana -> voi olla jo immuniteetti tuolle
- äitini saamat sivuoireet tavallisesta kausi-influenssa rokotteesta (johon tämä rokote kuulemma perustuu)
- lisäksi saatoin tuon jo sairastaa kesällä erittäin lievänä versiona
Neljäntenä on vielä se, että en halua synnyttää kuumeessa (varma sektio), eli mulla on la 29.11 (voipi tulla ennen la:ta, mut ei mieluusti vielä pariin viikkoon) ja rokotehan nostaa enemmistölle kuumeen ja muita possulunssan oireita.
Kopsaan haahujen pinoon kirjoittamani jutun, kun on sen verran pitkä ja minä taas laiska :)
Täälläkin on pohdittu influenssarokotteen ottamista, itse omistin yhden päivän netissä tutkimiselle ja kyselin neuvolan tädin pyörryksiin asti :) Luettuani monen monta tutkimusta, uutista, mielipidekirjoitusta ja suositusta (ja vaihdettuani mielipidettä asiasta sataan kertaan...) olen päätymässä - ainakin näillä näkymin - rokotteen ottamiseen.
Ratkaisevia tekijöitä olivat mielestäni seuraavat:
*vauva saa rokotteesta suojan minulta, häntä ei voitaisi rokottaa alle 6kk:n iässä
*raskaus on jo viimeisellä kolmanneksella
*rokotteen elohopeapitoisuus on sama kuin yhdessä silakassa (jotkut tätä elohopeaa pelkäävät)
*vauva syntyy tammikuussa ja tämän hetkiset ennusteet povaavat vuodenvaihteen olevan pahinta aikaa
*työskentelen koulussa ja päivittäisten kontaktieni määrä on sitä luokkaa että taudin saamiseen on "hyvät" mahdollisuudet
Kieltämättä on ollut vaikea saada tolkkua kaikista uutisista aiheeseen liittyen, useimmiten myös asiat on kerrottu hyvin puutteellisesti. Esim. kerrotaan että influennssaan kuolleista niin ja niin monta % oli raskaana olevia, mutta missään ei kerrota oliko heillä jotain perussairauksia alla. Tietenkin myös se, että terveyden- ja hyvinvointilaitoksen - joka Suomen rokotukset on hoitanut ja hankkinut - suurin rahoittaja on kyseisiä rokotteita valmistava lääkefirma, on omiaan aiheuttamaan pientä pohdintaa...
Kanadassa esim. raskaana oleville annetaan eri rokote kuin muulle väestölle, josta puuttuu yksi mahdollisesti haitallisesti vaikuttava validantti. Suomessa tätä mahdollisuutta ei ole. Mutta joka tapauksessa, minä en ole lääketieteen ammattilainen ja suurimmalla osalla rokotetta kritisoivista on ns. oma lehmä ojassa jollakin tapaa, jos virallinen suositus on rokotte ottaa ja hyötyjen katsotaaan olevan mahdollisia haittoja paljon pienemmät, niin eipä tässä maallikolla enää kauheasti riitä perusteet kieltäytyä - ainakaan minun mielestäni.
Jennuli 27+5
n78, tosiaan tieto lisää tuskaa!! En mäkään ois edes ajatellut, että rokote voisi olla haitallinen - mutta netistä olen löytänyt niin paljon negatiivista tekstiä rokotteen ottamisesta, että juuh pistää tavallisenkin pulliaisen miettimään...
Onneksi paljon myös positiivista tekstiä löytyy... Mutta sitten taas eilen kymmenen uutisissa kerrottiin miten moni hoitoalan työntekijä ei meinaa ottaa rokotetta, koska sitä ei ole tutkittu riittävästä tai muuta vastaavaa NIIN pistää taas miettimään, että jos ei alan ammattilaisetkaan meinaa ottaa... Apuaa!
Itseni kohdalla varmaan joudun ottaa rokotteen, koska on toi lievä astma - johon tarvin juuri kipeänä aina lääkitystä, muuten en... Ja työskentelen Helsingin keskustassa asiakaapalvelutyössä, niin kuin miehenikin ja lapsi on koulussa... Että voi olla ainakin hankala vältellä tartuntaa, eikä auttais vaikka itse kotiin linnottautuisin - kun jostain luin, että äidille joka ei rokotusta halua ja työkentelee riskialttiissa työssä, niin voidaan määrätä jotain erityisäitiyslomaa... MUTTA mitä se auttaa jos mies tai poika sairastuu ELLEI ne ehtisi saada rokotusta... Paitsi voisivatko "tuoda" taudin kotiin?!? Paljon pyörii mielessä...
Itse olin kesällä myös tosi kipeä kolme viikkoa putkeen ja silloin multa ei tutkittu tautia, koska ei ollut kuumetta kuin 38 astetta - ois pitänyt olla yli! Ja pah, nythän on ihan faktaa tietoa, että tauti voi olla myös lievempi kuumeisena... Mietin juuri myös tuota, että jos olisi varmistettu että mulla ois ollut se niin ei tarvisi nyt tehdä tälläsiä päätöksiä... MUTTA löysin myös jutun joltai lääkärisivuilta, jossa kerrottiin että se ei välttämättä auta jos tauti on ollut jo lievempänä vaan se rajumpi versio voi tulla uudelleen... Koska virus muuttuu edetessään...
Että sellasta...
fantasy rv18+1
Eli se rokotekaan ei takaa sitä etteikö sitä possulunssaa silti voisi saada :( Pitikö tän tulla just tähän väliin tän jutun...
Ja mä kaipaan kanssa tarkeempaa tietoa siitä mitkä on ollut raskaana olevien kuolemien takana. Juuri ne perussairaudet ja jos ei ole niitä, niin onko sitten joku muu yhdistävä tekijä? Eihän se virus tiedä sitä oletko raskaana vai et, eli joku siinä pitää olla yhdistävänä tekijänä, mutta mikä? Kun ei siihen kaikki raskaana olevatkaan kuole...
"Guillan Barré Syndrooma (GBS), josta ei voi parantua" kirjoitti joku edellä.
Guilaln Barre on polyradikuliitti eli monihermojuuritulehdus on ihan parannettava tauti ja harvoin jättää mitään jälkiä hoitojen jälkeen vaikka potilas olisi halvaantunut kokonaan.
Olen hoitoalallla ja kyseisiä potilaita paljon hoitanut, vaikka itse sairaus on tosi harvinainen. Voi myös tulla ihan tavallisen ripuli/flunssa taudin jälkeen eli ei läheskään aina rokotuksista.