ajattelitteko ottaa sikainfluenssarokoituksen?
Itselläni on ollut kova mietintä jo pidempään päällä, eikä rokotusjärjestys yhtään helpottanut mietintlöjä. Onko kukaan tutkinut tarkemmin sikainfluenssarokotteen taustoja; onko hyöty suurempi kuin haita? Onko rokotteen vaikutusta sikiöön tutkittu? vähän mietityttää mitä rokoitteen kanssa tekisi, kun raskaanaolevat on rokotusjärjestyksessä jo toisena.
Kommentit (41)
Vaikutusta tosiaan ei tiedetä! Rokotteen on todettu tappavan enemmän ihmisiä kuin sikainfluenssa, tämän olen kuullut jo varsin monelta eri taholta. Ja mielestäni hölmöjä ovat ihmiset jotka itseensä moista ainetta antavat laittaa, tietämättä edes mitä se sisällään pitää.
Toisekseen lapset eivät edes riskiryhmään kuulu, omilleni en todellakaan moista anna.
Mulle rokotus ei varmasti edes ehtisi, joten en ole asiaa sen enempää miettinyt. Sitä olen kylläkin pohtinut, että kun oon töissä päiväkodissa niin miten toimia jos H1N1 leviää meidän työpaikalle. Mut ainakaan vielä ei ole ollut huolta. Oletteko muut saaneet tarkempaa ohjeistusta?
Ja sellaisen kuulin, että jos synnyttämään menevä äiti sairastaa sikainfluenssaa, vastasyntynyt eristetään äidistä viikoksi.
Itsekin mietin asiaa kovasti, ottaako vai eikö ottaa. TArjolle se siis näköjään tulee varsin pian. Influenssarokotteitahan on aina suositeltu raskaana oleville. En ole ottanut kuin kaksi kertaa influenssarokotteen vaikka se meillä on työterveydenhuollon kautta tarjolla ilmaiseksi joka vuosi.
Influenssan sairastaneet tosin usein ovat sitä mieltä että mieluummin rokote kuin sairaus.
Tiedä sitten onko mitään järkeä tuota rokotetta ottaa kun ei tosiaan ole muutenkaan kauheasti tullut rokoteltua itseään influenssaa vastaan?
Toisaalta emme tiedä, millainen epidemia on tulossa vai tuleeko sitä ollenkaan. Kuulemma se saattaa nyt syksyn edetessä lähteä leviämään, mutta niinhän se piti levitä kulovalkeana heti kun koulut alkavat, mutta eipä ole vielä levinnyt.
Että lisää pohdittavaa...
Miksi raskaana olevat ovat riskiryhmää? Tietääkö kukaan?
t
Sinisini rv 10+1
Missä on todettu rokotteen tappavan enemmän ihmisiä?
Itsekin olen huolissani rokotteiden vaikutuksesta pikkuiseen, mutta huolissani olen myös siitä miten sikainfluenssa on vienyt terveitä nuoria ihmisiä ja etenkin juuri synnyttäneitä. Tarviihan se vauva myös äitiä.. Tosin mielessä kummittelee esim talidomidi-vauvat sun muut... Mutta en silti usko että sikainfluenssaa on kauheasti liioiteltu, kyllä se vaarallinen tauti on.
Raskaana olevathan kuuluvat riskiryhmään kai siksi, koska raskauden aikana vastustuskyky on heikentynyt.
Nyt kaipaisin kyllä ihan oikeaa tietoa asiasta, ei vain kuulopuheita tai mutu-tietoa.. Mutta onko sitä saatavillakaan???
Zeria ja pieni 25+3
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sikainfluenssa
Ja en missään nimessä tuota rokotetta ottaisi, onneksi ei edes ehdi valmistumaan ennenkuin olen jo synnyttämässä. Mistäänhän ei voi tietää miten se vaikuttaa lapsen, miten se vaikuttaa esim. viisi-vuotiaaseen, joka on saanut sen kohdussa?
Eniten mua ihmetyttää median asema tässä influenssassa. Missä on tieto esim. siitä paljonko raskaanaolevia kuolee normaaliin influenssaan vuosittain? Oliko sikainfluenssaan kuolleilla äideillä joku perussairaus taustalla? Olen kovin pettynyt saamiini tietoihin mediassa. Nythän on selvinnyt, että kyllä suurin osa tuohon kuolleista on sairastanut jotain perussairautta (jälleen kerran, miten on laita normaaleissa influensoissa? Eiköhän niihinkin kuitenkin kuole ns. perusterveitä ihmisiä vuosittain). Lisäksi Meksikon rankat kuolleisuusluvut tippuivat radikaalisti kun alettiin tutkia olivatko he todella kuolleet sikainfluenssaan vai johonkin muuhun.
Sellainenkin asia jätetään huomiotta, että myös siinä rokotteessa on sivuvaikutuksia, tunnettuja sellaisia...
Normaaliin influenssaan kuolee vuosittan kymmeniä tuhansia ihmisiä, sikainfluenssaan on kuollut huomattavasti vähemmän (muutama tuhat lienee tämänhetkinen "saldo").
Itse olen hoitoalalla ja tietoa löytyy mukavasti. Otan ehdottomasti tuon rokotteen. Raskaana olevat ovat riskiryhmässä syystä. Esimerkiksi Espanjassa 40% possunuhaan kuolleista ovat olleet raskaana. Siis sikainfluessa iskee ja heikentyneestä vastustuskyvystä johtuen jälkitaudit ovat tappavia (keuhkokuume jne.). Turha sitä on sitten enää pohtia kun tauti jo leviää... Suomessa on kuitenkin jo 240 varmistettua sairastapausta ja tuhansia vahvistamattomia (lievät oireet).
http://swinefluepidemic2009.blogspot.com/2009/05/swine-flu-drug-for-pre…
http://www.expatica.com/es/news/local_news/Moroccan-woman-is-Spain_s-fi…
Jos siis on joku perussairaus niin silloin kannattaa rokote ottaa raskaana. Vaikkakin rokotetta ei ole tutkittu, eikä sen vaikutuksia tiedetä sikiöön (ei ole eettistä tehdä tällaista tutkimusta, ymmärrettävistä syistä). Mistään en löytänyt tietoa siitä, että täysin terve raskaana ollut olisi tuohon kuollut, mutta varmasti sellaisiakin on, kuten siinä tavallisessakin influenssassa...
Sama riski on kuolla tavalliseen influenssaankin kuin tuohon possutautiin jos on raskaana.
Itse mitä luultavimmin (ja toivottavasti!) sairastin jo tuon possutaudin, lievänä, kesällä.
koska raskauden aikana immuniteetti on heikentynyt, mikä sinänsä on normaalia. Sairaudet kuitenkin tarttuu helpommin, esim sikainfluenssa tai tavallinen kausi-influenssa. Yleensä kumpikin näistä taudeista on kohtalaisen lievä sairaus perusterveelle ihmiselle, mutta voivat ne perusterveenkin viedä sairaalakuntoon. Kuitenkin erityisesti sikainfluenssan on todettu aiheuttavan raskaanaoleville selvästi enemmän kuolemaan johtavia jälkitauteja ja komplikaatiota, hengityskonehoitoja yms. Sen takia sikainfluenssa on välillisesti vaarallinen myös sikiölle, vaikka suoranaisesti ei sikiöön tartukaan. Jos äiti joutuu respiraattoriin, on varmasti sikiökin vaarassa. Erilaiset infektiot myös altistavat ennenaikaiselle synnytykselle tai keskenmenolle, myös sikainfluenssa ja kausi-influenssa.
Näiden asioiden takia raskaanaolevalle suositellaan sikainfluenssarokotetta ja monesti myös tavallista kausi-influenssarokotetta.
Rokote ei ole sikainfluenssaan edes vielä valmis eikä sitä voida testata raskaanaolevilla eikä paljon muillakaan kun se kerran tulee heti käyttöön. Sivuvaikutukset lienevät samantapaiset kuin kausi-influenssarokottelle (joita ei niitäkään voidan pitkään testata, koska joka vuosi tehdään uusi rokote). En ole kuullut, että rokotteeseen olis kuollut raskaanaolevia, rokotetta ei ole vielä markkinoilla... Perusterveitä harvemmin kuolee tavalliseen kausi-influenssaan, vaan tauti tappaa yleensä lähinnä iäkkäitä ja perussairaita. Sikainfluenssan on kuitenkin todettu tappavan oleellisesti enemmän juuri nuoria perusterveitä ja raskaanaolevia sekä lapsia. Toki myös iäkkäitä ja sairaitakin.
Rokotteen riskiä pidetään pienempänä, kuin sitä että sairastaisi sikainfluenssan raskauden aikana. Olen sairaalassa töissä, terveydenhuoltoalalla, ja itse aion ottaa sekä tavallisen kausi-influenssarokotteen että sikainfluenssarokotteen. Epidemiaa Suomessa ei vielä ole, eikä kukaan tiedä tuleeko epidemiaa ja jos tulee, niin koska.
Ja sellaisen kuulin, että jos synnyttämään menevä äiti sairastaa sikainfluenssaa, vastasyntynyt eristetään äidistä viikoksi.
Tama ei varmasti ole totta. Ensinnakin, jos aiti sairastaa sikainfluenssaa synnyttamaan mennessaan, on vauva jo saanut aidin vasta-aineita kohdussa. Toisekseen, jos aiti imettaa, saa vauva vasta-aineita aidinmaidossa.
Tietenkin voi olla poikkeuksia, esim. pieni keskosvauva, jota ei voi imettaa - tai jos aiti on niin sairas ettei voi hoitaa vauvaansa ja kunto on niin huono ettei maitoakaan tule. Mutta yleisesti ottaen aidista eristaminen on vastasyntyneelle paljon vahingollisempaa, ja se nostaa myos sairastumisriskia.
Tassa vahan taman hetken tietoa:
Vahvistettuja sikainfluenssatapauksia on maailmassa nyt reilut 250,000 ja vahvistettuja kuolemia 3,205. Suurella osalla kuolleista oli jokin krooninen sairaus, taysin terveita virukseen kuolleita on ollut todella pieni maara (arviolta alle 0,007%).
Nyt ollaan sita mielta, etta ensimmaiset arviot viruksen tappavuudesta olivat paljolti ylakanttiin, silla suurin osa sairastaa sikainfluenssan lievana. Uudet arviot pitavat sikainfluenssan kuolleisuutta tavallisen keskivertovuoden kausi-influenssan tasoa vastaavana. Tavalliseen kausi-influenssaan kuolee vuosittain 0,1% sairastuneista, mutta silti se tappaa maailmanlaajuisesti 250,000-500,000 ihmista.
Yleensa kausi-influenssa on pahempi vanhoilla ja kroonisesti sairailla. Sikainfluenssaan sairastuu tavallista enemman nuoria aikuisia ja vanhempia lapsia, mutta he eivat kuole siihen samassa suhteessa kuin vanhat ja sairaat.
Nama tiedot siis Reuters, joka haastatteli Dr.Marc Lipsitch'ia Harvardin yliopistosta keskiviikkona 16.9.2009.
sikainfluenssa.biz
Myös monilta muilta sivustoilta (muilta kuin keskustelupalstoilta) löytyy aika paljon neg. asiaa jos vain viitsii etsiä.
THL:n tiedotteesta 15.9.09
"Raskaus on todettu merkittäväksi riskitekijäksi kolmessa aiemmassa
pandemiassa. CDC:n ensimmäisen epidemiakuukauden aikana laitokselle
ilmoitettujen raskaana olleiden tapausten (n=34) analyysin perusteella
raskaana olevilla oli 4-5 -kertainen riski joutua sairaalahoitoon kuin
muilla sukukypsässä iässä olevilla naisilla, ja suurempi kuin koko
väestöllä keskimäärin. Seitsemällä raskaana olleella oli astma, mutta
vain yksi tarvitsi säännöllistä lääkitystä. Kahden ensimmäisen
epidemiakuukauden aikana varmistettuun H1N1v-infektioon kuolleista 45
henkilöstä kuusi oli raskaana, eikä raskaana olleilla ollut
komplikaatioita ennustavia pitkäaikaissairauksia. Komplikaatioita
esiintyi raskauden kaikkien kolmanneksien aikana.
THL:n verkossa on raskaana
oleville ja imettäville tarkoitettu yleisohje."
Itse olen ajatellut ottaa kyseisen rokotteen koska kuulun hoitohenkilöstöön sekä kotona on toinen pikkuinen joka kantaa kaikki pöpöt päikkäristä. Lisäksi rokote suojaa vauvaa:
"Alle 6 kk ikäinen voi saada suojaa äidinmaidon kautta, mikäli äitiä rokotetaan. Myös raskaudenaikaisen rokotuksen tiedetään antavan jonkin verran suojaa syntyvälle vauvalle" http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/ah1n1v/useinkysyttya
Olen yrittänyt olla perusteellinen ja selvittää asiaa. Puhuttuani tutun lastenlääkärin, sairaalan infektiohoitajan ja jonkun sortin rokotus-expertin kanssa, olen kallistumassa siihen että otan rokotuksen. Rokotus sinäänsä muituttaa tavallista kausi-inluenssarokotetta eikä siitä ole tutkittu olevan haittaa sikiölle. Tieto siitä miten vaarallinen sikainfluenssa voi olla odottavalle äidille kallistaa kuitenkin vaakaa rokotuksen suuntaan. Täytyy pitää mielessä että olen äiti myös kolmelle muulle lapselle tämän mahassa olevan lisäksi, ja mikä olisikaan lapsille pahempi kun menettää äitinsä! Eli jos nyt en mitään perustellumpaa tietoa rokotuksen haitasta saa, otan rokotuksen.
Koska sitä ei ole todellakaan tutkittu miten se vaikuttaa sikiöön. Monilla rokotteilla on ollut haittavaikutuksia lapsen myöhemmässäkin elämässä niin en ota kyllä riskiä. Ehkä siinä tapauksessa ottaisin jos raskauden lisäksi olisi joku sairaus, mutta olen ihan perusterve ihminen jolla hyvä vastustukyky.
Tässä vielä hyvä linkki:
http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html
..tietolahteesta, oli se sitten thl.fi tai jonkin muu.
Melko vahan mediassa nakyy tietoa esim. vuoden 1976 panepidemiasta, jossa yhdelle rokotetulle 100,000:sta puhkesi Guillan Barré Syndrooma (GBS), josta ei voi parantua. Sairastuminen johtaa yleensa halvaantumiseen ja jopa kuolemaan. Vielakaan ei tiedeta miksi rokote aiheutti sellaisen reaktion osassa rokotetuista, ja CDC (Center of Disease Prevention and Control USA:ssa) on esim. tiedottanut, etta H1N1 rokotteesta voi tulla vaikeita reaktioita jalleen jopa 1/100,000 rokotetusta.
Lisaksi rokotteen hyvaksyminen tarkoittaa, etta ainakin neljassa rokotteen saaneessa kymmenesta (4/10) on rokotuksen jalkeen todettu tarvittavia vasta-aineita, ja noista neljasta ainakin 70% uskotaan hyotyvan rokotteesta. Kaytannossa se tarkoittaa sita, etta ehka vain kolmella kymmenesta rokotetusta on riittavasti vasta-aineita viruksen torjumiseksi. Loput eivat ehka hyody rokotteesta lainkaan.
Monesti saa sen kasityksen, etta rokote kuin rokote antaa 100% suoja tautia vastaan. Nain ei ole.
Jos haluaa suojata vauvan rokotteella, niin vauvalle riskiton tapa on ottaa rokote synnytyksen jalkeen, jolloin vauva saa vasta-aineet aidinmaidossa, eika altistu esim. thimerosolille (myrkyllinen sailontaaine useissa rokotteissa). Jos kuitenkin haluaa valttamatta rokotteen raskausaikana - koska sairastaa esim. vaikeaa astmaa - niin kannattaa ainakin pyytaa rokote ilman thimerosolia. Niitakin on, vaikka usein myos niissa on thimerosol jaamia.
Ja viela kerran: Rokotteita ei voida tutkia odotavilla aideilla ja sikioilla. Voidaan olettaa ettei rokotteesta ole mitaan haittaa sikiolle, mutta varmasti sita ei voida tietaa. Vauva voi syntya terveena, mutta jos odotusaikana rokotetun aidin lapsella puhkeaa myohemmin joku hermostollinen sairaus, autismi tai vaikka ADHD, on mahdotonta tietaa olisiko se voitu valttaa, jos aiti ei olisi ottanut rokotetta.
Rokotteista on ollut maailmanlaajuisesti valtavasti hyotya ja niilla on eliminoitu monia todella vakavia sairauksia. Mutta niin kuin kaikessa, niista voi myos olla haittaa - ei mikaan ole 100% hyva tai 100% paha asia. H1N1 ei ole suurimmalle osalle raskaanaolevista naisista hengenvaarallinen, kuten ei muullekaan vaestolle - niin kuin ei kausi-influenssakaan. Jokainen tietenkin arvioi omalla kohdallaan sikainfluenssarokotteen riskit, ja ottaa tai on ottamatta sen. On kuitenkin hyva tietaa asiasta mahdollisimman paljon, ettei paatosta tarvitse myohemmin katua.
Ja selvisi sekin etta thimerosal on suomeksi siis tiomersaali.. ;)
voi sentään, meneepä vaikeaksi... Yhtään en tiedä miten kannattaisi toimia..
Pelottaa sikalentsu, mutta pelottaa todella nopeasti kyhätyn rokotteen vaikutukset..
Zeria ja pieni 25+4
Ihan sitä vauvaa ajatellen, en itstäni ole niin huolissani. Mulla kun toi la on kuitekin jo siellä marraskuun lopulla, ja rokotukset kuitenkin päästään aloittamaan vasta lokakuun lopulla. Eli vauvan suurimmat kehitys vaiheet ovat jo ohitse, lähinnä odotellaan että keuhkot on varmasti valmiit. Ja kun itse putoan rokotusohjelmasta (ainakin tämän hetken suunnitlemasta) pois sillä hetkellä kun vauva syntyy, niin vauva ei sitä vasta ainetta saa "missään" vaiheessa rintamaidosta. Ja kun alle 6kk ei rokoteta, niin olisi sitten ne ensimmäiset kuukaudet varmistettu. Mutta jos en olisi vielä näin pitkällä niin varmasti päätöksen tekeminen voisi olla huomattavasti vaikeampaa.
Olen perusterve, enkä halua rokotetta, jota ei ole tutkittu laisinkaan. En myöskään anna lapsiani rokottaa rokotetutkimuksen nimissä. Lisäksi epäluuloisuuttani lisäsi kun uutisissa oli juttu että 60% jonkun sairaalan lääkäreistä suomessa ei halua ottaa rokotetta, sillä sitä ei ole tutkittu.
Olen sairastanut normaalin kausi-influenssan toista lasta oottaessani ja olin ihan yhtä sairas kuin muukin perhe, en pahempi, enkä prempi.
En kyllä osaa sanoa vielä, ottaisinko rokotteen vai en. Tämän hetken rokotusohjelmassa kuuluisin 2 ensimmäiseen riskiryhmään ja perussairautena vielä astma päälle. Mutta itsellä ei ole hyviä kokemuksia tavallisten influenssarokotteiden kanssa, joka kerta kun olen sellaisen ottanut, olen ollut vähintään puoli vuotta kipeänä. Niin flunssaa, keuhkoputkentulehdusta ja ihottumia. Lähinnä ovat heikentäneet vastustuskykyäni.
Itse en kyllä possunuhaa pelkää, mutta kyllä se mietityttää..
..eika etenkaan ihan upouutta, jota ei ole ehditty tutkia juuri lainkaan. Ikinahan rokotteita ei voida tutkia raskaana olevilla aideilla, koska se on epaeettista. Kaikkien rokotteessa olevien aineiden vaikutusta sikioon ei voida mitenkaan tietaa, enka ole valmis ottamaan riskia oman lapseni kohdalla. En aio myoskaan rokotuttaa vanhempia lapsiani.
Muutenkin koko sikainfluenssaa on paisuteltu ihan tarpettomasti. Normaali perusterve ihminen vahvistaa vastustuskykyaan sairastamalla sen jos on sairastuakseen, oli raskaana tai ei.