Ahdinkoa:(
Mä en enää henkisesti kestä:( Meidän perheen taloudellinen tilanne menee kokoajan pahemmaksi ja pahemmaksi.
Miehellä oli vielä 2 vuotta sitten vakityö, mutta se loppui kun firma missä mies oli töissä kaatui. Mies perusti yrityksen, joka töoimi vuoden, jonka jälkeen töitä ei enää alalla ollut:( Mitään muuta ei tästä jäänyt kuin velkaa. Oli hetken työttömänä, nyt taas aloitti työn.
Ollut firmassa nyt 4kk, mutta palkkaa saanut vain 2kk, koska firma talousvaikeuksissa. Meillä niin tiukkaa, ettemme pysty edes kunnolla ruokaa pöytään ostamaan. Palkaa kyllä maksavat, mutta viiveellä ja se menee sitten heti myöhässä oleviin lainojen lyhennyksiin yms..
Itse olen ollut kotiäitinä, meillä 5 lasta. Ajatus oli se, että minä lahden myös töihin, nyt kun äitiysloma loppuu. Työpaikka on valmiina, mutta tähänkin tuli pulma. Maanantaina pankki ilmoitti hakevansa mun auton pois, saimme tähän päivään aikaa maksaa erääntyneet erät. Olen hädissänin koittanut saada rahat kasaan, mutta ei onnistunut. Klo. 16 siis autoni haetaan. Meille jää ainoastaan miehen vanha työauto, 2 paikkaine lava-auto vuodelta 83, jolla ei lapsia päikkäriin viedä. Ja saan nyt kaiketi unohta atyöhaaveet, koska mulla ei oel kulkupeliä.
Tuntuu että tää ahdinko vaan kasvaa kasvamistaan. Mä en itse enää henkisesti jaksa ollenkaan. Nyt kun joudun töihin ilmottamaan etten tulekkaan, menetän myös työpaikan ja siinä ohessa kaikki menee vielä pahemmin persiilleen:( Mä en jaksa:(
Kommentit (30)
teidän kannattaisi hakeutua johonkin velkaneuvontaan. Pystyykö velkojien kanssa neuvottelemaan maksuaikatauluista? Saisitteko toimeentulotukea? Olisiko lähistöllä toista päiväkotia tai perhepäivähoitajaa? Tai voisitko itse hoitaa pienimpiä lapsia kotona ja ottaa lapsia perhepäivähoitoon?
Tsemppiä.
kyllä ne lapset voi kuljettaa päiväkotiin myös bussilla tai kävellen. Jos tes asutte jossain jumalanseläntakana niin muuttakaa kirkonkylään - niissä on näin laman aikaan kyllä tarjolla vuokra-aruntoja edullisesti. Panette oman talonne myyntiin ja maksatte lainoista pois mitä saatte. Miksi teillä muuten on pankkilaina autoa varten?
kuin, että ihmettelen, miksi päästitte tuo autoasian noin pitkälle, koska ilmeisesti maksut on ollut rästissä useammalta kuukaudelta. Menikö teiltä nyt myös luottotiedot? Jos mies olisi ansiosidonnaisella (jos irtisanottaisiin) ja hoitaisi lapset ja saisitte kodinhoitotuet?
Sinä voisit mennä töihin joko pyörällä (jos matkaa alle 15 km) ja kävisit töissä miehesi vanhalla työautolla. Toinen vaihtoehto on, että hommaatte jonkun muutaman sadan euron auton, jolla kulkisit.
Oletko hakenut toimentulotukea tai ollut yhteydessä sosiaalipuoleen?
Onko teillä nyt mahdollista kääntyä jonkun sukulaisen puoleen? Tässä olisi nyt se hetki, jolloin olisi oikea aika saada taloudellista apua. Sinun on nyt perheesi takia pakko kääntää kaikki kivet ja haettava apua kaikilta tahoilta, ettette syöksy aivan surkeaan jamaan.
teidän kannattaisi hakeutua johonkin velkaneuvontaan. Pystyykö velkojien kanssa neuvottelemaan maksuaikatauluista? Saisitteko toimeentulotukea? Olisiko lähistöllä toista päiväkotia tai perhepäivähoitajaa? Tai voisitko itse hoitaa pienimpiä lapsia kotona ja ottaa lapsia perhepäivähoitoon? Tsemppiä.
Mutta emme sieltä mitään apua saaneet. Miehen työmaalle matkaa 48 km, joten hänkin autoa tarvitsee. Itsellä ei ketään tuttavia joilta voisi autoa saada edes lainaan.
Tuota hoitoasiaa olenkin miettinyt, eli ottaisin kotiin lapsia, mutta meillä on remontti niin pahassa jamassa, ja pysyykin kun ei ole varaa tehdä mitään. Eli kaaokseen tuntuu kamalalta lapsia ottaa kodin ulkopuolelta.
Musta tuntuu että tää on sellanen kuilu, jossa vaan vajoaa syvemmälle. Miehen velat jo nyt ainakin 50 000e, + asuntolaina + autolaina. Ei tästä varmaan enää selvitä:( Tuntuu välillä että pitäs antaa lapset pois, jotta saavat paremman elämän, kuin tällasen köyhän jossa ei ole varaa ees ruokaan:(
kyllä ne lapset voi kuljettaa päiväkotiin myös bussilla tai kävellen. Jos tes asutte jossain jumalanseläntakana niin muuttakaa kirkonkylään - niissä on näin laman aikaan kyllä tarjolla vuokra-aruntoja edullisesti. Panette oman talonne myyntiin ja maksatte lainoista pois mitä saatte. Miksi teillä muuten on pankkilaina autoa varten?
Selitämpä tähän tilanteen. Eli taloa on vaikea saada täälääpäin myytyä, lisäksi remppa on niin pahasti meillä kesken ja talon arvo tällä hektellä alle sen mitä itse maksoimme, joten se ei kuulemma edes kannata. Vuokra asunnosta joutuu maksamaan enenmmän, mitä nyt maksamme lainanlyhennytsä kk. Eli olemme kyllä tämän ottaneet myös huomioon. Bussi kulkee tästä meidän ohi niin, että klo. 8 menee eka kyyti, enkä täten kerkeä sillä töihin, eikä mene lasten äiväkodin suunnalle ollenkaan.
Tiedän että asumme huonolla aluella, kukemisia ajatellen. Autolaina meillä otettu jo 4 vuotta sitten, un tarvitsimme tila-autoa perheen kulkemiseen. Mutta tämä auto siis lähtee tänään pihasta:( Siitäkin jää lisää vain velkaa. Eli tästä ei varmaan enää selvitä:(
oli perhepäivähoitaja lapsilla kotonaan..kysäseppäs olisiko tämä teillä mahdollista=)
Voimia tilanteeseen!!!!
Voisiko miehesi hommata työn, josta saisi palkkaa?
Oletteko hakeneet toimeentulotukea?
Voisitteko myydä asunnon ja muuttaa vuokralle lähemmäksi töitänne?
Teidänhän on pakko selvitä! Asenteesi on hyvin depressiivinen. Jos menetätte kaiken omaisuutenne ja pääsette ulosottoon, voi elämänne parantua->rahaa voi suojaosuuksien jälkeen jäädä enemmän käyttöön kuin nyt kitkutatte. Nyt kaikki avut käyttöön, lastenne takia teidän pitää selviytyä. On turhaa pitää kiinni sellaisesta materiasta, joka voi ajaa teidät umpikujaan. Ajattele vaihtoehtoa, että asutte vuokralla lähellä työpaikkoja. Voitte silloin saada erilaisia tukiakin paremmin.Ette tarvitse autoja samalla lailla. Nyt puhelin käteen ja ota yhteyttä auttaviin tahoihin.
Voisiko miehesi hommata työn, josta saisi palkkaa? Oletteko hakeneet toimeentulotukea? Voisitteko myydä asunnon ja muuttaa vuokralle lähemmäksi töitänne?
Mutta aika kiven alla on työpaikat tällähetkellä. Toimeentulotukea olemme hakeneet, mutta päätös on tulematta. Soitettu on, mutta kuulemma niin paljon hakemuksia että kestää. Asunnon myyminen ei oikein onnistu aiemmin selitetyjen takia. Miehen työ täsyin erisuunnalla kuin minun, yhteensä välimatkaa tulee typaikoille n. 120 km.
Joten muuttaminen silleen vaikeaa. Onneksi lapset pääsevät tällhetkellä kouluun lähimmän naapurin avustuksella. hakee lapset meiltä, vaikka asuukin reil 3 km päässä. Eli iso apu on se.
Olen siksi niin ahdingossa, koska asioita jotia pystyisin tekemään, jää tekemättömiksi sitten taas sen takia,e ttä mun on mahdoton toteuttaa niitä. Kuten tuo minun työ. Miksi pitääkin mennä näin alas:(
kyllä maksaa itsensä takaisin nopeasti takaisin ja varsinkin maalla. Pankkiasiat yms. Hei haloo, taisi olla provo.Ei-ap
nettiliittymään on varaa?
lyönpä lyötyä vielä jollain- kommentti.
Hyvä sinä. Todella omaperäinen.
nettiliittymään on varaa?
Nettiliittymän saa maksettua ihan sillä, että jättää lehdet, ylimääräiset karkit jne ostamatta.
Onko sinusta kauheaa, jos köyhällä on myös puhelin?
Elämä vaikeutuu vain entisstään ilman nykyaikaisia yhteydenpitovälineitä. Netin avulla lasten on helppoa ja edullista pitää yhteyttä kavereihin, koko perhe voi hakea tietoa (bussikyyti kirkolle kirjastoon on kalliimpaa...), työnhaku helpottuu, lasntentarvikkeita voi tilata edullisesti huutonetistä jne jne.
Minusta köyhällä ei ole varaa olla ilman nettiä.
Itse asiassa olen itse tehnyt kuten nro 12 neuvoi..ei ollut vaihtoehtoja. Tosin meillä oli erotilanne päällä. Töissä käyn ja suojaosuuden turvin pärjään mainiosti!
Vaikeaa oli luopua talosta ym. mutta olemme onnellisia lasteni kanssa ja velkakin lyhenee vuosivuodelta.
Tsemppiä, nyt on ratkaisujen aika teidän elämässä.
Älkää antako asioiden enään pahentua.
Muutamalla satasella saa kyllä jonkinlaisia autoja, 5 hengelle. Joku vanha Nissan on luotettava ja edullinen ajaa. Eikä ne maksa juuri mitään. Toki ymmärrän, että voi olla vaikea saada sekin muutama satanen kasaan, mutta toisaalta, jos sillä saa työpaikan pidettyä, niin eikö se olisi parempi, (esim. palkkaennakkoa?!)
Mäkin ehdottaisin, että kysyt kunnalta hoitajaa kotiin tai etsit itse yksityisen hoitajan itse. Sellaisenkin plakkaamiseen saa hyvin tukia. ostatte sitten jonkin halvan pikkuauton, jolla sinä pääset töihin.
ottaa viipymättä yhteyttä liittoon yms palkkturva-vastaavaan sillä sieltä ne voi saada takaisin. Muistaakseni raja on 3kk elikkä sen jälkeen ei enää saa edes sitä kautta takaisin eli jos käy ikävästi ja työnantaja jättää nekin maksamatta niin ette saa niitä ollenkaan...
Millaisista summista teillä on kyse noin niin kuin kuukausitasolla - paljonko rahaa pitäisi tulla lisää että pärjäisitte? Yritän keksiä jotain....
Olette varmaan jo järjestäneet niin että asuntolainasta maksatte vain korkoja???
Pariksi kuukaudeksi, että pääsette jaloillenne. Ei kukaan sisarus tms. voisi vaihtaa hetkeksi autoa tuohon teidän kaksipaikkaiseen. Tsemppiä, tosi rankka vaihe elämässä, mutta se ei kestä ikuisesti, koeta kestää!!