Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan yleistä/harvinaista 6kk täysimetys oikeastaan on?

Vierailija
17.09.2009 |

Suositushan tuo vain on mutta kuinka moni todella sitä noudattaa. Edellyttäen siis, että imetys sujuu ilman hirveää stressiä. Jotenkin tuntuu, että olen suunnilleen ainoa tuttavapiiristäni, joka näin on tehnyt.

Ja nyt on kuulema imetyssuositus palaamassa 4kk täysimetykseen.

Enkä mitenkään väheksy niitä, jotka eivät imetä. Jokainen äiti ja perhe tekee niin, kuin heille on parasta.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaisimetystä jatkui 3kk ikään, imetys torpedoitiin synnärillä lisämaidoilla, joista vauva oppi pulloon, maito ei noussut ja vaati pulloa ymym se tavallinen tarina...

tokaa "täysimetin" 5kk, tosin tuohon ikään oli saanut vastiketta noin kerran kuukaudessa, kun kävin esikoisen kanssa uimahallissa, saadakseni nauttia vain esikoisesta välillä. Eli periaatteessa täysimetin määritelmien mukaan vain 12 -viikkoiseksi.

Vierailija
62/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta näkee koska se on valmis syömään kiinteitä. Esikoiselle se herkyyskausi tuli 5,5 kk iässä ja keskimmäiselle tasan 6 kk. Kuopus tulee vasta 4 kk joten hänestä en vielä tiedä.

En minä vaan ole mitään "nähnyt" tai herkkyyttä lapsissani aistinut?

Ja avaamaan suutaan vanhemman tahtiin. Kyllä sen näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettisivuilla lukee että suomessa 6kk täyttäneistä enää 60% saa äidinmaitoa.

Itse pyrin kyllä imettämään täysimetyksellä ainakin sen 6kk. Lapsi on nyt 2,5kk.

Neuvolasta saadussa vihkosessa imetyksen suurimpana esteenä on stressi! Siis hä? Mitä ressaavaa imettämisessä muka on? En ymmärrä.

Vierailija
64/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos tyyppi roikkuu tississä non-stoppina puoli vuotta. Ihan ok, jos on ainokainen, mutta jos pitää huolehtia parista teletapista siinä sivussa niin pullomeininki saattaa olla kätevämpi vaihtoehto. Ja minä siis kannatan imetystä. Mutta ymmärrän hyvin jos/kun se (imettäminen) jotakuta stressaa.

Vierailija
65/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä jos 6kk ja vasta sitten alkaa totuttelemaan vauvaa kiinteään, usein menee aikaa ennen kuin vauva syö kunnon määriä. Ja 6kk vanhana vauvan pitäisi jo syödä kunnon annoksia, ettei tule mm. raudan puutetta.

Itse lopetin 5kk ikäisenä täysimetyksen kummankin lapsen kohdalla, vaikka maitoa tuli paljon ja vauvat nukkuivat 11 tuntia yössäkin jo kolmikuukautisesta. Nyt ajattelen, että olisin hyvin voinut totutella kiinteään jo nelikuukautisena, koska nuorimmainen ei kiinteistä piitannut ennen kuin kahdeksankuisena.

Usein vauvat oppivatkin nopeammin kiinteille, kun aloitus tapahtuu vähän nuorempana

Vierailija
66/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vaan ole mitään "nähnyt" tai herkkyyttä lapsissani aistinut?

Vauva alkoi vähän vajaa viisikuisena tuijottamaan syömistämme, suu kävi samaa tahtia kun söin. Jos söin jotain vauvan ollessa sylissäni, hän tarkkaili tosi tarkkaan ruoan suuhun viemistä ja yritti napata ruokani käteensä ja viedä omaan suuhunsa.

Aloitimme kiinteät reilu viisikuisena. Kun annoin ruokaa lusikalla, vauva nappasi lusikasta kiinni, vei suuhunsa ja söi onnellisena. Tämä toistui monta kertaa. Myös hieman karkeampi ruoka teki kauppansa.

Vierailija
67/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä jos 6kk ja vasta sitten alkaa totuttelemaan vauvaa kiinteään, usein menee aikaa ennen kuin vauva syö kunnon määriä. Ja 6kk vanhana vauvan pitäisi jo syödä kunnon annoksia, ettei tule mm. raudan puutetta.

Itse lopetin 5kk ikäisenä täysimetyksen kummankin lapsen kohdalla, vaikka maitoa tuli paljon ja vauvat nukkuivat 11 tuntia yössäkin jo kolmikuukautisesta. Nyt ajattelen, että olisin hyvin voinut totutella kiinteään jo nelikuukautisena, koska nuorimmainen ei kiinteistä piitannut ennen kuin kahdeksankuisena.

Usein vauvat oppivatkin nopeammin kiinteille, kun aloitus tapahtuu vähän nuorempana

Olen ihan tyytyväinen, että vauvalle alettiin kiinteät jo viisikuisena. Vauva olikin allerginen, joten olisi tullut todellinen kiire löytää sopivia ruokia. Kahdessa kuussa sopivia on löydetty viisi ja niitäkin menee liian vähän. Nykytietämyksen mukaan tuossa vaiheessa aloittaminen ei altista allergioille.

Vierailija
68/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai sitten esikoisenkin kiintiön...jäiköhän se puoleentoista kuukauteen...

Vierailija
69/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä sinnikkäästi imetin myös tuohon 6kk ikään pelkästään (nyt vauva 7kk ja on saanut hiukan sosetta).

Ja tää oli toinen kerta kun täysimetin 6kk.

Luin muuten myös tuon et 1% vain vauvoista on täysimetyksellä 6kk iässä,huh?

Vierailija
70/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kai sitten täysimettänytkään...

Minä olen ajatellut että täysimetyksessä ainoa tarjottava maito olisi tissimaitoa..

Vierailija
71/81 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyykä vielä 6kk täysimettäneitä äitejä..

täysimetys = vauva ei ole saanut äidinmaidon lisäksi korviketta, sosetta tai velliä ollenkaan syntymänsä jälkeen

Vierailija
72/81 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki neljä on saaneet lisämaitoa: esikoinen sen 2 h imetystä 15 min lepoa 1 h imetystä, 15 min lepoa, 2 h imetystä, 15 min lepoa ympärivuorokauden kaksiviikkoisen jälkeen jostain syystä itkien pimahdin ja annoin lisämaitoa, hyi hyi, sille allergiselle raukalle, joka lähes kaikelle muulle oli allerginen, paitsi maidolle, ja sai siis kaikki allergeenit elimistöönsä äidinmaitoni kautta, toiselle annoin varuiksi jo aika pienestä, että oppisi pulloon ja isä voisi joskus hoitaa, multa kun ei lypsämällä mitään saanut. Kolmannelle ja neljännellekin yritin korviketta antaa heti, mutta kolmas ei suostunut ikinä pullosta juomaan ja neljäs maitoallergikkona oksensi sen heti ulos - eikä sitten enää yritettykään ennen kuin allergiakorvikkeille päästiin. Ja kaikki on saaneet ruokaa nelikuisesta, kun painokäyrissä aina menty reilusti miinuksen puolella.

Ja SILTI pidän itseäni varsin hyvänä äitinä ja lapset on onnellisia ja terveitä - niitä alkuajan allergioita lukuunottamatta, jotka siis ajan myötä menivät pois.

Vierailija
73/81 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai no esikoinen sai sairaalassa ehkä yhteensä 20ml luovutettua äidinmaitoa ja kakkoselle hörpytin ehkä 5ml... Mutta muuten täysimetin 6kk.

Ja toi tiukka linja koskee tieteellisiä tutkimuksia, silloin lasketaan ihan kaikki korviketipat (paitsi d-vitamiini, lääkkeet),koska johonkin se raja vaan on vedettävä. Ja hyvä niin, koska sairaaloissa annetaan edelleen aivan liian herkästi lisämaitoa.

Minun ystäväpiirissä on monta täysimettäjää, tosin ovat melkein kaikki kätilöitä:) Tämä taas todistaa, että oikealla tiedolla ja motivaatiolla imetys onnistuu huomattavan paljon useammin, kuin niillä, jotka eivät saa ohjeistusta ja kannustusta. En syyllistä tai painosta ketään, mutta kyllä harmittaa niiden puolesta, jotka oikeasti haluaisivat imettää, mutta eivät virheellisen tiedon/tiedon puutteen/tai yleisen painostuksen takia siihen pysty. Ei kätilöillä nimittäin ole yhtään sen kummallisempia rintoja, kuin muillakaan;)

Vierailija
74/81 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän "piireissä" tämä on hyvin yleistä

Vierailija
75/81 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täysimetin esikoistani 5,5 kk, sitten aloitettiin soseiden maistelu ja sattumalta oli herkkyysvaihe päällä, koska vajaassa kuukaudessa söi jo 5 ateriaa päivässä ja hyvin laajaa kirjoa. 2-4 makua viikossa eli vauhti oli päällä ja viikon maistelun jälkeen alkoi ihan jo syödä puolta purkkia ja kahden viikon jälkeen jo koko purkkia (tein soseet aina näihin hedelmäsosepurkkeihin,joita ostin valmiina kaupasta).

Vuonna 2006 ystäväpiirini 8 vauvasta kuusi täysimetettiin vähintään tuonne 5 kk:n tienoille, yksi aloitti soseet 4 kk iässä pienen painon vuoksi ja yksi sai korvikettakin.

Nyt kuopuksen kanssa imetys epäonnistui (pitkä ja surullinen tarina) enkä täysimettänyt päivääkään. 3 kuukauden iästä lähtien sai pelkkää korviketta ja 4,5 kk:n iästä lähtien aloitettiin soseiden maistelu. Kuopukselle herkkyyskausi osui tuohon 5 kk:n paikkeille, vaikka siis jo aukoi suutaan 4 kk:n iästä lähtien meidän muiden malliin ja yritti tarttua lusikkaan. Soseet alkoivat kuitenkin maistua selkeästi vasta 5 kk:n iästä lähtien.

Oman tuttavapiirini kokemuksen mukaan sanoisin, että vauvalla on herkkyyskausi ennen 6 kk:n ikää, ne kaksi äitiä, jotka täysimettivät yli 6 kk, eivät saaneet vauvojaan edes maistelemaan ennen kuin lähempänä yhtä ikävuotta eli selkeästi oli herkkyyskausi ohi. Tätähän myös nykyiset tutkimukset vahvistavat. Harmi vaan, kun ei ole laittaa linkkiä. Täällä oli kesällä ketju, jossa oli linkit mutta en löytänyt sitä. Nykyään täysimetyssuositus on 4-5 kk, koska vauvoilla katsotaan yleensä olevan herkkyys maistelulle juuri tuolloin ja koska 6 kk:n täysimetys altistaa allergioille. On todettu, että vauva, joka saa ekat makuannokset vasta 6 kk:n jälkeen eikä vielä useaan viikkoon syö monipuolisesti erilaisia kasviksia, lihaa ja viljoja, altistuu allergioille. Sen sijaan jos saadaan nopeasti maistelemaan näitä monipuolisesti, ei se lähes 6 kk:n täysimetys varsinaisesti haittaakaan, mutta aika harva vauva voi maistella joka päivä uutta makua. Siis tämä uusi täysimetyssuositus on allergialääkäreiden suosittama. Ja edelleen pahoittelen, että ei ole laittaa linkkiä. Siinä linkissä oli tarkat ikäkuukaudet, milloin minkäkin aineen maistelu olisi viimeistään pitänyt suorittaa. Muistelen, että kaikki viljat piti olla noin 7 kk:n ikään mennessä maisteltu, jotta allergioilta vältyttäisiin.

Tämä nyt oli tällainen mutuinfo, mutta jossakin on siis ihan oikeat tutkimustulokset ja allergialääkäreiden suositukset.

Vierailija
76/81 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummaa jos tämä imetys ressaa ja saa monelta pilattu äitiyden ensikuukaudet. Miksi ei voitaisi vaikka ottaa neutraalimpi kanta ja pyrkiä mahdollisimman pitkään imetykseen. Tuskimpa se, että lapsi välillä saa lisämaitoa tai aloittaa kiinteitä 4-5kk iässä, pilaa lapsen terveyttä, hienoahan pitäisi olla se, että kuitenkin saa rintamaitoa siinä rinnalla!

Minä en imettäisi hetkeäkään, ellen tietäisi sen olevan lapselleni hyväksi, sen verran rasittavaa minusta tämä "vuotoaika" on. Ja koska koen koko imetyksen syyllistäväksi asiaksi inhoan sitä aina vain enemmän. Imetän niin kauan kuin maitoa riittää ja hyvältä tuntuu, mutta välillä vauvani saa korviketta, kun oma maitoni ei vain riitä.

Vierailija
77/81 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni persentiili

percentile todellakin noin? ;))) Huvittaa nama suomennetut sanat jotka kuulostavat ihan jarjettomilta suomeksi!

Ja sitten asiaan. Mulla on 3 lasta ja vatsa kolmannen kohdalla onnistui 6kk taysimetys. Talla tarkoitan ei pisaraakaan korviketta tai mitaan, vain tisua.

Tuttavapiirissani suurinosa aideista imetti myos tuonne 6kk ikaiseksi. Pyoritaan yha imetystukipiireissa, ja yha imetan, ruoka uppoaa vaihtelevasti.

Vierailija
78/81 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin vauvat ovat olleet niin nälkäisen oloisia, että olen aloittanut soseet noin 5kk iässä. Kuopus alkoi ensimmäisellä maistelukerralla itkeä, kun annos loppui. Ihan muutamassa päivässä vauva alkoi syödä kunnon annoksia. Kaikki ovat järjestelmällisesti kieltäytyneet tuttipullosta ja mukista hörpyyttämisestä. Ja tuossa 4kk jälkeen roikkuneet viikkokausia koko ajan rinnassa kiinni. Mulla on kyllä ollut myös kaikki vauvat syntyessään hyvin isokokoisia.

Vierailija
79/81 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosista täysimetin(isompikokoista) 7kk ja toista vain 3kk.

Kuopusta täysimetin 4,5kk. Imetyksen jouduin lopettamaan kokonaan, kun poika 5,5kk.

Vierailija
80/81 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vaikeaa tai stressaavaa imetyksessä voi olla, koska se on mielestänne maailman helpoin tapa ruokkia lasta niin miettikää vähän. Imetysongelmat ovat joillekin ihan todellisia, on jatkuvia rintaraivareita tai vauva ei vain jaksa imeä rintaa ollenkaan.

Kyllä siinä äidillekin vähän stressiä pukkaa kun vauva aloittaa huudon välittömästi kun rinta on näkyvillä, eikä auta imetysohjauksen vinkit tai temput vaikka kuinka pitkään jaksaa yrittää ja "kiusata" vauvaa. Esikoisen kanssa imetys sujui ongelmitta, olisin voinut silloin itsekin täällä taivastella, että mitä ihmeen imetysongelmia ja stressia? Mutta kuopus näytti sitten minulle minkälaista imetys voi pahimmillaan olla, joi lopulta rintamaitoa lähinnä pullosta koska totaalikieltäytyi rinnasta.