Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan yleistä/harvinaista 6kk täysimetys oikeastaan on?

Vierailija
17.09.2009 |

Suositushan tuo vain on mutta kuinka moni todella sitä noudattaa. Edellyttäen siis, että imetys sujuu ilman hirveää stressiä. Jotenkin tuntuu, että olen suunnilleen ainoa tuttavapiiristäni, joka näin on tehnyt.

Ja nyt on kuulema imetyssuositus palaamassa 4kk täysimetykseen.

Enkä mitenkään väheksy niitä, jotka eivät imetä. Jokainen äiti ja perhe tekee niin, kuin heille on parasta.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi minun tutavapiirissä on kolme täysimettänyttä äitiä. Kaksi heistä imetystukiohjaajia ja yksi muuten vain luomuhenkinen.

Vierailija
42/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vain 1% suomalaislapsista on täysimetetty suositusten mukaan 6kk asti.

Minullakin maitoa riitti, itse asiassa vauvan kasvu hidastui kiinteiden aloituksen myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja senkin jälkeen tooosiii hitaasti aloin antamaan kiinteitä. Maistelulusikallia söivät lähinnä 7kk asti ja sitten pikku hiljaa isompia määriä. Maito oli kuitenkin varmaan se pääravinto 1 vuotiaaksi asti kun imetin 5-6krt päivässä.

Vierailija
44/81 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin tätä kolmosta tasan 5kk ja 3vkoa. Meillä kiinteiden antaminen kyllä sujui ihan mallikkaasti heti alusta alkaen, toisin kuin kahdella vanehmmalla jolle aloitin kiinteät 4 kk iässä! Heillä kyllä se totuttelu kesti ja kesti.

Että toisaalta uskon ettei aina voi sanoa että "mitä nopeammin aloittaa kiinteät sitä nopeammin niihin tottuu". Toiset vauvat vaan tarvitsisivat aikaa enemmän muutenkin.

Vierailija
45/81 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mikä se virallinen täysimetyksen määritelmä oikein on? Mun kuopukseni, nyt 5kk, on saanut kaksi kertaa pullosta pumpattua äidinmaitoa, kun olen ollut kauppareissulla. Kahdesti on myös annettu lusikankärjellinen hedelmäsosetta. D-vitamiinitippoja saa päivittäin. Kyllä mä vaan olen uskonut että tämä nuori herra on täysimetyksellä, koska saahan sen nyt herranjestas käytännössä kaiken ravintonsa rintamaidosta. mutta onko siis niin, ettei olekaan?

Vierailija
46/81 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska eihän niitä nyt ravinnoksi anneta! Sen sijaan pienetkin sose- tai korvikemäärät rikkovat täysimetyksen. Itse täysimetän sektiolla syntynyttä vauvaani, nyt on jo 4 kk mennyt. Laitoksella tarjottiin lisämaitoa tiheästi, mutta aina kieltäydyin, onneksi. Sen sijaan olen kyllä sillointällöin pumpannut nmaitoa ja lapsi on juonut sen pullosta. Tämä ei mun mielestä todellakaan tarkoita etteikö olisi edelleen täysimetetty! Kysehän on siitä, kenen maitoa se lapsi syö, eikä niinkään siitä että millä tavalla. Näin mä olen sen käsittänyt, ja näin aion käsittää jatkossakin.

Vierailija
47/81 |
18.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokaista olen imettänyt n. puoli vuotta aivan täysin 100%

Ja tätä on ihmetelty aina neuvolassa.. :D

Imettänyt olen lapsiani 1v.4kk, 9,5 kk (jouduin sairaalaan leikkaukseen siksi loppui näin aikaisin) ja nuorimmaista tasan puolitoista vuotta

Vierailija
48/81 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, jos vatsa ei toimi pelkällä äidinmaidolla, niin silloin viimeistään hoksaa antaa muutakin ruokaa.

Vierailija
49/81 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos av-mammojen kriteereillä lasketaan niin kaksi päivää. Vauva sai sairaalassa lisämaitoa, kun oli niin iso ja nälkäinen. Kolmen kuukauden iässä vauva alkoi heräillä yöllä tunnin välein syömään, jolloin aloitin iltavellin ja muutaman viikon jälkeen hedelmäsoseet. Vauva on alusta lähtien syönyt hyvällä ruokahalulla soseita. Imetän edelleen, vauva 5,5 kk.

Aluksi koin itseni huonoksi äidiksi ja vauvaakin pidin viallisena, kun söi niin hyvin kiinteitä. Ajatukseni tuolloin oli "tyhmä vauva, kun ei tajua, että pitäisi pelkällä maidolla elää 6kk asti" :D Nyt olen päässyt tuosta ajatuksesta eroon.

Vierailija
50/81 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...esikoista ehkä kuukauden - oli harvinaisen temperamenttinen ja lyhytpinnainen vauva, jolta paloi päreet kun maitoa ei alkanutkaan herua heti, ja heitti homman kiukkuisesti kesken. Ja muutenkin oli vaikeaa, kun ei oikein osannut esikoisen kanssa oikein toimia.

...keskimmäistä 5 kk, vaikka oltaisiin varmasti voitu 6 kk astikin selvitty oikein hyvin.

...kuopusta 6 kk

Nuorempien imetys kävi paljon helpommin, koska he olivat kärsivällisempiä ja osasin itse paremmin: löysin sopivat imetysasennot ja ymmärsin, että onnistuakseni minun on saatava imettää rauhassa.

Vierailija
51/81 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysimettänyt molemmat lapset 6kk ikäisiksi enkä luullut olevani mikään harvinaisuus eikä tuo tehnyt mitenkään tiukkaa. Juuri puolen vuoden ikäisenä molemmilla vauvoilla ilmeni kiinnostusta ruokaan ja syömiseen joten kiinteiden aloitus oli helppoa. Esikoisen kanssa imetys jatkui vuoden ikäiseksi (meni päiväkotiin) ja kuopusta imetän yhä, nyt 10kk.

Itse koen, että imettäminen on se helpoin tapa ja mitä pitemmälle niin pärjää, sitä parempi, sekä itselle että lapselle.

Vierailija
52/81 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdella vanehmmalla jolle aloitin kiinteät 4 kk iässä! Heillä kyllä se totuttelu kesti ja kesti.

Että toisaalta uskon ettei aina voi sanoa että "mitä nopeammin aloittaa kiinteät sitä nopeammin niihin tottuu". Toiset vauvat vaan tarvitsisivat aikaa enemmän muutenkin.

Mä uskon just noin, että mitä myöhemmin aloittaa, tai siis noin puolen vuoden iässä, sitä helpommin käy. Lähipiirissä on tosi paljon näitä vauvoja ja isompiakin lapsia, joiden syöminen/syöttäminen on tuskaa, ja kaikille on aloitettu soseet 3-4 kk:ssa, itsellä kaksi täysimetettyä, kiinteät aloitettu 6kk, ei ongelmia ja tosi hyviä syömään. Niin tuntuu olevan myös muut tuttavapiirin täysimetetyt vauvat.

t. edellisen viestin kirj.

Vierailija
53/81 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aloitinkin hänen kanssaan kiinteät lapsen ollessa n. 5 kk ikäinen. Olin ajatellut täysimettäväni sinne 6kk ikään, mutta muutimme suunnitelmia, kun lapsella oli niin ilmiselvä kiinnostus kiinteisiin ja herkkyyskausi meneillään. Säälitti katsoa toista, kun ruokapöydässä herkeämättä seurasi muiden haarukan kulkua lautaselta suuhun, aukoi suuta oikeassa tahdissa ja kuola valui... :)

Kahdella seuraavalla lapsella ei noin selvää herkkyyskautta tullut, tai olisi tullut ehkä myöhemmin. Heillä kiinteät aloitettiin 6kk iässä.

Joku tuossa sanoi, että aikaisempi aloittaminen takaisi paremman kiinteiden menekin yli puolen vuoden iässä. Omalla kolmen lapsen otoksella on kokemus kyllä juuri päinvastainen. Uskoisinkin, että yksilölliset ominaisuudet ym. vaikuttavat aloitusajankohtaa enemmän. Meillä aikaisimmin aloittanut esikoinen oli kuitenkin se "maitovauva" lähes 1-vuotiaaksi, äidinmaito oli pääravinto ja kiinteistä kyllä tykkäsi, mutta söi pikkuisia annoksia. Kasvoi hyvin, kermalla :)

Kaksi seuraavaa kasvattivat annoskokoa nopeasti kiinteiden aloittamisen jälkeen ja maidon kulutus selkeästi väheni. Kuitenkin niin, että se eniten kiinteitä syönyt oli vauvamitoissaan (ja edelleen 5-vuotiaana) hoikin.

Korviketta meillä ei ole kukaan saanut ja kaikkia on imetetty tuonne 2 vuoden paikkeille.

En minä vaan ole mitään "nähnyt" tai herkkyyttä lapsissani aistinut?

Vauva alkoi vähän vajaa viisikuisena tuijottamaan syömistämme, suu kävi samaa tahtia kun söin. Jos söin jotain vauvan ollessa sylissäni, hän tarkkaili tosi tarkkaan ruoan suuhun viemistä ja yritti napata ruokani käteensä ja viedä omaan suuhunsa. Aloitimme kiinteät reilu viisikuisena. Kun annoin ruokaa lusikalla, vauva nappasi lusikasta kiinni, vei suuhunsa ja söi onnellisena. Tämä toistui monta kertaa. Myös hieman karkeampi ruoka teki kauppansa.

Vierailija
54/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi neuvolan terkka sanoi juuri ennen 3 kk ikää, että taitaa saada liian vähän maitoa ja kannattaa aloittaa kiinteät.

Kuopusta täysimetin 6 kk ikään asti, neuvolan terkaksi muuttui nuorempi henkilö ja se painokäyrä oli kuopuksella plussalla lähemmäs 1 ikävuotta. Mummut oli tuosta ihan kauhuissaan, kun olivat tottuneet antamaan "maksapihviä" jo 1-2 kk iästä.

Vierailija
55/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään tarkoita, eihän tässä nyt siitä puhuttu!

Vierailija
56/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysimettänyt kaksi lastani 6kk ikäiseksi ja osittaisella imetyksellä jatkanut yli vuoden ikään saakka.

Omassa kaveripiirissäni ehkä puolet on täysimettänyt tuon 6kk, ja osalla maito on loppunut aiemmin. Pari harvinaista on alkanut kiinteiden maistelun jo 4kk iässä, mutta ne ovat kyllä poikkeus omassa ystäväpiirissäni.

Ystäväpiirini on hyvin toimeentulevaa väkeä, ja vaimot ovat kotiäiteinä (tai kotirouvina) pitkään. Monet kyllä tekevät vähän töitä mielenvirkeyden ja virkistyksen vuoksi, ja silloin kotona on lastenhoitaja. Useinpien miehet ovat kansainvälisissä johtotehtävissä eikä rahasta ole pulaa (asumme ulkomailla).

Vierailija
57/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopusta 6 kk. Esikoista 4 kk. Esikkoakin olisin imettänyt täydet 6 kk, mutta olin vielä sen verran epävarma lastenhoitotaidoistani, että tuli kuunneltua terveydenhoitajaa, ja aloitin kiinteät lapsen tiheän tissuttelun takia.

Kumpikaan lapsista ei ole saanut äidinmaidonkorviketta. Siirryimme pikku hiljaa normaaliin lehmänmaitoon 1 vuoden iässä.

Vierailija
58/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samaan aikaan meitä oli muitakin äitejä, jotka tekivät saman, eli en pidä asiaa mitenkään ihmeen harvinaisena.

Maitoa riitti, lapsi kasvoi hyvin ja oli tyytyväinen, joten ajattelin, että tehdään nyt näin kuten suositellaan. Jälkikäteen ajatellen olihan se myös todella helppo ja mukava tapa ruokkia lapsi.

Kaikenkaikkiaan imetin lastani 11 kk ikään asti.

Vierailija
59/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen kaveripiirin melkein ainoa, joka näin on tehnyt. Nekin jotka ovat imettäneet pitkään (vuoden) ovat kuitenkin aloittaneet kiinteät jo 4-5 kk iässä. Tiedän vain yhden muun täysimettäneen äidin. Olin kummajainen tuttavapiirissäni (helsingissä asutaan), olen yli 30v.

Vierailija
60/81 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta näkee koska se on valmis syömään kiinteitä. Esikoiselle se herkyyskausi tuli 5,5 kk iässä ja keskimmäiselle tasan 6 kk. Kuopus tulee vasta 4 kk joten hänestä en vielä tiedä.

En minä vaan ole mitään "nähnyt" tai herkkyyttä lapsissani aistinut?