Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kriteerit, joiden perusteella joutuu raskaana SOKERIRASITUSTESTIIN?

Vierailija
16.09.2009 |

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle heti sanottiin ekassa neuvolassa, kun kyseltiin suvun sairauksista. Heri kun mainitsin äidin ja veljen diabeteksestä ( ja isoäitien) niin sanoi, että sitten myöhemmin saan kutsun sokerirasitustestiin.

Ja rasksusdiabetes se oli siis mullakin, pysyi tosin hyvin kurissa dieetillä ja vauva oli ok.

Vierailija
22/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on syy sokerirasitukselle. Lapseni painoivat syntyessään 3,7 ja 4,6 kg (yliaikaisia molemmat, mutta silti spontaani synnytys), ja jos vielä tulen raskaaksi, niin joudun sitten sokerirasitukseen. Mainittakoon vielä, että BMI on 21, ikää 30v, ei koskaan sokeria virtsassa, ei sukurasitetta, paino noussut raskausaikana 12 kg ja 10 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

II-tyypin diabetes nyt ei todellakaan lisää kenenkään muun sukulaisen diabetesriskiä pätkän vertaa. Ykköstyyppiläiset ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
24/26 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taikka pääsin. Silloin kyllä tuntui tosiaan joutumiselta, kun olin koko raskauden kestäneestä pahoinvoinnista seuranneen laihtumisen takia valmiiksi heikossa kunnossa. Useamman kerran meinasin pyörtyä, koska piti olla syömättä ja juomatta 12 tuntia + se 2,5 tuntia mikä kokeeseen meni. Tai, saihan kokeen aikana sitä glukoosilientä. Mutta taksilla jouduin kotiin lähtemään kun ei enään omat jalat kantaneet.

Ikää alle 25 vuotta, painoindeksi 19, raskauden aikana kiloja tuli 6, pissassa ei kertaakaan sokeria, eikä suvussa diabetestä.

Vierailija
25/26 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se testi kamalaa ollut. Itse asiassa otin lukemista mukaan, mutta nukahdin heti. Hoitaja herätti, otti kokeen ja sitten nukuin taas tirsat. Sitten viimeisen kokeen jälkeen popsin siellä voileivän ja läksin töihin. Ei ollut paha juttu olleskaan:-)

Vierailija
26/26 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se minustakin ällöä. Mutta ei se testi kamalaa ollut. Itse asiassa otin lukemista mukaan, mutta nukahdin heti. Hoitaja herätti, otti kokeen ja sitten nukuin taas tirsat. Sitten viimeisen kokeen jälkeen popsin siellä voileivän ja läksin töihin. Ei ollut paha juttu olleskaan:-)

Raskaus- ja synnytysaikana kokee jokainen varmasti paljon "ällömpiäkin" asioita kuin jonkun glukoosin nieleminen. Mulla ei tehnyt tiukkaa paastota ja juoda sitä litkua (verrattuna esim. glaubersuolaan, jota olen joskus nestepaastotessani vetänyt). Tottakai ihmiset ovat eri tavalla herkkiä, mutta ällötyksen vuoksi tuskin kannattaa jättää rasitustestiä väliin! Pikkujuttuhan se on ja kuitenkin voi vaikuttaa ratkaisevasti odottavan äidin vointiin (jos raskausaikaa vielä paljon jäljellä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi