Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kriteerit, joiden perusteella joutuu raskaana SOKERIRASITUSTESTIIN?

Vierailija
16.09.2009 |

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin tai pääsin, kun neuvolan aamupissassa oli kerran "sokeria" eli arvo normaalia korkeampi.

Ajattelin sen kuitenkin olevan lapsen parhaaksi, että menen rasitustestiin. Hyvähän se oli tutkia, vaikka kaikki olikin ihan kunnossa.

Vierailija
2/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu sokerirasitustestiin jos on kaks kertaa pissassa sokeria. Tätä vältin itse viimeiseen saakka eli olin vuorokauden syömättä mitään makeaa (ei edes jugurttia) ennen neuvolaan menoa. En missään nimessä halunnut joutua sokerirasitukseen, eikä mulla muita "vaadittavia" piirteitä ollutkaan (ylipaino yms.). Jokaisessa kolmessa raskaudessa mulla oli kerran sokeriarvot kohossa pissassa muttei sit enää toista kertaa kun ryhdyin yltiövarovaiseksi. Sokerirasitukseen en halunnut koska olen kuullut siitä niin ällöjä kokemuksia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on nyt todella tiukat kriteerit ja lähes kaikki äidit joutuvat sokerirasitukseen (Kymenlaakso). -Kaikki yli 25-vuotiaat! -Kaikki alle 25-vuotiaat, joilla BMI 24 tai enemmän tai jos aiemmissa raskauksissa ollut RaDi. -LIsäksi, jos neuvolassa ilmenee jotain siihen viittaavaa, esim. pissassa.

Ja tosiaan on kriteerit tiukentuneet. Aikaisemmissa raskauksissa ei kohdallani edes puhuttu sokerirasituksesta, mutta nyt terkkari etsi monta kertaa "syytä" lähettää minutkin. Mutta eipäs löytänyt!

Sanoi, että uudessa koulutuksessa on annettu kriteerit joiden mukaan todellakin lähes kaikki joutuvat testiin. On aika harvinaista ettei joudu.

10:n listaan tulee vielä ne sukurasitukset ja aikaisempien vauvojen mahdollinen suuri koko ainakin.

Olen kyllä yli 25, joten se taisi olla 30v tai 35v.

Vierailija
4/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

II-tyypin diabetes nyt ei todellakaan lisää kenenkään muun sukulaisen diabetesriskiä pätkän vertaa. Ykköstyyppiläiset ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
5/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja täällä PÄÄSEE jokainen odottaja sokerirasitustestiin, vieläpä siihen isompaan. Eli käymme yksityislääkärillä (jonka maksamme itse & vakuutus) eikä ilmaisessa neuvolassa, joten raskautta seurataan mahdollisimman hyvin. Aina raskausdiabetes ei tule vain noiden riskiryhmien äideille.

Koska Suomessa on ilmainen neuvolasysteemi, niin joudutaan karsimaan mitä palveluja äideille annetaan. Ja siksi mietitään riskiryhmät, joille tehdään tarkempia testejä. Olkaa hyvät naiset tyytyväisiä, jos/kun saatte hyvää hoitoa ja pääsette ylimääräisiin testeihin varmistumaan omasta ja tulevan lapsenne terveydestä.

Moni varmaan ottaisi mielellään yhden ylimääräisen 3D-ultrauksen, mutta jotkut kokevat esim. sokerirasitustestiin "joutumisen" negatiivisena asiana?

Vierailija
6/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty 2 kertaa. Kummankin jälkeen voin varmaan viikon tosi huonosti. Ekalla kertaa oli jotain kohonneita arvoja ja käskettiin välttämään hiilihydraattia. Mutta enhän minä osaa syödä mitään muuta kuin hiilihydraattia - liha ja vihannekset eivät vaan maistu. Vähän aikaa kärvistelin nälkäkuoleman partaalla ja sitten aloin syödä niin kuin normaalisti. Toisella kerralla testissä ei ilmennyt mitään. kolmannella kerralla kieltäydyin kunniasta. Kyseiset lapset olivat kooltaan 4,1 kg, 4,3 kg ja 4,7 kg. Olen normaalisti alipainoinen, mutta raskausaikana lihon yleensä n. 20 kg.

Vierailija
7/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä mulla oli raskausdiabetes. Lapsen suuri koko vaikeuttaa synnytystä ja vauvan sokeriarvot voi olla sekaisin. sattaa tarvita lääkitystä tai ainakin lisäruokaa ekoina päivinä. Sun olis kannattanut hankkia tietoa, Raskausdiabetesdieetti on todella tasapainoinen, siinähän vältetään rasvaa ja sokeria.

Vierailija
8/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kyllä selvää diabetesdieetistä, mutta kun en sillä lailla suostu syömään. Lisäruokaa noille kaikille annettiin ekoina päivinä, mutta mitä se sitten haittaa? Synnärillä näytti olevan 99 prosentilla vauvoista tuttipullo suussa...

Vierailija
9/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötä lapsillesi pelkkää rasvaa ja sokeria. Vaikka itsellesi epäterveellinen ruokavalio ei aiheuta ongelmia, voit aiheuttaa lapsillesi niillä ongelmia.

Vierailija
10/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä kaikki yli 4-kiloisen synnyttäneet seuraavassa raskaudessa.

Vierailija
11/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis edellinen lapsi on ollut yli 4,5kg eikä heti synnytyksen jälkeen ole äidille tehty sokerirasitusta, niin pääsee/joutuu sokerirasitukseen.

Mulla oli esikoinen 4,7kg (ei sokerivauva, hänen sokereitaan seurattiin 1vrk ajan ja kaikki oli normaalia) ja kuopuksen kohdalla jouduin rasitukseen. Omasta mielestäni jouduin, koska se oli melkoinen koettelemus. Kaikki oli tietysti kunnossa, olisin ollut äärimmäisen yllättynyt muusta. Sukurasite on isot vauvat, itse olin 4,8kg syntyessäni. Bmi oli ennen raskautta kummallakin kerralla 21-22.

Vierailija
12/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiesus.

Et halunnut sokerirasitukseen, koska olet KUULLUT ällöjä kokemuksia. Mihin kaikkeen muuhun olet jättänyt menemättä, kun olet KUULLUT ällöjä kokemuksia. Hei haloo!!!

Onko ne kaikki ällöt jutut pakko uskoa? Olen ollut sokerirasituskokeessa muutamia kertoja, enkä ole koskaan kokenut, että se olisi ällö. Voi olla, että se jollekin on - mutta en todellakaan kieltäydy jostain sen vuoksi, että olen kuullut, että se on ällöä.

Mä voin kertoa sydänkatetriablaatiosta - se vasta ällöä onkin - eli eiköhän nyt kaikki sitten tätä tarvitsevat voikin sitten olla menemättä, kun se on ällöä -- ja voin vakuuttaa, että oli todellakin sitä.

Jokaisessa kolmessa raskaudessa mulla oli kerran sokeriarvot kohossa pissassa muttei sit enää toista kertaa kun ryhdyin yltiövarovaiseksi. Sokerirasitukseen en halunnut koska olen kuullut siitä niin ällöjä kokemuksia...

Vierailija
13/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino, sf-mitan nopea kasvu, oman painon nopea kasvu, ikä, ja sukurasite, näänyt ainakin tulee mieleen.

Mulla äidillä ja veljellä diabetes, ja pääsin testiin.

Vierailija
14/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

diabetes, ylipaino, sokeri pissassa, epäily lapsen kiihtyneestä kasvusta myös joskus.

Vierailija
15/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ei kai sinne koskaan "joudu", mutta saa lähetteen ja vahvasti suositellaan.

Vierailija
16/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kaksi kertaa peräkkäin äitiysneuvolassa pissasta otettavassa pikatestissä verensokeri hälyyttävällä tasolla. Tarkkaa raja-arvoa en tiedä. Mutta hyvähän se vaan on, että seurataan eikä se rasitustesti niin kamala ole.

Minä menin rasituskokeeseen, mutta arvot jäivät kuitenkin alle sen rajan, mistä olisi ruvettu toimenpiteisiin. Suositeltiin siis vain matala-hiilihydraattista ruokavaliota.

Vierailija
17/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mainittakoon vielä, että itse olen todella hoikka ja syön aina terveellisesti, eikä ole diabetestä (suvussakaan) eli aina ei ole äidin painosta tai normaaliolosuhteissa olevasta insuliiniongelmasta kyse. Kerron nyt vaan, ettei kukaan luule muuta :).

Vierailija
18/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino, sf-mitan nopea kasvu, oman painon nopea kasvu, ikä, ja sukurasite, näänyt ainakin tulee mieleen.

Mulla äidillä ja veljellä diabetes, ja pääsin testiin.

Mun äidillä on kakkostyypin ja veljellä ykköstyypin diabetes. Itselläni oli ikää 42 vuotta, kun kuopusta odotin, mutta nuo ei riittäneet syyksi sokerirasitustestiin.

Vierailija
19/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä käytännöt vaihtelevan paikkakunnittain. Oma äitini teki iltatähden yli nelikymppisenä ja oli kovasti ylipainoinen eikä silti testattu mitään. Sisko oli lievästi ylipainoinen alle 25-v esikoistaan odottaessaan ja heti pistettiin kokeisiin.

Vierailija
20/26 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on nyt todella tiukat kriteerit ja lähes kaikki äidit joutuvat sokerirasitukseen (Kymenlaakso).

-Kaikki yli 25-vuotiaat!

-Kaikki alle 25-vuotiaat, joilla BMI 24 tai enemmän tai jos aiemmissa raskauksissa ollut RaDi.

-LIsäksi, jos neuvolassa ilmenee jotain siihen viittaavaa, esim. pissassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi