Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskaus ja a-vitamiini

Vierailija
15.09.2009 |

Hei,

haluaisin tietoa, kuinka todennäköistä on, että liika a-vitamiini vahingoittaa sikiötä? Onko kukaan vahingossa syönyt maksaa ollessaan raskaana?

Söin vastikää maksapihvin ja vasta jälkikäteen tajusin, että tämä voi olla vaarallista sikiölle. En vielä tiedä, olenko raskaana, mutta saatan olla (siksipä en kiellettyjä ruokiakaan ole vielä sisäistänyt). Jos vahinkoa on tapahtunut, saako sen ultrassa selville? Ahdistaa, sillä on jo yksi keskenmenokin ollut.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä (tai yhdestätoista) maksapihvistä ei ole yhtään minkäänlaista haittaa raskaudelle, eikä yhtään mistään jos et vielä edes tiedä olevasi raskaana.

Vierailija
2/7 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos/kun vedät sitä vitamiinipillereinä liikaa jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoitut. yksi maksapihvi ei tee mitaan vahinkoa. voit olla ihan rauhassa !!!

Vierailija
4/7 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini vältteli KAIKKIA josta sai a-vitamiinia. TULOS verikokeissa todettiin a-vitamiinin puutos.

Vierailija
5/7 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana ja olen syönyt maksalaatikkoa yms.Ne maksamäärät mitä olen syönyt on kuitenkin niin pieniä et ei niistä haittaa ole.Samaa mieltä neuvolatäti oli mun kans.

Vierailija
6/7 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikana jolloin ei vielä odottavilta äideiltä maksaruokia kielletty. Koska rautalääkkeet eivät auttaneet, ja satuin lukemaan eräästä lääkäristä joka oli syönyt raakaa maksaa pienen palan päivittäin, päätin kokeilla.

Ostin tuoretta naudan maksaa ja viilsin pienen palasen lähes päivittäin syöden sen raakana. Vaikutus perustui sen lääkärin mukaan juuri kuumentamattomaan maksaan. Makuun totuin ja aloin pitämäänkin siitä. Sianmaksa on kitkerää, joten sitä en syönyt. Lisäksi otin päivittäin monivitamiinitabletin, joka sisälsi jonkin verran myös A-vitamiinia.

Seuraavienkin raskausksien aikana söin myös maksaa milloin missäkin muodossa ja kaikki lapset ovat syntyneet terveinä, voivat hyvin nykyäänkin.

Sinun keskenmenosi aiemmin ei kai ole A-vitamiinista johtuvaa ja missään tapauksessa älä pelästy nyt syömääsi maksaruokaa, sillä minä olen todella saanut A:ta maksana sekä tablettina.

Nykyäänhän rehuista on poistettu kai ne vaarallisimmat pitoisuudet, mutta noudattamalla nykyohjeita voit olla huoletta. Vastaavasti A-vitamiinin puutos voi aiheuttaa sikiölle luuston kehityksen hidastumista.

Vuosia sitten olevat raskauteni ja maksan syömiset kerroin nyt Sinulle rauhoittaakseni mieltäsi, en kenellekään suositeltavaksi, mutta onnellisesti on tapauksessani käynyt. Ei tullut myrkytystä, maksavauriota, ei lyijykertymiä jne. sillä olen edelleen perusterve raskastakin työtä jaksava suurperheen äiti. Lapset hyvin menestyneitä opinnoissaan jne. Onnellista tulevaa odotusta Sinulle.

Vierailija
7/7 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen tule raskaaksi, jos olet noin hysteerinen hössö. Ei maksa ole myrkkyä...