Helmi 2010 vko 38
LA Nimim Monesko Ikä Synnäri
1.2.10, aurora28, 1, 28, TYKS
1.2.10, Martta , 2, 31, OYS
2.2.10, maria84, 1, 24, K-P KS
2.2.10, Vuma, 3, 35, K-S KS (Jyväskylä)
2.2.10, Lauris77, 4, 32, TYKS
3.2.10, Evian, 2, 24, Kättäri
4.2.10. Mare, 2, 36, NKL
4.2.10, Salsatar08, 2, 31,
4.2.10, Ellu-88, 1, 20, NKL
4.2.10, Mandy, 2, 33, SEKS
4.2.10, Matahari, 2, 35, Jorvi
5.2.10, Saska82, 2, 26, KYS
5.2.10, Helmimasu81,2, 27, OYS
5.2.10, Ronnuli, 1, 29, KSKS
5.2.10, mammali, 2, 32, KYS
6.2.10, Merppe, 1, 27, Jorvi
6.2.10, gozo, 1, 28, Kättäri
7.2.10, Hestia83, 1, 25, K-HKS
7.2.10, Mansikka83, 3,
7.2.10, Sara, 1, 28, K-SKS
7.2.10, Cabriella, 1, 20,
7.2.10, Ötökkä78, 1
8.2.10, myy85, 4, 24, LAS
9.2.10, Nasuli, 2, 31, Kättäri
9.2.10, 2Nuusku79, 4, 30, LKS
9.2.10, ranskis-vaavi, 1, 25, Meaux Ranska
9.2.10, Marttapantteri, 3, 29,
10.2.10, Anjutska, 1, 32, K-S KS
10.2.10, Iuiu, 6, 30, Oulaskankaan sairaala
10.2.10, Scarlett, 1, 29, TAYS
10.2.10, Krisse81, 3, 29, K-PKS
10.2.10, Gribz, 1, 20
10.2.10, Miraxx, 1, 28, PHKS
11.2.10, Toivo, 1, 29,
11.2.10, Helmimasu88,1, 20,
11.2.10, Nevada, 6,
11.2.10, Hallitus, 1, 23, PKSSK
12.2.10, Talvimorsian, 1(kaksoset), 27, Kättäri
12.2.10, Mielikki, 1, 27, K-S KS
12.2.10, Ladybird, 2, 37, NKL
12.2.10, Maurel, 3, 22,
12.2.10, Jiina, 3, TAYS
12.2.10, Taita, 5,
13.2.10, Fanni, 2 , 32, NKL
13.2.10, Iiris2011,
14.2.10, Verna, 1, 31, Naistenklinikka
14.2.10, marim, 2, 25, OYS
14.2.10, Jeanna, 2, 31, Kättäri
15.2.10, Nemotus, 2, 29, KYS
15.2.10, Feonia , 2,
15.2.10, Mirame, 1, 18, NKL
16.2.10, Poksi79, 2, 30, OYS
16.2.10, kassu, 3, 31, TYKS
16.2.10, mivva, 2, 22, PHKS
18.2.10, Lumielle, 1, 23, Kättäri
18.2.10, Nasu22, SEKS
19.2.10, Stinna, 2, 26, TAYS
20.2.10, Taateli, 1, 25, K-S KS
21.2.10, a-pa-na, 1 (Kaksoset)
21.2.10, tittuli, 2,
22.2.10, jontsulii,
22.2.10, sagom, 3, OYS
23.2.10, skk-78, 2, 30, Hyvinkää
23.2.10, Niima, 3, 24, OYS
24.2.10, Tuplailo, 3, KOKS
24.2.10, Ihmetys78, 3, 30, Kättäri
24.2.10, Pippuri, 3, Ulkomaat
24.2.10, hetuliini, 1, 35 Mikkelin sairaala
25.2.10, Aliica, 1, 19, TYKS
26.2.10, Matami73, 3, 36, PHKS
27.2.10, Kolmaskerta, 3, 32, ulkomaat
27.2.10, Hania, 3, 31, Kättäri
27.2.10, Jansku75, 3, 33, K-S KS, Jyväskylä
27.2.10, El-liina, 4
28.2.10, hande86, 2, Jorvi
28.2.10, Tyty, 2, 24, Kättäri
28.2.10, Metu, 2, 29, MKS
Viimeviikon keskustelut:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1040397/helmi_2010_v…
Kommentit (48)
Mansikka: mulla menee ihan samanlailla - aivan erilainen raskaus(väsymystä jos ei lasketa) kuin kahdesta tytöstä, mutta silti mulla on tyttöolo. Kaikista raskauksista ei ole takaapäin nähnyt että olen raskaana. No, perjantaina on ultra, jossa tätä yritetään todentaa. Jos onkin poika tulossa, niin pitää hetkinen asennoitua tulevaan kun en tosiaan osaa nähdä itseäni pojan äitinä.Olen varmaan aiemminkin sanonut, että kumpi vaan on tervetullut! Kahden tytön jälkeen vain se poika tuntuu niin erilaiselta- myönnän kyllä katselleeni poikien vaatteita kaiholla, olisi kiva välillä pukea pikkumiestäkin näitten kahden neidin lisäksi. Puhuu lastenvaatefriikki....
Mies on onneksi ollut alusta asti sitä mieltä että aivan sama kumpaa sukupuolta tulee, hänelle on aivan yhtä rakkaita. Tätä jännäsin kun siskoillani on molempia ja he ovat molemmat myöntäneet, että heidän miehilleen on ollut pojan saaminen tärkeä juttu!
Mua on vaivannut päänsärky. Niskat ja hartiat ovat aivan jumissa, rintani ovat valtavat ja tosi painavat. Ovat isot ilman raskauttakin, mulla on ryhti jo menossa kumaraan. Ajattelin lääkäriltä kysellä rintojen pienennysleikkauksesta jos sellaiseen menisin imetyksen jälkeen. Olen parikymppisestä asti haaveillut tekeväni sen kunhan lapset on tehty. Jos ne ois sitte vähemmän roikkuvatkin...:)
Mun maha alkaa tosta heti rintojen alta. Ja se valkovuoto...sitä riittää...Molemmissa aiemmissa raskauksissa ollut ihan sama. Ajelin jo kaikki alapään karvatkin pois, kun yököttää ne kokkareet jotka jää kiinni just sinne....Liikkeitä en ole vieläkään selvästi tunnistanut- eilen muljahti jotain kerran, mutta ei toistunut joten jäi epäselväksi oliko se vain "pieru"? Vähän jännittää perjantain lekuri + ultra- käyn kauhukuvitelmia läpi, että jos ei kohdusta löydykään elämää! Ois aivan kauheeta, meen vielä yksin (no, ok, kuopus mukana kun ei ole hoitajaa) kun mies on työmatkalla.
Pippuri rv 17
Kävin tänään nla-lääkärillä, kohdunsuu kiinni ja 3cm pitkä eli kaikki ok. Supparit eivät ole siis onneksi vaikuttaneet vielä mitenkään. Mutta hiivatulehdus löytyi:( Huomenna vielä aamulla labraan ja pissanäytettä antamaan. Sikiön sydän pompotti mukavasti 140 paikkeilla ja kohdun koko vastaa viikkoja ( ylin kohta 2 sormea navan alapuolella).
Kovasti odottelen ultraa 2.10, päätimme ottaa sukupuolesta selvää!
Tänään olo on ollut parempi, meinaankin uskaltautua jumppaan illalla, mutta hypyt ja juoksut aion jättää jo pois...rauhallisesti siis mennään.
Ihana 4D-kuva ja mukavia ultrakuulumisia pinossa!
ihmetys rv 17+0
itse oon aiemmin saanu apua raa'asta perunasta. Vanhan kansan apu, joka kyllä on toiminu =) eikä oo hintavaa ;) Gaviscon(?) on kans ollu tehokasta, varsinki nestemäisenä. Ne tabletit on ihan kamalan makuisia. Rennie on aika lailla yhtä tyhjän kans. Mulla ei vielä oo pahemmin ollu närästystä ja oon nauttinu banaanista aamujugurtissa. Kohta se alkaa ja sit bansku on pannassa... Mulla on pahimpia närästäjiä ollu just banaani ja toisena suklaa. Ennen esikoisen odotusta ´05 saatoin vetää täyden fazerin levyn illan aikana. Sen jälkeen menee max kaksi siivua ja muutenki tosi harvoin tulee siitä nautiskeltua.
Meilläkin on neuvola kerran kuussa, lopussa tihentyen. Ja ultrat ei vaikuta, kun niissä tosiaan vain ultrataan, ei tehdä mitään muuta tutkimusta. Kunta/sairaanhoitopiiri kohtaistahan tämä on. Ja meillä neuvolassa on töissä terveydenhoitaja ja hän tekee itse ne pikamääritykset virtsasta. Joissain kunnissa on töissä kätilö, joka tekee sisätutkimuksiakin.
(.) on ehkä enempi alhaalla. Lähtee viistosti kohoamaan pari senttiä rintojen alta. Oon onnistunu vakuuttamaan itseni tässä parin päivän aikana, että siellä olis tyttö =). Jospa se viikon päästä selviää. Mieskin yllätti mut kun saunassa kyselin että onko aatellu sukupuolen selvitystä. Kuulemma ei sen enää väliä, kun on jo molempia =). Ihan ku sen sukupuolen vois päättää siinä ultraushetkellä 8). Eli kysytään jos vaan on paikat hyvin esillä =).
Nyt alko mahassa aamujumppa!
krisse 19+1
Eilen taas illalla ku vetäsin salaattia niin alkoi sen jälkeen kiertämään mahassa todella inhottavasti.
Mietin alussa että ilmaa siellä ja varmaan kohta tulee melkosia ilmavaivoja vaan ei..
viisitoista minuuttia kesti ja juoksin vessaan niin ihan pisti mahan sekaisin ja niinku vettä olis lentäny perseestä suoraan sanottuna.
Tänä aamuna kahdesti vääntäny samallalailla ja pitää oikein puuskuttaa..
Kestäny monta viikkoa aina silloin tällöin tulee ja yleensä seurauksena kauhea ripuli..
Kellään muulla tällaista?
Miten tästä nyt eroon pääsisi ku tuo on todella tympeä kun alkaa mahaa vääntämään mahdottomasti ja sitä sit odottaa millon se taas alkaa :(
Oletko kysynyt neuvolasta tai lääkäristä. Ettei ole ärtynyt paksusuoli http://www.crohnjacolitis.fi/cms/AErtynyt-paksusuoli.40.0.html
tai joku muu, jos kerran tulee toistuvasti.
T:Lauris & SaraLotta 20+2
Meneehän se työnteko näinkin välillä ;D Tavallisesti tukka putkella joutuu huhkimaan, joten ihan kiva. Työmotivaatio kadoksissa, mutta sinnillä mennään... =)
Viikonloppuna siivosin varaston, joka muuton yhtyedessä tungettiin täyteen tavaraa&laatikoita. Vähän alkuviikosta meinasi selkälihakset kivistellä, kun piti kuitenkin aika raskaitakin laatikoita nostella. Mieheltä ei herunut apua - se nyt vain on niin tuulella käyvä ihminen, että jos ei huvita niin ei... *huokaus*
Rakenneultraääni-tutkimuksesta vielä: mullahan se oli jo 2.9. Tyttöolo tai -toive alunperin oli, mutta näin kyllä itsekin (ennen kuin tutkimusta tehnyt lääkäri sitä ehti paljastaa), että jalkojen välissä heiluivat pallit =) Selkeä poika siis on tulossa meille. 3D-kuvakin saatiin mukaan, mutta sikiö pitelee kasvojensa edessä käsivarttaan, joten tunnistaminen jää sitten syntymään. 3-vuotias esikoinen (poika) oli mukana, ja alahuuli väpättäen sanoi, että haluaa tytön. Lääkäri vastasi siihen, että: "ensi vuonna sitten....voidaan jo varata tutkimusaikaa ;D" Tytössä onkin ollut pojalla (me vanhemmat olemme tyytyväisiä näinkin) sulattelemista (vaikka omista toiveistamme emme hänelle puhuneet!), eikä aluksi lohduttanut sekään, että poika ymmärtää paremmin auto- yms. leikit.
Raskaus on tällä hetkellä vähäoireinen mahakumpua lukuunottamatta: varovasti joutuu ylös nousemaan, jotta ei kannattimet vihloisi. Ruokahalu on hyvä, ei närästystä eikä vielä kunnolla ristiselkäsärkyäkään. Neuvolassa kävin viime viikolla, ja kaikki ok, kohdunpohja navan korkeudella, painoa tullut raskauden alusta alkaen n. 3 kg jne.
Nyt on vain on ollut lievää säärten ja mahan kutinaa lähinnä aamuisin ja iltaisin nukkumaanmennessä. Taitaa vain olla ihon kuivuusoiretta, mutta tuli kyllä raskaushepatoosikin heti mieleen...
Martta, rv 20+3
en kyllä ole puhunut siellä mitään kun ajattelin että ohimenevää tai että tämä vaiva on osana raskautta joillakin :o
mulla kun oli alkuraskaudessa ummetusta ja kun aloin syömään sitten mysliä ja piimää juomaan niin se ummetus hävisi mutta tuli tällainen vaiva tilalle..
Periaatteessa siitä tiedän koska on kakkoshätä kun alkaa tuo maha mulla reistailla ja vääntää ihan niinkuin olisi ilmavaivoja tuloillaan..
Hallitus: mulla on myös tuota, et välillä heti ruuan jälkeen alkaa mahaa vääntää aivan kamalasti (sellanen ripuli vääntäminen) ja joskus alkaa kerran-kaksi ripuli juokseminen..
mietin kans, et mistämoinen...toi ärtynyt paksusuoli vois hyvin sopia kuvaan! Mahani myös turpoo todella herkästi.
Vauva masu alkaa heti rintojen alta kumpuaan, mutta oonkin niin lyhyt, ettei ihme että napaan asti ulottuva kohtu työntää kaikki muut elimet ylöspäin ja maha alkaa jo siksikin ylhäältä.
Täällä vauvveli jyllää ja potkii todella selkeesti. Alaselkää tai lantioo on alkanut ajottain särkemään jo...huih...luut pehmiää. Mun lantion on muutenkin taipumus mennä vinoon (notkoselkäkin) et toiv. se nyt kestäis eikä alkais kipuileen, vaikuttaa meinaan kävelyyn aikaslailla.
vauvalle en ole hommannut vieläkään, muuta kun yhden talvihaalarin (ei toppa vaan sellanen fleece tyyppinen), 1:n bodyn ja peiton. Sellasen lämpöpussin minkä saa kaukaloonkin haluan ehottomasti. Tuplarattaita mietin sitten lähempänä tarvinko, riippuu kuinka esikoinen nukkuu päikkyjä sillon lähempänä ajankohtaa yms. Sukupuoli haluttas tietää, vaikkei sillä ole mtn merkitystä kumpi tulee. Molemmat on yhtä kivoja vaihtoehtoja, miehenkin mielestä.
Uä on vasta 7.10...blääh.
Mukavia odotushetkiä kaikille valkovuodoista ja säryistä huolimatta, nautitaan siskot nyt!
-Stinna 17+6, huomenna vaihtuu vkot taas
stinna hienoa etten ainakaan yksin ole tämän vaivan kanssa.. että joko johtuu tuosta paksusuolesta tai sitten vaan on yksi näistä "ihanista" vaivoista joita tulee yllättäen lisää vähän väliä tässä raskauden aikana.
Mie en malttaisi millään enää odottaa tuota ultraa.
11 päivää vielä :D
Vanhemmiltani sain vanhan syöttötuolin jota mies kunnostanu.
Tänään maalaa sen toistamiseen valkoiseksi.
Amme, peitto, päiväpeitto, leluja, muutamat vaatteet saatiin myös mukaan porukoilta kun kaivettiin vähän ullakkoa.
Ehkä kuulostaa vähän hassulta, mutta löysin muutamat aivan älyttömän suloiset mekot jotka on ollut käytössä mulla ja pikkusiskollani joskus vauvoina ja minunhan piti ne mukaan ottaa ja pestä.. jotenkin ihana pelkästään hiplata sellaisia pikkuvaatteita vaikkei vielä tietoa edes kumpi tulossa! :D
Voisi ensiviikolla jo käydä ostelemassa puolipotkuhousuja ja bodeja.. ne sentään käy ihan tytöille kuin pojillekin :D
Meninpä sit aamulla ihan normaali sokeri kontrolliin ja suureksi yllätykseksi tehtiin rakenneultra. Ihanaa, kaikki vaikutti olevan kunnossa ja painoa vauvelilla oli 320 g. *Sukupuolikin selvisi, lääkäri auliisti selvitti sen.
Paino oli taas tippunut, joka on hyvä asia tähän ylipainoon.
Sain vielä pikainsuliinit käyttöön , pitkä vaikutteisen lisäksi. Huomenna sit neuvolaan hakeen piikkiä ja muita säleitä.
Nyt vaan ku malttais olla ostamatta kaikkee vaatetta, kaapis on jo sopivaa vaatetta ja nyt kaikki vanhat vaatteet saa säilöä. Esikoinen on kuitenkin pieni kokoinen, ja sil on nyt 5 veenä kuitenkin 104 koko menossa joten pari vuotta parhaimpia säilytystä vaan.
Mandy 20+0
kateellisena lukee noita rakenneultra-kuulumisia, kun itsellä sinne matkaa vielä 2,5 viikkoa...miksette muuten paljasta vauva sukupuolta täällä netissä? Lukeeko tätä ketjua kenties joku sukulainen tms, jonka ette halua tietävän, kumpi tulee? *uteliaana vaan kyselen*..:)
Mä jaksan onneksi vielä airobikata ja lenkkeillä, aloitan mammadancenkin sunnuntaina:D Silti kiloja tulee, ei mahda mitään. Nyt siis alkutilanteesta plakkarissa jo +5kg!! Ihan kauhee tahti, vaikka kuinka yritän katsoa syömisiäni ja tosiaan liikunkin paljon.
Olisko kellään antaa vinkkiä hyvästä tila-autosta? Siis ihan kunnon 7-paikkaisesta, ei citymaastureista tms. Nyt ollaan tila-autoa hommaamassa, pitäisi jo sunnuntaina päättää, mitä mennään koeajamaan. Joten hyviä vihjeitä tänne, kiitos!!
mukavaa odotusta ja jaksuja kaikille!
ihmetys rv 17+1
miksette muuten paljasta vauva sukupuolta täällä netissä?
Samaa olen ihmetellyt...
Minulla on ultra ensi viikolla jossa toivon etta selviaisi vauvan sukupuoli, mutta ennen kaikkea toivon niin kovasti etta masussa olisi kaikki ok, koska neuvolassa ei eilen saatu sydanaania kuulumaan... Ja nyt huolestuttaa ihan alyttomasti.
Minulla on myos ollut suolen kanssa ongelmaa, monesti ruoan jalkeen on kiirehdittava vessaan. Mutta on tallaista ollut aika ajoin ennen raskauttakin, mutta mitaan ei olla koskaan tutkittu, kun ei niin pahana ole.
Kolmaskerta rv 16+5
Meillä on tyttö ollut viime viikon kipeenä ja viikon loppuna olen ite ollut kippeenä ja nyt ollu tän viikon sairaslomalla joten ei ole ollut virtaa kirjoitella. Nyt vika s-päivä ja olo ihan jees joten päätin ryhdistäytyä. Huomena jo työt kutsuukin =/
Kolmaskerta kysyi autosta. Meillä on Chryslerin Grand Voyager eli näistä voyagereista se pidempi malli. Toinen lapsi syntyy ja kolme koiraa ja tyytyväisiä ollaan oltu. Tilaa on, turvalisen tuntuinen ajaa, ja muutenkin kuin unelma auto.
Rakenne ultrasta! Mulla sen piti olla ensi tiistaina rv 19+1 mutta soitti eilen ja siirsi 20+1 viikolle joten vielä viikko odottelua. Sukupuolen minaan kysä jos se vain näkyy. Tavallaan haluisin sen pitää salaisuutena mutta jos se on poika niin haluan hankkia hänellle jotain sinistä ennenkuin hän kotiina saapuu. Tiedän höpsö olen kun kerkeisihän sitä mutta...
Hankintoja olisi vielä turvaistuin kuhan äp-pakkauksen raha saapuu ja sit pitää pinna suojus ja pussilakanoita hankkii. Sit voiteita ja vaippoaj ja ns. jokapäiväisiä tarpeita. Myös vannan ostan uuden ja unirievun. Siinäpä ne onkin ietty ne vaatteet jos hän poika on! Jotenkin kyllä itellä on tyttö olo =) saasnähä
Omaataloakin onkateltu mutta vielälykätään hankintaa kun ei ole varmuutta ninä huonoina aikoina noiden työaikkojensuhteen. Voi tulla lomautuksia tai pahimmassa tapauksessa irtisanomisia joten odotamme pahinta peläten laman tuolle puolen.
Meillä tyttö jo nyt kaupassa tekee joulupukille listaa kun leluja näkee. Hirmu jännää et hän on itse tajunnu vaikkei kukaan ole vielä puhunu lahjoista tai muusta. Näin ne lapset kasvaa...
Tyttö rakentaa palapeliä sohvalla joten taidanpa köllähtää viereen pötkölleen pienelle levolle!
Nemotus rv 18+4
Onpa ollut vauhdikas viikko, huh-huijaa. Tiistaina sain mummon lapsenvahtivieraaksi, niin pääsin sekä hammaslääkäriin että rakenneultraan ja sokerilääkärille. Nyt olenkin sitten montaa asiaa viisaampi kuin viime kerran tänne kirjoittaessani.
Hammaslääkäri löysi pari reiänalkua, mutta ei onneksi yhtään paikattavaa reikää. Helpotus. Olen ollut tosi huonovointinen, ja hampaiden pesu aiheuttaa yökkäilyä ja oksentelua, että olin varma, että reikiä löytyy monta.
Sokerilääkärissä selvisi, että sokeriarvoni eivät ole hälyttäviä. Tavallisella ruokavaliolla pitäisi pärjätä. Sukurasitus nostaa päätään tässä sokeriasiassa.
Rakenneultrassa näkyi vilkasliikkeinen terve sikiö! Siis saimme sen parhaan uutisen, mitä vain voi saada. Lääkäri kysyi, haluammeko tietää lapsen sukupuolen, mutta sanoimme, että emme, joten hän ei sitä kertonut. (Onko täällä muuten ketään muita, jotka eivät halua tietää lapsen sukupuolta etukäteen? Jotenkin on jäänyt sellainen käsitys viestejä lukiessa, että ainakin suurin osa haluaa sen etukäteen selvittää.)
Mutta tuon sukupuoliasian kanssa taisi kuitenkin käydä hassusti... Lääkäri antoi meille mukaan ultrakoneella ottamansa kuvat: kolme kuvaa vauvasta ja sitten sellaisen kuvan, johon on listattu vauvan mittoja (BPD 47,8mm, HC 183,3mm, AC 142 mm ja FL 31,9mm. Mitähän noi lyhenteet tarkoittaa?) ja sen semmoista. Siinä samaisella sivulla on myös kohta SEX: FEMALE. Sanokaapas mulle, mitä muuta se voisi tarkoittaa kuin lapsen sukupuolta? Jäi vähän sekava olo, ja jotenkin tyrmistynyt siitä, että sukupuoli selvisi ihan hassusti (meni iltapalapöydässä teet väärään kurkkuun).
Ja muuten vielä, onko teille informoitu, että ultraan pitää mennä rakko täynnä? Mulle ei kukaan sanonut mitään. No, esikoisen ultrasta oli jäänyt sellainen muistikuva, että jompaankumpaan ultraan piti mennä rakko täynnä, joten menin äitipolille pissihädässä. Kysyin asiaa siitä hoitajalta ja hän sanoi, että saan käydä vessassa. Viisi minuuttia myöhemmin lääkäri valitti tutkimusta tehdessään, että on vaikeaa saada lapsen pään mittoja, koska rakkoni on tyhjä (no varmasti oli!) ja vauva tunkee päätään rakon taakse... Pahus. Lääkäriä kyllä selkästi ihmetytti, että hoitaja oli luvannut minut vessaan...
Että tällaisia kuulumisia minulle. On ollut tosi kiva lukea teidän muiden kuulumisia. Tsemppiä teille, jotka vielä odottelette rakenneultraa. On ihanaa kuulla, että lapsella on kaikki ok.
t. mammali ja masuasukki 20+0 (Puolivälissä mennään!)
Tosiaan, tällainen tyhmä asia mietityttää. Osaisko joku selvittää.
Sanotaan, että lapsivesi uusiutuu ja että sitä tihkuu kudoksista lisää. Mihin se vanha menee? Vai pysyykö se kaikki siellä kohdussa ja määrä lisääntyy vaan? En oikein hahmota tätä lapsivesiasiaa... :-)
Me on päätetty ettei haluta tietää sukupuolta etukäteen (tai siis nimenomaan minä en halua). Toivottavasti ei käy yhtä hassusti kun mammalilla että se sitten lukee papereissa :) Noita lyhenteitä oli lueteltu jossain nettisivuilla, mutta enhän mä enää muista missä... Sukupuolesta vielä sekin, että en voi ymmärtää miksi pojalle pitää olla vaaleansinistä ja tytölle vaaleanpunaista :), ei mulle ainakaan värit mitenkään sukupuolisidonnaisia ole! Ja meinaan kyllä ostaa vaatteita (ihan kaiken värisiä) ennen kuin käärö on sylissä, en toki mitään prinsessamekkoja kuitenkaan :)
Jostain luin joskus että ultraan pitäisi mennä rakko täynnä, mutta enpä ole mennyt eikä siitä mitään sanomista ole tullut (2 ultraa ollut).
Lapsivesiasiaa olen miettinyt minäkin :) Osaakohan kukaan kertoa? Kai se "vanha vesi" sieltä jonnekin menee kun kerran sanotaan että vesi uusiutuu...
Mulla on ollut suolen kanssa päinvastaisia "ongelmia", eli isommalla hädällä täytyy käydä enintään vain kerran päivässä (ja sitten sitä tavaraa tuleekin odottelemalla ihan reippaasti).
Mutta suurin ihmetys on ollut se, että liikkeet alkoi tuntumaan toissapäivänä! Nyt on joka päivä tuntunut liikettä varsinkin tässä iltakuuden aikoihin, mutta myös muulloin. Kyllä on mukava huomata että ilmeisesti siellä on kaikki ainakin sen verran hyvin, että liikettä löytyy :)
Tulisi äkkiä maanantai, kun on silloin neuvola! Olen miettinyt sikainfluenssarokote-asiaa jonkin verran, ja vähän taipuvainen sille kannalle, etten halua sitä. Toisaalta sitten taas...
Nyt täytyy mennä loihtimaan omenoista jotain, ennenkun menevät piloille. (On muuten ruokahalukin parantunut kummasti viime viikkoina!)
Taateli 17+6
Musta oli kiva tietää sukupuoli, kun on jo molempia "laatuja".Tytön vaatteet ovat lähteneet jo kiertoon, joten nyt hankitaan sitten uusia ja vastaavasti voin lahjoittaa poikien vaatteet lähtee eteenpäin. Kaapit on muutenkin pullollaan, kun olen kauhea hamsteri.
Toivottavsti kyselevät, että haluaako vanhemmat tietää sukupuolen. Mun kaverilla kävi niin, että mies ei halunnut tietää, mutta Tammisaaressa kätilö toi valmiiksi sinisen peiton saliin, niin mies arvasi, että poikaahan tässä toimitetaan..
Lapsivesipunktiossa on kohta, jonka saa rastittaa haluaako tietää sukupuolen vai ei ja jos ei, niin peittävät tuloksista sen tiedon.
Mä kävin tänään kirppiksellä ja tein löytöjä. Melkein kuin uusia vauvan vaatteita oli jopa ihan merkkivaatteita ja edullisesti :)En voinut vastustaa kiusausta, kun tuskin loppuvuodesta olen edes siinä kunnossa, että haluan lähteä kauppoihin ja jos lapset vielä sairastelevat.Ompahan jotain jo hankittunakin.
T:Lauris rv 20+3
Hei taas kaikille!
me käytiin rakenneultrassa tällä viikolla ja kaikki näytti olevan hyvin. Ihana oli ihmetellä pikkuisia varpaita ja käsiä. Helmikuuta ei millään jaksaisi odottaa. Sukupuoli haluttiin tietää ja tyttö näyttäis olevan tuloillaan. Siitä en tiedä, kuinka varmoja noi määritykset on. Tuntuu ainakin siltä, että aina liikkuu niitä tarinoita että synnytyksessä onkin oottanut yllätys. Meille kätilö sanoi, että ei enää kysy ihmisiltä "haluatteko tietää" eli kai aika moni on myös haluamatta.
Ja siitä rakkoasiasta... en sen enempää tiedä, mutta kätilöopistolla on ainakin seinät täynnä kylttejä, joissa lukee, käythän ennen ultraa vessassa, joten kai täällä on ainakin tapana tyhjentää ennen ultraa.
Mulla on tän viikon ollut jalat aika kipeänä. En tiiä johtuuko raskaudesta vai ihan muusta, mutta joku oli laittanu vinkkii niistä tukisukista ja niitä pidin pari päivää ja vaikuttaa kyllä helpottavan. Niveletkin on alkanut naksumaan ja kai sekin kuuluu "taudin kuvaan".
Ja mullakin on ollut jonkin verran tuota ruuan jälkeistä "ripulia", mutta niin on kyllä ollut joskus ennen raskauttakin. Kai jotkut ruoka-aineet aktivoi vatsan tai jotain.. mmitään logiikkaa en ole kyllä asialle löytänyt ja aika epämiellyttävä vaiva, joskin helpolla hoidettava, jos vaan vessoja vapaana lähellä.
Alkuraskaus sujuikin niin oireettomasti, että nyt sitten on varmaan aika kärsiä... huh. no toivottavasti vaivat ei tästä paljoa pahene.
Eilen oli gyne ja ultra (asun siis Keski-Euroopassa, ei ole neuvoloita). Kaikki oli hyvin, vauva on kasvanu hyvin! Sukupuolta ei vieläään uskaltanut varmuudella sanoa, mutta tytöltä näyttää. Eli meidän perheseen kolmas tyttö. Oishan se poika ollutkin jo liian suuri elämänmuutos...;)
Tokihan vielä voi tulla ylläri ja jotain löytyäkin haarovälistä seuraavissa ultrissa... Tänään kiersin lastenvaatekirppistapahtumassa ja ostin ensimmäiset vauvanvaatteet: vaalenapunaisen fleecehaalarin,koko 60 (jossa ruskeita kukkasia) ja Hilfigerin fleecetakin kokoa 80 cm. En viitti paljoa ostella- ensin käytävä läpi kaikki jo olemassa olevat tyttöjen vauvavaatteet! Ja sitten kun tietää miten sukulaiset innostuu ja laittaa pakettia. Kehtaanko esittää sukulaisille toiveen, että jos haluavat muistaa niin hankkisivat jo vähän isompa vaatteita? Kuopus syntyi kesäkuussa 2007, niin heinäkuun alkupuolella tätini lähettää todella söötin body-mekkoyhdistelmän kokoa 56 cm ja kapeaa mallia - Kuopus oli reilua kuukautta aiemmin ollut syntyissään jo 53 cm ja melkein 4 kg....Ei mennyt päälle, ei...
Mies on työreissussa reilun viikon, minä oon yh:nä. Onneksi on jo pahimmat alkuraskuasvaivat takanapäin, nyt on tarmoa täynnä. Sisustus ja ruuanleitto/leipomiskohtaukset ovat alkaneet....
mutta yleensähän nuo varsinaiset raskausvaivat alkavatkin vähän myöhemmin raskaudessa, eli ei ihan vielä ensimmäisellä puoliskolla. Virtsatieinfektio ei nyt tietenkään kysy, onko raskaana vai ei - mutta mulla kun oli ensimmäisessä raskaudessa proteiiniurea, ensimmäiset merkit alkoivat joskus kuukautta ennen laskettua aikaa. Eikä taidettu Helsingissä silloin joka kerralla ottaa virtsaa ja verikoetta muutenkaan, niistä kun mentiin aina labraan, eli th ei katsonut itse. Tämähän on ihan neuvolakohtaista.
Toki mulle on sanottu, että jos jotain erityistä huonovointisuutta tai kremppaa on, saa ja pitää ottaa yhteyttä sovittujen käyntien välilläkin.
Närästyksestä ja lääkkeistä: Itse tarkistan aina lääkeinfosta tai pharmacasta, saako käyttää raskaana ollessa vai ei. Magnesiamaitoa saa ("perustellusta syystä"), itse olen toistaiseksi ottanut vain yhden tai kaksi lusikallista päivässä, enkä joka päivä. Aikuisen annos on 4 * 15ml. Mulla tyhjä vatsa ei pahenna, mutta kaikki hapan sen sijaan kyllä. Närästys on tosi inhottava vaiva :(