Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta toppahaalaria lapsi tarvii?

Vierailija
13.09.2009 |

Lueskelin tuota keskustelua jossa joku sanoi ostaneensa 4 tai 5 haalaria. Tarviiko niitä OIKEASTI niin monta?

Minulla on vasta ekan lapsen eka talvi taaperona tulossa (viimetalvena vauva siis) ja en kyllä osannut ajatella että niitä tarvisi olla monta. Meillä on yksi tuolla odottamassa, pitäisikö olla useampi ja kuinka monta?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mä tulkitsen sen tän niin, että himoulkoilijat todennäköisemmin panostavat enemmän myös lastensa ulkoiluvaatteisiin ja ovat valmiita maksamaan ominaisuuksista, joita pitävät tärkeinä. Ja koska ovat himoulkoilijoita, tarvitsevat siten monta pukua. Minusta olisi siten aika luonnollista, että monen puvun tarvitseminen menisi käsi kädessä sen kanssa, että niiden laatua pidetään tärkeänä.

Onhan usein paljon ulkoilua harrastavilla aikuisillakin monet hyvät ulkoiluvaatteet, kun vain puistossa seisoskelevalla yksi halpa markettituulipuku. Jälkimmäinen pärjää hienosti yhdellä tuulipuvullaan, koska käyttää sitä vähemmän ja vähemmän vaativissa olosuhteissa. (Eikä ehkä tiedä paremmasta.) Toinen "tarvitsee" nuo kaikki monet pukunsa, koska käyttää vaatteitaan eri tavalla ja enemmän.

Mä olen ainakin huomannut, että olen alkanut kotiäitinä harkitsemaan kalliimpia ulkoiluvaatteita, kun tähän saakka pärjäsin hienosti vähemmällä määrällä halvempia, vaikka ulkoilinkin.

t. Remu-pojan äiti markettituulipuvussaan hiekkalaatikon laidalta.

Vierailija
2/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta (3 - 7 v) ja kaikille on aina ollut yhdet haalarit tai isompana yksi kaksiosainen toppapuku. Ulkoilevat päivittäin ja ovat päiväkodissa / koulussa. En todellakaan ole koskaan ymmärtänyt, mihin tarvitsisimme toisia haalareita. Ei meillä haalareita pestä kuin muutaman kerran talvessa. Kurakelillä on kurahousut ja kosteussuojatuista puvuista voi liat pyyhkäistä pois ilman pesuakin. Rahasta tämä ei meillä ole kiinni, en vaan viitsi hankkia tarpeetonta tavaraa.

Missä ihmeessä te, joilla on kahdet tai useamat talviasut, säilytätte niitä? Etenkin jos lapsiakin on useampi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siksi, että ovat likaisia.

Meillä käy usein joku näistä:

- Vaatteet ovat kurassa, varsinkin alku- ja lopputalvesta jatkuvasti. Ei auta, vaikka olisi kurahousut, koska silloinkin hihat ja yläosa ovat kurassa. Ja sadetakki tekee turhan tönköksi. Mieluummin pesen haalarin. Ja pitäisihän se sadetakki ja kurahousutkin pestä, joten pyykkimäärä ei oleellisesti vähenisi. Meillä ei ole kunnon tiloja "pyyhkiä" ja kuivatella kolmen lapsen kuraisia ulkovaatteita, sillä niitä pyyhityistäkin tai suihkutetuista tipuu kuitenkin kuraista vettä. Pesukoneen jäljiltä ovat puhtaita eivätkä tiputtele kuravettä.

- Pissavahingot. Valitettavasti meillä on pienillä aina sattunut niitä. Eivät joko malta tulla ajoissa sisälle tai sitten "olosuhteiden pakosta" lirahtaa. Syynä voi olla pitkä ulkoilu, kotimatka tai vastaava.

- Ei meillä muutenkaan haalarit olisi raikkaita vain pari kertaa vuodessa pesemällä. Johan niissä kaulukset likaantuu ym., jos kuukausia käyttää pesemättä.

Ja meillä ulkoillaan useamman kerran päivässä ja illalla käydään harrastuksissa ym., joten ei ole mahdollista jäädä odottelemaan sen ainoan likaantuneen haalarin kuivumista.

Sopivatksi määräksi ulkovaatteita olen todennut sen monen muunkin mainitseman 2 haalaria + kaksiosainen -yhdistelmän alle kouluikäisillä. Eskarilla ehkä 1 haalari ja 2 kaksiosaista tai 1 takki + kahdet housut.

Nut meille tulee pienimmälle varmaan enemmän haalareita, sillä ennestään on 2 haalaria, jotka mahtuvat vielä, mutta kasvunvaraa ei ole. Kevätpuolelle ostan sitten uuden. Tykkään muutenkin tehdä niin, että syyspuoli käytetään "vanhoja" talvivaatteita (lapsen omia edellisen talven, jos mahtuvat, tai esim. sisaruksilta kierrätettyjä) ja sitten otetaan tuliterät käyttöön, kun "kunnon talvi" ja kylmät alkavat. Harmittaisi laittaa uusi haalari syksyn pahimpiin kurakeleihin, ei se sitten talvella olisi lämmin. Hiekka tuhoaa myös vedenpitävyyden helposti...

Ei siitä tuolla tahdilla iloa riitäkkään koko talveksi... Kosteussuojatuista voi liat pyyhkiä heti käytön jälkeen pois ja ei kosteussuojattuihin voi vetää kurikset tarvittaessa päälle.

Vierailija
4/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on refluksi, joten oksentaa paljon:(

Vierailija
5/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta on hyötyä, jos se yksi kastuu tai on pesussa (ja olisi hyvä kun se toinen ei olisi mikään kosteussuojattu, vaan sellainen, jonka voi aina kuivata nopeasti tilanteessa kuin tilanteessa). Kolmannesta voi olla iloa joissain tilanteissa esim mökkihaalarina tms. Neljäs ja viides ovat sitten ihan pelkkaa huvittelua. Niitä ei voi sanoa kenenkään TARVITSEVAN. Mutta ei niitä missään kiellettykään ole, jos kerran rahat riittävät. Saahan vaatteita hankkia.

siinä kun muitakin? lisäksi jos ei kastu niin ei tarvi kuivatakkaan.

Vierailija
6/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 92cm pojalle 98cm Reimatecin kevyttoppahaalari, jonka kanssa mennään syksystä fleecepuvun kanssa kevääseen ja myös talven pikkupakkasilla. Kovimmille pakkasille on 104cm (pienempi) tähtiJonathantakki+98cm Remu-housut yhdistelmä. 1 98cm TähtiJonathanvarapuku on vielä, joka ei kyllä mene kovimmilla pakkasilla ilman villapukua millään.

Kaikki ovat käyettyjä, paitsi Remu toppahousut jotka hommasin alesta 15e, ja Reiman play layers fleecehaalari 29e. Hintaa näille talvivaatteille tuli yhteensä 115e eli samanverran kun yhdelle uudelle reimatecille. Ja tuossa summassa on myös nuo fleece- ja villapuvut.

Kun kierrän kirppareita ja alemyyntejä, ostan varastoon aina koska kasvaahan lapsi kuitenkin.

Joo ja takki menee enstalvenakin vielä, muut ei varmaan.

Meillä ei ole omaa pesukonetta kun kylppäriin ei mahdu, ja alakertaan ei pääse aina kun huvittaa. Lisäksi lapsi on pväkodissa, ja käy isällään joka 2. vkonloppu. Eli on monenlaista pukijaa, ja hyvä olla varavaatetta jos sitten itse huomaankin aamulla pukiessa että kas, puku on märkä/likainen jne pesuntarpeessa.

Vierailija
7/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmälläkin varmasti pärjää, mutta itse olen kokenut sen meille sopivaksi määräksi. Eli meillä kolme haalaria päiväkoti ja piha käyttöön. Kun olivat kuraisia saattoi toisen huuhdella toisen laittaa päälle ulos.

Sen lisäksi oli 2 kaksiosaistapukua (takki ja housut) niitä käytettiin kauppa, kyläily ym. reissuilla. Kaupassa on helppo ottaa takki pois, jolloin ei tule liian kuuman. Haalarin on hankalampi kaupassa.

Yhdelläkin varmasti pärjää, mutta jos siihen tuleekin pissavahinko tai kakka valuu vaipasta läpi ja joudut laittamaan sen pesuun. Teillä olisi viellä iltäpäivästä menoa vaikka lääkäriin, neuvolaan ym. niin mitäs sitten laitat lapselle päälle? Eli sanoisin että kaksi talvipukua kannattaisi vähintää olla.

Vierailija
8/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että usein nämä jotka "eivät tule toimeen" kuin väh. kolmella haalarilla ovat näitä molo, ticket ym. tyyppejä? Mitä se kertoo molosta ym.? Meillä pärjätään yhdellä travallen remulla :)

Meillä ei ole koskaan ollut moloa ym. vaan viime talven haalarit oli Remu, Lassie g-tech ja Reimatec.

Minä siis se sama joka kirjoitti jo aiemmin samalla otsikolla.

Vierailija
9/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mä tulkitsen sen tän niin, että himoulkoilijat todennäköisemmin panostavat enemmän myös lastensa ulkoiluvaatteisiin ja ovat valmiita maksamaan ominaisuuksista, joita pitävät tärkeinä. Ja koska ovat himoulkoilijoita, tarvitsevat siten monta pukua. Minusta olisi siten aika luonnollista, että monen puvun tarvitseminen menisi käsi kädessä sen kanssa, että niiden laatua pidetään tärkeänä. Onhan usein paljon ulkoilua harrastavilla aikuisillakin monet hyvät ulkoiluvaatteet, kun vain puistossa seisoskelevalla yksi halpa markettituulipuku. Jälkimmäinen pärjää hienosti yhdellä tuulipuvullaan, koska käyttää sitä vähemmän ja vähemmän vaativissa olosuhteissa. (Eikä ehkä tiedä paremmasta.) Toinen "tarvitsee" nuo kaikki monet pukunsa, koska käyttää vaatteitaan eri tavalla ja enemmän. Mä olen ainakin huomannut, että olen alkanut kotiäitinä harkitsemaan kalliimpia ulkoiluvaatteita, kun tähän saakka pärjäsin hienosti vähemmällä määrällä halvempia, vaikka ulkoilinkin. t. Remu-pojan äiti markettituulipuvussaan hiekkalaatikon laidalta.

Enkä ole Molo äiti vaan minulle tärkeitä ovat juuri vaatteen vedenpitävyys ja hengittävyysä. Lapsilla haalareina Reimatec, Raiski Drymaxx ym. Mutta Moloa ja tickettiä ei ole vielä ollut:)

Vierailija
10/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatteko te siis vähintään joka toinen vuosi (kun siis ovat edelliset jääneet pieniksi) uudet VIISI haalaria? Jos on vaikka 3 lasta, niin sehän tekee jo 15 haalaria?

Uskomatonta.

Vierailija
11/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi + kauppatakki pärjää loistavasti, eikä muuta kaipaa. (Mutta meilläkin on ensi talvena varmaan se viisi, koska satun olemaan kotona, ja minusta on hauskaa ilahduttaa omaa päivääni pukemalla välillä eri puku.)

Vierailija
12/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle riitti taaperona mainiosti yksi haalari. Käytti vaippaa joten ei vielä pissavahinkoja. Ensimmäinen lapsi joten ulkoili vain kun äitikin oli ulkona (ei siis kovin huonolla säällä). Oli aikaa laitella kurikset hyvin ja muutenkin huoltaa vaatteet aina hyvin heti ulkoilun jälkeen.

Seuraavat lapset ovat tarvinneet enemmän haalareita. Koska esikoinen haluaa isompana ulos kelillä kuin kelillä niin pienemmätkin ulkoilevat enemmän nyt. Ja äiti ei kerkeä aina laitella vaatteita niin huolella (taapero kerkesi välillä ulos ilman kuriksia jne).

Ihan vinkkinä että voit hyvin hommata vasta myöhemmin toiset haalarit jos koet ne tarvitsevasi. Tai sitten osta "isot" varahaalarit. Ei niin nättiä mutta menevät sitten useampana talvena eikä jää turhaan käyttämättömiksi jos ei tarvita.

t. kolmen lapsen äiti joka välttelee "turhien" vaatteiden hommaamista laiskuuttaan

Vierailija
13/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 haalaria ja se on meille sopivasti. Ei tartte sitten miettiä että mitä jos likaantuu, ei tartte säästellä, saa mennä säällä kuin säällä ulos, eikä myöskään kyllästytä kattoa yhtä kämästä haalaria koko talvea.

kauheeta olis jos ei pääsis iltapäivällä ulos, kun aamupäivällä olisi haalari kastunut-kääk!

Vierailija
14/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jo hankkinut molemmille kolmet ja vielä hankintalistalla vähintään yhdet. Ihan siksi että ei tavitse sitten miettiä milloin pesis tai olla pulassa kertaakaan.

Vierailija
15/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee niin että ehtii kuivua seuraavaksi päiväksi. Olisi mulla ollut joku ed. talvena käytettykin vielä mahtunut, mutta ei tullut pidettyä. Jos haluaa, niin kirpparilta voi sen toisen miksei ekankin ostaa halvalla. Tosin jos on usein pesty, voi olla turhan ohut. toisaalta jos on leuto talvi, voi lapsi tykätä enemmän siitä ohuesta.

Vierailija
16/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta puolustuksekseni kerron, että mulla on vasta just 1v. täyttävä esikoinen. En mitenkään ajattellut, että jotkut keväällä ostamani mahtuisivat vielä päälle. Ja sitten kirppareilta ja aleista teen löytöjä: ostan etukäteen. Ja mä vähän luulen, että lapsi tarvitsee vielä tänäkin talvena eri kokoja, noin pieni kasvaa vielä hurjaa vauhtia!

Sitten tietty eri keleille ja eri tilanteisiin pitää olla.

Viime talvena oli kaksi varsinaista toppapukua: 56- ja 62cm.

Nyt tulevaksi talveksi on äitiyspakkauksen haalari varalle (sovitin juuri ja hihat&puntit käännettyinä on hyvä, mahtuu siis varmasti koko talven. Lapsi käyttää pääasiassa 74cm vaatteita nyt. "Ykköshaalariksi" ostin tammikuun alesta sellaisen ei niin vauvamallisen ja sellaisella kankaalla, joka pitää hiukan kosteutta ja ainakin tuulta. Ei mitään tecciä siis vielä, en ajatellut, että tuon ikäinen tarvitsee. Se on vielä liian iso 80cm.

Kaksi haalaria siis!

Mutta; kaksiosaisia ja takkeja sitten onkin enemmän.

-74cm Lassien suprafill, kaksiosainen. Ostettu keväällä alesta, ei ollut silloin käyttöä. Ajattelin, että menis sitten syksylläkin. Siis esim. marraskuu, nyt on vielä liian kuuma. Housujen puntit oli ihmeen lyhyet, eli voi olla, että alaosaa ei sitten tule käytettyä.

-68cm villakangastakki. En arvannut, että menisi vielä, mutta on pidempää mallia ja hihat pitkät -> sopii siis täydellisesti vielä hoikalle tytölle! Toinenkin nätti 68cm takki vois sopia vielä, ne tekee niistä yleensä niin isoja.

-Irtotakkeja ja yhteen sopivia (neutraalilla värityksellä) toppahousuja on kanssa. Nämä kirppikseltä tai saatuja. Toppahousuja kolmessa koossa: 68cm, 74cm ja 80cm. Pienimmätkin menee vielä, kun reilua kokoa. VOi olla, että suurimmat jää käyttämättä, kun ovat kanssa reilua kokoa. Mutta nämä tulivatkin serkulta saadussa pussissa.

-Nättejä, hyväkuntoisi takkeja tosiaan tuli osteltua, kun en edes muistanut, että monta meillä oli. Se Lassien takki varmaan tulee käyttöön, vaikka housut oliskin lyhkäiset. Sitten on Next 6-9kk (reilu, varmasti menee alkutalven), Benetton 82cm, tämä vielä iso, kevättalvesta varmaan hyvä.

No joo: varmaan tulevina talvina menee 1 koko/talvi, eli ei tarvii eri kokoja. Ja sit ehkä osaa arvioidakin sen koon paremmin, ajoissa kun siis usein ostan. Nyt mua harmittaa, ettei ole 74cm talvihaalaria, tai siis siinä tapauksessa, että kylmät tulisi pian. Toki toi Lassien asu sit varmaan menee, jos puntit ei liian lyhyet.

Vierailija
17/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyttemmin on ollut yksi haalari ja yksi takki-housu-yhdistelmä. Ja vielä jos saa eripaksuisina niin parempi, voi käyttää sään mukaan. Yhdellä pärjää loistavasti, mutta takki ja housut kätevä kaupungissa ja kirjastossa, jos ei halua söpöstelykamoja (me liikutaan kävellen joka paikkaan, siksi söpöstelyt jäis käyttämättä).

Vierailija
18/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haalari ja kaksiosainen puku. Haalari enimmäkseen käytössä, kaksiosainen silloin kun haalari on pesussa, mutta ei sitä usein pestä. Kaupunkitalvitakki on sitten vielä erikseen, eli kun kyläillään tms, niin ei olla toppatamineissa.

Vierailija
19/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 3 housut, 3 takkia 4-vuotiaalla, 3-vuotiaalla on 3 haalaria, kolmet housut ja kaksi takkia ihan ulkoiluun, sitten on hienosteluvaatteet erikseen.

Meillä sattuu silloin tällöin pienemmälle pissavahinkoja ja vaikka haalarimme ovat huippulaatua, silti joskus pääsee lahkeesta vesi sisään ja joutuu kuivaamaan tai pesemään.

Lisäksi olen vaihtelunhaluinen enkä halua lastani pukea vain kahteen haalariin koko talvea.

Minusta kukin voi vapaasti sinnitellä yhdellä haalarilla jos haluaa eikä ole muuhun varaa.

Kahdella kyllä jo pärjää miten kuten ja riippuu myös lapsesta ja hänen kehitysvaiheestaan.

Vierailija
20/45 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt 6v. ja 9v. ja onnellisesti ovat hengissä.

En näe turhempaa asiaa, kun tuhlata rahaa johonkin haalareihin. No saa joku ostaa ne sitten halvalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä