Minut irtisanottiin - miten irtisanomisajan palkka, lomarahat ym. menee?
Näin kurjasti siis kävi että minut irtisanottiin taloudellisista ja tuotannollisista syistä :(
Irtisanomisaikani on 1 kk, saan siis tuolta kuulta myös normaalin kuukausipalkan, eikö? Olen ollut tässä äitiyslomalla ja hoitovapaalla, joten minulla on ollut kertyneenä lomapäiviä 25 pv; miten näiden kanssa toimitaan? Saanko nämä rahana? Ja kuinka paljon nämä käytännössä ovat, miten lasketaan kuukausipalkasta?
Kiitos paljon asiasta tietäville avuliaille :)
Kommentit (36)
välittömsäti viimeisenä työpäivänä.......
Jos joudut odottelemaan rahojasi jollain verukkeella, esim. seuraavaan palkanlaskentaan niin EI KÄY!!!!!
irtisanomispalkka on saatava välittömästi viimeisen työpäivän jälkeen.....
Muuten saat odotteluajalta täyden palkan enintään viikon ajalta ;)
välittömsäti viimeisenä työpäivänä.......
Jos joudut odottelemaan rahojasi jollain verukkeella, esim. seuraavaan palkanlaskentaan niin EI KÄY!!!!!
irtisanomispalkka on saatava välittömästi viimeisen työpäivän jälkeen.....
Muuten saat odotteluajalta täyden palkan enintään viikon ajalta ;)
mies sai korvauksia kun irtisanottin to ja rahat tilillä vasta ma
niin tiedoksi että rahana maksettu loma vaikuttaa työttömyyskovauksen maksuun siten että saat rahaa vasta karenssin plus lomapäivien jälkeen.
Ainahan näitä legendoja on liikeeellä.
mies sai korvauksia kun irtisanottin to ja rahat tilillä vasta ma
Eihän se työnantajan vika ole jos ukollasi on toisessa pankissa tili.
Ei ole mun leivältä pois.... Kunhan vaan kerroin ystävällisesti pikku yksityisen lainkohdan joka on kyllä ihan kaikkien kansalaisten luettavissa palkkalaista ;)
viimeisenä työpäivänä, sen ei kuitenkaan tarvitse olla samana päivänä tilillä.
Odotusajan palkka
Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Työsuhteen päättyessä päättyy myös palkanmaksukausi, joten työsuhteesta johtuneet saatavat on maksettava työsuhteen lakatessa. Jos saatavien suoritus viivästyy, työntekijällä on oikeus saada korkolaissa tarkoitetun viivästymiskoron lisäksi täysi palkkansa odotuspäiviltä, enintään kuitenkin kuudelta kalenteripäivältä.
Jos työsuhteesta johtuva saatava ei ole selvä ja riidaton tai jos viivästyminen on johtunut laskuvirheestä tai laskuvirheeseen rinnastettavasta erehdyksestä, työntekijällä on oikeus odotuspäivien palkkaan vain, jos hän on huomauttanut viivästymisestä työnantajalle kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä eikä työnantaja ole suorittanut saatavaa kolmen arkipäivän kuluessa huomautuksesta.
irtisanomista putiin oikeudessa ja tämä oli yksi oikeuden päätöksistä. Tähän irtisanomiseen liittyi paljon muitakin rikkeitä.
14 §
Palkanmaksukausi työsuhteen päättyessä
Työsuhteen päättyessä päättyy myös palkanmaksukausi. Työsuhteesta johtuvan saatavan suorituksen viivästyessä työntekijällä on oikeus saada korkolain (633/1982) 4 §:ssä tarkoitetun viivästyskoron lisäksi täysi palkkansa odotuspäiviltä, enintään kuitenkin kuudelta kalenteripäivältä.
Saat lomakorvauksen pitämättömistä lomapäivistä, joka lasketaan jakamalla kuukausipalkka luvulla 25 (ellei tessissä ole muuta jakajaa). Todennäköisesti et saa lomarahaa, mutta se kannattaa tarkastaa oman alasi tessistä.
Mutta työnantaja ilmoitti että lakkauttavat koko työyksikköni, joten minulla ei siis ole paikkaa jonne palata hoitovapaan jälkeen. Eli irtisanomisaikana alkaa sinä päivänä kun minun oli tarkoitus palata töihin. Tuona päivänä alkavalta kuukaudelta varmasti saan irtisanomisajan palkan??
Lomarahojen kanssa tässä lähinnä nyt pähkäilenkin, miten menevät, kun plakkarissa on tosiaan 25 kertynyttä lomapäivää.
Jos joku vielä tietää irtisanomisajoista; luin laki24.fi -sivustolta että jos työsuhde on jatkunut yli 8 vuotta, irtisanomisaika olisi 4 kk. Onko tämä yleispätevä sääntö vai ohittaako työsopimus tämän? Itse olen ollut työssäni yli 8 v., mutta katsoin työsopimustani että siellä oli merkattu irtisanomisajaksi sekä työntekijälle että työnantajalle 1 kk eikä mitään muita mainintoja. Tietääkö joku, miten menee?
... määräytyy TESin mukaan _jos_ ei ole työsopimuksessa muuta sovittu.
Käsittääkseni pääsääntöisesti (ja myös käytännössä, kun olen itse irtisanoutunut) lomarahat maksetaan työsuhteen päättyessä niistä lomapäivistä, jotka ovat kertyneet jo päättyneeltä lomanmääräytymiskaudelta. Siis, jos on ns. "vanhoja" lomia, niin niistä tulee lomarahat, ja lomapäivistä, jotka ovat kertyneet kuluvalla lomanmääräytymiskaudella ja joita ei vielä olisikaan voinut pitää, ei makseta lomarahoja.
Mutta huomasinkin ap:n kirjotuksen työyksikön lopettamisesta.
Tsemppiä ap, toivottavasti saat uuden työpaikan kun haluat palata töihin. Itse olen kiitollinen kun kaksi lasta tulivat pienellä ikäerolla, olen yhteensä 4,5 vuotta äitiyslomalla/hoitovapaalla ja työpaikka odottaa koko ajan.
tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia, jos yrityksen toimita loppuu kokonaan.
Siis vain oma muutaman hengen työyksikköni lakkautettiin, ei koko isoa yritystä. Ja kun minua ei tällä hetkellä siis hoitovapaan takia voida suoraan irtisanoa, niin miten sitten kun olisin palaamassa takaisin töihin? Saako työnantaja silloin suoraan irtisanoa minut järjestämättä uusia yt-neuvotteluja? Töihinpaluuseeni on siis aikaa vielä yli puoli vuotta..
t. ap
mutta mitään lomaltapaluurahaahan ei tuosta käsittääkseni saa?
Kk-palkka jaetaan 25llä ja kerrataan pitämättömien lomapäivien määrällä.
Mutta minä en ole mikään palkanlaskija, jos sellaisia on linjoilla voivat korjata jos olen muistanut väärin.
Mutta työkkäri sitten laskee että jos saat esim työsuhteen päättyessä lomarahaa 30 päivältä niin sitten saat työkkärirahaa vasta tuon 30 päivän jälkeen - se kannattaa ottaa huomioon jo siinä vaiheessa kun lopputili kolahtaa pankkiin!
Kaikkea hyvää sinulle!