Mihin aikaan 4-vuotiaasi menee iltaisin nukkumaan? Koti- vai päivähoidossa?
Kommentit (47)
Kotihoidossa, sänkyyn klo 20, nukahtaa yleensä 20.30 mennessä iltasadun jälkeen.
Meillä kyllä nukutaan aamulla pitkään, jos illalla valvotaan.
Meillä poika 4,5-vuotias menee nukkumaan noin klo 22.00 ja joskus myöhemminkin. Teen vuorotyötä ja lapsi haluaa odottaa, että näkee äitin vielä illalla ennen nukkumaanmenoa. Välillä tehdään sitten iltatoimiakin vasta klo 21 jälkeen, kun olen tullut kotiin töistä. Lapsi nukkuu päiväkodissa päiväunet. Aamulla vaikka menisinkin vasta iltavuoroon, niin päiväkodissa on toivottu, että veisin lapsen klo 9.00 sinne, koska siellä on aamupäivisin niin paljon ohjelmaa. Silloin heräämme klo 8. Jos olen aamuvuorossa ja lapsi viedään viim. klo 7 hoitoon ja hän nukkuu siellä päiväunet, niin kyllä silloinkin nukkumaanmeno menee sinne klo 22. Kuten vkonloppuisinkin. Mieluusti haluaisin hänen nukkuvan viim. klo 21 yöunia, mutta tässä emme niinkään ole onnistuneet, vaikka kaikkea kokeilleet. Mutta hyvin lapsi on silti jaksanut ja kehittynyt hyvin. Ja koska minulla ikävä kyllä on vuorotyö, niin olen vähän luistanut nukkumaanmenoista, koska muutenkin näemme niin vähän. Näemme niin paljon kuin mahdollista. Ja jos ollaan pelkästään kotona, niin lapsi ei nuku päiväunia lainkaan. Ellei sitten ole niin väsynyt, että nukahtaa sohvalle tai autoon. Vapaapäivänä jos oikein väsynyt, niin saattaa mennä klo 21 nukkumaan. Olikohan ihan sekava teksti.. :)
päivähoidossa, ei nuku päiväunia (emme ole kieltäneet, ei vaan nukahda).
19.30-20 ja herää 8. Kerhossa käy 9-12 ja touhuamme muuten paljon.
Mennään väsymyksen ja fiiliksen mukaan. Isä lukee juuri nyt iltasatua ja sitten nukkumaan eli varmaan tossa yhdentoista maissa.
Lapsi nukkuu aina 11h, jos ei herätetä. Aamulla siis herää kymmenen maissa. Näin meillä on aina menty ja hyvin on meidän perheelle sopinut. Lapsemme ei tosin koskaan mene nukkumaan ennen yhdeksää eli menee nukkumaan 21-22.30 tilanteesta riippuen ja herää aamulla 8-11.30.
Itsekin olemme iltavirkkuja. Menemme nukkumaan yhden maissa. Viikonloppuisin nukutaan pitkään ja arkena on pakko herätä "aikaisin", mikä meillä tarkoittaa noin klo 7.30.
11 päivää / kk hoidossa, mutta suurimman osan siis kotona.