Nyt se on päätetty: avioero.
Minä otan lapset ja muutan lähiöön kerrostaloon 3 lapsen kanssa, Mies jää yhteiseen omakotitaloon.
Kyllä näin, mulla ei ole varaa kustantaa siinä asumista ja mies ei halua lapsia. Ja mä haluan ensisijaisesti lapset, muusta voi aina neuvotella.
Sainkin jo aika nopesti tarjouksen 4h+k, asunnosta joka on rakennettu v-71. mutta se remontoidaan lattiasta kattoon ennen meidän muuttoamma, jos siis otan tämän asunnon. vuokra siinä olisi 979€/kk. Ja ihan kivalta vaikutti kun kävin katsomassa. Vaikka olisihan okt.ssa omaa rauhaa enemmän...
Kovasti nyt vain mietityttää meidän toimeentulo. Mä olen pienipalkkaisessa työssä brutto n. 1400€.
Miten me pärjätään? Palkka n.1100€+ lapsilisät n.480€ + elatusmaksut n.420€. =2000€ Siitä kun vähennetään päivähoitomaksut kahdesta lapsesta ja esikoiselle 8v. illaksi hoitaja (pääsen töistä vasta 17-19 välillä) ja vuokra niin eipä sitä paljoa jää ruokaan ja elämiseen..
Onneksi ollaan jo totuttu käymään kirppiksellä ja metsästämään punaisen hintalapun ruokia..
Ihan vaan tässä purkaudun ja vertaistukea olen hakemassa, mieli on aika maassa. Onneksi on muutama hyvä ystävä jotka ovat tukemassa. Muutamilta tutuilta olen tosin saanut aika kurjaa palautetta päätöksestä :(
Kommentit (56)
Mä olen aina luullut että asumistuki on vaan työttömille ym.
Tämä oli todella hyvä uutinen. Jäisi tuokin summa ruokaan ja lasten vaatteisiin. Ja luulisin että hoitomaksut pienenee myös. eikös setulojen mukaan mene? tähän asti olemme maksaneet täyden maksun.
TÄmä alkaa olla vaan henkisesti niin raskasta, olen laihtunut kahden viikon aikana jo 5kg.. mikään ei maistu, mikään ei huvita ja koko ajan vain itkettää ja on paha olla. Ja kuitenkin pitäisi olla töissä pirteänä ja iloisena :(
ap
niin omistat kaikesta puolet ja todellakin olet tyhmä, jos et omaasi ota.
Lapsille sen oman osuutesi otat ja heidän ei tarvitse kärsiä äidin köyhyydestä.
Ehdottomasti pyydät tulevalta ex-mieheltäsi rahaa lasten päivähoitomaksuihin (mies maksakoon puolet) sekä ruoka-rahaa ja lasten vaatetusta varten rahaa. Kun avioero astuu voimaan oikeus päättäköön kuka maksaa kenelle ja minkä verran.
Niin ja ymmärtääkseni jollei avioehtoa ole avioliiton aikana hankittu omaisuus noin suurinpiirtein lasketaan yhteen ja laitetaan puoliksi aviopuolisoiden kesken. Eli jos mies omistaa omakotitalon yksin ja sinä omistat auton, mies maksaa sinulle tasoitusta.
Myös päivähoitomaksusi tulevat olemaan todella pienet. Asumistukea maksetaan tulojen perusteella ja tulosi on tosi pienet.
Mistä mun kannattaa alkaa kysellä asianajajaa? tai avustajaa?? Mitänenytvirallisestionkaan..
Joo hölmö olen, mutta en mä ole ikinä aiemmin tarvinnut oikeudellista apua.. vaikka ehkä olisi pitänyt..
ap
Eikö asumistukeen vaikuta omaisuus?
Jos alkuperäisellä on vaikka 175000 omaisuutta, niin vieläkö tuommoisen 500 euroa saisi asumistukea?
Tästä on ollut oikeesti apua ja paljon.
eikä viestit menneet sivuraiteille niinkuin monesti täällä menee.
ap
Oikeusaputoimistosta voi kysellä. Tai sitten vaikka ihan otat keltaiset sivut ja valitset sieltä perheoikeuteen erikoistuneen lakimiehen. Maksaa muutaman satasen, mutta vastineeksi saat monia tuhansia.
Mä olen samaa mieltä, että älä mieti sitä, että mikä on ollut miehen ennen ja mikä ei. Jos sinä otat kolme lasta mukaasi hoidettavaksi, niin sinä olet se, joka tarvitsee tilaa lapsille. Ajattele, että et ota itsellesi vaan, että otat teidän yhteisille lapsille ok oloja.
niin silloinhan meidä kannattaa muuttaa vaikka pienempään omistus asuntoon. ei olisi vuokraa vain vastike ym..
ja tulevaisuudesssa voisi sitten ottaa vaikka lainaa ja vaihtaa isompaan.
Olenkohan nyt järkeilemässä asiaa oikein..
saisitte asumistukea n. 500 euroa kuukaudessa.
Bruttotuloiksi laiton 1400 ja paikkakunta Helsinki ja neliöitä 93.
Tällä kaavalla saisitte 500 euroa kuukaudessa asumistukea.
Tämä on arvio mutta lähellä totuutta kuitenkin.
No tuo 175t oli vain heitto. Minkä arvoinen talonne on ja paljon siitä on lainaa?
Mistä mun kannattaa alkaa kysellä asianajajaa? tai avustajaa?? Mitänenytvirallisestionkaan..
Joo hölmö olen, mutta en mä ole ikinä aiemmin tarvinnut oikeudellista apua.. vaikka ehkä olisi pitänyt..
ap
EIKÄ KELANTUKIA (asumistukea)
T been there and done that
iltapäiväkerhoon? Jos on siellä neljään ja sinä tulet kuudelta-seitsemältä, pärjää varmasti.
Meillä tokaluokkalainen, joulukuussa 8-v täyttävä on kolme tuntia yksin iltapäivällä ja aamullakin aika pitkään. Ei pääse kerhoon ei.
1400 euron tuloilla päivähoitomaksu on parikymppiä tai ei mitään.
Vaikuttaako omaisuus todellakin päivähoitomaksuihin? Luulin, että tulot vaan.
tutki ja hutki nää asiat huolella ja jos sulle kuuluu jostain se puolet niin ota, älä tee kuin oma äitini että ei jaksanut tapella, meillä oli todella tiukkaa ja myöhemmin äiti katui paljon ettei tapellut vaikka avioliiton aikana menetti perintönsä jne. taloon ja autoihin. Luuli että kun ne miehen nimissä ovat ei mitään saa. Jaksamisia :)
Ja jos vaikka heti maanantaina laitan eropaperit menemään, niin mitään rahoja en tuskin tule saamaan ilman virallisisa määräyksiä.
voinko silloin saada myös yh.korotusta lapsilisään ja asumistukea?? Entäpä päivähoitomaksut?
Mies ei varmaan vapaaehtoisesti anna senttiäkään minulle.
ap
saisitte asumistukea n. 500 euroa kuukaudessa.
Bruttotuloiksi laiton 1400 ja paikkakunta Helsinki ja neliöitä 93.
Tällä kaavalla saisitte 500 euroa kuukaudessa asumistukea.
Tämä on arvio mutta lähellä totuutta kuitenkin.