Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt se on päätetty: avioero.

Vierailija
11.09.2009 |

Minä otan lapset ja muutan lähiöön kerrostaloon 3 lapsen kanssa, Mies jää yhteiseen omakotitaloon.

Kyllä näin, mulla ei ole varaa kustantaa siinä asumista ja mies ei halua lapsia. Ja mä haluan ensisijaisesti lapset, muusta voi aina neuvotella.

Sainkin jo aika nopesti tarjouksen 4h+k, asunnosta joka on rakennettu v-71. mutta se remontoidaan lattiasta kattoon ennen meidän muuttoamma, jos siis otan tämän asunnon. vuokra siinä olisi 979€/kk. Ja ihan kivalta vaikutti kun kävin katsomassa. Vaikka olisihan okt.ssa omaa rauhaa enemmän...

Kovasti nyt vain mietityttää meidän toimeentulo. Mä olen pienipalkkaisessa työssä brutto n. 1400€.

Miten me pärjätään? Palkka n.1100€+ lapsilisät n.480€ + elatusmaksut n.420€. =2000€ Siitä kun vähennetään päivähoitomaksut kahdesta lapsesta ja esikoiselle 8v. illaksi hoitaja (pääsen töistä vasta 17-19 välillä) ja vuokra niin eipä sitä paljoa jää ruokaan ja elämiseen..

Onneksi ollaan jo totuttu käymään kirppiksellä ja metsästämään punaisen hintalapun ruokia..

Ihan vaan tässä purkaudun ja vertaistukea olen hakemassa, mieli on aika maassa. Onneksi on muutama hyvä ystävä jotka ovat tukemassa. Muutamilta tutuilta olen tosin saanut aika kurjaa palautetta päätöksestä :(

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole pakko maksaa yhtään mitään! Ei puolia päivähoitomaksuista eikä vaatteita! Elatusmaksut määrätään tulojen perusteella, monet ei pienituloisuutensa takia niitäkään joudu maksamaan. Ukko maksaa ne elarit, muuta sen ei tarvii, jos ei halua. Moni ukko on sellainen paska!

Ehdottomasti pyydät tulevalta ex-mieheltäsi rahaa lasten päivähoitomaksuihin (mies maksakoon puolet) sekä ruoka-rahaa ja lasten vaatetusta varten rahaa. Kun avioero astuu voimaan oikeus päättäköön kuka maksaa kenelle ja minkä verran. Niin ja ymmärtääkseni jollei avioehtoa ole avioliiton aikana hankittu omaisuus noin suurinpiirtein lasketaan yhteen ja laitetaan puoliksi aviopuolisoiden kesken. Eli jos mies omistaa omakotitalon yksin ja sinä omistat auton, mies maksaa sinulle tasoitusta.

Vierailija
42/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisesti eri osoitteessa. Päivähoitomaksu ei todellakaan ole juuri mitään, usko! Pariskunnalla muistaakseni 1600 ja risat ylimenevästä osasta...

Jos se talo on vanha, asumistuki on melko pieni. Jos talo virallisesti remontoidaan, kela korvaa isomman taksan mukaan! Asumistukeen vaikuttaa talon valmistumisvuosikin. Uudemmassa kalliimmat vuokrat jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kait se talo on ap;n myös onahan hän osansa vuosien aikana perheen elatukseen ja menoihin kantanut,

meilläkin on laskut jaettu niin et ukko maksaa lainan lyhennyksineen, minä kaiken muun ruoak vaatteet lastwnharrastukset hoitomaksut yms

ei kai se talo ukolle kuulu kun hän on ne lainet maksanut

järjetön ajattelutapa ap

eli sulle kuuluu puolet talon myynnistä kun siitä laina t vähnnetty

eli aviossa on lainat ja omaisuus puoliks aina jos ehtoaj ei ole tehty

niin ja myös ne huonekalut yms kodinkoneet yms irtaimsitoeli miettikääpä miten ne tasan jaatte,

pidä siis puolesi

Vierailija
44/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta siinä tapauksessa nyt ensin vuokralle, jos noin kiire on. Ositusperuste (lue: sen mukaan mistä omaisuuden arvo lasketan) syntyy silloin kun eka vaihe jätetään sisään, joten napatkaa siltä päivältä tilitiedot kummankin kaikilta tileiltä talteen (samoin, jos on jotain eläkevakuutuksia, säästöjä, rahastoja yms.).

Mitään yh-kokorutuksia kelalta et saa ennen kuin on uusi osoite. Omaisuutta sulla silti on, vaikka se olisikin jossain vielä kiinni, joten et varmaan myöskään asumistukea. Päivähoitomaksut menee sun tulojen mukaan vaan, kunhan teillä on erilliset osoitteet. Samaan aikaan alkaa juosta myös elatusmaksut.

Suosittelen, että

1) viet paperit käräjäoikeuteen

2) otat omaisuustiedot ko. päivältä talteen

3) etsit uuden asunnon

4) kun asunto on, niin otat heti yhteyttä lastenvalvojan sopiaksenne tapaamisista, huoltajuudesta ja elareista

5) kun on asunto, otat kelaan yhteyttä yh-korotuksen saamiseksi

6) lapsien hoitomaksut menee uuden osoitteen myötä vain sinun tuloistasi

7) ositus lakimiehen avustamana

Ps. ja jos joskus otat jonkun miehen asumaan kanssasi, niin menetät sitten esim. tuon yh-korotuksen lapsilisistä.

Vierailija
45/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Päivähoitomaksujen määräytyminen

Lasten päivähoidosta perittävä kuukausimaksu perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin ja asetukseen. Maksupäätöksen tekee päivähoidon johtaja tulolaskelman perusteella. Päivähoitomaksu määräytyy perheen koon, palvelun tarpeen sekä bruttotulojen mukaan tulorajan ylittävästä osasta seuraavasti:

Perheen koko Tuloraja euroa / kk Korkein maksu %

2 hlöä 1099 e 11,5

3 hlöä 1355 e

9,4

4 hlöä 1609 e 7,9

5 hlöä 1716 e 7,9

6 hlöä 1823 e 7,9

Perhe voi halutessaan allekirjoittaa suostumuksen korkeimpaan päivähoitomaksuun, tällöin tuloselvitystä ei tehdä.

2. Perheen koko

Perhekokoon otetaan huomioon yhteistaloudessa asuvat vanhemmat (avio- tai avopuolisot) sekä molempien samassa taloudessa asuvat alaikäiset lapset. Jos perheen koko on suurempi kuin kuusi korotetaan päivähoidon perusteena olevaa tulorajaa 107 eurolla kustakin seuraavasta perheen alaikäisestä lapsesta.

3. Maksu perustuu bruttotuloihin

Päivähoitomaksu määräytyy perheen kuukausitulojen mukaan. Maksua määrättessä otetaan huomioon palvelun käyttäjän sekä hänen kanssaan yhteistaloudessa, avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävän henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot. Lomaraha(5%) lisätään tuloksi.

Tuloina ei oteta huomioon lapsilisää, lapsen hoitotukea, asumistukea, vammaistukea, tapaturmavakuutuksen perusteella suoritettavia sairaanhoito- ja tutkimuskuluja, sotilasavustusta, opintorahaa, aikuisopintorahaa, opintotuen asumislisää, opintojen johdosta suoritettavia apurahoja ja muita vastaavia avustuksia, perhehoidon kustannusten korvauksia eika lasten kotihoidon tukea.

Tulojen vähennyksenä otetaan huomioon suoritetut elatusavut ja tosiasiallisista perhesuhteista johtuvat muut vastaavat kustannukset sekä kiinteistön luovutuksen yhteydessä määräajaksi tai elinkaudeksi pidätettty rahana suoritettava osuus (syytinki). Niiden maksamisesta on esitettävä hyväksyttävä kuitti.

Mikäli kuukausitulo on muuttuva otetaan keskiarvo pidemmältä ajanjaksolta. Yksityisyrittäjien tulee toimittaa erillinen " Yrittäjän tulonselvityslomake" liitteineen.

Vierailija
46/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun yksin 3 lapsen kanssa kolmiossa. Erossa minulle jäi 60 000 € rahaa asunnosta. Saan asumistukea 400€, kun ilman omaisuutta saisin 530€.

Vierailija
47/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi (jonka valitsit lukuisten ihanien Match.com -tuttavuuksien joukosta, ja jonka kanssa nyt asut 76m2 asunnossanne Espoossa) on ymmärtänyt tehdä avioehtosopimuksen.

Vierailija
48/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yhteys joko oikeusaputoimistoon tai yksityiseen asianajajaan. Oikeusaputoimistossa saattaa olla kyllä pitkät jonot ja jos mies ei ole yhteistyöhaluinen, kannattaa saada apu pian. Ositukseen et saa yksityistä avustajaa varten oikeusapua, mutta jos esim. elatusmaksuista joudutaan menemään oikeuteen, voit saada oikeusapua eli avustaja saa palkkionsa valtion varoista (noiden tietojen mukaan olisit sellaiseen oikeutettu tulojesi puolesta.

Avustajalta saat sitten tietoa kaikesta ositukseen ja huolto- ja elatusasioihin liittyvästä, ehdottomasti kannattaa heti, että saat tietää oikeutesi. Täällä helposti tulee sellaista vähän sinne päin -tietoa, lisäksi kunnon neuvojen antamiseen tulee olla perusteelliset taustatiedot. Ota siis heti yhteyttä maanantaina :)

Asianajajien yhteystiedot löydät asianajajaliiton sivuilta, www.asianajajat.fi

Vierailija
49/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isähän maksaa sitten lapsista elatusta laita rattaat pyörimään mahdollisimman nopeasti. En jaksanut lukea koko rimpsua, mutta oletko hakenut jo eroa? Siinä tapauksessa kipinkapin sosiaalitoimeen aika että saatte tehtyä paperit elatuksista ja sovittua tapaamisoikeudet.

Vierailija
50/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli - on mieheni älynnyt tehdä avioehtosopimuksen.

Vierailija
51/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin ukon mennä ensin oikeusaputoimistoon ja menisin sitten vasta itse perässä saadakseni maksuosoituksen voidakseni itse valita todella pätevän asianajajan eikä mitään oikeusaputoimiston keltanokkaa.

OIKEUSAPUTOIMISTOON yhteys ole hiljaa ukollesi vain toinen voi olla siellä.

Mistä mun kannattaa alkaa kysellä asianajajaa? tai avustajaa?? Mitänenytvirallisestionkaan.. Joo hölmö olen, mutta en mä ole ikinä aiemmin tarvinnut oikeudellista apua.. vaikka ehkä olisi pitänyt.. ap

Vierailija
52/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi jännä juttu tässä on. Kaikki suosittelevat selvästi käyttämään kahta lakimiestä. Me tehtiin ns. sopuositus (tulee taatusti halvemmaksi) ja käytettiin yhtä ja samaa lakimiestä. Lakimies vaan katsoi, että kaikki meni reilusti ja oikein.

Vierailija
53/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siis välttämättä helpolla synny sopu. Tosin jos ap ottaa yhteyttä asianajajaan, voidaan sen jälkeen pitää neuvottelu, jossa mies myös paikalla ja joskus sovinto syntyy jo sillä - tottakai halvinta ja järkevintä näin. Aina vaan ei sopuun päästä ja tässä sen verran suuri intressi ap:lla, että tärkeintä nyt on, että hän ottaa avustajaan yhteyttä!

Yksi jännä juttu tässä on. Kaikki suosittelevat selvästi käyttämään kahta lakimiestä. Me tehtiin ns. sopuositus (tulee taatusti halvemmaksi) ja käytettiin yhtä ja samaa lakimiestä. Lakimies vaan katsoi, että kaikki meni reilusti ja oikein.

Vierailija
54/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä myöskään saa sossusta mitään en saanut minäkään en edes lainaksi....Mutta selvisin ihan hyvin...Olin opiskelija kun erottiin toukokuussa ja kesällä en saanut rahaa mistään...mutta selvisin

Ei kun oikeusaputoimistoon yhteys ja ositus heti tekoon...Saavat puristettua sen todella nopeasti....

TSEMPPIÄ ota sinne oikeusaputoimistoon yhteys HETI

Vierailija
55/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ostanut tämän tontin jo aiemmin, mutta talo ollaan rakennettu yhdessä. Kaikissa virallisissa papereissa kuitenkin lukeee omistajana vain mieheni nimi. Paitsi laskuissa... Itse olen ollut tyhmä kun en ole ajatellut asiaa näin pitkälle. Vai onko mulla oikeus taloonkin avio-oikeuden perusteelle?? Se helpottaisi todella tilannetta. Nyt olen joutumassa ottamaan lainaa pankista jotta saan ostettua huonekalut uuteen kotiin.. ap

Miten jotkut voikin olla noin tyhmiä! Nyt äkkiä asianajajan luo selvittämään saatko talosta mitään. Viisastu jo äläkä kaikkea miehelle ilmaiseksi anna! Onko teillä aivoehto?

Vierailija
56/56 |
12.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mun kannattaa alkaa kysellä asianajajaa? tai avustajaa?? Mitänenytvirallisestionkaan.. Joo hölmö olen, mutta en mä ole ikinä aiemmin tarvinnut oikeudellista apua.. vaikka ehkä olisi pitänyt.. ap

http://www.asianajajaliitto.fi/asianajotoiminta/tarvitsetko_asianajajan