Nyt se on päätetty: avioero.
Minä otan lapset ja muutan lähiöön kerrostaloon 3 lapsen kanssa, Mies jää yhteiseen omakotitaloon.
Kyllä näin, mulla ei ole varaa kustantaa siinä asumista ja mies ei halua lapsia. Ja mä haluan ensisijaisesti lapset, muusta voi aina neuvotella.
Sainkin jo aika nopesti tarjouksen 4h+k, asunnosta joka on rakennettu v-71. mutta se remontoidaan lattiasta kattoon ennen meidän muuttoamma, jos siis otan tämän asunnon. vuokra siinä olisi 979€/kk. Ja ihan kivalta vaikutti kun kävin katsomassa. Vaikka olisihan okt.ssa omaa rauhaa enemmän...
Kovasti nyt vain mietityttää meidän toimeentulo. Mä olen pienipalkkaisessa työssä brutto n. 1400€.
Miten me pärjätään? Palkka n.1100€+ lapsilisät n.480€ + elatusmaksut n.420€. =2000€ Siitä kun vähennetään päivähoitomaksut kahdesta lapsesta ja esikoiselle 8v. illaksi hoitaja (pääsen töistä vasta 17-19 välillä) ja vuokra niin eipä sitä paljoa jää ruokaan ja elämiseen..
Onneksi ollaan jo totuttu käymään kirppiksellä ja metsästämään punaisen hintalapun ruokia..
Ihan vaan tässä purkaudun ja vertaistukea olen hakemassa, mieli on aika maassa. Onneksi on muutama hyvä ystävä jotka ovat tukemassa. Muutamilta tutuilta olen tosin saanut aika kurjaa palautetta päätöksestä :(
Kommentit (56)
Hurjalta kuulostaa asumismenot kyllä. 979 ja siihen päälle tulee sit varmaan vesi ja sähkö vielä? Itse tässä kakistelen 1500 euron asumismenojen kanssa (että uskaltaisko mennä niillä vuokralle), vaikka meitä on kaksi töissä käyvää.
Kannattaa ottaa varmaan selvää, että onko teillä mahdollisuus saada jotain tukia vielä. Samoin kannattaa tarkistaa, että paljonko noita elareita olisi tulossa. Voi olla, että isä joutuu maksamaan enemmänkin kuin minimin verran.
Niin, mutta onnea uuteen elämään. Saako kysyä, että miksi tutut ovat antaneet kurjaa palautetta?
ootte ollut ja omakotitalo kait siitä tulee puolet sulle. Ja miks sun täytyy palkata hoitaja, mies hakekoon lapset tarhasta/koulusta ja sen ajan voi olla lasten kanssa. Näkevät isäänsä päivittäin.
Tosin omaisuudesta vähennetään lainat ja sen jälkeen rikkaampi maksaa köyhemmälle tasinkoa.
jos löytäisinkin jostain halvemman asunnon niin ottaisin sen heti..
ai juu, ja neliöitä tuossa uudessa asunnossa on 95M2
ap
Kauanko olette olleet naimisissa? Onko teillä avioehto?
Jos yli 5 v ja ei ole avioehtoa, niin saat puolet omaisuudestanne kyllä.
Paljon haleja täältä!
Kyllä elämä kantaa, niin se menee kuin on tarkoitus!
Sinulla on kuitenkin rakkaat lapset ja sen enemmän kuin paljon.
Juu, tiedetään. Itse olen katsellut just kans täältä vuokra-asuntoja. Tosin paljon pienempiä ja meitä on kans neljä.
niin tottakai sinulla on laki oikeus omaisuuteen.
Ota nyt kunnolla selvää asioista, että saat mitä sinulle kuuluu. Jo ihan lastenkin ja teidän toimeentulon kannalta
Ja kuka tuon elarin on päättänyt. Jos miehellä isommat tulot niin 3:sta lapsesta tuo reilu 400 on vähän.
Avioehtoa meillä ei ole. lainaakin enää vain rippeet jäljellä.. 5vuoden päästä talo olisi velaton..
ap
saisitko asumistukea? Kohtuutonta, jos talo vain miehen. Miten voi mennä niin???!törkeää.Luulis et mies lasten takia edeshaluis auttaa, vaik ero onkin. Ei kai talon huonekalutkin kuulu miehelle. Millä perusteella? Älä nyt luovuta . Kato tarkkaan oikeutesi.
Vaadi nyt vaan omasi pois äläkä alistu!!
Nyt olemme vasta asian itse päättäneet ja minä olen alkanut hakea uutta asuntoa.
Tiedän olevani näissä asioissa "tyhmä" joten siksikin kaikki apu on tarpeen. Muuten tiedä joutuvani huijatuksi. Miehen tulot eivät ole mitenkään suuret mutta omaisuutta hänellä kyllä on (siksi aikoinaan emme joutuneet ottamaan kuin 500 000mk lainaa)joka on pian siis maksettu pois ja toisaalta enhän mä edes halua häneltä sellaista mitä hänellä on ollut jo ennen minua.
ap
Oleellista on vielä siis se, että kauanko olette olleet naimisissa, mutta toisaalta jos teillä noin vanhoja lapsia, niin varmasti ei tule edes sovittelua ositukseen. Suomeksi tarkoittaa siis sitä, että jos teidän omakotitalon arvo on vaikka 400000 ja siitä velkaa jäljellä vaikka 50000, niin saat läksijäislahjaksi mukaan siitä 175000. Ota yhteyttä lakimieheen, niin teette virallisen osituksen, jota ei voi moittia.
Samoin elarit kannattaa lasketuttaa lastenvalvojalla. Jos teillä on pks omakotitalo, niin veikkaan, että sitä ei ole sinun palkallasi yksin maksettu, joten mies lienee parempituloinen kuin sinä, joten elarit on varmaan myös suuremmat kuin minimit.
Turhaan huolehdit pärjäämisestä, jos sulla on melkein velaton omakotitalonpuolikas pks.
niin hae itsellesi oikeusapua tähän asiaan liittyen talo ja muu omaisuus. :) Toivotan paljon onnea täältä tulevalle elämälle, kyllä varmana tulette jotenkin pärjäämään!
just tuota mä nyt kaipasinkin...
Aina asiat ei ole niin helppoja, tätäkin ratkaisua on mietitty jo lähes 3vuotta. ja nyt oli aika viheltää peli poikki, koska lapset alkoivat oireilemaan ja kärsimään..
Mielelläni mä olisin onnellisesti naimisissa lopun elämääni.. Ja tiedän ettei elämä tule YH.na olemaan helppoa.
ap
avioliittoa lasketaan mukaan avioliitoksi eron tullen. Nimimerkki kokemusta löytyy ja minun asianajajani toimesta.
Olin se, joka oli varakkaampi ja halusin sovittelua mutta ei siis onnistunut, kiitos avoliitto vuosien. Avioliittoa oli takana vain 13 kk ennen eron hakemista ja avoliittoa 5 vuotta ennen avioliittoa.
Juu, usein juuri näin ja jos ap:lla on jo noin isoja lapsia, niin tuskin sovittelu tulisi kyseeseen, vaikka olisivat olleet tosi lyhyen aikaa naimisissa.
Mies on ostanut tämän tontin jo aiemmin, mutta talo ollaan rakennettu yhdessä. Kaikissa virallisissa papereissa kuitenkin lukeee omistajana vain mieheni nimi. Paitsi laskuissa...
Itse olen ollut tyhmä kun en ole ajatellut asiaa näin pitkälle.
Vai onko mulla oikeus taloonkin avio-oikeuden perusteelle?? Se helpottaisi todella tilannetta. Nyt olen joutumassa ottamaan lainaa pankista jotta saan ostettua huonekalut uuteen kotiin..
ap