Vituttaa ihmiset jotka eivät kuulu kirkkoon srk:n kerhoissa tms
miksi maksan kirkollisveroa kun sinne pääsee kaikenlaiset Pakanat, ja sitten vielä valittavat esim. kerhossa laulettavista virsistä.
KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!
Kommentit (54)
ip-kerhoa ei ole? Pitäisikö minun vasten vakaumustani liittyä siksi kirkkoon? Pitäisikö muslimilasten kääntyä?
Mutta ei tarvitse, koska niiden äidit on kotona hoitamassa 3-4 muksua ja lisää on tulossa.
Meillä seurakunnan päiväkerho (2-3 krt viikossa 2-3 h kerrallaan) on ilmainen niille, joilla jompikumpi tai molemmat vanhemmista kuuluvat kirkkoon. Kirkkoon kuulumattomien lapsilta menee kerhomaksu, joka on aika nimellinen, muutaman kympin per lukukausi. En ole koskaan kuullut kenenkään valittavan uskonnollisesta sisällöstä ja virsistä.
Iltapäiväkerhotoiminnan järjestää ry ja toinen alueemme ip-kerhoista on toteutettu yhteistyössä seurakunnan kanssa. Toiminnassa srk näkyy mm. kirkkovuoden tapahtumien seuraamisena ja toiminnan osana on "normaali kristillinen kasvatustyö". Toinen kerhoista on "sitoutumaton". Molemmissa on sama toimintamaksu (95e/kk) eikä kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus tuo etua tai lisämaksuja.
Mielestäni systeemi on hyvä.
eikä mistään srk:n iltapäiväkerhosta!! Älkää nyt sekoittako kahta eri asiaa.
Srk:n ip-kerhosta on toinen topicci!!!Ja by the way, kaikki srk:n kerhot eivät ole ilmaisia kirkkoon kuuluville, omat eväätkin pitää maksun lisäksi tuoda mukaan!! Kirkkoon kuulumattomat joutuvat maksamaan muutaman euron enemmän.
Minusta samassa topicissa voi kyllä keskustella muistakin asioista, joissa kirkkoon kuulumattomille kyllä kelpaavat palvelut, vaan niistä ei mitään haluta kuitenkaan maksaa. Kerhomaksut ja muut kustannukset ovat kunta & seurakuntakohtaisia.
Elämä on epäreilua. Isotuloinenkin maksaa enemmän veroja kuin pienituloinen. Ja omilla verorahoilla kustannetaan paljon sellaisiakin palveluita, joita en haluaisi tukea. Revi siitä.
että mikäli lapseni vain kirkossa pysyy niin hän tulee aikuistuttuaan ja työhön mennessään maksamaan kirkollisverona nuo kahvit ja hyvät ohjaajat moneen kertaa takaisin.
Totta on, että moraalisella tasolla minusta tuo on väärin eli jos ei kuulu kirkkoon, sopii pysyä pois palveluiden piiristä sitten. Me muuthan kustannetaan ne kahvit sinne kerhoon ja hyvät ohjaajat paikalle.
Entäs jos muuta ip-kerhoa ei ole? Pitäisikö minun vasten vakaumustani liittyä siksi kirkkoon? Pitäisikö muslimilasten kääntyä?
Mutta et voi myöskään hyödyntää stockan exclusive kanta-asiakas-tarjouksia, jos et ole exclusive asiakas. Ymmärrätkö? Jos et kuulu kirkkoon, lapsesi ei kuulu kerhoon. Hoida itse tai pistä päiväkotiin!
että ovet on auki kaikille? Antakaa lasten tulla ja silleen. Menee niitä kirkollisveromarkkoja kaikenmaailman pakanatyöhönkin.
Keskiajalla ostettiin taivaspaikkoja aneilla, kirkollisverolla ei tietääkseni ole tätä tarkoitusta. Jos olet sitä mieltä, että olet oikeutettu kirkon juttuihin koska maksat siitä, kaipaat pyhäkoulun kertausta.
Mutta valittaminen ohjelmasta (alkuhartaus, hengelliset laulut, rukoileminen) ei kyllä ole semmoinen, mihin teillä on oikeus. AV:llakin usein on kritisoitu, miksi kerhossa "pakkotuputetaan" uskontoa lapsille. Sopii pysyä poissa, jos ei kelpaa. Maksavat asiakkaat voivat sitten osallistua kerhojen ohjelman ja toiminnan kehittämiseen.
Olen ateisti, en kuulu kirkkoon. Lapseni kasvavat uskonnottomasti. Ei tulisi mieleenikään vielä lapsia seurakunnan kerhoon, koska en maksa kirkollisveroja. Aika kornia vapaamatkustamista.
En siis veisi sisällönkään puolesta tietysti, mutta myös tuo veropuoli on mielestäni reiluuskysymys.
Entäs jos muuta ip-kerhoa ei ole? Pitäisikö minun vasten vakaumustani liittyä siksi kirkkoon? Pitäisikö muslimilasten kääntyä?
Mutta et voi myöskään hyödyntää stockan exclusive kanta-asiakas-tarjouksia, jos et ole exclusive asiakas. Ymmärrätkö? Jos et kuulu kirkkoon, lapsesi ei kuulu kerhoon. Hoida itse tai pistä päiväkotiin!
Elät vissiin muutenkin "velaksi"
Haah, tää oli jo paras. Perustelehan tuo "muutenkin" :D
mikäli taivaanisältä velkaa otan viemällä pojan kerhoon, niin ilmeisesti :D Pitää varmaan pyytää "uskonnollista" miestä kuskaamaan, hänellä ku on nuo verot kunnossa :D Kaskun ette laita jotain tietullia seurakuntatalon risteykseen missä tarkistetaan onko edeltäneen vuoden verot kunnossa.
Oletteko te uskovaisia jotka olette sitä mieltä että vanhempien (ilmeisesti molempien) kuuluisi maksaa veroa mikäli lapsi käyttää seurakunnan palveluita? Vai perustuuko tämä kiihkonne ainoastaan puhtaaseen rahaan?
Jos se perustuu rahaan niin silloin teidän ajattelun mukaan työttömillä kirkkoon kuuluvilla ei olisi mitään asiaa seurakunnan oville, kun eivät tee töitäkään eikä siten maksa kunnolla kirkollisveroakaan. Aika tylyä.
Ei lasta kuulu rangaista mikäli hänen äitinsä on velaksi elävä Pakana tai vanhemmat työttömiä ja siten eivät maksa kirkollisveroa. Jos lapsi kuuluu kirkkoon niin sallittakoon hänelle oikeus seurakunnan toimintaan, minkä se lapsi perheelleen mahtaa.
kirkkoon kuuluville. Aika reilua.
mukavaa oli. Yksi kerhovirsi ei minua suuremmin häirinnyt. En kuulu kirkkoon enkä tule kuulumaan, mutta lapseni kuuluu, joten tietenkin me oltiin sinne lämpimästi tervetulleita. Oikein nimellä kutsuttiin :)
Olen ateisti, en kuulu kirkkoon. Lapseni kasvavat uskonnottomasti. Ei tulisi mieleenikään vielä lapsia seurakunnan kerhoon, koska en maksa kirkollisveroja.
En siis veisi sisällönkään puolesta tietysti, mutta myös tuo veropuoli on mielestäni reiluuskysymys.
maksoi siitä erikseen tai veroina tai ei ollenkaan?
Ip-kerhon maksaa kunta / asiakas osaksi, päiväkerhon srk tai osaksi asiakas. Hyvä jos ei jäsen maksaa vähän enempi tosta päiväkerhosta, mutta ip-kerhon maksu on tietty molemmille sama. Ja ohjelma kirkolllinen.
Olen ateisti, en kuulu kirkkoon. Lapseni kasvavat uskonnottomasti. Ei tulisi mieleenikään vielä lapsia seurakunnan kerhoon, koska en maksa kirkollisveroja. Aika kornia vapaamatkustamista.
Kuten täällä on jo moneen otteeseen mainittu, kunta ikäänkuin ulkoistaa osan palveluistaan nimenomaan tällä saralla seurakunnille. Jos oikein yksinkertaistetaan, niin rinnastaa ne kunnalliseen palveluun eli itse kuntalaisilleen tarjoamaan palveluun, jolloin kunnallinen lapsi/nuorisotoiminta on vähäisempää tai olematonta.
Lisäksi kirkollisverokertymä eivät koostu vain yksityishenkilöiltä tulevasta verosta, vaan kirkko saa osansa myös yhteisöverosta, eli ev.lut.kirkko verottaa välillisesti myös ateisteja ja muihin uskontokuntiin kuuluvia.
Evankelisluterilaisen kirkon ja Suomen valtioistituutioiden välillä valitsee siinä määrin erityissuhde, ettei tässä ketjussa esille nousseen vapaamatkustusajattelun voi katsoa pätevän. Seurojen ja muiden uskonnollisten yhteisöjen järjestämään toimintaan se toki pätee ihan mainiosti.
Samasta syystä on perusteetonta valittaa siitä, ettei ev.lut.kirkko saa/voi vetää moraalisia linjauksiaan erillään ympäröivän yhteiskunnan kannoista. Jos kirkko ja sen jäsenet haluavat hengellistä yksityisyyttä, ei muuta kun ajamaan kirkon ja valtion eroa.
ja voi joutua pois paikalta, jos joku maksava haluaa kerhoon.
Näin ainakin meillä
Lapset saavat tulla Jeesus sanoi niin.
Vapahtajan luokse kaikki kutsuttiin......
eikös äidin pidä nimenomaan kuulua kirkkoon jos haluaa lapsensa kastettavan? Näin minä muistelisin. Olenko muka väärässä?
eikös äidin pidä nimenomaan kuulua kirkkoon jos haluaa lapsensa kastettavan? Näin minä muistelisin. Olenko muka väärässä?
mun lapset (2) on kastettu ja en ole ikipäivänä kirkkoon kuulunut. silloinen mieheni kuuluu ja hänen äitinsä ja muu suku tahtoi kastaa nämä lapset.
eikä mistään srk:n iltapäiväkerhosta!! Älkää nyt sekoittako kahta eri asiaa.
Srk:n ip-kerhosta on toinen topicci!!!
Ja by the way, kaikki srk:n kerhot eivät ole ilmaisia kirkkoon kuuluville, omat eväätkin pitää maksun lisäksi tuoda mukaan!! Kirkkoon kuulumattomat joutuvat maksamaan muutaman euron enemmän.