Näitkö sinä suorana lähetyksenä kun toinen kone törmäsi
Kommentit (41)
Tuntui just kun olisi katsonut elokuvaa.
Seurasin koko lähetyksen ja tornien sortumisen. Olihan se aika uskomatonta. Pisteet ylelle että alkoi lähettää heti erikoisuutislähetystä.
Mies tuli avaamaan ovea, olin käynyt lapsen kanssa kaupassa ostamassa synttärikynttilän.
katsoimme kyllä jonkun tunnin tiiviisti, ystäväni´olivat menossa New Yorkiin torstaina, alunperin minunkin olis pitänyt lähteä.
Oli lapseni eka syntymäpäivä, ikimuistoinen. Sisarensa syntymäpäivälle osuu Estonian uppoamainen...
Tietysti sitä oli ihan äimänä ja kamalaahan se oli. Saman tien ajattelin, että jenkit on ite järkänny koko homman. Ja sitä mieltä olen edelleenkin ja nykyään varmaan suurin osa jo näin ajattelee, kaikkien todisteiden myötä.
Olin juuri saapunut mummulaan, tarkoituksena jättää pienet lapsukaiseni sinne hoitoon. Olin itse lähdössä työmatkalle Lontooseen.
Isäni saapui kotiin, sanoi kuulleensa radiosta että USAssa on pilvenpiirtäjä tulessa. Avasimme CNN- kanavan, ja näimme kuinka toinen kone iski torniin.
Muistan sen epäuskoisen olon, joka silloin vallitsi. Siinä vaiheessa kun ilmoitettiin, että Pentagoniin on isketty myös, minua kauhistutti.
Kyllä siinä tuli sitten mietittyä lähteäkö Lontooseen vai ei. Vaikeinta oli epätietoisuus, kukaan ei tiennyt mitä oikeasti tapahtuu, miksi ja missä mittakaavassa. Jatkuisivatko iskut myös Euroopassa? Voinko jättää pienet lapseni ja lähteä viikoksi pois, kun en tiedä mitä maailmassa on tapahtumassa.
Lähdin Lontooseen, ja täytyy sanoa etten ole koskaan kokenut vastaavaa lentoa. Täysi hiljaisuus. Kukaan ei puhunut yhtään mitään.
Näin ja oli todella "kivaa" lähteä 12 h päästä työmatkalle lentäen.
Saman tien ajattelin, että jenkit on ite järkänny koko homman. Ja sitä mieltä olen edelleenkin ja nykyään varmaan suurin osa jo näin ajattelee, kaikkien todisteiden myötä.
katsoi vieressä. Muistan ajatelleeni, ettei hänen ehkä pitäisi katsoa tätä, mutten saanut mitään aikaiseksi - tuijotin vain telkkua. Muistaakseni siinä samassa lähetyksessä näkyi myös ainakin toisen rakennuksen romahtaminen vähän myöhemmin.
They sentenced me to twenty years of boredom
For trying to change the system from within
I'm coming now, I'm coming to reward them
First we take Manhattan, then we take Berlin
I'm guided by a signal in the heavens
I'm guided by this birthmark on my skin
I'm guided by the beauty of our weapons
Ah you loved me as a loser, but now you're worried that I just might win
You know the way to stop me, but you don't have the discipline
How many nights I prayed for this, to let my work begin
En edes tiennyt mikä WTC on enkä tajunnut miten iso juttu se oli, koska olin vasta 14v. :)
Suurin osa ei todellakaan ajattele niinkuin sina. Mitka ovat ne todisteet? Mita hyotya USAn hallinnolle olisi siita ollut? Kuka hallinnon edustaja varvasi ne saudit hommaan ja milla houkutuksella?
Onhan BinLaden tunnustanut suunnitelleensa teon ja sanoi etta hanelle tuli yllatyksena ja bonuksena tornien sortuminen, sita han ei osannut odottaa.
Satuin katsomaan mieheni kanssa telkkaria juuri tuolloin. Lähinnä lentokoneessa olevien matkustajien puolesta tuli kurja olo.
Muistan kuitenkin selvemmin sen kun pilvenpiirtäjä romahti. En edes tajunnut, että tuollaista romahdus vaaraa olisi.
että miten etenkin se Pentagoniin iskenyt kone pääsi niin lähelle ja ne muut myös. Ei siinä ole mitään järkeä ettei muka huomattu oliko kaikki tutkat pimeinä vai mitä?
Mies näki juuri telkkarista ja haki minut katsomaan, hetken ehdin ihmetellä kun sitten tuli se toinen kone. Siinä kyllä ajatteli että aika epätodellista..
Olin kotona (asuin vielä vanhempieni luona) ja avasin telkkarin, koska luulin, että sieltä olisi pitänyt alkaa yks suosikkiohjelmani (unohdin, että sitä ei sinä päivänä tullutkaan) ja parin minuutin päästä alettiin näyttämään livekuvaa Nykistä. Istuin sohvalla haavi auki ja mietin, että mitä hittoa tää nyt on? Ja sitten tuli se toinen kone. Huusin isälleni ja naapurin äijälle, jotka istuivat keittiössä kahvilla, että tulkaa kattomaan mitä Nykissä tapahtuu ja ukot vaan sanoivat, että mitä hiton leffaa sä katot?? Pakko niidenkin oli uskoa, että ei se mitään leffaa ollut..
Meillä oli lukiossa amerikkalainen vaihtari (itse olin lukion tuolloin lukion neljännellä), jonka isä oli liikennelentäjä ja rassukka oli ihan pihalla kuin lumiukko.. Meidän enkunope oli kipeänä eikä kukaan muu osannut kertoa miten asia oli (eikä isäntäperhe ollut kertonut asiaa). Likka oli ihan paniikissa, josko hänen isänsä oli joku niistä turmakoneiden piloteista. Onneksi ei ollut.
edessä.
Edelliselle. Noh, kyllähän lennonjohto ihmetteli miksi nuo koneet eivät vastanneet heidän kutsuihinsa vaan lensivät mykkinä ja vaihtoivat yhtäkkiä suuntaa. Mutta mitä hittoa siinä voi tehdä? Muuta kun ihmetellä ja yrittää saada kerta toisensa jälkeen pilotteihin yhteyttä! Ja muistaakseni pari konetta lensi pimeänä.
Mies vei koululaiset ja eskarin kouluun ja pienemmät lapset naapurin babysitterille. Itse olin kotona valmistaumassa lähtemään synnyttämään.
Laskettiin miehen kanssa kotona supistuksia ja katottiin samalla telkkaria, kun tuo tapahtui ja nähtiin koko helapaska suorana..
Tunnettiin aika moni niistä 343, jotka lähtivät tuona aamuna viimeiselle hälytykselleen. Mieheni on palomies ja jos hän olisi ollut tuona päivänä töissä (oli olkapäänsä takia saikulla), myös hänen nimensä voisi olla tuossa 343:n nimen listassa :( Mieheni asema oli nimittäin ensimmäisten joukossa, jotka vastasivat kutsuun.
Mieheni on siis amerikkalainen palomies ja asutaan täällä Nykissä. Myös appiukko ja miehen 3 veljeä ovat FDNY:n palomiehiä.
Se oli aivan uskomatonta, 3 isompaa lasta ymmärsivät ja tiesivät, että luokkakavereiden isi ei tulisikaan enää kotiin (luokissa oli useampi muukin palomiehen lapsi). 2 pienempää eivät tajunneet asiasta mitään.
että miten etenkin se Pentagoniin iskenyt kone pääsi niin lähelle ja ne muut myös. Ei siinä ole mitään järkeä ettei muka huomattu oliko kaikki tutkat pimeinä vai mitä? Mies näki juuri telkkarista ja haki minut katsomaan, hetken ehdin ihmetellä kun sitten tuli se toinen kone. Siinä kyllä ajatteli että aika epätodellista..
kukaan ei ensin tiennyt mita koneissa tapahtui. Vasta siita Pennsylvanian koneesta alkoi tulla viesteja.
Mä kysyin varmaan sata kertaa itseltäni ja muilta saman telkkarin ääressä olleelta, että "onko toi oikeesti totta? tapahtuuko tuo juuri nyt"
Olin silloin 17-vuotias.
että ei reagoitu omituisesti käyttäytyviin koneisiin. Ja että puolustusministeriön hallintorakennus niin huonosti vartioitu ilmasta käsin.
että ei reagoitu omituisesti käyttäytyviin koneisiin. Ja että puolustusministeriön hallintorakennus niin huonosti vartioitu ilmasta käsin.
Kyllä niihin reagoitiin, mutta kun nuo kolme konetta törmäsi niin lyhyin väliajoin ja silloin vielä luultiin, että kone on joko eksynyt kurssilta tms. Mutta mitäs teet, jos koneen pilotti ei vastaa?
Ja tuo lento 93:in olisi onnistunut pääsemään perille, jos se olisi lähtenyt ajoissa! Konehan lähti myöhässä..
Ja hävittäjät eivät saaneet lupaa nousta ilmaan, koska ilmatila oli suljettu.. Ja ne eivät edes olisi saaneet ampumislupaa..
mutta koneista ei vastattu. Terasmiesko olisi pitanyt lahettaa apuun? Minkalaista tuhoa olisi tullut jos se kone olisi ammuttu ennen Pentagoniin osumista. Onko sinulla minkaanlaista kasitysta D.C:n alueesta?
oltiin vaellusreissulla Lapissa ja uutispimennossa, kännykkäverkkoakaan ei alueella ollut. Kotiin päin ajellessa ihmeteltiin että mitä kummaa tapahtunut, kun yleinen suruliputus...