Hermostuisitko sinä?
Kävin kaupassa ja naapurin tuurijuoppo oli sielä myös.
Lapseni oli mukanani ja halusi karkkia ja leluja. Käyttäytyi kuitenkin todella hyvin, vaikkei saanut tällä kerralla mitään.
Oltiin siinä kassajonossa kokoajan ja lapseni pläräsi niitä leluja ja muuta kun naapurinsetä mulle että ostaa lapsilleni tästä nyt tikkarit, kieltäydyin. Sanoin että lapset on tänään ollut synttäreillä eikä enempää tarvitse.
Nooo, myöhemmäksi? Ei otettu.
Lähdin kaupasta lapseni kanssa ja maapurini jäi kauppaan. Päästiin kotio samaan aikaan ja tämä tulee niitten karkkien kanssa "Ota tästä nämä karkit lapsille!"
Oli sitten ostanut ne karkit. En ottanut niitä ja menin kotio sisälle. Setä sano isoon ääneen; jaaha!
Miten hemmetissä mulla ei äitinä ole sanavaltaa otetaanko karkkia niiltä vai ei?
On aikasemminkin (aika harvakseltaan) antanu lapsilleni karkkeja tai jätskejä.
Mutta nyt meni hihat palaen.. :(
Ja en halunnut ottaa niitä karkkeja kaappiin koska lapset niitä vaan kyttäisivät.
Harmittaa.
Kommentit (61)
Noin minä sen ajattelen.
Tuntui pahalta (ja oudolta) vääntää siitä asiasta naapurille.
En tiedä kenen kasvot tässä pelastuisivat jos olisinkin ottanut ne karkit vastaan, koska kielsin ne karkit.
Minusta vaan tuntuu että olisin joutunut luovuttamaan, sama tunne jos lapselleni olisin antanut kaupassa periksi. Ja mielestäni minulla on se oikeus sanoa ei -aina-
ap
Noin minä sen ajattelen.
Tuntui pahalta (ja oudolta) vääntää siitä asiasta naapurille.
En tiedä kenen kasvot tässä pelastuisivat jos olisinkin ottanut ne karkit vastaan, koska kielsin ne karkit.
Minusta vaan tuntuu että olisin joutunut luovuttamaan, sama tunne jos lapselleni olisin antanut kaupassa periksi. Ja mielestäni minulla on se oikeus sanoa ei -aina-ap
en tiedä tarviiko tässä ajatella kasvoja...
mutta näen tässä myös sellaisen puolen, että kun asetat lapselle rajat ja vielä pidät niistä kiinni (aina se ei tunnu kivalta), niin itseasiassa lapsesi luottamus sinuun kasvaa ja vahvistuu -se tuo turvallisuutta, se on rakkautta. Myöhemmin lapselle on helpompaa kohdata "suurempaa" maailmaa rajoineen ja sääntöineen.
t. "19"
Niin siis jätin noi keskustelut pois aluksi, mutta kun lapseni katseli leluja niin kysyi mitä käsiraudat on ja mitä niillä tehdään ja naapuri heitti tän kommentin.
Lapseni siinä halusi kaikkea joka hyllyltä muttei nostanut mekkalaa. Ihan hauska kauppareissu oli lähikaupassa, yksi jono. Takanani siis oli yksi nainen ja hänen takanaan tämä naapurini joka sitten halusi ostaa lapsilleni karkkia.
Maksoin ostokseni ja lähdettiin. Se tuli pyörällä perässä ja sai meidät kiinni ja pihassa alkoi niitä karkkeja taas esittelemään.
* Karkkeja siis ei oltu maksettu ennen meitä, vaan mies oli jonossa takanamme. Tämä oli jollekin vastauksena kun sanoi että olisi ottanut jo ostetut karkit vastaan. Mutta puhe oli että osti karkit vaikka sanoi ettei tee niin.
Ap
En ajattele naapurin miehestä pahaa, mutta hyväksikäytön uhrina minulle on elintärkeää että saa sanoa EI, että minäkin kieltäydyn ja pidän kantani.
Minusta on tärkeää että pysyn kannassani paitsi sillä että olen vanhempi ja vastuussa myös sillä että aikuiselle saa ja pitää sanoa ei. En halua että kiva aikuinen on semmonen jolle ei koskaan sanota ei. Se on se pelottavin aikuinen!
Tuntuu hyvältä kun menee kauppaan pienen lapsen kanssa ja vaikka kauppa on täynnä houkutuksia ne odottaa sielä ja se iltapala riittää. Lapsetkin osallistuivat tänään sen suunnitteluun.
On ole mielestäni tiukka, mutta kyllä minunkin sanaa pitää uskoa. En halua että sitä horjutetaan.
Naapuri saa olla mukava, mutta kyllä saa sanoa ei ja sen uskoa.
Ap
sinulla on vankka näkemys siitä miten tilanteessa piti toimia ja toimit sen mukaan. Joku muu kenties olisi toiminut toisin, mutta sinä valitsit tuon tavan toimia. Turha sitä on jälkikäteen märehtiä. Oliko se mies muuten humalassa?
ja sanonut lapsille, että nämä on sitten ensi karkkipäivää varten.
Kyse on ihan puhtaasti kohteliaisuudesta. Ei kaikki ihmiset ymmärrä, että ollaan niin tarkkoja karkinsyönnistä, ja eiköhän niitä karkkeja tosiaan jolloinkin aina lapsille anneta, joten miksei voisi ottaa ystävälliseltä tarjoajalta niitä vastaan?
okei, eli nyt sitten ei asiasta pitäisi puhua? :D
Ongelmahan on se että joku osti karkkia vaikka kieltää! Minua kiinnosti jutella miten te muut ajattelette jos teille tehtäisiin niin. Ja olen koittanut vastailla. Vaikka kannassani pysynkin!
Puhutaanhan täälä vaikka mistä aiheista.
Mies oli humalassa. Tiputteli niitä tikkareitakin.
AP
Ai sinusta pitää ihmiseltä aina ottaa vastaan eikä saa sanoa ei?
Kyllä lapselle tarttee opettaa että ei on ei.
Ja jos minä sanon ei niin se on ei! Sanoin monta kertaa. Minusta se on loukkaavaa jos ei sitä usko!
Mutta tällä ei ole väliä koska minulla nyt on erilainen periaate tai tapa?
Sitäpaitsi kyllä minulla menee niinkin pitkälle oikeus että saan kyllä kieltää naapuria ihan tyystin noi herkkujen antamiset jos sikseen tuntuu ja kiellän jos alkaa karkkia syytämään liikaa.
Ei se ole mikään peruste ettei toista saa loukata koska sillä estää mitä toinen haluaa. Aina saa kieltäytyä!
Ap
minusta tuo menee sinun itsesi korostamiseksi ja korottamiseksi muiden yläpuolelle.
Jos olisit turistina ja paikallinen papparainen tarjoaa jotain herkkuja lapsillesi vaikkapa lastesi hiustenväristä johtuen ja kohteliaasta kieltäytymisestä huolimatta sujauttaisi ne matkaasi, niin saisit varmaan itkuraivarit ja lomasi olisi piloilla, hehehah! Voiko pahemmin pilata toisen päivää, kuin vaikka ihailemalla ja palkitsemalla naapurin lapsia, täytyy miettiä, en keksi!
ja mielestäni tuo on pahempi että opettaa lapselleen että saa sanoa rumasti naapurin sedälle jos huvittaa kuin se, että olisi ottanut karkit vastaan. ja ei, et olisi menettänyt kasvojasi lapsesi edessä jos olisit ottanut ne vastaan, kiittänyt ja sanonut lapselle että ne SYÖDÄÄN KARKKIPÄIVÄNÄ. Silloin se sinun ei-vastauksesi olisi ollut voimassa ja olisitte herkutelleet vasta joskus toiste, silloin kun äipälle myös sopii.
Joku hyväksikäyttö tai muu ei liity tähän asiaan mitenkään. On minunkin velipuoleni hyväksikäyttänyt minua kun olin 5v mutta silti osaan olla kohtelias muille ihmisille! Kannattaisi oikeasti mennä terapeutille juttelemaan jos sinun joskus tapahtunut hyväksikäyttösi muka antaa sinulle oikeuden olla ilkeä ihmisille jonka syytä asia ei ole!
minusta tuo menee sinun itsesi korostamiseksi ja korottamiseksi muiden yläpuolelle.
Jos olisit turistina ja paikallinen papparainen tarjoaa jotain herkkuja lapsillesi vaikkapa lastesi hiustenväristä johtuen ja kohteliaasta kieltäytymisestä huolimatta sujauttaisi ne matkaasi, niin saisit varmaan itkuraivarit ja lomasi olisi piloilla, hehehah! Voiko pahemmin pilata toisen päivää, kuin vaikka ihailemalla ja palkitsemalla naapurin lapsia, täytyy miettiä, en keksi!
nipopaska.
olisit voinut vastaanottaa ne vitun tikkarit ja sanoa lapsillesi,etä annat ne heille myöhemmin.
kysymys on nyt siis VAIN siitä,että sinulla ei ole lapsillesi auktoriteettiä sanoa,milloin ne vitun tikkarit syödään. et vain jaksanut kuunnella lasten kinuamista. siinä se syy,miksi ei ne vitun tikkarit kelvanneet!
HÄPEÄ!!!
taisit kuitenkin sisimmässäsi tykätä olla hyväksikäytettävänä.. uuuhhh...... älä viitsi esittää muuta.
että setää pitää miellyttää siksi, ettei sille tule pahaa mieltä.
AP on nipo! Ois voinut vaan ottaa ne ja vaikka sitten heittää roskikseen... Epäkohtelias.
vaan yleisistä käytöstavoista/KOHTELIAISUUDESTA,otetaan tikkarit vastaan,kiitetään,eikä aleta torjumaan ja väittelemään idioottimaisesti kuten ap teki.
Jos nyt LUKISIT mitä olen kirjoittanut, ettei tartte jankata: Tämä naapurini TOISTUVASTI tarjoaa lapsilleni herkkuja! Ja niitä en ole kieltänyt. NYT kaupassa kielsin herkut ja lelut lapseltani, niin kyllä se jumalauta koskee sitä ukkoakin!
Ja laakista pitää uskoa.
Kyllä lapset voi jossain reissussa satunnaisesti ottaa namin, niinkuin naapuriltakin MUTTA ei se ole vanhemman itsensä korostamista jos kieltää.
Joka päivä noita muksuja tarttee kasvattaa, eikä niille tartte jatkuvasti olla karkkia tuputtamassa.
34 taas voisi itse mennä johonkin mielentilatutkimuksiin: noi sun letkautukset on tyypillisiä juuri lapsiinsekaantujille (vai että siitä lapsi nauttii)?
Juuri tälläsien ihmisten takia teidän vanhempien tarttee olla vähän valveentuneempia! Pedofiilit on niitä kivoja ihmisiä, alussa ollaan mukavia, kiedotaan lapset mukavuuden tunteeseen ja sitten käytetään hyväksi eikä lapsi osaa kertoa että se kiva on tehnyt väärin. En sano että naapurini olisi pedofiili, mutta opetan lapsilleni ettei kaikkea aikuiselta oteta aina vastaan.
Ja kasvaessaan saa kaikenmaailman Jammu varotukset.
* Itse en ainakaan kehtaa ottaa vastaan ja heittää menemään. Se vasta sekopäistä esimerkkiä lapsille on.
* Tämä on meidän koti ja me vanhemmat päätetään mitä on kaapissa. Naapuri päättää omansa! En minäkään tuputa naapureilleni meijän pihan satoa jos ei halua tai osta karkkia jos sitä ei haluta.
Ihan se ja sama pitääkö minua tiukkapipona jos lapset nyt ei saa sitä saatanan tikkaria, mutta se on tasan minun oikeus. Jos ei sitä kunnioita niin loppuu kokonaan se lapsille herkkujen jakaminen! SIINÄ teille tiukkuutta.
ap
Sinulla oli sananvaltaa, ja käytit sitä. Lapsesi eivät saaneet karkkeja sinulta eivätkä naapurin sedältä. Sinun sanomisesi takia he eivät saaneet karkkia, sinä päätit ja asiassa kävi juuri niin kuin sinä päätit. Ei siis ongelmaa.
Ei sinulla voi olla sananvaltaa siihen ostaako naapurin setä karkkia vai ei, sekö tässä oli ongelma? Tietenkin naapurin setä päättää itse mitä ostaa omilla rahoillaan kaupasta.
joten vastailen!
Mielenkiintoista miten jokkut on hyökännyt MINUA vastaan ketjussa todella kovasanasesti.
Ja eilen lapseni sai herkkuja! :D
Vanhempi päättää mitä lapset syö. Siitä lähdetään.
Minulle se on yksi ja sama mitä se ukko ostaa rahoillaan, mutta en ota niitä vastaan koska kielsin sen. Minulle on aivan turha pihassa sanoa "Jaaha" jos pidän pintani.
Jos se ostaa karkkia niin pitää ne kaapissansa! Minä en osta karkkia kaappiin, enkä väännä siitä riitaa pienien lapsien kanssa kun ne TIETÄÄ että naapuri antoi. Ei lapseni ole yksinkertainen vaan kokoajan seurasi tilanneta ja hän tuntee jo että jos sanon ei niin se on ei. Kun mentiin pihasta sisälle niin lapsi ei siitä karkista vääntänyt riitaa.
Ap
Olisin ottanut namit ja laittanut säilöön-pitäähän palsienkinoppia ettei kaikkea saa heti. ELi kaapissa voi ollak arkkia seuraavaa karkkipäivää odottamassa.
Naapurille olisin selittänyt myöhemmin (jos oli silloin humalassa) ettei tekisi moista sillä yritämme opettaa lapsille ettei karkkia syödä joka päivä.
Meidän naapurin mummeli ostelee lapsille joka viikko karkkia ja pipareita. Olemme sanoneet lapsille että ottakaa vaan ja kiittäkää kauniisti,mutta äidiltä ja isiltä varmistetaan saako ne syödä heti vaiko myöhemmin. Mummeli siis antaa ne lapsille kun emme ole näkösällä esim pihalla.
Emme halua tuolta vanhalta naiselta sitä iloa pilata, hän on selvästi onnellinen kun lapset juttelevat hänen kanssaan.
ei todellakaan, kun kerran on jo moneen kertaan kielletty ostamasta.
olisi selkärangatonta kauniisti kiittää.
se naapuri oli se epäkohtelias.
Huumorintajulla ei tarvii olla tässä mitään tekemistä.
Lapsille on liian sekavaa, jos omat vanhemmat ei pysy linjassaan.